|
Honda CB 750 v ČSSR?
Autor: Jiří Bartuš
Prodeji a provozu zahraničních motocyklů v ČSSR se věnuje samostatný článek zde.
Představení motocyklu Honda CB 750 na Tokio Motor Show 28.10.1968 způsobilo světovou senzaci. Japonský výrobce si dovolil představit motocykl, který svými parametry předstihl většinu velkoobjemových motocyklů tradičních výrobců. První představení motocyklu na americkém trhu v Las Vegas roku 1970 skončilo pro Hondu obrovským úspěchem v podobě zisku nečekaného množství objednávek, které daly silný impuls celému světovému motocyklovému průmyslu.
Zprávy ze zámoří pronikaly do Československa přes železnou oponu jen velmi sporadicky. Motoristický tisk, představovaný zejména týdenníkem Svět motorů, neměl zájem ani prostor detailně šířit informace o špičkových motocyklech, u kterých nebylo počítáno s prodejem v Československu. Informace i nich se ve Světě motorů objevila vždy jen v oddělení zajímavostí či v minisalónu na konci časopisu.
V době, kdy se na trhu v USA a později i v Západní Evropě objevila Honda CB 750, zveřejnil Svět motorů několik článků, ve kterých byly tyto motocykly představeny. Číst tyto články bylo pro československé motocyklisty k zlosti. Tedy spíše pro ty, jenž nepodlehli demagogii, kterou redaktoři okolo kategorie silných motocyklů vytvářeli.
|
|
|
Motocykly v normalizačním Československu
Situace na trhu s motocykly byla v Československu od poloviny 60. let, kdy došlo k restrukturalizaci motocyklového průmyslu (viz. samostatný článek zde), velice špatná. Motocyklisté se mohli spokojit pouze se sliby, ve kterých jim byl po léta slibován vznik motocyklů nového typu, motocyklů takzvané unifikované řady. Jejich sériová výroba byla neustále odkládána a tak motocykly kubatur 250cm3 a 350 cm3 byly v prodejnách národního podniku Mototechna vzácností. Praxe byla dokonce taková, že pracovníci Mototechny nebyli schopni zájemcům sdělit ani kdy, kolik a jaké vlastně motocykly budou mít na prodej.
Částečné uvolňování poměrů v totalitním Československu v druhé polivině 60. let se dalo vycítit i z článků v motoristických periodicích. Tíživá situace v nabídce motocyklů domácím zájemcům tak mohla proniknout i do článků motoristických časopisů. Otevřeně kritizováno bylo zejména chybné rozhodnutí z roku 1963 o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, která ve svých důsledcích přinesla výrazné omezení kapacit národního podniku Jawa a tím do budoucna zásadně omezila dostupnost motocyklů kubatur 250 cm3 a 350cm3 na československém trhu.
V roce 1970 se paradoxně stalo, že se v některých prodejnách Mototechny nečekaně objevily motocykly Jawa Californian, z důvodu nerealizovaných objednávek ze zahraničí. Tato situace se však již vícekrát neopakovala a zájemci o motocykl kubatury nad 175 cm3 byly mototechnou odkazováni ke koupi Jawy 250 typ 592, která však byla neustále nedostatkovým zbožím.
Motocykly unifikované řady, vyráběné sériově v letech 1970 - 1972 v modifikované podobě (UŘ SST – Bizon viz. samostatný článek zde), přinesly svými parametry motocyklistům spíše zklamání. Následný model, Jawa 350 typ 634, vyráběný bez podstatných změn až do konce století, již žádné ambice, stát se důstojným konkurentem motocyklů světových výrobců, neměl.
Pro přiblížení situace tehdejších motocyklistů nelze nepřipomenout nařízení tehdejší vyhlášky č. 80 o provozu na pozemních komunikacích, která od roku 1967 omezovala rychlost jízdy motocyklů na maximálních 80 km/hod. V roce 1971 bylo motocyklům toto omezení zrušeno, ale jen na dálnicích, které však u nás čítaly několik kilometrů (úsek Praha - Mirošovice otevřený v roce 1971). V té době nebyla na dálnicích a silnicích mimo obec maximální rychlost vozidel do 3,5 tuny nijak omezena. Neomezenou rychlost na silnicích mimo obec získaly v roce 1976 i motocykly. Ne však na dlouho.
Od roku 1979 došlo k omezení maximální rychlosti vozidel do 3,5 tuny na 90 km/hod. mimo obec a 110 km/hod. na dálnici (v roce 1980 byla dokončena stavba dálnice D1 mezi Prahou a Bratislavou). Motocyklům byla maximální rychlost stanovena opět na 80 km/hod. Osmdesátka zůstala motocyklům ve vyhlášce až do roku 1990, kdy byla zvýšena na 90 km/hod. Stejná maximální rychlost jako automobilům, byla motocyklům na dálnicích povolena až v roce 1997.
Smutná realita motocyklového trhu ČSSR se projevovala i v oblasti nabídky doplňků pro motocyklisty. Zde byly motocyklisté opět odkázáni pouze na nákup doplňků zahraničních výrobců v obchodní síti Tuzex se všemi obtížemi, které nákupy v Tuzexu obnášely. Individuální dovoz ze západu si mohlo dovolit pouze pár jedinců.
Osud dovezených motocyklů byl mnohdy velice smutný. Majitelé měli velice omezený, ba přímo nemožný, přístup k náhradním dílům. Některé základní spotřební díly bylo možné objednat přes Tuzex, ale o většinu bylo nutné psát zahraniční prodejcům. Na československém trhu nebyly běžně dostupné ani kvalitní oleje a o servisním zázemí se mohlo tehdejším motocyklistům jen zdát. Přitom u technicky složitých motocyklů, vyžadující pravidelný odborný servis, výrobci ani nepředpokládali, že by některé úkony údržby byly realizovány svépomocí. Majitelé byly tedy s údržbou a opravami odkázáni jen sami na sebe, případně na pomoc podobně postižených majitelů, kteří již nějakými zkušenostmi disponovali.
Všechny tyto aspekty měly za následek časté střídání majitelů a některé motocykly šly takříkajíc z ruky do ruky. Jelikož však šlo o velice omezený počet, nebyl s jejich prodejem veliký problém. A to ani přes jejich značnou cenu, která činila i několik desítek násobku průměrné mzdy.
|
Mohl se tehdy běžný občan Československa alespoň přímo setkat s motocyklem Honda CB 750? Mohl, ale jen sporadicky.
Na konci 60. let začali navštěvovat Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně i vystavovatelé ze západu včetně výrobců z Japonska. V roce 1970 otevřela svůj stánek na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně i Honda, která zde, mimo své automobilové produkce, představila i motocykl Honda CB 750. Na podzim téhož roku představila své výrobky včetně modelu Honda CB 750 i na výstavě pořádané na pražském výstavišti, tehdejším PKOJF (Parku kultury a oddechu Julia Fučíka).
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně byly později vystavovány motocykly různých modelů a značek.
Všechny vystavované motocykly bylo možno odkoupit, avšak taková koupě musela být domluvena ještě před začátkem výstav.
|
Honda CB 750 na výstavě pořádané v roce 1970 na pražském výstavišti |
|
|
Stánek firmy Honda na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1974 |
Motocykl Honda CB 500 Four v obležení návštěvníků Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně |
Další možností k obdivování nedostupné techniky byla po dlouhou dobu parkoviště při konání mezinárodních motocyklových závodů, či setkání. Zájemci o západní techniku měly žně zejména na parkovišti návštěvníků při konání Velké ceny v Brně. Ostatně i samotný průjezd "zápaďáků" republikou do Brna byl obyvateli ČSSR pečlivě sledován.
V omezené nabídce, čítající jen několik kusů, byly zřejmě motocykly Honda CB 750 nabídnuty v obchodní síti Tuzex. Je však jen otázkou, kdo si je tehdy vlastně zakoupil? Je třeba si uvědomit, že v počátcích výroby byly velmi drahé i pro běžného motoristu ze Západního Německa. Pomozte vypátrat osud těchto motocyklů.
Ve zcela výjimečných případech se podařil i individuální dovoz do Československa z některé ze západních zemí.
