MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           18.9.2024 22:23         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C | ČZ 150 C v červeném provedení | ČZ 150 C v lidovém provedení |
  Konec druhé světové války v roce 1945 odstartoval období mnoha zásadních změn jenž měly přímý vliv na rozvoj výroby motocyklů v Československu. Snaha o pochopení tehdejší situace by měla být prvním počinem zájemce o československé motocykly vyrobené v období po Druhé světové válce. Pro více informací navštivte bonusový článek knihy Jawa Californian  -  Vývoz československých motocyklů do USA po roce 1945, který se snaží toto období mapovat.




Poválečné motocykly ČZ





Seznam článků


Zahraniční projekty strakonické ČZ
Monark - Tempo - Socovel - Motocykly řad b, t i c byly vyváženy do řady zemí celého světa, kde si společně s motocykly Jawa vydobily velmi slušné renomé. Jednou z možností, jak čelit sílící konkurenci či prorazit na nových trzích, byl vznik společného projektu se zavedeným výrobcem působícím v daném teritoriu.
Motocykly ČZ do celého světa
Již záhy po skončení druhé světové války začali českoslovenští výrobci motocyklů, podpořeni mezinárodním úspěchem nových modelů, vyvážet do zemí celého světa. Slibně se rozvíjející export do mnoha desítek zemí byl však značně omezován poválečným nedostatkem surovin a omezenými možnostmi rozvoje výrobních kapacit.
S motocykly ČZ kolem světa
Na jaře roku 1953 se v Československu objevili manželé Joan a Keith McDonaldovi z Nového Zélanu, kteří se na motocyklech ČZ 125 rozhodli objet celý svět.
Motocykly ČZ 125 A
ČZ 125 A byl prvním poválečný motocykl strakonické ČZ, přičemž koncepčně vycházel z předválečného lehkého motocyklu ČZ 98. Byl též prvním sériovým motocyklem z Československa prodávaným v USA.
Motocykly ČZ 125 b
Motocykly ČZ 125 b a později t byly základem úspěšné řady poválečných motocyklů strakonické ČZ. Mezinárodní premiéru si spolu s legendární Jawou Pérák odbyly na prvním poválečném autosalonu v Paříži na podzim roku 1946.
Motocykl ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu
MotoMagazín vám představuje motocykl ČZ 125 b v nálezovém stavu rovnajícím se stavu kdy motocykl před šedesáti lety právě vyjel z továrny.
Prototyp ČZ 125 b
Fotografie prototypu motocyklu ČZ 125 b z roku 1946 odkrývá zajímavé skutečnosti z historie.
Představení motocyklů ČZ 125 b, t v nálezovém stavu
Důsledná prověrka spojená s fotografickým zdokumentováním motocyklu v tzv. nálezovém stavu pomůže zjistit skutečná provedení motocyklů tak, jak sjely z výrobního pásu.
O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b
S bývalým majitelem jsme ho tahali z půdy kde byl velmi dobře uskladněn, u komína v seně. Motocykl byl celý v původním stavu a s dobovými doplňky.
Motocykly ČZ 125 t
Motocykly ČZ 125 t
Renovační deník motocyklu ČZ 125 t
Motocykl zakoupil nejdříve můj otec od svého spolupracovníka pana Svobody na konci května 2003 za 1000Kč. Nelze říci, že šlo o předrenovační stav.
Galerie motocyklů ČZ 125 t
Představení motocyklu ve stavu po renovaci doplněné objektivním posouzením stavu může ostatním renovátorům ukázat směr. Vše ostatní jej již jen otázkou možností a svědomí renovátora.
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocykly ČZ 125/150 C tvořily spolu s legendární Jawou 250 Pérák páteř československého motorismu na přelomu 40. a 50. let 20. století.
Představení motocyklů ČZ 125/150 c v nálezovém stavu
Důsledná prověrka spojená s fotografickým zdokumentováním motocyklu v tzv. nálezovém stavu pomůže zjistit skutečná provedení motocyklů tak, jak sjely z výrobního pásu...
Galerie motocyklů ČZ 125/150 c
Představení motocyklu ve stavu po renovaci doplněné objektivním posouzením stavu může ostatním renovátorům ukázat směr. Vše ostatní jej již jen otázkou možností a svědomí renovátora.
Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ 125/150 c
Žádná kvalitní renovace či poctivá údržba se neobejde bez znalostí původního provedení a výrobní technologie . Taktéž je nezbytná znalost současných technik a orientace na trhu řemeslné práce a náhradních dílů...
Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c
Renovovat či restaurovat? Ještě před několika lety by si tuto otázku veteránisté vůbec nepokládali. Jedním z příkladů citlivého přístupu majitele může být tento motocykl ČZ 150 c.
Tříkolová rikša ČZ 125/150
Motocykly ČZ 125/150 poskytly základ pro výrobu motocyklové tříkolky, tzv. rikši. Univerzální šasi mohlo být opatřeno jak sedadlem pro pasažéry, tak korbou pro přepravu nákladů.
Přívěsný vozík ČZ
První hromadně vyráběný vozík za motocykl v Československu vznikl již koncem 40. let v národním podniku Česká zbrojovka Strakonice pod vedením konstruktéra J. F. Kocha. Známý výrobce motocyklů tehdy reagoval na požadavek zvýšení užitné hodnoty motocyklů stran drobných živnostníků a podniků služeb.
Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy
Díly motocyklů ČZ 125/150 a později i motocyklů Jawa-ČZ sloužily jako základ pro výrobu invalidních tříkolových vozítek výrobního družstva Orthopedia.
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Výroba motocyklů ČZ 125/150 c probíhala v období zásadních politických přeměn, které vyvrcholily rozhodnutím vyrábět jednotnou, tzv. národní řadu motocyklů. Koncem roku 1953 JAWA společně s ČZ představili nový typ motocyklu jednotného designu pro všechny objemové třídy tzv. Kývačku.
ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy
Motocykl ČZ 125 typ A posloužil jako konstrukční základ invalidní tříkolce Orhtos.
Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352
Příběh jedné Jawy-ČZ 150 typ 352.
Jak připravit ČZ 150 c na cestu do Austrálie
Motocykly ČZ dokážou posloužit pro dálkové cestování i dnes. Na dálkovou cestu z Česka do Austrálie a možná i na Nový Zéland se na motocyklech ČZ 150 c vydali Marek Vantuch s přítelkyní Ivankou.
Jak udržovat CZ 150 C na cestě do Austrálie
Jak udržovat CZ 150 C na cestě do Austrálie? Na dálkovou cestu z Česka do Austrálie a možná i na Nový Zéland se na motocyklech ČZ 150 c vydali Marek Vantuch s přítelkyní Ivankou.
ČZ 150 C v červeném provedení
Renovovat či restaurovat? Ještě před několika lety by si tuto otázku veteránisté vůbec nepokládali. Jedním z příkladů citlivého přístupu majitele může být tento motocykl ČZ 150 c.
ČZ 150 C v lidovém provedení
Renovovat či restaurovat? Ještě před několika lety by si tuto otázku veteránisté vůbec nepokládali. Jedním z příkladů citlivého přístupu majitele může být tento motocykl ČZ 150 c.



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (12/21): Strana 1 / 1
 Dobrý den chci se zeptat. Mám doma motor čz 150c s nerezovým karburátorem mohl by mě někdo o tom něco říci ? myslel jsem, že se montovaly hliníkové    [pavel]    (02. 02. 2014)
 Nevěřím. Nerazový asi nebude. Tipoval bych si, že jde o poniklovanou verzi.    [Jiří Bartuš]    (03. 02. 2014)
Přidat odpověď    (1)
 Dobrý den, našel jsem na půdě motocykl ČZ podle fotografií se domnívám že by to měl být typ ČZ 125/150 C, bohužel nemá motor. Hledal jsem kde se dalo ale nenašel jsem nikde na netu seriová čísla. Mám ser. číslo 382000 není tu někdo kdo by byl schopný určit přesně co to bylo?    [Majkl]    (12. 01. 2014)
 Nejedná se o výrobní číslo, je to evidenční číslo součásti v tomto případě krku rámu - mělo by tam být spíše R10, stejně tak má pásovina vyztužení stupaček často vyraženo označení E12(vpravo) a vlevo má udán měsíc a rok výroby rámu. Pokud v rámu není motor tak by tam číslo měsíce a roku výroby mělo být vidět, příkladně viz:
http://www.veteranforum.cz/photo.php?photo=photos/2009/1101040549.jpg    [Martin Štindl]    (13. 01. 2014)
 Jěště jsem našel z druhé strany krku číslo 10. To znamenená co? Dík    [Majkl]    (13. 01. 2014)
 Moc díky.    [Majkl]    (13. 01. 2014)
 Podle výrobního čísla *382 000* je to ČZ 125C vyrobená ze začátku roku 1953.    [Martin Štindl]    (12. 01. 2014)
Přidat odpověď    (4)
 Jde nekde koupit za rozumny peniz prevodovku na jawu cz 150c r.v. 1956    [Pavel]    (30. 06. 2011)
 na každé burze jsou desítky motorů.    [jawarmaniak]    (28. 09. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 Chlapi nejde mi zaradit jednicka,co s tiiim????    [Pavel]    (27. 06. 2011)
 Budeš muset půlit motor.    [jawarmaniak]    (28. 09. 2011)
 Je jo cz 150c,1954    [Pavel]    (28. 06. 2011)
 Jestli je to ČZ 125T 1949 nebo Céčko,tak je pravděpodobně prasklá pružinka západky na řadícím mechanismu.    [Martin Štindl]    (27. 06. 2011)
Přidat odpověď    (3)
 Zdravím všechny fandy veteránů,
mám několik ČZ 150 a nevím jak byly osazovány - na které modely koženými a gumovými sedly pro řidiče, děkuji za odpovědi.
/Richard/    [Richard Straka]
    (01. 08. 2010)
 Těžko říct. Montují se obě verze souběžně, ale cca do roku 52 převládají gumová sedla a od roku 52 kožená/koženková. Ale první kožená jsou doložena už v první polovině roku 51 a gumová ještě koncem roku 52. Rok 53 už asi pak jen kožená. Sedla se nemontují podle modelů.    [jawarmaniak]    (24. 11. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 Zdravím všechny.Prosím o radu,jaké stupačky spolujezdce patří na 150c(lidovka) rok výr.1951.Díky.    [Libor Š]    (11. 12. 2009)
 jakékoli - šlo o doplňkovou výrobu, kterou si majitelé kupovali dodatečně od mnoha výrobců.
Ale pro představu: http://jawarmaniak.wz.cz/technika/odlisnosti.html    [jawarmaniak]    (08. 04. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 zdravím chtěla jsem se zeptat za kolik se tak prodává Jawa ČZ 125/351 r.v. 1954 pojízdná a se všema papírama, děkuji za odpověd    [Zuzana]    (01. 03. 2010)
 Dle stavu a dochovanosti 7-15 tis (otázkou je i kompletnost - např. nesehnatelný kryt řetězu)    [jawarmaniak]    (08. 04. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 Děkuji autorovi (nebo autorům) za kvalitní článek o poválečných motocyklech ČZ. V souvislosti s typem "b"jsem slyšel názor pamětníka,že se jich zachovalo tak málo nejen proto, že jejich majitelé vyměnili přední vidlici za "t" ve snaze svůj stroj modernizovat, ale především proto, že plechová lisovaná ramena původní vidlice byla poněkud poddimenzována a často docházelo v provozu k jejich deformaci.Setkali jste se s takovým poznatkem ?    [v.]    (24. 01. 2010)
 S tímto ne, ale šlo hlavně o to, že vahadlová vidlice již byla dávno za zenitem. A v době uvedení na trh se představil plně teleskopicky odpérovaný pérák. Proto muselo zákonitě dojít co nejrychleji k modernizaci přední vidlice. Zadní pérování přišlo na řadu až skoro o 4 roky později u modelu C. Továrna dokonce dodávala sady pro přestavbu přední vidlice B na T! Tyto sady vidlic měly úchyty pro béčkový blatník.    [jawarmaniak]    (24. 01. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 dobry den jsme začáteční a potřeboval bych poradit začal sem renovovat ČZ 125 T a nevim zda li se dělala v lidovém provedení a jak široký má být pruh černé barvy na nádrži nebo kde ho zjistím. díky za radu Rieger    [josef rieger]    (17. 11. 2008)
 Podle mých poznatků se typ "t" v lidovém provedení nevyráběl.Černý pruh na nádrži má mít šířku 13 cm.    [v.]    (24. 01. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 ahoj rád bych se zeptal jestly se liší rám z jawy péráka a z čz 150c dík za odpověd    [tomáš]    (22. 08. 2009)
 lepší otázka by bola co majú spoločné,každý je uplne iný čz 150 je z trubek kruhového prierezu Jawa 4 hraného společné sú snad iba držiaky zadných klzákov    [jaro]    (23. 08. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 Hallo,
mam nekolik restaurovanych motorek/Jawa perak,CZ 150 C,Jawa 175 special/.Muze mi nekdo poradit,jaky olej mam dat do motoru?
Cim mohu vylestit vika motoru?Jakou barvou mohu natrit hlavu valce a valec?
Jakym pomerem mam michat olej a benzin.Pisou 1:25 ale rikaji,ze 1:30 je v poradku diky kvalitnejsim olejum.
Diky za odpovedi a zdravi
Olda.    [Dr.Oldrich Kratochvil]
    (10. 04. 2007)
 hlava nastříkaná nebyla,jen válec a to na černo!hlavu bych vyleštil stejně jako motor tím silichromem za pomoci filců!    [pavel]    (18. 12. 2007)
 cau hlavu vylešti silichromem valec nastříkej cernou barvou vypalovací asi do 600c    [stana]    (27. 10. 2007)
 Zdravim dej tam převodový olej pro dvoudobé motory s hustotou 80-90W, ty víka vylešti Silichromem ( taková pasta, dá se koupit v každé Drogerii)    [Kaslík]    (17. 05. 2007)
Přidat odpověď    (3)
 ahoj    [sidd]    (08. 03. 2007)
 Dobrý večer pane.

Jen dotaz, jak jste dopadnul s tím pérákem ?

Díky Radek Miklík
602 755555    [Radek Miklík]    (11. 02. 2008)
 hlédám někoho kdo mi na základě fotek pomůže stanovit přijatelnou cenu Jawa 250 perák před renovací,děkuji Pavel    [Pavel]    (15. 03. 2007)
Přidat odpověď    (2)
Nezodpovězená témata (9/21):
 prosím cenu rezavá z povalecneho období ČZ čezeta 1949 VČ 18182066
mikyyiZAVINACemail.cz
[jirka]      (29. 07. 2018)
 Poradí mi někdo kde sehnat na skutr ČZ 175 typ 502-05 bovden zadní brzdy a levé víko zadního kola na straně brzdy ?
[Milan Kapoun]      (26. 01. 2016)
 Dobrý den, jsem majitelem čz 125t z.r. 1948 číslo rámu 193483. Prvním majitelem byl ÚV KSČ Praha. Motocykl je v barvě zelené. Každý mi říká že motocykl je přestříkán, přitom nelze najít stopy po jiné barvě. Prosí poraďte mi jak zjistit jestli nebylo vyrobeno pár kusů v zelené barvě. Karel
[Karel Richter]      (13. 10. 2015)
 KDYBY BYLA DNESKA TAKOVÁ ŠIKOVNÁ STAVEBNICE
[MUSTANGOVÝ SLON]      (14. 04. 2014)
 Autorem plakátu ČZ 150 a JAWA 250 z roku 1950 je výtvarník František Kardaus, ukázky jeho dalších prací naleznete zde: http://www.flickr.com/photos/32231630@N04/
[fero]      (04. 06. 2012)
 zdravím
ČZ125 rv 1972, nové obutí, kožené sedlo, renovace bude třeba!

info na 313590484
[eva]      (18. 01. 2011)
 Prosím! Už před mnoha lety jse slyšel o časopisu MOTOCYKL jež vycházel v 50tých letech. Velmi, opravdu velmi by mne zajímal styl článků kde byli představovány naše motocykly...např CZ 150, Pérák apod. Nebyl by někdo ochoten zaslat mi sken takového nějakého článku? Uplně ideální by bylo srovnání třeba dvou motocyklů, ale ty ještě asi v té době nevycházely.Děkuji mnohokrát, snad se najde dobrá duše:) Martin DeCarli
[Martin DeCarli]      (02. 11. 2008)
 Hallo,

You have a nice site about jawa motocicles a have a 352 myself.
greating from Holland

Elzi
[E.F.Wolda]      (05. 07. 2008)
 nazdárek,
nevíte kde bych mohl sehnat papíry na ČZ 150 rikšu??
dík za každou odpověď
[eifell3]      (11. 02. 2008)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Branná 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy 2017
Brno Revival 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Česká Tourist Trophy 2016
Nepomucký trojúhelník 2018
Pérák 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Grand Prix Bugatti 2019
300 zatáček Gustava Havla 2018
Cena města Jičína 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš