Suzuki TC200
Autor: Jiří Bartuš
Na příkladu nejmenšího z japonských motocyklových výrobců můžeme pozorovat, s jakou dravostí se v 60. letech minulého století vtrhly japponci na západní trhy. Během několika málo let Suzuki doslova vychrlila doslova nepřebernou paletu maloobjemových motocyklů, kterou nekompromisně zahltila severoamerický trh. Dokázala tak beze zbytku využít trendu, který vytýčil a doslova z ničeho vybudoval Soichiro Honda (tomuto tématu se věnuje samostatná kapitola knihy Jawa Californian zde).
Pro, USA velice populární, kategorii scramblerů nabízela Suzuki v roce 1967 modelovou řadu TC, odvozenou od současně vyráběné cestovní varianty značené T. Šlo o konstrukčně podobné motocykly v kubaturách 125, 200 a 250 cm3, z nichž model TC200, v USA nabízený pod obchodní značkou Stingray, byl v té době konstrukčně nejmodernější. O tom, že nešlo o žádná ořezávátko svědčí nejlépe údaje o maximálním výkonu motoru 21 hp při 7500 ot/min, který dokázal přes pětistupňovou převodovku rozpohybo vat motocykl do maximální rychlosti 138 km/hod.
Japonci rychle pochopili, že dvoudobé motory by v USA neměly šanci uspět pokud by se musel olej přimíchávat do benzínu ručně a tak byly dvoudobé Suzuki vybaveny odděleným mazáním, v případě Suzuki šlo o systém POSI-FORCE.
V našich končinách se pochopitelně dvoudobé japonské motocykly z 60. let téměř nevyskytují. Spatřit ranou japonskou motocyklovou konstrukční školu na vlastní oči je tedy vždy velikým zážitkem.
 |
 |
Japonský reklamní leták zobrazující celou paletu Suzuki T a TC |
Evropský reklamní leták Suzuki TC200 |
 |
 |
Reklamní letáky cestovní verze Suzuki T200 v USA prodávané pod obchodní značkou X-5 Invader |
Fotogalerie: Suzuki TC200 v paddocku České Tourist trophy 2016 v Hořicích
|