Malý formát knihy Jawa Californian neumožnil patřičně zobrazit všchny detaily představovaných motocyklů. Jedním z motocyklů, které MotoMagazín může plnohodnotně představit, je renovovaná Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II.
Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II
Představení motocyklu v renovovaném stavu
Rok výroby 1967
Provedení motocyklu s dopňky pro západní část USA
Autor: Jiří Bartuš
Motocykly Jawa označené obchodním názvem Californian byly vyvinuty jako reakce na zvýšený zájem o motocykly středních kubatur v USA
První představení motocyklu Jawa Californian široké veřejnosti proběhlo na Mezinárodním veletrhu v Brně na podzim roku 1966. Vystavován zde byl motocykl Jawa 350 Californian II, který se od pozdější sériové produkce lišil zejména použitím předního blatníku z modelu předchozího a jednoduchým tvarem krytu vzduchového filtru.
Motocykly Jawa Californian II svou konstrukcí přímo navazovaly na typ Californian I, který vycházel z typu Jawa Sport. Kompletní popis všech charakteristických dílů jednotlivých typů motocyklů naleznete v knize Jawa Californian.
Představovaný motocykl byl prodán v USA roce 1969 zájemci ze státu Nové Mexico. Zde byl po 38 letech nalezen a následně odvezen zpět do České republiky, kde byl podroben kompletní renovaci. Ačkoli motocykl na první pohled nevypadal příliš zachovale, dle detailní prohlídky nevykazoval známky zásadního opotřebení. Optimisticky též vyhlížel údaj 2800 najetých mil na počítadle tachometru.
Vzhledem k nálezovému stavu a vzácnosti motocyklu byla zvolena renovace s maximálním využitím originálních dílů, včetně zachování původního laku.
Poškozené nebo chybějící díly byly nahrazeny použitými, nebo i novými shodnými díly z jiných typů motocyklů Jawa. Pouze v případě nesehnání dílů originální výroby bylo použito replik vyrobených v rámci dostupných možností dle originálu.
Replikami byly nahrazeny řídítka a uložení zadní kyvné vidlice. Původní popraskané plastové znaky na bocích nádrže byly použity pouze za účelem focení. V provozu jsou nahrazovány soudobými, ne příliš vyvedenými, náhradami.
|
|
|
|
Motocykl zcela shodnéhého provedení, i barevného, byl podroben testu časopisu CYCLE GUIDE, který vyšel v březnu roku 1968. |
Na motocyklu lze nalézt mnoho zajímavých detailů charakteristických detailů
Motocykl je vybaven pro trh USA homologovaným předním světlometem Bosch K 1040 a zadní sdruženou svítilnou Lucas typ L679. Zadní svítilny Lucas L679 byly z důvodu dodržení rozdílných homologačních předpisů použity na motocyklech určených pro západní části USA. Pro západní části USA byly použity standardní svítilny Jawa. 12V elektrické soustava je napájena pouze alternátorem MA 358 bez akumulátoru.
Houkačka umístěná na levém boku přední vidlice je napájena přes selenový usměrňovač doplněný kondenzátorem a plný tón vydává od 2500 otáček motoru za minutu. Při zapnutí světlometu je houkačka vyřazena z činnosti, protože výkon alternátoru by na společnou funkci nestačil.
Kontrolní světla světlometu Bosch měly být dle kalifornských dopravních předpisů CHP (Californian Highway Patrol) pro rok 1967 zapojeny tak, aby červené indikovalo funkci dálkového světla a zelené funkci zadní brzdy. Při ohledání motocyklu v nálezovém stavu před renovací bylo však zjištěno, že zapojení indikačních světel je opačné. Opačné zapojení ovšem odpovídá schématu zapojení uvedeném v dodatku k uživatelskému manuálu a katalogu náhradních dílů dodávaném spolu s motocyklem. Toto opačné zapojení odpovídalo starým dopravním předisům CHP, dle kterých bylo provedeno zapojení indikačních světel u motocyklu Californian I.
Další zajímavostí zjištěnou při ohledání motocyklu v nálezovém stavu je chybné zapojení brzdového okruhu, společně s okruhem pro zapalování, na svorkovnici alternátoru, které ovšem též koresponduje se schématem zapojení uvedeném v dodatku k uživatelskému manuálu.
Rok výroby, stejně jako na všech našich motocyklech určených na vývoz, nebyl na výrobním štítku vyražen (chybí koncová číslice roku). Přesný rok výroby motocyklu bylo možno určit pouze z podružných znaků. Rozhodujícím znakem je rok výroby magnetového alternátoru uvedený na jeho výrobním štítku. Roku výroby 1967 odpovídají i použité nové brzdové bubny, které byly v roce 1967 jednou ze zásadních inovací motocyklů Jawa.
Vzduchový filtr FRAM typ CA-71 PL je shora zastřešen chromovaným krytem jako ochranou před tekoucí vodou.
Tachometr je v mílích s maximální hodnotou 90 mil za hodinu.
Matné středy ráfků jsou ohraničené zlatými linkami.
Čistá registrační tabulka byla dávána na všechny vyvážené motocykly Jawa.
Plochá podsedlová schránka na nářadí je opatřena velkým kruhovým otvorem pro šestihrannou část klíče na svíčku . Volně ložené nářadí je ze spodu a shora podloženo měkkou pryží.
Zpětné zrcátko bylo dáváno v USA jako doplněk. Původní dochované zrcátko mělo velice krátkou stopku (zřejmě pro snadnější manipulaci v terénu) a bylo tedy nahrazeno zrcátkem s dlouhou stopkou. Tato zrcátka jsou dodnes vyráběna obdobnou technologií jako v 60. letech, avšak čiré sklo je nahrazeno sklem matným.
Od výrobce byl motocykl vybaven pneumatikami Barum, původně určenými pro sportovní účely. Vpředu 3,00 / 19‘‘ dezén S15 a v zadu 3,25 / 19‘‘ dezén S20. Bohužel zadní originální pneumatika se nedochovala a přední, ač vzorek nebyl nijak dramaticky opotřeben, nebylo možno použít z důvodu degradace pryže. Pro zachování přiměřeně podobného vzhledu dezénu byla vpředu zvolen plášt Avon Speedmaster 3,00 / 19‘‘. Bohužel současnou analogii k dezénu Barum S20 se najít nepodařilo. Nyní je motocykl vzadu osazen pláštěm Heidenau 3,25 / 19’’ M/C 54H K34.
Fotogalerie renovovaného motocyklu
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|