MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           24.5.2022 14:45         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Lidová vozítka | Vozítko Super laminát | Velorex 1960 | Výstava lidových vozítek | Lidové vozítko v nálezovém stavu | První soutěž lidových vozítek a scooterů | Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů | Pátrání v historii lidového vozítka Motorex |



Lidová vozítka




 Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.
 Lidé museli vzít za vděk masově vyráběným motocyklům a nebo alespoň automobilům z předválečných časů. Vždyť v padesátých letech minulého století bylo období, kdy se za celý rok prodalo v celé zemi do osobního vlastnictví jen několik desítek automobilů. Až v polovině 60. let, kdy prakticky celá země jezdila na motocyklech a jen pád vyvolených si mohlo koupit nový automobil Škoda Octavia se začala situace pozvolna měnit. Do hry vstoupila masové výroba automobilu Škoda 1000 MB.

 Po celé toto těžké období našich motoristických dějin vznikaly snahy o sériově vyráběné lidové vozítko. Někdy šlo o individuální počiny jednotlivců, jindy o seriózní projekty výrobních družtev či podniků. Jen opravu málo projektů se dočkalo opakované výroby a prakticky jen jeden výroby sériové. Tím bylo vozítko bratrů Stránských Os-kar, později vyráběné pod značkou Velorex. V článcích tohoto oddílu Motomagazínu se zaměříme na vozítka, která takové štěstí, jako vozítka Velorex, neměla.



Seznam článků


Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů 1951
V roce 1951 se Autoklubu republiky československé podařilo uspořádat druhou soutěž lidových vozítek a scooterů.
První soutěž lidových vozítek a scooterů 1950
První soutěž lidových vozítek a scooterů 1950 navázala na výstavu lidových vozítek uspořádanou v roce 1948.
Výstava lidových vozítek v roce 1948
Výstava lidových vozítek vyhlášená v roce 1948 Autoklubem Republiky Československé měla za cíl nalézt řešení lidového vozítka pro široký okruh motoristů.
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Zajímavé lidové vozítko bylo představeno k prodeji v roce 2011 na podzimní MotorTechně v brně.
Vozítko Velorex 1960
Stojaté vody výroby československých automobilů doslova rozbouřilo v roce 1959 představení vozítka Velorex 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Vozítko Super laminát
Mojmír Stránský, duchovní otec Velorexu, po odchodu z Velodružstva nezahálel. Mimo vývoje ručního ovládání automobilů a laminátových kapotáží na motocykly pracoval na vývoji zcela nového vozítka, jehož karoserie byla celá ze skelného laminátu, který se v té době jevil jako velice progresivní materiál.
Pátrání v historii lidového vozítka Motorex
- Motorex - Jawamobil - Couvátko - všechny tyto názvy byly určeny jedinému vozítku, které se nikdy nedočkalo sériové výroby.





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení
ČZ 150 C v červeném provedení
Představení Hondy CBX 1000
Technická lahůdka ze země úsměvů
Kouzlo japonských motocyklových přístrojů
10. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
NIPPON RETRO 2019
NIPPON RETRO 2021
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Brno Revival 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Grand Prix Bugatti 2019
Mopedy Stadion
Česká Tourist Trophy 2017
Japonské klasické motocykly
Motocyklové vozíky PAv
Slovácký okruh 2019
Pérák 2020
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Pérák 2017
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
Motocykly ČZ 125/150 c
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2016
Suzuki GSF 1200 Bandit
Setkání veteránů Holešov 2017
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš