MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           4.4.2020 11:31         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 | Honda CBR 900 RR Fireblade | Kawasaki ZX-12R | Japonské klasické motocykly a peníze | Suzuki GSX 1400 | Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR? | Suzuki GSX-R 1100 M | Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR | Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu | Koupí to teprve začíná | Motorkářská doba temna | Je třeba bát se dovozové STK? | Pneumatiky pro klasické motocykly | Velká kniha o motocyklech | Oleje pro klasické motocykly |



Oleje pro čtyřdobé klasické motocykly





  Autor: Jiří Bartuš



  Nehledejte v olejích vědu. Věda to je, ale ne pro koncové uživatele a ne pro klasické motocykly. Už proto, že všechny dnes nabízené oleje s přehledem překračují původně stanovené požadavky výrobců. Minimální požadovanou jakostní třídu oleje naleznete v návodu k motocyklu, případně v servisním manuálu. Výrobce motocyklu  též určuje viskozitu oleje, většinou ve více variantách dle teplot okolního prostředí. V manuálech některých výrobců je přímo určen výrobce a typ oleje. Tyto údaje jsou však vzhledem k jejich stáří bezpředmětné. Jak již bylo uvedeno, veškeré dostupné oleje překračují původní stanovené požadavky výrobců.

  Jak tedy vybrat ten pravý olej a neudělat chybu? Při volbě oleje je třeba vycházet z možností nabízených výrobcem motocyklu a aktuálního stavu motocyklu. U motocyklů s více najetými kilometry může použití oleje vyšší viskozity pomoci eliminovat úbytek tlaku oleje, spotřebu oleje a mechanický hluk motoru a převodovky. Zachránit mechanicky poškozený motor za pomoci oleje však s jistotou nelze.

Dobový reklamní leták
Dobový reklamní leták


  Stárne olej? Pokud je olej skladován v neotevřeném v originálním balení měla by se jeho expirace řídit termínem uvedeným na obalu. V případě oleje skladovaném v neoriginálním obalu je vždy třeba zvážit jak dlouho a v jakých podmínkách byl skladován. Určitě však k nějaké zásadní degradaci nedojde během jednoho dvou let.

  Jaký je vhodný interval výměny olejové náplně? Interval výměny olejové náplně určuje výrobce motoru a naleznete jej v manuálu motocyklu. Zpravidla je ohraničen ujetou vzdáleností a jedním rokem provozu. Je vždy nutná výměna každý rok? Za ideálních podmínek ano. Olej bývá kontaminován vlhkostí a spalinami, nicméně při velmi malém nájezdu nemůže delší pobyt oleje v motoru ničemu uškodit.

  Jedna ze základních pouček k olejům říká, že lépe používat levný olej a měnit jej častěji, než používat drahý olej a výměnu protahovat na stanovené maximum.

  Má smysl s každou výměnou oleje měnit olejový filtr? Opět platí, že interval výměny olejového filtru udává výrobce motocyklu. Vzhledem k zanedbatelné ceně filtru je rozumné měnit filtr při každé výměně oleje, zvláště pokud k ní dochází po hodně najetých kilometrech.

  Vyžaduje olej nějakou péči? Nevyžaduje. Co však vyžaduje je pravidelná kontrola množství, měřená zpravidla výškou hladiny olejové náplně. Opět je třeba nahlédnout do manuálu, jakým způsobem a za jakých podmínek se má výška hladiny oleje měřit. Většina motocykl nabízí kontrolní hladinové okénko, případně měrku jenž bývá součástí víčka nalévacího otvoru. Hladina se zpravidla odečítá při vypnutém motoru, který nějaký čas před tím běžel a po té chvíli stál. U motocyklů, které mají motor se suchou klikovou skříní, jakým je například Honda CB 750,  je měrka hladiny oleje umístěna ve víčku olejové nádrže. Před odečtením výšky hladiny oleje je nezbytné nechat motocykl nějakou dobu běžet, aby se případný stečený olej stihl dočerpat zpět do nádrže. V opačném případě hrozí, že se motor olejem přeplní.

  Vyměnit olej před sezónou nebo po sezóně? Otázka stejná asi jako ta o vejci a slepici, kdo z nich byl na světě dříve. Výměnou oleje po sezóně zajistíte motoru konzervaci čistým olejem. Na druhou stranu bude olej po zimním období již mírně degradován. Jak však už bylo uvedeno, olej své vlastnosti jen tak neztratí.

  Kontrolujte vypuštěný olej. O stavu motoru a převodovky hodně napoví stav vypuštěného oleje a případné částice

  ... a na závěr?

  Nebezpečí přichází z východu. Je pochopitelné, že oblíbené značky olejů neunikly pozornosti nepoctivců. Na internetu lze snadno nalézt mnoho odkazů popisujících výrobní linky, které plní olej neznámého původu do velice zdařilých kopií obalů známých výrobců. Jak se proti tomuto fenoménu při nákupu bránit a nenaletět? Nejsnazším řešením je vyhnout se nákupu u podezřele levných prodejců a naopak nákup realizovat u prověřených dodavatelů.



  A jaké jsou zkušenosti s oleji u vás? Podělte se se čtenáři o vaše zkušenosti.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019
Jawa z Indie
300 zatáček Gustava Havla 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
Classic Show 2015
Veteránisty čekají změny?!
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Cena města Jičína 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Pérák 2015
Česká Tourist Trophy 2018
NIPPON RETRO 2018
Setkání veteránů Holešov
NIPPON RETRO 2019
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Slovácký okruh 2018
Barum Czech Rally Zlín 2019
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš