V nedávné době se v inzerci objevilo velice dobře zachovalé torzo motocyklu ČZ 125 b. Zjevně šlo o motocykl první vzorkové série, určený zejména k prezentaci a je více než pravděpodobné, že tento motocykl vlastně nikdy nejel. To však nic nemění na skutečnosti, že jde o velice zajímavý dobový artefakt. Majitel se jej snažil prodat opakovaně vícero různými způsoby. U koho nyní tento motocykl skončil, mi není jasné. Pevně věřím, že jej koupil někdo, kdo jej bude moci představit široké veřejnosti. Ostatně k tomuto účelu byl tento motocykl určen.
Sledujte diskusi na VeteránForu.
Prototyp ČZ 125 b
Autor: Jiří Bartuš
Motocykly vzorkové série však již byly výsledem postupného vývoje, jehož počátky spadají do období Druhé světové války. Konstruktéři vedení známým konstruktérem J. F. Kochem se zjevně v mnohých detailech inspirovali v úspěšném lehkém motocyklu DKW 125 RT.
O tom, že se konstruktéři inspirovali správným motocyklem, svědčí fakt, že konstrukci motocyklů DKW 125 RT převzaly, v rámci válečných reparací, mnozí výrobci motocyklů vítězných mocností. Britská BSA je vyráběla pod názvem BSA Bantam. Sovětský Svaz ukořistil celé vybavení továrny DKW a ve výrobě DKW 125 RT pokračoval v Sovětském Svazu pod jménem Moskva M1A. DKW 125 RT jako lehkou stopětadvacítku Hummer vyráběl nějaký čas i Americký Harley-Davidson, kterou na domácím trhu konkuroval našim motocyklům ČZ 125 A a ČZ 125 b (t). Téměř 100% kopií DKW 125 RT byl první motocykl značky Yamaha typ YA-1. V mateřském podniku DKW, který sídlil v sovětské okupační zóně, pokračovali ve výrobě DKW 125 RT pod názvem MZ. Zjevné stopy inspirace DKW 125 RT lze nalézt i na polských motocyklech SHL, maďarských Csepel, japonských Kawasaki a italských Mival. DKW 125 RT se tak ve své době stala nejčastěji kopírovaným motocyklem na světě.
|
Dobová tovární fotografie je zajímavá tím, že dokresluje techniku fotografování motocyklů pro reklamní účely. Motocykly byly fotografovány za denního světla ve venkovním prostředí před bílým plátnem. Výsledné fotografie byly pro účely tisku reklamních letáků a návodů retušovány takzvanou americkou retuší. |
Zřejmě nejstarším představeným prototypem motocyklu ČZ 125 b je motocykl na nedatované tovární fotografii, zřejmě pocházející z roku 1946. Motocykl nese mnoho shodných rysů s pozdější sériovou produkcí, ale v několika detailech se liší. Na první pohled upoutá černý kryt použitého zapalování Noris. To bylo pro sériové motocykly nahrazeno domácí kopií zapalování Bosch. Vyrábět kopii zapalování bylo možné díky poválečnému uvolnění německých patentů. Stejný postup byl zvolen i pro výrobu karburátorů Jikov 2916, které mají svůj vzor v karburátorech Graetzin.
Jako pozůstatkem po lehkém zapalování Noris zůstaly motoru veliké setrvačníky, které byly nahrazeny malými až s nástupem inovovaných motorů ČZ 125/150 model C.
Z bočního pohledu zaujme netradiční doplnění znaku na nádrži třemi fáborkami a bohaté linkování. Pro sériové motocykly však zvítězil konzervativní pohled na design motocykl. Na prototypovém motocyklu je též zajímavé umístění houkačky v přední části, náhon tachometru vedený od předního kola a skrtz zadní kolo prosvítá veliká boční schránka.
Motocykl v prototypovém provedení se do dnešních dnů nedochoval. Bylo by však jistě velice zajímavé znát jeho osudy. Zná je však někdo?
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|