V roce 1974 se po československých silnicích proháněl jeden exemplář Hondy CB 750 K3 v rámci oficiálního redakčního testu časopisu Svět motorů. Téměř nový motocykl s najetými 2000 kilometry k testu poskytl tehdejší výhradní dovozce firmy Honda Motor Co.,Ltd. do ČSSR, firma Media. Výsledky testu spolu s obšírným popisem vlastností motocyklu byly čtenářům představeny v posledním čísle roku 1974. Objektivně napsaný text musel každého tehdejšího motocyklového fanouška chytit u srdce. V článku několikrát zmiňované nedostupnost motocyklu pro běžného občana ČSSR byla až příliš smutnou realitou té doby.
|
|
|
Svět motorů číslo 52 rok 1974 - Redakční test motocyklu Honda CB 750 K3 |
Máte pocit, že můžete k tématu něco přidat? Pište na adresu autora článku, nebo přímo použijte diskusi pod článkem.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (5/8): |
Strana 1 / 1 |
| | Na fotce z veletrhu je fotka malého motocyklu Honda s motorem asi o objemu 70
ccm dnes tento motocykl vyrábí čínská firma Jincheng.Zajímaly by mě bližší
informace o tomto motocyklu Honda [Radomír Nečas] (21. 08. 2012) | V Praze, v Dittrichově ulici, byla za komunistů kancelář, kde bylo možné
objednat díly na snad jakékoli k nám běžně nedovážené vozidlo. Bylo jen nutné
prokázat jeho vlastnictví technickým průkazem. Málokdo o té možnosti věděl, ceny
byly nízké - v sedmdesátých letech v přepočtu asi deset korun za marku, žádné
clo... Už si nepamatuji, jestli to patřilo pod Mototechnu, Motokov nebo
kam. [Honza Čejchan] (16. 02. 2014) | Jde o minimotocykl Honda DAX ST50. [Jiří Bartuš] (23. 08. 2012) | Přidat odpověď (2) | | Krásný klasický motocykl, který se stal legendou. [DRL] (13. 04. 2011) | Jeden z těchto Vincentů /vlastně jen motor/ byl letos na Classic Show.
Něco malinko z jeho historie vím,a je tam vše - láska, nenávist ,smrt......
dokonalý drama. A po 40 letech znovuzrození. [Monty] (04. 08. 2011) | Zajímavá informace. Osudy každé z nich by jistě vydaly za román. [Jiří Bartuš] (04. 08. 2011) | Všech pět Vincentů, co se sem po válce dostaly, stále existuje, byť v různém
stádiu rozebranosti. Nedávno přibyl šestý, z Anglie dovežený. [dePorsche] (28. 07. 2011) | Jo a jeste me napadlo, ze F.Stastny mel soukromeho Vincenta HRD, ktereho koupil
uz hluboko za bolsevika ....kde je mu ted asi konec? [Jindra650] (15. 05. 2011) | Jj, to by sedelo podle toho co jsem si kdysi zjistoval, dokonce pry cena ojetych
japonskych motorek i 10let starych byla v 80.tych letech rovna, nebo jeste vyssi
nez v prepoctu novych. Dvougeneracni dum "benesovak" vysel v roce
1980 pri stavbe svepomoci na temer 150tis Kcs bez vybaveni. [Jindra650] (15. 05. 2011) | Jen pro ilustraci - cena 39 000 bonu bylo cca 200 000 Kčs . Za to se daly
koupil tři Škodovky 120, nebo krásný rodiný dům . [Monty] (14. 05. 2011) | Treba uzivatel Stevan, ktery radil ohledne TX750, svuj kousek poridil jeste za
"totace" a k nam ho individualne dovezl Hameršmíd.
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=42137 V pulce 80. let se na
strojirensky veletrh dostaly GPZ900 a GSX1100, viz. clanek SM a nasledne byly po
veletrhu odprodane soukromym zajemcum. Na motorkari.cz clovek pri pozornem
hledani par totalitnich majitelu "supermotocyklu" zapadu najde,
obcas jsou to zajimave historky.
