Barvy pro Péráka
Autor: Jiří Bartuš
K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené?
K Jawě tradičně patří i její červená barva a nejinak tomu bylo i u motocyklu Jawa 250 Pérák. Běžně tomu tak bývá, že výjimka potvrzuje pravidlo, ale to neplatilo v případě velkosériové poválečné výroby. Zejména z důvodu technologického omezení opouštěly výrobní linku pouze motocykly opatřené červeným lakem.
Otázka zda přeci jen nebyly vyrobeny některé motocykly Jawa 250 Pérák z jiná barvě než červené však stále zaměstnává nejednoho zájemce o motocyklovou historii. Občas se objeví zaručená informace od pamětníků, kteří viděli či vlastnili Péráka v té či oné barvě, což ale nijak nedokazuje, že odlišná barva byla na motocyklu z výroby. Taktéž nelze brát jako důkaz nalezení náhradního dílu v jiné barvě než červené, protože nelze spolehlivě prokázat, že byl opatřen barvou přímo výrobcem.
Důkazy o odlišném barevném provedení nelze vyčíst ani z dobových fotografií, protože ty jsou pochopitelně jen v černobílém provedení.
Byly tedy vyráběny i motocykly Jawa 250 Pérák z jiná barvě než červené? Byly, ale jen několik kusů. Zcela prokazatelně bylo vyrobeno několik motocyklů Jawa 250 Pérák opatřených jinými barvami než byla červená za účelem prezentace na Autosalonu v Praze roku 1947 (XXVIII. Mezinárodní výstava automobilů). Důkaz podávají články o Autosalonu zveřejněné v časopise Svět motorů číslo 20-21 roku 1947. V článcích se mimo jiné píše:
... zbylou část stánku motocyklů zaujímají výrobky Zbrojovky Brno – stroje Jawa 250 a Ogar 350 ccm.... Tentokrát je poprvé vidíme v různobarevném provedení a je na návštěvnících, aby rozhodli, zda se jim některá z barev líbí lépe, než tradiční jawská červeň ...
- - - -
... Jawa 250 ccm jest zastoupena rovněž osmi exempláři v různých barvách s výjimkou černé ...
Je zajímavé, že autor reportáže upozornil na fakt, že ani jeden Pérák nebyl v černé barvě laku. To zřejmě proto, že právě černé lakování se dalo nejspíše předpokládat.
U třistapadesátky Péráka byla situace obdobná. První verze, Jawa 350 typ 12, prodávaná pod značkou Ogar, byla lakována barvou v odstínu holubí šeď. V tomto případě šlo zejména o snahu dát třistapadesátce výrazně odlišnou barvu. Inovovaná verze, Jawa 350 typ 18, nesla již logo Jawa a s ním též červené lakování.
Výjimku v barevném provedení třistapadesátek opět tvořily výstavní kusy. První vzorkové výstavní kusy, vystavené na Autosalonu v Praze roku 1947, byly lakovány tmavě modrou barvou. Důkazem budiž opět články o Autosalonu zveřejněné v časopise Svět motorů číslo 20-21 roku 1947.
Německá mutace propagačního letáku nabízela motocykly Jawa 350 Pérák v pěti barvách. Realizace objednávky v jiné barvě, než standardní červené, však není prokázána.
Ve výčtu barev nelze opomenout tmavě zelenou barvu, kterou byly opatřeny armádní motocykly.
|
Červená barva k Jawě 250 Pérák neodmyslitelně patří. Pravdou však je, že nejeden majitel by rád zvolil jiné barevné provedení, kdyby se mu taková možnost naskytla. |
|
K dispozici v pěti barvách - uváděla poznámka německého propagačního letáku. |
|
Modrý lak použitý na prototypové třistapadesátce nelze z černobílé fotografie vyčíst. |
|
Armádní provedení Péráků. Časopis Motocykl číslo 61 roku 1952 |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/2): |
Strana 1 / 1 |
| | Dovolil bych si upozornit na propagacni letak pro Nemecko, kde je uvedeno, ze
min. vyobrazena Jawa 350 je dodavana v peti barvach:
http://www.veteranforum.cz/photo.php?photo=photos/2013/0334666001410192151.jpg [faux4] (21. 01. 2016) | V černé barvě lze s jistotou potvrdit pouze právě ty uloženkové kastlíky. O dalších dílech, zejména pak rámu, se ke mě informace nedonesly. Bohužel tedy stále nemáme k dispozici přesvědčivý důkaz, a náhradní díl jako důkaz nestačí, abychom mohly existenci černého provedená jednoznačně potvrdit. [Jiří Bartuš] (18. 12. 2019) | Pokud se pérák nevyráběl v černé barvě, proč se dnes běžně objevují nepoužité uloženkové kastlíky v původním černém vnějším lakování se zlatou linkou? Podle kvality provedení laku a relativně četnějšímu výskytu je téměř jisté, že je to původní fabrický výrobek, zřejmě prodávaný jako náhradní díl v Mototechně. [Johnny] (13. 12. 2019) | Tak toto je dobrý postřeh. Článek bude o tento leták doplněn. [Jiří Bartuš] (24. 01. 2016) | Přidat odpověď (3) | |
Nezodpovězená témata (1/2): | | Rozhodně se nechci hádat, ale nebylo přecijen tzv. lidové provedení s celošedou
nádrží a červenými linkami? Jasně, i toto je klasická jawská červená, ale aspoň
v jiném rozvržení. [jiri_zak] (14. 01. 2016) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|