MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.12.2023 09:07         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |



Péče o pneumatiky pro veterány: aby vám dlouho vydržely





Jak dlouho máte na svém ceněném veteránovi pneumatiky? Myslíte si, že je třeba jim věnovat v porovnání s moderními dezény nějakou větší nebo menší pozornost? Skladování pneumatik má zásadní vliv na jejich životnost a my vám v následujícím textu prozradíme několik tipů a rad, jak ji maximálně prodloužit.


Ať už deset, dvacet nebo padesát let staré auto, vždy potřebuje pneumatiky. A jako se staráte o plechového miláčka, měli byste alespoň část pozornosti věnovat i gumám. Vždyť právě ty jsou v přímém kontaktu s vozovkou, navíc jen na ploše velikosti lidské dlaně. A to samé platí samozřejmě i pro pneumatiky na motorku.

Čeští řidiči stále „bazírují“ na co nejnovějším DOT kódu, resp. datu výroby. Přitom jde o neustále omílaný a především vyvrácený mýtus. Pokud je pneumatika skladovaná v suchu a ve tmě, její vlastnosti se v čase prakticky nemění. Platí úměra, že 1 rok skladování odpovídá 3 týdnům užívání. A pneumatika se po dobu 5 let může označovat za novou.

  • Na životnost pneumatik má největší vliv UV záření – i proto by měly být pneumatiky uskladněné ve tmě. Ideálně v krabici nebo v nějakém vaku.

  • Důležité je také sucho. A tady se nebavíme jen o vodě, ale také o různých chemikáliích, kterých může být v dílně nebo v garáži poměrně velké množství.

  • Ideálně by měla v místnosti panovat stálá teplota. Nicméně to už je detail – zásadní jsou výše uvedené podmínky.

    Uskladnění pneumatik se zároveň liší v okamžiku, kdy máte dvě kompletní sady i s disky nebo měníte letní a zimní pneumatiky na jedněch ráfcích.

  • Pneumatiky na ráfku můžete buď zavěsit na lana neb háky na zdi. Případně je můžete složit do komínku. Avšak v žádném případě je nestavte na zem „ve stoje“. Mohlo by dojít k deformacím. Zároveň byste je měli nahustit na běžný provozní tlak.

  • Pneumatiky bez ráfku je naopak ideální postavit vedle sebe a jednou za čas je pootočit. Když je položíte na sebe nebo zavěsíte, rozhodně jim nepomůžete.

    Pokud se nebudete těmito pravidly řídit, výrazně zkrátíte provozní životnost pneumatik. Ta je u nových gum na úrovni šesti let, ale nešetrným skladováním ji můžete snížit i na polovinu. A nikomu se nechce utrácet zbytečně peníze jen proto, že nechal pneumatiky mrznout na sluníčku. Vždyť nová sada vás může v závislosti na průměru přijít od 5 000 Kč výše. To se samozřejmě týká i moto pneu, jakkoliv motorkáři jsou na své stroje opatrnější a vyjíždí na nich většinou jenom v létě.


    pneumatiky pro veterány


  • Komerční inzerce
    Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
    Nové články
    Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
    Klasici na České Tourist Trophy 2022
    Bugatti Grand Prix Zlín 2022
    Ve stopě zlínské šestidenní 2022
    NIPPON RETRO 2022
    Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
    Kývačka s motorem DKW
    Kývačka
    Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
    První soutěž lidových vozítek a scooterů
    300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
    Výstava lidových vozítek
    Yamaha XJ 600
    Lidové vozítko v nálezovém stavu
    Jak na rez v nádrži?
    Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
    Yamaha FZR 600
    ČZ 150 C v lidovém provedení

    PODPOŘTE NÁS
    SDÍLENÍM ČLÁNKU

    MotoMagazín na facebooku


    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Lidová vozítka
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Motocyklové vozíky PAv
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Jawa ze souboru Naše motocykly
    Žebříček článků
    Honda CB750 F
    Grand Prix Bugatti 2019
    300 zatáček Gustava Havla 2019
    Branná 2018
    Ve stopě zlínské šestidenní 2022
    Ve stopě zlínské šestidenní 2020
    Suzuki GSF 1200 Bandit
    Honda CBR 900 RR Fireblade
    Klasici na České Tourist Trophy 2022
    Bugatti Grand Prix Zlín 2022
    300 zatáček Gustava Havla 2015
    300 zatáček Gustava Havla
    Dodatek ke knize VI
    Dodatky knihy
    Brno Revival 2019
    Suzuki GSX-R 1100 M
    Kawasaki ZX-12R
    Kniha Jawa Californian
    Velorex 1960
    Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
    Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
    Česká Tourist Trophy 2018
    Setkání veteránů Holešov
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
    Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš