|
Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352
rok výroby: 1956
číslo rámu: 495633
číslo motoru: 495633
Autor: Martin Štindl
Tuto dědovu kývačku jsem převzal po svém starším bratru na jaře 2001, jakmile si pořídil Jawu 250 panelku. Ale oficiálně ji vlastním teprve až od 22. května 2006. Jde o naprosto původní stav bez větších zásahů.
Motocykl byl vyroben/sestaven asi na jaře 1956, ale podle typ. štítku byl podvozek (rám)vyroben asi ještě v roce 1955. Rok výroby rámu 1955 byl ještě v technickém průkazu přepsán na rok 1956.
Typové osvědčení vydáno 24. srpna 1956. Motocykl koupil známý mého dědy pan Antonín Matoušek z Vraclavi. Vozidlu byla přidělena značka KR-37-27 která byla původně napsána i na bocích předního blatníku. Ale už za necelý rok na začátku srpna 1957 motorku koupil můj děda Emil Lorenc. Dostala SPZ UO-48 23 kterou má dodnes. Původní značka na předním blatníku byla už jen přetřena bílou barvou. V provozu byla asi do konce šedesátých let než si děda pořídil automobil Škoda Octavia a musím podotknout, že se o motorku staral velice dobře. Motocykl poté nakonzervoval, odstavil ke stěně garáže, přikryl plachtou a postupem času zarovnal různým harampádím. Kývačka takto více jak dvacet let skoro nespatřila světlo světa. Pamatuji si, když jsem si jako malý capart hrál před garáží, jak pod okrajem plachty vykukovala část předního kola s blatníkem.
V první polovině devadesátých let, už po dědově smrti, při vyklízení garáže táta motorku odkryl a zakrátko zprovoznil. Otcem byla využívána velmi skromně, jako občasný spojovací prostředek namísto kola. Poté motorku zdědil můj starší bratr, jakmile si na jaře 1999 udělal řidičák. Podotýkám, že se k ní nechoval zrovna jako k veteránu a dostala od něho docela solidně na frak. Dokonce s ní měl vážnější nehodu, při které skončil se zlomenou nohou. Samotná motorka pod jeho panováním, až na několikrát ohnuté stupačky, díky bohu přežila bez větší újmy. Michal zatoužil po silnější kubatuře a pořídil si zmiňovanou panelku 250.
Kyvku jsem těsně před maturitou dostal do opatrování já. Převzal jsem ji sice provozuschopnou, ale měla již prasklou pružinu řadícího segmentu, takže šel velmi obtížně (mnohdy pouze ručně) zařadit 1. rychlostní stupeň. V létě jsem si nechal pružinku vyměnit, ale stejně mě praskla ještě dvakrát. Abych motocykl trochu vzhledově zkrášlil, udělal jsem si na předním blatníku namísto bývalé SPZ označení a rok výroby. Už dost rezavá výfuková kolena jsem obrousil a natřel stříbřenkou na kamna. Nechtěl jsem kupovat chromovaná, protože by při pohledu na starý motocykl v původním stavu příliš zářily, koupil jsem pouze nové replikové gumy stupaček a gum. krytky na řidítka. Na motorce jsem odjel nespočet kilometrů a až na podzim 2006 jsem při dekarbonizaci zjistil značné opotřebení válce i klikového hřídele. Válec jsem poslal na výbrus a klikovku na přelisování ložisek. Při této příležitosti jsem vygenerálkoval přední a zadní vidlici i s tlumiči a natáhnul novou el. instalaci. Nejhorší práce byla s tlumiči kmitů, hlavně zadní daly zabrat. Navíc nemají otvory pro výměnu oleje a olej jsem musel dolévat při kompletaci tlumičů. Motocykl je teď provozuschopný, ale v blízké době ho čeká výměna vyhnutého zadního ráfku.
Popis provedení motocyklu
Chromované díly: rámeček světlometu, nádrž, uzávěr nádrže, řídítka, výfuková kolena, tlumiče výfuku, kluzáky přední vidlice, ukazatel rychlostního stupně, kryty pružin zadních teleskopů, madlo za sedlem, kryt el. houkačky (ráfky nejsou původně chromovány, jen stříbrně smaltovány, též řadící a start. páka)
Linkování (zlatá barva): přední a zadní blatník, oddělovací linky na nádrži, schránky
Znak Jawa-ČZ na nádrži vybarven červeně
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/2): |
Strana 1 / 1 |
| | Pěkný stroj 150, gratuluji. Podědil jsem též po starším brůdrovi, taky se k tomu
choval jako p. ra. se, takže práce moc (nejhorší je "shánět" žebra
do motoru ;-( Též uvažuju o skladování moto v garáži jako máš Ty; jak to
dostáváš nahoru - nějaký forichtuňg, nebo pěkně v "teplých"?
Poprosil bych o foto řešení, pokud máš na to nějaké zařízení. Díky, [Hobo] (10. 02. 2010) | Taky bych si tam nedal nazev motorky ani rocnik.. Uvazuju co tam dam, rikal sem
si ze bych ji mohl misto ty ploutve udelat maly ciro z vlasu.. ale to taky neni
uplne vono [e] (09. 02. 2015) | Kdyby jsi na ten přední blatník nechal napsat stejnou SPZ jako motocykl má,tak
by jsi to hodně pozvedl.Ten nápis co tam máš není vůbec vhodný,a kdo ten typ
motocyklu zná hodnotí jeho detaily ne takové nápisy.Ty tam píšou jenom ti,co
mají nějaký rádoby typ ale ve skutečnosti se to na motocyklu nepozná. [v38] (14. 08. 2011) | Take me moc mrzi , kdyz si rodina po generace neceho vazi a najde se v ni
jedinec , ktery to tak nevnima a poskozuje ... . [Martin Samson] (20. 02. 2010) | Nic ve zlém, ale ten nápis na předním blatníku je hrozný. [Pavel] (12. 02. 2010) | Přidat odpověď (4) | | Nepřemýšlel jsi o udělání nových linek? Určitě by jí daly větší šmrnc ;-) [Meela] (25. 02. 2010) | No já u těch pěkně zachovalých motorek co mám přemýšlím o doplnění linek, ale
ještě jsem se k tomu neodhodlal :-) Jinak tyhle tachometry se musely nějak
sekat, taky ho mám rozbitý a viděl jsem jich tak víc... [Meela] (02. 03. 2010) | Ty původní linky jsou místy stále ještě viditelné,nechat udělat nové už by
vzhledově rušilo patinu stroje.Kyvka nyní už má i ten nový zadní ráfek a
podařilo se mě sehnat pěkná výfuková kolena se stejným stavem chromu jako na
tlumičích výfuku.Motorka je teď po technické i vzhledové stránce vlasně OK,vyjma
toho že je nefunkční tachometr. [Martin Štindl] (01. 03. 2010) | Přidat odpověď (2) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|