MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           27.7.2024 02:17         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


Po Péráku přišla Kývačka




  Autor: Jiří Bartuš




  Export motocyklů Jawa a Pérák, ačkoli byl neustále v reklamních letácích oslavován, nepřinášel takové výsledky, jak by bylo žádoucí. V poválečném období, kdy byl exportní potenciál Jawy Pérák veliký, se nepodařilo včas rozjet sériovou výrobu v dostatečném objemu. Navíc jakýkoli možný rozmach exportu byl značně přibrzděn ochranářskou politikou vyspělých zemí, které nedovolili import motocyklů ve snaze podpořit vlastní motocyklové výrobce. Ani snaha prorazit na trhu v USA se po mnoha peripetiích nepřetavila v něco co by bylo možno nazvat úspěchem. Počátkem 50. let, kdy byly konečně dobudovány dostatečné výrobní kapacity a Péráci mohly být vyráběny ve skutečně velkém množství, přestal export, byť bylo vyváženo v podstatě do všech zemí světa, tvořit dominantní složku odběratelů. Tou začal být, i přes tragickou měnovou reformou v roce 1953, vnitřní československý trh.


  Jakkoli se může zdát, že ještě na počátku 50. let patřil Pérák mezi světovou motocyklovou elitu, tak pravdivý pohled by spíše charakterizovalo něco jako rychle upadající sláva. Ono něco jiného je věřit pohádce vyprávěné prostřednictvím oslavných reklamních letáků uveřejňovaných v časopisech určených pro domácí publikum a něco jiného je vidět realitu skrze zahraniční motoristické časopisy, kde se naše pohádka střetávala s tvrdou realitou.

Počátkem 50. let, kdy byly konečně dobudovány dostatečné výrobní kapacity a Péráci mohly být vyráběny ve skutečně velkém množství, přestal export, byť bylo vyváženo v podstatě do všech zemí světa, tvořit dominantní složku odběratelů. Tou začal být, i přes tragickou měnovou reformou v roce 1953, vnitřní československý trh.


  Snahy o provedení zásadnějších změn Péráků nebyly nikdy realizovány. Naopak na počátku 50. let bylo učiněno rozhodnutí o vývoji jednotné tzv. národní řady motocyklů pod taktovkou konstrukce Jawy, kdy výrobou v malých kubaturách bude pověřena strakonická ČZ a výroba větších kubatur bude přidělena Jawě. Konstruktérský tým pod vedením Josefa Josífa přišel se zcela nově řešeným provedením motocyklů, které se vyznačovaly v té době netypicky malými koly, které byly plně odpruženy teleskopickými elementy. Pohonné jednotky však byly použity se stávající produkce. V případě Jawy 250 a 350 nebyl důvod motory z Péráků nevyužít, avšak strakonické ČZ 125 a 150 již byly použity vyloženě z nouze. Náběh nové řady motocyklů nesoucí jednotné označení JAWA-ČZ, probíhal postupně od konce roku 1953. Na konci roku byly oficiálně představeny motocykly Jawa-Čz 125 a 150 a v průběhu roku 1954 došlo na představení motocyklů Jawa-Čz 250 a 350. Dle odpružené zadní kyvné vidlice získaly tyto motocykly od veřejnosti příznačnou přezdívku Kývačka.

  Motocykly Jawa-ČZ vyráběných ve strakonické ČZ se zabývá samostatný oddíl Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/35

  Zcela první výrobní série motocyklů Jawa-Čz vyráběných v Jawě se vyznačovali velikou unifikací s tehdy ještě souběžně vyráběnými Péráky. Motory byly převzaty takřka beze změn. K výrobě kývaček ve velikých počtech došlo až ke konce roku 1954, tedy po ukončení výroby Pérákú 250. Kývačky pro modelový rok 1955 dostaly, mimo mnoha drobných zlepšení, standardně jednopáku, tedy společné ovládání řazení a startování, které bylo zkonstruováno původně pro Jawy exportované do Západního Německa. Zajímavostí těchto prvních kývaček bylo použití půlbubnových brzd, které v té době byly již dávno za svým zenitem. Brzdy celonábojové byly zásadní novinkou u motocyklů modelového roku 1956.

  Historii jednopákového ovládání motorů Jawa naleznete v samostatném článku Jednopáka

Fotografie z propagačních letáků ukazují kývačky z předsériové produkce na konci roku 1953.



  Jak vypadala kývačka modelového roku 1955? Nejlépe ji představit na motocyklu v nálezovém stavu bez rušivých zásahů předchozích majitelů. Jeden takový zdokumentoval Marián Zobina.



  • Rok výroby:    1955
  • Výrobní číslo (rám i motor) motoru:    006120
  • Zdvihový objem válců:    344 ccm
  • Motor:    jednopákový
  • Max. výkon:    12 k
  • Max. rychlost:    115 km/h
  • Průměr brzd přední/zadní:    160 mm / 160 mm

  • Červeně lakované díly:
      přední blatník, zadní blatník, nádrž, kastlíky, maska, kryty předních kluzáků, nosník zadní brzdy, podsedlové plechy, nosník sedla, rám, spodek zadních tlumičů, zadní světlo, zadní kyvná vidlice

  • Stříbrně lakované díly:
      přední kolo + zadní kolo (včetně bubnů), poklička zadního kola, prostřední díl podsedlových plechů, boky nádrže, krycí plech rozety

  • Chromované díly:
      kolena výfuků, výfuky, přední kluzáky, horní + dolní krytka zadních tlumičů, pedál zadní brzdy, napínáky, hřídel předního + zadního kola, rámeček předního světla, krytka klaksonu (růžice), řidítka, páčka přední brzdy + spojky (obě lisované - pérácké, řadící páka, boční madlo, zadní madlo, brzdové klíče obou brzd, táhlo zadní brzdy, víčko nádrže, přepínač světel, rámeček tachometru

  • Linkování:
      zlaté linky: přední blatník, zadní blatník, nádrže (přechod červená barva - stříbrná barva, kastlíky - vodorovné prolisy + kruhové prolisy, kryt zadního světla (vodorovná linka), vrchní část masky po obvodu

  • Tachometr:    bílý podklad s černou stupnicí do 140 km/h





  • Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


    DISKUSE K ČLÁNKU
    Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

    NOVÉ TÉMA
    Pouze pro založení nového diskusního tématu
    Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
     Jméno:     
     E-mail:     
    Nutno vyplnit text a jméno
    Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

    Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
    Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

    Nové články
    NIPPON RETRO 2023
    Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
    Klasici na České Tourist Trophy 2022
    Bugatti Grand Prix Zlín 2022
    Ve stopě zlínské šestidenní 2022
    NIPPON RETRO 2022
    Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
    Kývačka s motorem DKW
    Kývačka
    Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
    První soutěž lidových vozítek a scooterů
    300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
    Výstava lidových vozítek
    Yamaha XJ 600
    Lidové vozítko v nálezovém stavu
    Jak na rez v nádrži?
    Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
    Yamaha FZR 600

    PODPOŘTE NÁS
    SDÍLENÍM ČLÁNKU

    MotoMagazín na facebooku


    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Lidová vozítka
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Motocyklové vozíky PAv
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Jawa ze souboru Naše motocykly
    Žebříček článků
    Klasici na České Tourist Trophy 2022
    300 zatáček Gustava Havla 2019
    Bugatti Grand Prix Zlín 2021
    Brno Revival 2019
    Ve stopě zlínské šestidenní 2020
    Pérák 2016
    Slovácký okruh 2019
    Evropský festival Route 66
    Grand Prix Bugatti 2019
    NIPPON RETRO 2019
    Suzuki GSF 1200 Bandit
    Kniha Jawa Californian
    NIPPON RETRO 2022
    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
    Jarní cena Brna 2018
    Star Rally 2017
    Grand Prix Bugatti 2016
    Classic Show 2015
    Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
    Bugatti Grand Prix Zlín 2022
    Suzuki GSX 1400
    Branná 2018
    Honda CBR 900 RR Fireblade
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    Dodatky knihy
    Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš