MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           3.8.2021 01:49         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action |


Pérák a přebytečný lem




  Autor: Jiří Bartuš


  Zlepšovatelskému hnutí se v poválečné době dopřávalo velikého významu. Pracovníci ze všech úseků práce, kteří jakkoli pomohli zvýšit produktivitu práce, byly oceňování řády práce, diplomy za výsledky ve zlepšovatelských soutěžích a samozřejmě i finančně či hmotně. Dalo by se namítat, že zlepšovatelé byly podporováni a oceňováni vždy jsou tak i v dnešní době, ale v tehdejší době mělo vše trochu jiný, zejména ideologický, podtext. Zlepšovatelé se staly obdobným symbolem pomoci rekonstrukci a rozvoji národního hospodářství, jako později úderníci, Stachanovci, kteří svým úsilím do nesmyslna překračovali stanovené normy. Zlepšovatelé hledali úspory úplně všude. Hledaly se nové výrobní postupy, automatizovaly se výrobní operace, zaváděly se nové materiály, zjednodušovala se konstrukce výrobků.



  V Jawě rozhodně nezůstali s optimalizací výroby pozadu. Na příkladu motocyklu Jawa pérák lze nalézt mnoho změn majících příčinu ve snaze o zjednodušení výroby. Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, navíc velice necitlivě, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu předního světla na některých motocyklech. Tolik obdivovaný elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran, byl v tomto případě necitlivě porušen lemem, který příčně rozděloval kryt předního světla na dvě nesourodé poloviny.

Nad přebytečným lemem, který necitlivě narušuje hladké linie motocyklu, se vždy vedou dlouhé debaty.


  Dnes, při pohledu na toto provedení krytu světla, které zásadním způsobem narušuje tolik obdivované ladné linie motocyklu, se nelze neptat, co k takovému kroku výrobce vedlo. Po více než šedesáti letech, se jistou pravdu již zřejmě nedozvíme. Chápat tuto změnu jen jako absurdní výsledek snah o zjednodušení výroby za každou, nelze. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví názor, že motocykly s ponechaným svařovaným lemem byly určeny jen vybraným zákazníkům, například z řad státních institucí, nebo armády, případně mohl být lem ponechán u tzv. lidových verzí. Prokazatelně byl svařovaný lem ponechán na některých krytech určených jako náhradní díl, čímž se mohl objevit na motocyklech v pozdější době, nebo na motocyklech, které byly složeny náhradních dílů.

Elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran... ...byl v tomto případě necitlivě porušen příčným lemem vedoucím po celém povrchu krytu předního světlometu.


  Technologie výroby krytu předního světla, který jako jeden celek zakrýval i horní části předních vidlic, se v průběhu doby měnila. Nejprve se do otvorů ve výlisku krytu světla přivařovaly postranní kryty předních vidlic. Později kryt tvořily dva výlisky, které bylo nutno spojit svárem vedeným příčně kolem celého krytu. Svařovaný lem byl následně odbroušen tak, aby nenarušoval hladké linie krytu. Právě od této operace bývalo někdy upuštěno.

Kryt předního světla oproštěný od přebytečných hran a výčnělků.


  Kryt předního světla s příčným svařovaným lemem je mementem doby ve které se motocykly Jawa Pérák vyráběly a dnes lze jen velice těžko dohledat a pochopit konkrétní důvody, které výrobce k zavedení této změny vedly. Někdy však stačí prostě přijmout fakt, že tomu tak tenkrát prokazatelně bylo.



  Ponechaný svařovaný lem lze u většiny motocyklů Jawa Pérák též spatřit po stranách předních vidlic. Od zabrušování těchto svárů bylo ustoupeno již záhy po spuštění sériové výroby. Estetika zde zjevně ustoupila jak zjednodušení výroby, tak zcela jistě snaze o zachování tuhosti předních vidlic, kterou mohlo odstranění sváru ohrozit.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/2): Strana 1 / 1
 Reflektor s přiznaným vnějším lemem nebyl výrobkem továrny Jawa (Z9K Praha), z prvovýroby měly péráky originální hladký reflektor.

Plášť reflektoru s lemem byl náhradní díl produkovaný SVA (Státní výrobnou autodílů) a lem měl důvod v tom, že druhovýrobce neměl nárok na příděl nedostatkového hlubokotažného plechu, takže plášť svařoval ze dvou mělčích částí.
Tento náhradní díl obvykle montovaly opravny Mototechny (např. v Liberci Mototechna na Zhořelecké třídě), nebo firmy, zabývající se středními a generálními opravami motocyklů. Rovněž se objevoval na pultech prodejen Mototechny, nebo např. v armádních opravnách, kam jej SVA dodávaly už v khaki zeleném lakování (možno vidět v originálním kuse v Jihočeském motocyklovém museu v Českých Budějovicích…    [Petr Hošťálek]
    (08. 11. 2016)
 Mně to připadne jako pěknej plk akorát. VŠECHNY novejší pérácký masky jsou v tom místě svařený. Jen některý s lemem ven, a většina natupo autogenem,a svar je zabroušenej a zatmelenej(ale zevnitř je vždy vidět) - Takže plech byl vždycky stejný, stejný výlisky, jen v SVA ušetřili svařování složitý.S hlubotažnám plechem mně to připadá jako pohádka ......    [monty]    (18. 03. 2021)
 Myslím, že mohu za sebe i za všechny čtenáře Petrovi Hošťálkovi poděkovat za hodnotný komentář. Máme štěstí, že se stále ještě najde někdo, kdo si nenechá znalosti a vědomosti pro sebe a dokáže pomoci rozluštit záhady, které by jinak zůstaly navždy nezodpovězeny.
Nicméně změnu technologie výroby krytu ze dvou částí místo tří lze považovat za prokázanou už při sériové výrobě.    [Jiří Bartuš]    (09. 11. 2016)
Přidat odpověď    (2)
Nezodpovězená témata (1/2):
 Jawa 350 perak v original cervene barve s tim to lemem muzete videt v motomuzeu v dolnich stepanicich. Vystaveny motocykl byl sestaven v 50 letech z ND dodanych mototechnou.
[P.]      (24. 11. 2016)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Z druhé ruky: Jawa Pérák in action
Kopčany 2019
Duel naháčů
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2017
300 zatáček Gustava Havla
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Oldtimer Festival 2016
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Zlínská Historic Rally
300 zatáček Gustava Havla 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Barum Czech Rally Zlín 2017
Česká Tourist Trophy 2018
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
NIPPON RETRO 2018
Slovácký okruh 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš