Pérák a přebytečný lem
Autor: Jiří Bartuš
Zlepšovatelskému hnutí se v poválečné době dopřávalo velikého významu. Pracovníci ze všech úseků práce, kteří jakkoli pomohli zvýšit produktivitu práce, byly oceňování řády práce, diplomy za výsledky ve zlepšovatelských soutěžích a samozřejmě i finančně či hmotně. Dalo by se namítat, že zlepšovatelé byly podporováni a oceňováni vždy jsou tak i v dnešní době, ale v tehdejší době mělo vše trochu jiný, zejména ideologický, podtext. Zlepšovatelé se staly obdobným symbolem pomoci rekonstrukci a rozvoji národního hospodářství, jako později úderníci, Stachanovci, kteří svým úsilím do nesmyslna překračovali stanovené normy. Zlepšovatelé hledali úspory úplně všude. Hledaly se nové výrobní postupy, automatizovaly se výrobní operace, zaváděly se nové materiály, zjednodušovala se konstrukce výrobků.
V Jawě rozhodně nezůstali s optimalizací výroby pozadu. Na příkladu motocyklu Jawa pérák lze nalézt mnoho změn majících příčinu ve snaze o zjednodušení výroby. Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, navíc velice necitlivě, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu předního světla na některých motocyklech. Tolik obdivovaný elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran, byl v tomto případě necitlivě porušen lemem, který příčně rozděloval kryt předního světla na dvě nesourodé poloviny.
|
|
Nad přebytečným lemem, který necitlivě narušuje hladké linie motocyklu, se vždy vedou dlouhé debaty.
|
Dnes, při pohledu na toto provedení krytu světla, které zásadním způsobem narušuje tolik obdivované ladné linie motocyklu, se nelze neptat, co k takovému kroku výrobce vedlo. Po více než šedesáti letech, se jistou pravdu již zřejmě nedozvíme. Chápat tuto změnu jen jako absurdní výsledek snah o zjednodušení výroby za každou, nelze. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví názor, že motocykly s ponechaným svařovaným lemem byly určeny jen vybraným zákazníkům, například z řad státních institucí, nebo armády, případně mohl být lem ponechán u tzv. lidových verzí. Prokazatelně byl svařovaný lem ponechán na některých krytech určených jako náhradní díl, čímž se mohl objevit na motocyklech v pozdější době, nebo na motocyklech, které byly složeny náhradních dílů.
|
|
Elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran... |
...byl v tomto případě necitlivě porušen příčným lemem vedoucím po celém povrchu krytu předního světlometu. |
Technologie výroby krytu předního světla, který jako jeden celek zakrýval i horní části předních vidlic, se v průběhu doby měnila. Nejprve se do otvorů ve výlisku krytu světla přivařovaly postranní kryty předních vidlic. Později kryt tvořily dva výlisky, které bylo nutno spojit svárem vedeným příčně kolem celého krytu. Svařovaný lem byl následně odbroušen tak, aby nenarušoval hladké linie krytu. Právě od této operace bývalo někdy upuštěno.
|
Kryt předního světla oproštěný od přebytečných hran a výčnělků. |
Kryt předního světla s příčným svařovaným lemem je mementem doby ve které se motocykly Jawa Pérák vyráběly a dnes lze jen velice těžko dohledat a pochopit konkrétní důvody, které výrobce k zavedení této změny vedly. Někdy však stačí prostě přijmout fakt, že tomu tak tenkrát prokazatelně bylo.
Ponechaný svařovaný lem lze u většiny motocyklů Jawa Pérák též spatřit po stranách předních vidlic. Od zabrušování těchto svárů bylo ustoupeno již záhy po spuštění sériové výroby. Estetika zde zjevně ustoupila jak zjednodušení výroby, tak zcela jistě snaze o zachování tuhosti předních vidlic, kterou mohlo odstranění sváru ohrozit.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/2): |
Strana 1 / 1 |
| | Reflektor s přiznaným vnějším lemem nebyl výrobkem továrny Jawa (Z9K Praha), z
prvovýroby měly péráky originální hladký reflektor. Plášť reflektoru
s lemem byl náhradní díl produkovaný SVA (Státní výrobnou autodílů) a lem měl
důvod v tom, že druhovýrobce neměl nárok na příděl nedostatkového hlubokotažného
plechu, takže plášť svařoval ze dvou mělčích částí. Tento náhradní díl
obvykle montovaly opravny Mototechny (např. v Liberci Mototechna na Zhořelecké
třídě), nebo firmy, zabývající se středními a generálními opravami motocyklů.
Rovněž se objevoval na pultech prodejen Mototechny, nebo např. v armádních
opravnách, kam jej SVA dodávaly už v khaki zeleném lakování (možno vidět v
originálním kuse v Jihočeském motocyklovém museu v Českých Budějovicích… [Petr Hošťálek] (08. 11. 2016) | Mně to připadne jako pěknej plk akorát. VŠECHNY novejší pérácký masky jsou v tom místě svařený. Jen některý s lemem ven, a většina natupo autogenem,a svar je zabroušenej a zatmelenej(ale zevnitř je vždy vidět) - Takže plech byl vždycky stejný, stejný výlisky, jen v SVA ušetřili svařování složitý.S hlubotažnám plechem mně to připadá jako pohádka ...... [monty] (18. 03. 2021) | Myslím, že mohu za sebe i za všechny čtenáře Petrovi Hošťálkovi poděkovat za
hodnotný komentář. Máme štěstí, že se stále ještě najde někdo, kdo si nenechá
znalosti a vědomosti pro sebe a dokáže pomoci rozluštit záhady, které by jinak
zůstaly navždy nezodpovězeny. Nicméně změnu technologie výroby krytu ze
dvou částí místo tří lze považovat za prokázanou už při sériové výrobě. [Jiří Bartuš] (09. 11. 2016) | Přidat odpověď (2) | |
Nezodpovězená témata (1/2): | | Jawa 350 perak v original cervene barve s tim to lemem muzete videt v motomuzeu
v dolnich stepanicich. Vystaveny motocykl byl sestaven v 50 letech z ND dodanych
mototechnou. [P.] (24. 11. 2016) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|