Ovládání řazení a startování motoru jednou pákou bylo po dlouhá léta specialitou motocyklů Jawa a ČZ. Myšlenka sdružit řadicí a startovací páku do jedné nevznikla v konstrukční kanceláři Závodů 9. května (Jawa) náhodou. Prvotní impuls vešel z nutnosti obejít patentovou ochranu firmy DKW na území Západního Německa.
Jednopáka
Autor: Jiří Bartuš
Motocykly Jawa Pérák patří svým designovým a konstrukčním pojetím do zlatého fondu československé konstrukční školy. Konstruktérům se podařilo skloubit pokrokové myšlenky tehdejší doby v jeden velice kompaktní celek. S odstupem doby lze rozklíčovat, kde brali konstruktéři Péráka inspiraci a co naopak vzniklo v Jawě jako zcela původní myšlenka.
 |
Motocykly Jawa Pérák patří svým designovým a konstrukčním pojetím do zlatého fondu československé konstrukční školy |
V případě souosého provedení řadicí a startovací páky motoru bylo použito konstrukčního řešení firmy DKW, která jej měla patentově chráněné.
Po porážce Německa však vítězné mocnosti přistoupily k celosvětovému uvolnění všech německých patentů pro všechny spojenecké státy a tak nic nebránilo toto konstrukční provedení využívat. Problém pro Jawu nastal v roce 1949, kdy západní spojenci patenty německých firem na území Západního Německa opětovně uznali.
V roce 1951 se firma DKW se ke svému patentu přihlásila a požadovala platit licenční poplatky za každý dovezený motocykl využívající jejich patentu.
Konstruktéři, pod vedením Josefa Josífa, začali hledat řešení jak patent za cenu minimálního zásahu do konstrukce obejít. Ve hře byl i přesun startovací páky na pravou stranu motoru, který by však byl velice nákladný. Řešení nalezli v jednoduchém mechanismu, který sdružil řadicí a startovací páku do jedné.
Československý patent byl jednopákovému řadícímu systému udělen 26.4.1952. O rok později byl patentován v Západním Německu a jak bylo v Jawě zvykem, postupně byla zavedena patentová ochrana i v dalších zemích. Ve Velké Británii, Argentině, Belgii, Francii, Holandsku, Itálii, Rakousku, Španělsku, Švýcarsku, NDR, Polsku a v USA.
Do výroby byl nový systém zaveden v průběhu roku 1953.
 |
Technický výkres jednopákového ovládání motocyklu. Pro sériovou výrobu byly některé jeho části konstrukčně přepracovány. |
Jednopákou, jak můžeme slangově sdruženou řadicí a startovací páku nazvat, byly nejprve vybaveny motocykly směřující do Západního Německa. Později měla jednopákový systém většina motocyklů určeným na vývoz. Jednopákový systém se natolik osvědčil, že velice rychle původní systém dvou pák nahradil u celé sériové produkce. To již ale legendárního Péráka nahradil nástupce, Kývačka.
Řazení rychlostí a startování jednou pákou bylo ve své době novátorským konstrukčním počinem, který obchodníci patřičně využili k propagaci. Jednopákový systém byl předkládán jako významné konstrukční zlepšení mající za cíl podstatné zjednodušení obsluhy motocyklu.
V době, kdy byly motocykly spíše jen dopravním prostředkem, bylo řešení řazení a startování jednou pákou obecně vnímáno jako pokrokové. Postupem času, zejména díky směru, kterým se motocyklová konstrukce vydala pod taktovkou japonských motocyklových výrobců, se z jednopáky stala archaická záležitost, na kterou s podivem hleděl nejeden překvapený zahraniční motocyklista.
 |
 |
Řez motorem Jawa 250 typ 353 se sdruženou řadicí a startovací pákou |
Řez motorem Jawa 350 typ 354 s oddělenou řadicí a startovací pákou |
Díky značné konstrukční návaznosti motorů a nucenému cílení motocyklů Jawa mimo aktuální světové trendy, zůstalo použití jedné páky trvalým znakem motorů Jawa trvajícím až do dnešní doby. V rámci unifikace motocyklové výroby nalezl jednopákový systém své pevné místo i u motorů ČZ.
Jednopáka byla zcela jistě a pochopitelně pozitivně přijata u největšího zákazníka, SSSR, protože jinak lze jen velice těžko pochopit, proč se v roce 1973 objevila i na motocykly Jawa 350 typ 634. Samozřejmě, že svou roli hrála i konstrukční návaznost na předchůdce, nicméně pokud by z nějakého důvodu soudruzi v SSSR jednopáku odmítli, jistě by se u šestsettřicetčtyřky neobjevila. Velikost a hrubost sdružené páky umožňovalo ovládat motocykl i zcela nevhodnou obuví.
Jednopákový systém byl veřejnosti představen na výstavě nových konstrukcí a zlepšení výrobků a výrobních method pořádané Ministerstvem strojírenství v Národním technickém muzeu od 1.12.1953 do 10.1.1954. V té době však již byl běžnou součástí motocyklů určených na vývoz.
Spolu s jednopákou představily Závody 9. května (Jawa) na výstavě i patent systému řazení základního neutrálu jedním pohybem řadicí páky. Toto zajímavé konstrukční vylepšení, které se však sériové výroby nedostalo, popíšeme někdy v dalším článku.
 |
 |
Řadicí a startovací páka na motocyklu Jawa 250 typ 11 Pérák |
Jednopáka na motocyklu Jawa 350 typ 354/03 |
 |
Někdy to s řadící a startovací pákou dopadlo bohužel takto |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | A proč všechny sportovní JAWY odvozený z Kývačky(Libenák, Evropan, Kombajn,
Svazarmovec) měly vždy dvoupáku? [Monty] (12. 01. 2015) | Jawa 500 OHC se v případě typu 15-02 vyráběla až do roku 1958, ale pouze v
provedení dvoupákovém. [Jan Halenka] (12. 01. 2017) | Děkuji pane Bartuší,za umístění fota mé 350tky v članku jednopáka. Velmi mě to
potěšilo [Petr S.] (11. 03. 2015) | K jednopáce bych přidal ještě jeden poznatek. Jednopáka měla takovou jednu
výhodu, u níž je sporné, zda vůbec o nějakou výhodu šlo. Umožňovala totiž
ovládat motocykl i velice nestandardními metodami a v naprosto nevhodné obuvi,
jako byly například pantofle a v Rusku možná i dřeváky. Například u nás
rozšířené řazení jedničky patou je specialita, kterou nikde ve světě neznají.
Je to podobné jako u nás kdysi velice rozšířené kvedlání řadící pákou do
stran při hledání neutrálu u automobilů, které mělo prapůvod v nepřesném řazení
automobilů Škoda MB. Dokonce se to učilo v autoškolách, ale ve světě to nikdo
nezná. [Jiří Bartuš] (14. 01. 2015) | Použití dvou pák u sportovních motocyklů bych viděl výhodné ze dnou důvodů.
1.) Rychlost a spolehlivost starování ve ztížených podmínkách - odpadá nutnost
zamačkávání páky, zejména pokud při startování zklouzne noha a páka sama
přeskočí do řadící polohy. 2.) Velikost řadící páky, která mohla být kratší
a tím měla menší pohyb v místě dotyku s nohou. [Jiří Bartuš] (14. 01. 2015) | Přidat odpověď (4) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|