Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let
Autor: Jiří Bartuš
Rozhodujete se koupit motocykl pro pohodové víkendové vyjížďky a nechcete se stát součástí masy jezdců sedlajících motocykly československé výroby? A přitom ještě chcete motocykl více leštit než se v něm hrabat? Potom by váš zrak měl spočinout na technicky dokonalé motocykly výrobců z dálného východu. Pokud budeme při nákupu zohledňovat cenu v poměru s užitnou hodnotou spojenou s perspektivou zhodnocení investice, dospějeme k závěru, že v současné době tato pravidla nejlépe splňují právě japonské motocykly ze 70. let minulého století.
Díky aktuálně platnému kodexu FIVA jsou všechny motocykly vyrobené v 70. letech minulého století veterány a tak dle současně platných předpisů je lze registrovat a provozovat dle pravidel pro historická vozidla.
70. léta minulého století přinesla díky mohutnému nástupu japonských výrobců zcela nový pohled na konstrukci a užití motocyklu. V 60. letech se vliv japonské techniky odehrával spíše na závodních tratích než na poli obchodním. Japonští výrobci postupně hledali své místo na trhu a hlavní částí jejich nabídky byly masově vyráběné motocykly nižších objemových kategorií, ve kterých začali jasně dominovat. V kategorii velkých objemů se postupně technicky dotáhli na dosud dominující britské výrobce a bylo jen otázkou času, kdy to přijde. Ano. Rozhodující zlom nastal v roce 1968, kdy byla představena Honda CB750. Honda svým novým typem zcela změnila pohled na konstrukci výkonného motocyklu. Na svou dobu zcela nekompromisní motocykl byl kategorií sám pro sebe a svou konkurenci zcela deklasoval. Honda svým typem CB750 se čtyřválcovým motorem, přední hydraulicky ovládanou kotoučovou brzdou a uživatelským komfortem ukázala směr, který v motocyklové konstrukci přetrvává do dnešních dnů. Konkurence však dlouho nespala a tak se záhy tvrdý konkurenční boj přesunul i do nové kategorie zvané superbike.
Na jaké konkrétní motocykly bychom se mohli při koupi zaměřit? Jelikož japonští výrobci chrlili neuvěřitelné množství koncepčně zcela odlišných typů a kategorií, nemůže být náš výběr úplný. Berte jej tedy pouze jako vodítko pro vstup do světa japonské motocyklové techniky.
Jelikož tvorba ceny se odvíjí od mnoha proměnných parametrů, nebudeme její rozpětí uvádět. Obecně platí, že čím je motocykl starší, tím rapidně roste jeho cena. Obdobná úměra platí i pro stav motocyklu. Motocykly v udržovaném stavu s málo najetými kilometry jsou ceněny několikanásobně více než oježděné nekompletní. Cenově výhodněji samozřejmě vyjdou motocykly menších objemů a vyráběné ve velikých sériích. S objemem a atraktivitou roste cena, až na výjimky, velice rapidně.
Ceny složitých a namáhaných dílů, jako jsou zejména výfuky a jejich svody, díly do motoru a elektronické komponenty, totiž mohou případnou renovaci velice prodražit. Mnoho, zejména spotřebních dílů, lze zakoupit jako nové u mnoha prodejců původních originálních dílů. Jejich ceny jsou však na podstatně vyšší úrovni. V angličtině jsou nové nepoužité díly označeny zkratkou NOS (New old stock).
Svou roli při rozhodování o koupi může sehrát i snadnost údržby. V dnešní době internetu není problém, při trošce trpělivosti, získat jakékoli informace o daném typu motocyklu. Pro téměř každý typ byly též vydány knihy údržby a oprav od nakladatelství Haynes a Clymer.
