Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
14. května 1951
Autor: Jiří Bartuš
V roce 1951 se Autoklubu republiky československé (AKRČs) podařilo uspořádat druhou soutěž lidových vozítek a scooterů. Tato soutěž již proběhla bez větší publicity, avšak, jak je patrné z dobových fotografií, na nezájmem veřejnosti ani soutěžících si ani tentokrát nemohl nikdo stěžovat. Soutěž byla uspořádána 14. května 1951 opět na trase v okolí Prahy. Vlastní soutěž doprovázela od pátku do pondělí výstava všech zúčastněných vozidel na zimním stadionu v Praze Na Štvanici.
V roce 1952 byl AKRČs nuceně transformován na Dobrovolný svaz lidového motorismu (DSLM), aby byl ještě téhož roku převeden, po sovětském vzoru, pod armádní vedení kde se jeho členové stali součástí nově vzniklé organizace SVAZARM (Svaz pro spolupráci s armádou). Ve SVAZARMu bylo prioritou podporovat zejména branou složku národa a z lidových vozítek se rázem stala okrajová záležitost. V dobovém tisku se o jich dozvídáme pouze v případě, že se zúčastnila některé z mnoha tehdy preferovaných branných soutěží.
Rok 1952 byl zřejmě nejobtížnějším v poválečných dějinách československého motorismu - více v samostatném článku.
Touto soutěží skončila snaha o podporu amatérských staveb lidových vozíků v Československu. Oživení zájmu o lidová vozítka nastalo v polovině 50. let, kdy proběhla vlna zájmu o výrobu lidových vozítek na tovární úrovni.
|
Fotografie z výstavy na zimním stadionu v Praze Na Štvanici dokazuje jakému zájmu veřejnosti se soutěž těšila. |
|
Jedno ze tří vozítek Os-kar týmu Autoklubu Česká Třebová. |
Kdo chce opravdu pochopit, jak byla pro motoristy a motorismu chtivé obyvatele poválečného Československa obtížná doba, musí chtě nechtě sáhnout po dobové literatuře a ponořit se do témat, která tou dobou rezonovala. Jak tedy výstavu lidových vozítek hodnotil časopis Svět motorů a jeho čtenáři? Mnoho pozitivního se zde najít nedá. Očekávání a potřeby běžného člověka se prostě s myšlenkou lidových vozítek v zásadních parametrech zcela rozcházely.
O druhé soutěži lidových vozítek a scooterů informoval v čísle 48 časopis Motocykl.
Informaci o soutěži přinesl v čísle 40 též časopis Mladý technik.
|