Jawa Pérák v domácí reklamě
Autor: Jiří Bartuš
Sériová výroba motocyklu Jawa Pérák probíhala téměř celé jedno desetiletí. Během této doby prošlo Československo bouřivým vývojem, což značně stěžuje dnešní zpětný pohled na motocykl samotný. Jednu z možných cest, jak nahlédnout pod pokličku doby, může nabídnout dobová domácí reklama, jež se přímo úměrně měnila v závislosti na změnách, kterými procházela celá společnost.
V době těsně poválečné, kterou lze ohraničit rokem 1948, vycházelo v motoristických časopisech mnoho reklam počínaje malými živnostníky a velmi výrobními podniky konče. Postupně, jak po únoru 1948 ubývalo soukromých firem, ubývala reklama malých firem a živnostníků, až kolem roku 1949 vymizela zcela. Již od roku 1947 převzala veškeré otěže motocyklové reklamy ÚP20, později přeměněná na národní podnik Mototechna. Reklama měl v této době spíše úlohu informativní, protože motocykly nebyly běžně dostupné. Předmětem reklam bylo tedy zejména zobrazování sportovních úspěchů, případně úspěchů na poli obchodním. Typickou reklamou té doby bylo vychvalování kvality motorových vozidel prostřednictvím jejich uživatelů.
|
|
Jedna z prvních poválečných reklam firmy Jawa. Časopis Auto, rok 1946, formát A4. |
Reklamní plakát formátu 57 x 82 cm z roku 1949, jehož autorem je známýreklamní grafik a průmyslový designér František Kardaus, patří k tomu nejlepšímu, co bylo u nás na poli reklamy vytvořeno. |
|
|
Kvalita vydávaných reklamních brožur byla na vysoké úrovni, avšak tyto brožury nebyly, až na výjimky, určeny domácímu spotřebiteli. Ostatně pro něj často nebyly k dispozici ani tak základní tiskoviny, jakou byly návody k obsluze. |
V roce 1952 vymizela reklama z časopisů zcela. Nahradily ji pouze letáky apelující na správnou údržbu, šetření s oleji a varující před nebezpečím požáru. Situace se začala měnit po roce 1953, kdy se v časopisech opět začaly objevovat reklamní letáky oslavující vítězství československých motocyklů a jezdců. Souvislost lze hledat v úplném uvolnění trhu po měnové reformě a též v dostatku motocyklů na domácím trhu, který byl dán zejména dosáhnutím velké výrobní kapacity při současném poklesu zahraničního prodeje.
|
|
Typická témata roku 1952. |
Kvalita tištěné reklamy v časopisech byla úměrná tiskové kvalitě periodik, ve kterých vycházela. Ta se v případě československých tiskovin rok od roku snižovala, přičemž úplného dna dosáhla v první polovině 50. let, avšak to již bylo v době kdy reklama z tiskovin téměř vymizela. V dalších letech došlo k mírnému zlepšení tiskové kvality vydávaných časopisů, avšak předválečné tiskové kvality nedosáhly nikdy.
|
|
Obrazová kvalita reklam byla často přímo úměrná kvalitě vydávaných periodik. |
Mimo reklam v časopisech vznikalo mnoho reklamních letáků určených zejména zahraničním prodejcům československých motocyklů. Pro domácí prodej byly reklamní letáky vydávány jen sporadicky. Specifickou formou reklamy byly pohlednice vydávané u příležitosti významných sportovních podniků.
|
|
|
Série pohlednic vydaná u příležitosti pořádání Mezinárodní motocyklové soutěže v roce 1953. |
Reklamy vybrané pro článek jsou jen výběrem z mnoha reklam, ve kterých Jawa Pérák účinkuje. Do budoucna se budeme snažit zdejší sbírku rozšiřovat.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|