Neméně zásadní otázkou je, kde se po motocyklu poohlédnout. To je díky mnoha specializovaným inzertním serverům a celosvětové aukční síni eBay je velice snadné. Největší nabídka motocyklů je jednoznačně za oceánem v USA. Ačkoli se dovozem zboží z USA zabývá mnoho firem, není nákup konkrétního motocyklu snadný. Veliké omezení způsobuje velikost území a tak jednotliví dovozci operují pouze v určité části USA. Na první pohled velmi dobrá koupě se tak může velice prodražit. Nákup navíc ještě prodraží nákladný dovoz přes oceán a vyřízení potřebných formalit jako je clo a DPH. Přihlášení takto dovezeného motocyklu na běžné registrační značky je velice problematická záležitost. S obdobnými procedurami je třeba počítat i při dovozu ze Švýcarska. Vstupem do Evropské unie se naopak velice usnadnil dovoz z členských zemí unie.
Jistě nejméně starostí s přihlášením do provozu bude s motocyklem koupeným u nás a k tomu provozovaným na normálních registračních značkách. Nabídka v našich končinách je však velice omezená a taktéž stav motocyklů nebývá nejlepší. V drtivé většině jsou i u nás nabízené motocykly čerstvě dovezené ze zahraničí.
Napište nám o vašich zkušenostech s nákupem motocyklů v jednotlivých zemích.
Jsme připraveni tento článek neustále aktualizovat na základě připomínek a poznatků. Nejprve probereme motocykly největšího japonského výrobce Honda.
Honda
Jako jediný z japonských výrobců nabízela motocykly vybavené pouze čtyřdobými motory. Téměř všechny motocykly Honda byly vyráběny ve velikých sériích a není tedy veliký problém sehnat jakýkoli použitý náhradní díl. Stále je však i mnoho prodejců původních originálních běžných dílů.
CB750
Motocykly CB750 odstartovaly vznik nové kategorie silných motocyklů. S každoročními minimálními změnami byly ve verzích K0-K7 vyráběny až do roku 1977. Ač byly záhy výkonově konkurencí překonány, mohly díky svému nadčasovému pojetí, pověstné kvalitě a nesmírné výdrži, zůstat ve výrobě dlouhou dobu. Dnes díky jejich veliké rozšířenosti není problém o motocyklu nalézt jakékoli potřebné informace. Velikému zájmu však odpovídá i cena, za kterou se dnes prodávají.
V roce 1975 přišla na trh odvozená verze CB750F supersport osazená zadní kotoučovou brzdou a výfuky svedenými do jednoho tlumiče. V roce 1977 došlo k asi největší modernizaci typu CB. Typ CB750F2 supersport dostal nový druh dvojité přední kotoučové brzdy a kola z lehké slitiny typu Comstar. V roce 1979 byly motocykly CB vybavené jednovačkovými motory SOHC (CB750K8, CB750F3) nahrazeny po všech stránkách modernizovaným typem CB750F DOHC. Mezi veterány lze zařadit pouze motocykly z raných dob jejich výroby. Obdobné je to i s dalším úspěšným typem CX500.
CB350, CB400, CB500, CB550 Four
Řada objemově odlišných motocyklů, koncepčně navazuje na typ CB750. Koupě některého z těchto motocyklů může být dnes vhodnou levnější variantou k legendární CB750. Ten kdo nemá dostatek investic na nákup zachovalé CB750 může za stejný obnos zakoupit CB menšího objemu v lepším stavu případně staršího ročníku.
CB450, 500T
Motocykly CB450 zahájily v roce 1965 éru nástupu japonských velkoobjemových motocyklů na severoamerický trh. Výkonné, spolehlivé a technicky zajímavé motocykly jsou ve všech provedeních (K0-K4) mezi sběrateli poměrně ceněny. Nástupný typ CB500T již takové popularity nedosahuje, avšak právě on může být vhodnou levnou alternativou pro nákup motocyklu této koncepce. Obecně lze říci, že motocykly CB500T lze snáze nalézt v dobrém stavu a málo najetými mílemi než starší typ CB450. Malá rozšířenost typu CB500T však může způsobit problém se sháněním použitých náhradních dílů. Více informací naleznete v samostatném článku: Honda CB 500 T
CB250, CB350
Řada motocyklů koncepčně navazující na typ CB450 osazená dvouválcovými jednovačkovými motory. Taktéž nákup některého z těchto motocyklů může být dnes vhodnou levnější variantou k ceněnému typu CB450.