http://www.motorkari.cz/uzivatel/?uid=120248
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=6906
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=42137 a nasli by se dalsi,
skoda ze je podle smazane komunikace pres PM uz nedohledam. Nekdo sel cestou
bonu pres Tuzex, nekdo koupil individualne dovezeny stroj za veskere penize,
nekdo vymenil OHC za japonskou motorku pres kontakt v cizine. Cesty byly ruzne a
nikdo z obdivovatelu komunismu mi nevymluvi, ze to bylo zlate a zapadni vyrobky
nechybely. [Jindra650] (14. 05. 2011) | Tuzex byl ochotný a schopný přivézt na objenávku prakticky cokoliv- takže klidně
i CB 750. Třeba František Štastný měl někdy v roce 1969 soukromou
Hondu Monkey (a samozřejmě potom i závodní Yamahu) [Monty] (13. 04. 2011) | Jistě se shodneme, že Honda CB 750 byla milníkem ve vývoji motocyklové
konstrukce. Já však stále řeším otázku, zda ji bylo možné v 70. letech u
nás koupit. Údajně byla v nabídce Tuzexu, ale důkaz jaksi chybí. Před rokem 1989
se u nás několik silných japonských motocyklů prohánělo. A mě právě zajímají
osudy těch, kterým se podařilo takový motocykl v té době získat. [Jiří Bartuš] (13. 04. 2011) | Přidat odpověď (9) | | Když tady tak čtu o řídkém výskytu klasických japonských motocyklů v 70. a 80.
letech v ČSSR, napadá mě v souvislosti se zmínkou o oficiální dovozu několika
kusů Hondy CB 750 prostřednictvím Tuzexu, jak se vlastně v tehdejších podmínkách
u těchto motocyklů řešila otázka servisu, či zásobování náhradními díly?
Předpokládám, že i navzdory vynikající technické úrovni těchto strojů musela
nastat situace, kdy bylo potřeba něco opravit, či vyměnit z důvodu provozního
opotřebení. [Wenda634] (12. 05. 2011) | Jeden známej měl taky 750 FOUR , a třeba olej řešil použitím Super Mogulu a
výměnou po 1000 km. Lepší olej prostě nebyl. [Monty] (14. 05. 2011) | Podle toho co mi jeden tehdejsi majitel rek se to resilo tak, ze se za usetrene
penize kupovaly spotrebni dily od cizincu kteri prijeli na VC do Brna, nebo pres
nejaky kontakt na cizince se posilaly primo k nam neoficialni cestou, oficialne
to pry slo i pres Tuzex. [Jindra650] (14. 05. 2011) | Přidat odpověď (2) | | Mam doma Svet motoru z konce 60tych let kde je hodne obsahly test Hondy CB 750. [cafe racer] (10. 04. 2011) | Je možno nascanovat a poslat? Dík. [Venca] (05. 05. 2011) | Přidat odpověď (1) | | Tehdy nova CB 750 ??? = absolutni predefinovani pojmu "MOTOCYKL"
http://www.youtube.com/watch?v=4-FstCKzbzQ [Martin Samson] (11. 04. 2011) | A tohle je dle meho nazoru nejpeknejsi a nejstrizlivejsi stavba Cafe Racera :
target=_blank>http://link.brightcove.com/services/player/bcpid29586068001?bctid=54291121001
Jak vzhledem , tak i zvukem , ktery je treba poslechnout kvalitne ve
sluchatkach [Martin Samson] (24. 04. 2011) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (3/8): | | Vlastním Hondu CB750 four prihlášenou do evidence PZO Tuzex 24.7.1975 motocykl je r.v.1974 a pravděpodobně se jedná o stroj testovany ve SM 52/74 p.Berankem a dalšími redaktory.Neni však v původním hnědém lakování ale ve zlaté s černými pruhy.25.7.1975 byl prodán panu Radostovi.Jsem třetí majitel.Puvodni SPZ AC-1-56-69 informace o historii stroje mám od druhého majitele p.Labika (mám ještě CB 350,400,500,550 a GL 1000) [Oldřich Kříž ] (18. 03. 2023) | | Má někdo časopis Svět motorů č. 52 z roku 1974 a má možnost oskenovat test CB
750, který by v tomto čísle měl být? (Může i s titulní stránkou časopisu...) :-)
Předem díky! [Venca] (13. 01. 2012) | | Myslím, že ten test byl až v roce 1973- (určitě už v barvě,s fotkama,a kompletní
měřením ) - napsal to Evžen Ritchl, zaměstnanec VVZ Jawa, takže je jasný, odkud
vítr foukal. Dodám osobní zážitek - někdy kolem rok 1983-4 jezdila v
Brně CB750, Kawasaki Mach III a Honda CBX 1100 (šestiválec) - několikrát jsem
tuhle partičku potkal na vyjíždce. Kdo byli majitelé, netuším. [Monty] (10. 04. 2011) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|