Vozítko Velorex 1960
Autor: Jiří Bartuš
Stojaté vody výroby československých automobilů doslova rozbouřilo v roce 1959 představení vozítka Velorex 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Vozítko mělo od roku 1960 nahradit ve výrobním programu Velodružsta Hradec Králové tříkolové vozítko Velorex. Radikální změna výrobního programu však byla nad síly výrobního družstva a to tak bylo nuceno pokračovat i nadále ve výrobě tříkolových vozítek.
|
Vozítko Velorex 1960 bylo v roce 1959 představeno na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně uprostřed pavilonu Z, kde oprávněně budilo veliký zájem návštěvníků veletrhu. Časopis Svět motorů jej v roce 1959 umístil na čelní stranu čísla 21. Vozítko dostalo od veřejnosti ihned příznačnou přezdívku Minifelicia. |
|
Vozítko Velorex 1960 na dobové fotografii |
|
|
Vozítko Velorex 1960 na dobových fotografiích |
Ačkoli konec 50. let minulého století již v západním světě lidovým vozítkům nepřál, v Československu a potažmo i v celé východný Evropě by vozítko byl zájem dostatečný. Bohužel nasadit v krátkém čase do sériové výroby technologicky mnohem náročnější vozítko, než byl v té době vyráběný tříkolový Velorex, bylo nad síly výrobního družstva. Tříkolový Velorex tak, i když s postupnými úpravami, zůstal ve výrobním programu ještě více než jedno desetiletí.
|
O problémech s náběhem sériové výroby vozítek Velorex 1960 referoval časopis Svět motorů v čísle 4 roku 1960 |
|
Jedno z pěti vyrobených vozítek Velorex 1960 si renovační premiéru odbylo na 20. srazu Velorexů v Blansku, kde se okamžitě stalo středem zájmu veřejnosti. |
Fotogalerie
Mimořádně elegantní vozítko Velorex 1960 bývá i dnes obdivováno všude kde se objeví. Nejinak tomu bylo na jarním srazu v Boskovicích v roce 2018 kde se jedno z pěti vyrobených vozítek objevilo. Majitel čerstvě zrenovovaného vozítka umožnil nahlédnout i pod jeho zadní kapotu, kde se nachází kompletní pohonné ústrojí vozítka. Z fotografií je patrné, že zrenovované vozítko pohání motor Jawa 350 typ 572 s upraveným ventilátorem chlazení a dynamostrtérem, který se později objevil ve vozítkách Velorex 16/350. Toto řešení bylo použito na pojízdných prototypových vozítkách z důvodu nedostupnosti plávovaného motoru ČZ 400, který byl původně vyvíjen pro vozítko Motorex.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Když to vozidlo takhle prohlížím, nemůžu si pomoci - nebylo použito ve filmu Ať žijí duchové? Jedou s ním děti na hrad... [Rohatej] (18. 02. 2021) | Ne. Tam byl použit upravený Velorex 435, tedy čtyřkolka. [Jiří Bartuš] (21. 02. 2021) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|