GL1000
Vlajková loď Hondy z poloviny 70. let. Litrový čtyřválcový boxer pohání motocykl osazený všemi vymoženostmi, které byly v roce 1974 myslitelné. Z mnoha verzí, kterých se Goldwing za dosavadních 35 let výroby dočkal, je z hlediska vetránského zajímavá i druhá verze v pořadí, která přišla na trh v roce1978.
Motocykl svou komplikovaností odrazuje mnohé případné zájemce a to se plně odrazuje v jeho ceně. A to i přes prokazatelnou dlouhodobou výdrž, prověřenou nejedním spokojeným majitelem. 50000 najetých mil by nemělo odradit, avšak je třeba si uvědomit, že úměrně najetým mílím budou opotřebovány o ostatní prvky motocyklu.
CBX1000
Supersportovní motocykl v pojetí Hondy na konci 70. let. U tohoto motocyklu se vše točí kolem jeho řadového šestiválce DOHC, který jako první dosáhl u sériového motocyklu hranice 100 koní. Mezi veterány spadá zatím jen první verze, která, ač jí byly vytýkány horší jízdní vlastnosti, je mezi sběrateli podstatně více oblíbena. Tento výjimečný motocykl vždy bývá patřičně cenově oceněn a svou výjimečnou cenu si drží již hodně dlouho. Drahý a jezdecky náročný motocykl si nemohl pořídit jen tak někdo a tak prodávané motocykly bývají zachovány ve velmi dobrém stavu.
|
|
|
Motoristická současnost číslo 12 rok 1979
Test Hondy CBX 1000 v podání Theodora Pištěka, známého výtvarníka, pozdějšího držitele filmového Oskara a velikého příznivce motorismu v jedné osobě, byl reakcí redakce na nepříznivý ohlas čtenářů k předchozímu článku. |
|
|
|
Svět motorů číslo 52 rok 1974 - Redakční test motocyklu Honda CB 750 K3 |
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/7): |
Strana 1 / 1 |
| | Dobrý den, takový rok neznám (19879) - kéž bych se dožil....ale to už zase
nebudou Hondy.... [Janca] (11. 02. 2013) | Třeba budou, co Ty víš... :-D [Wenda634] (20. 04. 2013) | Přidat odpověď (1) | | dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli by jste dokázali sehnat válec s pístem
na Honda Xl 500?¨Děkuji [David Ryšavý] (05. 10. 2012) | Zdravím, jaký máte rok výroby? [skalda] (28. 10. 2012) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (5/7): | | Ten článek o CBX je naprosto skvělý... [Lischka ] (04. 02. 2018) | | Dobrý den sháním alternátor assy. na moto honda cb 360G r.v. 1976 nebo
neznáte nějakou firmu kdo to převijí děkuji. [karel weymann] (10. 05. 2015) | | Letos jsem dával na veteránské značky z USA dovezenou Hondu CB750A Hondamatic z
roku 1977. Pokud dovezete motocykl starší 8 let ze země mimo EU, tak nelze tento
motocykl přihlásit na normální bílé SPZ i když máte originální technický průkaz,
jako jsem měl já. Pokud je takto dovezený motocykl starší 30 let a není nějak
kutilsky upravovaný, tak lze přihlásit na veteránské značky. Motocykl ve stáří
mezi 8 až 30 lety dovezený ze zemí mimo EU nelze u nás provozovat, protože na
něj nedostanete bílé SPZ a ani veteránské značky!!! [jiri66] (26. 11. 2013) | | Dobrý den Před rokem jsem koupil Hondu CB 250 model TE Z roku 1979. Protože
se teprve začínám o tuto značku zajímat. Prosím o nějaké bližší informace.
Zajímá mě všechno,historie vzniku Jaké modely se vyráběly .dostupnost náhradních
dílů atd. Za jakoukoliv informaci děkuji . S pozdravem Nečas R. Židlochovice [Radomír Nečas] (21. 08. 2012) | | v Kroměříši primo od vyrobcu z podnikovej prodajne [jaro] (21. 05. 2011) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|