Pneumatiky pro klasické motocykly 70. let
Autor: Jiří Bartuš
Po velmi dlouho dobu, až do počátku 80. let, byly standardem výkonných motocyklů 18'' kola vzadu a 19'' vpředu. Až na výjimky byly používány pneumatiky 3,25/19'' vpředu a 4/18'' vzadu. Až na počátku 80. let se v souvislosti s nástupem nové generace sportovních motocyklů objevila 17'' kola vzadu a než se dospělo k 17'' rozměru předních kol, byla vpředu používána 16'' kola.
Přelom 70. a 80. let přinesl prudký rozvoj silných motocyklů, pro které nebyly k dispozici adekvátní výkonné pneumatiky. Jízdní vlastnosti těchto motocyklů byly neexistencí odpovídajících pneumatik zásadně limitovány.
Obrat k lepšímu nastal až v polovině 80. let, kdy si vývoj nových motocyklů přímo vynutil vývoj patřičných pneumatik, mnohdy šitých na míru konkrétnímu motocyklu. Nezřídka měly motocykly v technickém průkazu výrobcem stanoveny konkrétní typy pneumatik daných výrobců.
|
Dobový reklamní leták firmy Continental. Continental ve výrobě shodných dezénů i po více než 40. letech pokračuje. |
Kdo chce tedy osadit svůj klasický motocykl ze 70. let pneumatikami s dezénem odpovídajícím roku výroby motocyklu, nemá dnes mnoho na výběr. Zřejmě nejvýhodnější nabídku dnes představují pneumatiky Continental RB 2, K 112 jejichž dezén a rozměry zcela odpovídají dříve používaným standardům.
Continental RB 2 přední 3,25/19''
Continental K112 zadní 4/18''
|
Honda CB 750 F osazena pneumatikami Continental. |
Konstrukce kol klasických motocyklů vyžaduje, až na úplné výjimky, používat duší. Kdo by čekal, že do dnešní doby došlo k nějakému posunu ve jejich vývoji, ten se velice mýlí. Duše totiž stále nejsou schopny držet delší dobu požadovaný tlak. A nezáleží na tom, zda jde o výrobek renomovaného výrobce či o výrobek neznámé čínské manufaktury. Paradoxně právě čínské duše dokáží nejednou svou výdrží překvapit.
|
|
Reklamní letáky ze 70. let firem Metzeler, Michelin a Dunlop. |
|