| Kývačka s motorem DKW Jak blízko k sobě mají poválečné motory Jawa k předválečným motorům DKW? |
| |
| Jawa-Čz 350 typ 354 Jawa-Čz 350 typ 354/02 v nálezovém stavu |
| |
| Z druhé ruky: Jawa Pérák in action Shrnutí zkušeností z nákupů, provozu, údržby a renovací motocyklů Jawa Pérák |
| |
| Pérák ze stodoly Motocykl Jawa 250 Pérák, nabízený k prodeji v nálezovém stavu na MotorTechně v Brně, je typickým příkladem stodolového nálezu. |
| |
| Pérák a dvojí řízení Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák. |
| |
| Pérák a únik oleje Jedním z drobných, ale palčivých problémů Jawy Pérák, byl únik oleje z převodové skříně přes uložení startovací hřídele ve víku motoru. |
| |
| Jawa Pérák v domácí reklamě Jednu z možných cest, jak nahlédnout pod pokličku doby ve které probíhala výroba motocyklů Jawa Pérák, může nabídnout dobová domácí reklama. |
| |
| Pérák a Turbo Komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 Pérák zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy je opravdovou technickou kuriozitou. |
| |
| Pérák a kryt karburátoru Zakrytí karburátoru motocyklu Jawa Pérák elegantním krytem bylo v poválečné době velice kladně hodnoceno. Přineslo však jistá omezení a problémy. |
| |
| Pneumatiky pro Péráka Pneumatiky nad zlato. Byla, nebyla, jedna země, kde se za pneumatiky málem platilo zlatem... |
| |
| Pérák a tajemné výstavy v New Yorku V roce 1949 byla uspořádána výstava československých motorových vozidel v New Yorku, v Rockefellerově Centru a o rok později byly československé motocykly představeny na motocyklové výstavě v New Yorku. Bohužel dobový tisk přinesl o obou výstavách s srdci amerického byznysu jen kusé informace. |
| |
| Pérák 350 V roce 1947 byl na pražském autosalonu poprvé oficiálně představen motocykl Ogar 350, který koncepčně vycházel z motocyklu Jawa 250 Pérák. Jaké události tomu předcházely a co vedlo k rozhodnutí použít pro třistapadesátku dvoudobý motor? |
| |
| Jawa Pérák v domácí premiéře Kdy a kde proběhla československá výstavní premiéra motocyklu Jawa 250 Pérák? |
| |
| Pérák a přebytečný lem Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby motocyklů Jawa Pérák, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu světla. |
| |
| Navzdory Gestapu! Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948. |
| |
| Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži. |
| |
| Pérák a problémy přední vidlice Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice. |
| |
| Pérák a rybiny Tlumiče výfuku motocyklů Jawa Pérák mají tvar, kterému se neřekne jinak, než rybina. Tvar a umístění tlumičů však byl ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo. |
| |
| Barvy pro Péráka K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené? Byly, ale jen několik kusů. |
| |
| Motocykly Jawa Pérák na Sněžce Dne 26. Března 1953 vyjely motocykly Jawa Pérák na vrchol Sněžky. |
| |
| Zrod legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek. |
| |
| Jawa Socovel Malá rodinná belgická firma Socovel projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později i karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ. |
| |
| Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák přistoupit tehdejší novináři. |
| |
| Pátrání po vzniku přezdívky Pérák Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák? |
| |
| Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku. Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu. |
| |