MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           9.12.2024 02:07         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


Jawa Pérák




  Autor: Jiří Bartuš


  V září roku 2017 uplynulo přesně 70. let od světové premiéry motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. Pro světovou premiéru nebylo možno vybrat lepší místo. Pařížský autosalon tehdy, v optimistické poválečné atmosféře, hostil mnoho výrobců motorových vozidel z celého světa a Československo tedy nemohlo zůstat stranou. Optimismus, se kterým jeli na autosalon zástupci československých výrobních podniků, byl na místě. Vedení československého průmyslu přepokládalo, že může participovat na výpadku válkou ochromené německé výrobě, zejména motocyklové.


  Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo v srdcích československých motoristů nesmrtelnou legendu.

  Po otevření návodu k obsluze, v podobě malé brožurky zvané
  KNÍŽKA OBSLUHY A INFORMACÍ O NOVÉM STROJI JAWA 250 ccm,
  uvítal majitele motocyklu Jawa 250 Pérák tento text:

  Předkládáme Vám podrobný návod k obsluze motocyklu Jawa 250 ccm. Je to nový model provedením i výkonem, jehož dokonalá, moderní konstrukce je výsledkem dlouholetých zkušeností konstruktérů našeho motocyklového průmyslu. Jawa je světová značka s velkou tradicí ve sportu i ve službě motoristům. Dokazuje to početná sbírka vítězných trofejí, které Jawa dobyla v těžkých našich i mezinárodních závodech a soutěžích spolehlivosti, jakož i trofej nejcennější – dobrá pověst a spokojenost zákazníků.
  Věříme, že motocykl Jawa 250 ccm splní všechny vaše požadavky. Je to krásný stroj a opravdu si zaslouží, abyste mu věnoval svoji pozornost a důkladně se seznámil se všemi jeho součástmi, jejich funkcí a významem. Je to velmi důležité, chcete-li, aby vám stroj dobře sloužil, hodně dlouho vydržel a abyste se strojem byl trvale spokojen.
  Přejeme vám tisíce krásných a radostných kilometrů!

  Zájem odborné i laické veřejnosti o novou Jawu 250 překonal veškerá očekávání. Motocykl na sebe poutal uceleným designem a mnoha originálními konstrukčními prvky. S nebývalou ladností na sebe navazující jednotlivé části motocyklu představovaly ve své době v oblasti designu lehkého motocyklu světovou špičku. Zcela po právu byla motocyklu udělena zlatá medaile autosalonu.

  Motocykl Jawa Pérák položil základy československé poválečné motocyklové produkce a mnohé konstrukční prvky zůstaly součástí československých motocyklů po mnoho desítek let.








Seznam článků


Kývačka s motorem DKW
Jak blízko k sobě mají poválečné motory Jawa k předválečným motorům DKW?
Jawa-Čz 350 typ 354
Jawa-Čz 350 typ 354/02 v nálezovém stavu
Z druhé ruky: Jawa Pérák in action
Shrnutí zkušeností z nákupů, provozu, údržby a renovací motocyklů Jawa Pérák
Pérák ze stodoly
Motocykl Jawa 250 Pérák, nabízený k prodeji v nálezovém stavu na MotorTechně v Brně, je typickým příkladem stodolového nálezu.
Pérák a dvojí řízení
Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák.
Pérák a únik oleje
Jedním z drobných, ale palčivých problémů Jawy Pérák, byl únik oleje z převodové skříně přes uložení startovací hřídele ve víku motoru.
Jawa Pérák v domácí reklamě
Jednu z možných cest, jak nahlédnout pod pokličku doby ve které probíhala výroba motocyklů Jawa Pérák, může nabídnout dobová domácí reklama.
Pérák a Turbo
Komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 Pérák zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy je opravdovou technickou kuriozitou.
Pérák a kryt karburátoru
Zakrytí karburátoru motocyklu Jawa Pérák elegantním krytem bylo v poválečné době velice kladně hodnoceno. Přineslo však jistá omezení a problémy.
Pneumatiky pro Péráka
Pneumatiky nad zlato. Byla, nebyla, jedna země, kde se za pneumatiky málem platilo zlatem...
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
V roce 1949 byla uspořádána výstava československých motorových vozidel v New Yorku, v Rockefellerově Centru a o rok později byly československé motocykly představeny na motocyklové výstavě v New Yorku. Bohužel dobový tisk přinesl o obou výstavách s srdci amerického byznysu jen kusé informace.
Pérák 350
V roce 1947 byl na pražském autosalonu poprvé oficiálně představen motocykl Ogar 350, který koncepčně vycházel z motocyklu Jawa 250 Pérák. Jaké události tomu předcházely a co vedlo k rozhodnutí použít pro třistapadesátku dvoudobý motor?
Jawa Pérák v domácí premiéře
Kdy a kde proběhla československá výstavní premiéra motocyklu Jawa 250 Pérák?
Pérák a přebytečný lem
Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby motocyklů Jawa Pérák, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu světla.
Navzdory Gestapu!
Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948.
Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946
První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži.
Pérák a problémy přední vidlice
Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice.
Pérák a rybiny
Tlumiče výfuku motocyklů Jawa Pérák mají tvar, kterému se neřekne jinak, než rybina. Tvar a umístění tlumičů však byl ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo.
Barvy pro Péráka
K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené? Byly, ale jen několik kusů.
Motocykly Jawa Pérák na Sněžce
Dne 26. Března 1953 vyjely motocykly Jawa Pérák na vrchol Sněžky.
Zrod legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák
Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek.
Jawa Socovel
Malá rodinná belgická firma Socovel projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později i karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ.
Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák
Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák přistoupit tehdejší novináři.
Pátrání po vzniku přezdívky Pérák
Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák?
Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení
Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku. Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu.





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 dynamostartér.Šel by do jawa350 která má normální zapalování dát dynamostartér?a nebo na dynamostartér musí být jiné kartery(jako jsou jiné u jawy 175 s dynamostartérem.Děkuji Rudolf
[rudolf]      (06. 09. 2017)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
300 zatáček Gustava Havla 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
Brno Revival 2019
Grand Prix Bugatti 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Kopčany 2019
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Česká Tourist Trophy 2016
Evropský festival Route 66
Velorex 1960
Honda CBR 900 RR Fireblade
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2022
Suzuki GSX 1400
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš