Technická lahůdka ze země úsměvů
Autor: Jiří Bartuš
Materiály zaslal: Václav Štefl
Psal se rok 1973 a ve VVZ Jawa v Praze-Strašnicích se objevila Kawasaki 350 S2, která byla zdejšími pracovníky podrobena pečlivým zkouškám.
Pobočný závod v Praze-Strašnicích a později sídlo VVZ Jawa
V rámci slučování výrobních podniků státem nařízené centralizace průmyslu byl národní podnik Jawa od 7. března 1946, spolu se strašnickým výrobcem motocyklů Ogar (Ogar, národní podnik), začleněn do národního podniku Zbrojovka Brno. Výrobní budova firmy Autfit (Ogar) sloužila k montáži motocyklů Ogar, Jawa 350. Od roku 1964 sídlil v budově nově vzniklý Výzkumný a vývojový závod n. p. Jawa (VVZ Jawa). Do Strašnické pobočky bylo umístěno i podnikové oddělení obchodně-technických služeb, OTS.
|
Je až z podivem, že o výsledky zkoušek se VVZ podělil s širokou veřejností a to prostřednictvím článku Technická lahůdka ze země úsměvů v časopise Automobil a to ještě před oficiálním představením jejich vlastní novinky, Jawy 350 typ 634.
Rok 1973 byl pro československé motorkáře zlomovým, protože Jawa po mnoha desetiletích konečně představila nový motocykl. Bohužel použitím zastaralého motoru a celkově těžkopádným konstrukčním pojetím šitým na míru podmínkám hlavního odběratele, tedy Sovětského Svazu, byla Jawa 350 typ 634 pro našince čekajícího na lehkou sportovní třistapadesátku velikým zklamáním.
Ostatně posuďte sami jak byla novinka Jawy představena časopisem Automobil v témže roce.
|
Autoři článku museli chtě nechtě přiznat vysokou technickou a zejména technologickou úrovň, která prostě nešla nijak okecat. Neopoměli však upozornit, že źměřené dosahované výkony mírně pokulhávají za těmi udávanými výrobcem a též, že Kawasaki neplní stanovené hlukové normy, jaké v té době platily v ČSSR.
Jak plyne z textu, přičmž vnímavý čtenář nemusí dalece studovat mezi řádky, tak odborníkům v Jawě zjevně japonci vyrazili dech kvalitou provedení rámu. Motocyklový rám byl totiž v Jawě v ulynulé době předmětem intenzivního vývoje a nejednoho patentu a výsledek v podobě rámu nového modelu 634 vykazoval velmi dobré vlastnosti.
Za povšimnutí nad textem odborníků z Jawy stojí pasáž o estetickém pojetí motocyklu. Ostatně to je asi jediné, co bylo možno Kawasaki vytknout, aniž by se čtenáři mohli cítit uraženi.
Na sedlo, navržené z hlediska ryze funkčního, navazuje vzadu nad zakončením blatníku skříňový nástavec šokujícího tvaru s koncovou svítilnou... Jak jen se tehdy v Jawě mýlili.
|