Jawa Pérák
Autor: Jiří Bartuš
V září roku 2017 uplynulo přesně 70. let od světové premiéry motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. Pro světovou premiéru nebylo možno vybrat lepší místo. Pařížský autosalon tehdy, v optimistické poválečné atmosféře, hostil mnoho výrobců motorových vozidel z celého světa a Československo tedy nemohlo zůstat stranou. Optimismus, se kterým jeli na autosalon zástupci československých výrobních podniků, byl na místě. Vedení československého průmyslu přepokládalo, že může participovat na výpadku válkou ochromené německé výrobě, zejména motocyklové.
Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo v srdcích československých motoristů nesmrtelnou legendu.
Po otevření návodu k obsluze, v podobě malé brožurky zvané KNÍŽKA OBSLUHY A INFORMACÍ O NOVÉM STROJI JAWA 250 ccm, uvítal majitele motocyklu Jawa 250 Pérák tento text:
Předkládáme Vám podrobný návod k obsluze motocyklu Jawa 250 ccm. Je to nový model
provedením i výkonem, jehož dokonalá, moderní konstrukce je výsledkem dlouholetých zkušeností
konstruktérů našeho motocyklového průmyslu. Jawa je světová značka s velkou tradicí ve sportu i ve
službě motoristům. Dokazuje to početná sbírka vítězných trofejí, které Jawa dobyla v těžkých našich i
mezinárodních závodech a soutěžích spolehlivosti, jakož i trofej nejcennější – dobrá pověst a
spokojenost zákazníků.
Věříme, že motocykl Jawa 250 ccm splní všechny vaše požadavky. Je to krásný stroj a opravdu
si zaslouží, abyste mu věnoval svoji pozornost a důkladně se seznámil se všemi jeho součástmi, jejich
funkcí a významem. Je to velmi důležité, chcete-li, aby vám stroj dobře sloužil, hodně dlouho vydržel
a abyste se strojem byl trvale spokojen.
Přejeme vám tisíce krásných a radostných kilometrů!
|
Zájem odborné i laické veřejnosti o novou Jawu 250 překonal veškerá očekávání. Motocykl na sebe poutal uceleným designem a mnoha originálními konstrukčními prvky. S nebývalou ladností na sebe navazující jednotlivé části motocyklu představovaly ve své době v oblasti designu lehkého motocyklu světovou špičku. Zcela po právu byla motocyklu udělena zlatá medaile autosalonu.
Motocykl Jawa Pérák položil základy československé poválečné motocyklové produkce a mnohé konstrukční prvky zůstaly součástí československých motocyklů po mnoho desítek let.
 |
 |
Seznam článků
| Pérák ze stodoly Motocykl Jawa 250 Pérák, nabízený k prodeji v nálezovém stavu na MotorTechně v Brně, je typickým příkladem stodolového nálezu. | | | | Pérák a dvojí řízení Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák. | | | | Pérák a únik oleje Jedním z drobných, ale palčivých problémů Jawy Pérák, byl únik oleje z převodové skříně přes uložení startovací hřídele ve víku motoru. | | | | Jawa Pérák v domácí reklamě Jednu z možných cest, jak nahlédnout pod pokličku doby ve které probíhala výroba motocyklů Jawa Pérák, může nabídnout dobová domácí reklama. | | | | Pérák a Turbo Komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 Pérák zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy je opravdovou technickou kuriozitou. | | | | Pérák a kryt karburátoru Zakrytí karburátoru motocyklu Jawa Pérák elegantním krytem bylo v poválečné době velice kladně hodnoceno. Přineslo však jistá omezení a problémy. | | | | Pneumatiky pro Péráka Pneumatiky nad zlato. Byla, nebyla, jedna země, kde se za pneumatiky málem platilo zlatem... | | | | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku V roce 1949 byla uspořádána výstava československých motorových vozidel v New Yorku, v Rockefellerově Centru a o rok později byly československé motocykly představeny na motocyklové výstavě v New Yorku. Bohužel dobový tisk přinesl o obou výstavách s srdci amerického byznysu jen kusé informace. | | | | Pérák 350 V roce 1947 byl na pražském autosalonu poprvé oficiálně představen motocykl Ogar 350, který koncepčně vycházel z motocyklu Jawa 250 Pérák. Jaké události tomu předcházely a co vedlo k rozhodnutí použít pro třistapadesátku dvoudobý motor? | | | | Jawa Pérák v domácí premiéře Kdy a kde proběhla československá výstavní premiéra motocyklu Jawa 250 Pérák? | | | | Pérák a přebytečný lem Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby motocyklů Jawa Pérák, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu světla. | | | | Navzdory Gestapu! Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948. | | | | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži. | | | | Pérák a problémy přední vidlice Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice. | | | | Pérák a rybiny Tlumiče výfuku motocyklů Jawa Pérák mají tvar, kterému se neřekne jinak, než rybina. Tvar a umístění tlumičů však byl ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo. | | | | Barvy pro Péráka K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené? Byly, ale jen několik kusů. | | | | Motocykly Jawa Pérák na Sněžce Dne 26. Března 1953 vyjely motocykly Jawa Pérák na vrchol Sněžky. | | | | Zrod legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek. | | | | Jawa Socovel Malá rodinná belgická firma Socovel projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později i karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ. | | | | Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák přistoupit tehdejší novináři. | | | | Pátrání po vzniku přezdívky Pérák Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák? | | | | Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku. Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu. | | |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | dynamostartér.Šel by do jawa350 která má normální zapalování dát dynamostartér?a
nebo na dynamostartér musí být jiné kartery(jako jsou jiné u jawy 175 s
dynamostartérem.Děkuji Rudolf [rudolf] (06. 09. 2017) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|