Vozítko Super laminát
Autor: Jiří Bartuš
Mojmír Stránský, duchovní otec Velorexu, po nuceném odchodu z Velodružstva nezahálel. Mimo vývoje ručního ovládání automobilů pro invalidy a laminátových kapotáží na motocykly pracoval na vývoji zcela nového vozítka, jehož karoserie byla celá ze skelného laminátu, který se v té době jevil jako velice progresivní materiál.
Sklolaminátová karoserie byla nasazena na rámu z oceloých trubek, přičemž na rozdíl od Velorexu byl motor Jawa 350 uložen před přední nápravou. Ta využívala otočných kyvných ramen dle dlouhodobě osvědčeného patentů bratrů Stránských. Zadní hnaná náprava o zúženém rozchodu, poháněná od motoru dlouhým řetězem, byla uložena na vlečných ramenech.
|
Vozítko Super Laminát na dobové fotografii |
Jak bylo u Mojmíra Stránského dobrým zvykem, nechal si vozítko patentovat. Vozítko se však do sériové výroby nedostalo. Jak píše Ivo Fajman v knize Velorex, další vývoj zastavil jednak nedostatek financí a také fakt, že sám konstruktér projekt vozítka uznal za neperspektivní.
|
V roce 1960 bylo vozítko Super Laminát, opatřené ovládáním pro invalidy, představeno široké veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně
|
Vozítko Super Laminát představil časopis Svět motorů v čísle 26 roku 1960. Na konci článku je redaktory podroben kritice zejména vzhled vozítka, který byl shledán příliš těžkopádným. Redaktoři tak zjevně reagovali na esteticky velice povedené vozítko Velorex 1960 představené o rok dříve na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
|
|
O novém vozítku informoval v roce 1960 časopis Svět motorů |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|