Mnoho zájemců o koupi starého japonského železa stojí před rozhodnutím zda se nebát zakoupit stroj, který se nedochoval v úplně dobrém stavu. Základní poučka říká, že vždy se vyplatí připlatit si za kvalitu, protože nutné zásahy na renovaci vždy navýší výslednou cenu nad cenu reálnou. Jenže ceny velice zachovalých motocyklů dnes rostou nepřímo úměrně do našincem těžko akceptovaných výšin. Navíc velice málo kdy lze koupit motocykl ve stavu opravdu nevyžadujícím žádné údržby či dílčí renovace. Přeci jen konzumní přístup našich západních sousedů má na stav dochovaných strojů velice negativní vliv. Mnohokrát tedy o koupi rozhodují zcela jiné pohnutky, než ty logické a racionální a z nich nejčastější bývá momentální dostupnost peněz a chuť jít do toho. Že cesta k výsledku bude trnitá a ne zrovna laciná již k takovému rozhodnutí patří, ale jen díky tomuto přístupu se z majitele může postupně stát odborník. Proč asi je zrovna u nás tolik odborníků?
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Autor: Jiří Bartuš
Představení renovovaného motocyklu naleznete v samostatném článku.
Představovaná Suzuki GS 1000 E je ukázkovým příkladem trnité cesty k výsledku. Na počátku byl v nabídce zajímavý málo jetý motocykl, který však 20 let stál v garáži a bohužel se na něm podepsal majitel, který jej chtěl uvést k životu. Představoval však zajímavý potenciál pro technicky nepříliš náročnou renovaci. A zejména. Byl to litr. Postupné nutné investice, v podstatě dle očekávání, překonaly nákupní cenu, ale s tím se tak nějak předem počítalo.
|
Suzuki GS 1000 E modelový rok 1980, verze pro italský trh. |
O japonských motorkách koluje v našich končinách mnoho fám udržování a opravách motorek, které jsou po pér kilometrech po smrti. Většina takových fám pochází z období po roce 1989, kdy se několika vyvoleným lidem, každé okresní město někoho takového mělo, dařilo vozit ze západu totální vraky, které prošly opravami pochybné kvality a dostaly naše značky. Komu se dnes podaří dostat k běžně opotřebené motorce ze západu, která dostávala standardní servis, ten ví, že než bude taková motorka zralá na generální a tedy finančně velice náročnou opravu, musí najezdit mnoho desítek tisíc kilometrů.
|
|
Reklamní letáky téměř vždy neukazují přesný stav, v jakém se motocykly dostanou k zákazníkovi. V případě Suzuki GS 1000 je vše navíc zkomplikováno každoročními poměrně zásadními změnami. |
Častá argumentace příznivců technicky jednoduchých českých motorek o malé výdrži japonských motorů je v tomto úplně mimo. Než dojde u běžného japonského motoru k potřebě generální opravy, tak český motor má za sebou již minimálně dvě. Navíc běžná japonská víceválcová motorka potřebuje k rozložení motoru méně speciálních přípravků jak obyčejná, triviálně jednoduchá, Jawa 350.
|
|
Motor s karburátory před a po renovaci. Červený silikon nikdy nevěstí nic dobrého. |
Člověk nemusí na vše být sám. V mnoha případech udělá lépe, když tu či onu činnost svěří do zkušenějších rukou. Ne jinak tomu bylo i v případě této Suzuki GS 1000 E.
Aleš Krejčí se ujal spodních kluzáků přední vidlice, na které necitlivě sáhl smirkovým papírem předchozí mechanik. Původní receptura japonských výrobců tkví v radiálním obroušení povrchové vrstvy, které zanechá charakteristické brusné stopy a následném zalakování bezbarvým lakem. Jelikož původnímu spojení laku a materiálu kluzáku vidlice nelze díky oxidaci dosáhnout, byla zvolena metoda chemického leštění, které sjednotilo povrch a vytvořilo chemicky stálou povrchovou úpravu.
Petr Kenny Burian provedl lakování korozí nejvíce poškozených dílů což byly stojany, těla stupaček a několik dalších drobných dílů. Původní receptura japonských výrobců tkví v přímém jednovrstvém lakování kovových dílů. Takovou metodu ale nemá smysl u dílů zasažených korozí použít, protože takový díl nikdy nebude mít vlastnosti nového kovu a nový lak by prostě na starém, byť mechanicky očištěném kovu dlouho nevydržel.
Jaromír Kolář provedl obnovu chromu u objímek výfukových svodů, stahovacích objímek výfukových tlumičů a jednoho výfukového krytu, které byly hluboce zasaženy korozí.
Bohdan Janáček si doslova pohrál s opravou výfukových koncovek. Koupit nově vyrobené neoriginální koncovky, případně celý výfukový systém není žádná výzva. Zato zachránit původní, velice elegantní, ale rzí totálně poškozený výfukový systém?
Ačkoli na tento typ motocyklu je stále ještě k dispozici mnoho originálních náhradních dílů, úplně vše se sehnat nedá. Tak například pryžové těsnění víka vzduchového filtru, které ostatně nikdy jako náhradní díl nabízeno nebylo. Ještě, že tu pro tyto účely máme firmu Kalina ze Zlína, která jej bez problémů vyrobila na základě dodaného výkresu, který vznikl oměřením těsnění původního.
Vnitřek nádrže byl zralý na totální generálku. 20 let starý benzín, respektive to co z něj zbylo, již svým nepříjemným zápachem nevěstilo nic dobrého. Po dlouhých úvahách jsem se rozhodl poprat se s rzí a špínou uvnitř nádrže sám v domácích podmínkách. Odstranění rzi kyselinou octovou, posílené následnou elektrolýzou však neproběhlo úplně ideálně z důvodů opravdu velikých usazenin zbytků benzínu. Ani po několikerém opakování procesu není 100% jistota, že je nádrž uvnitř zcela čistá. Pokud se po nějaké době provozu objeví v nádrži známky nečistot, podstoupí nádrž proceduru ošetření vnitřku kaučukovou barvou. Ještě, že se v dnešní době najdou specialist, kteří to umí dělat opravdu kvalitně.
|
|
Brzdový systém AISIN přišel s modelovým ročníkem 1980. Nic komplikovanějšího nebylo v Japonsku vymyšleno. Původní brzdové destičky, nebrzdí. |
|
|
Vzduchové zadní tlumiče byly v roce 1980 tím nejlepším co existovalo. Bohužel vyžadovaly mnoho starostí s nastavením. Ač se to nezdá, ta série podložek je originální. |
|
|
Šrouby signované znakem Suzuki jsou jedním z mnoha detailů, které zahřejí na duši. |
Původní o-kroužkový řetěz DID 630. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Mám taky GS 1000 řetězovku na špicách v původním stavu nachystanou na brzdu zapalování ignitech karburátory CR výfuk otevřený. [Karafiát František] (14. 03. 2022) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|