Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.
Pérák a dvojí řízení
Autor: Jiří Bartuš
Postupný rozvoj motocyklové výroby na konci 40. let minulého století, a tím i dostupnost motocyklů pro široké vrstvy obyvatel, přinesly s sebou požadavky na dostupnost výuky jízdy na motocyklu. Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák. Chytré a nikterak mechanicky složité provedení umožňovalo současné ovládání plynu, spojky a brzdy motocyklu současně žákem i instruktorem.
Dvojí řízení
Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.
Informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu přinesl časopis Jawa v dubnu roku 1938.
Dvojí řízení bylo v modifikované podobě montováno po válce na motocykly Jawa Pérák a postupem času i na ostatní motocykly československé produkce. Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu
|
Mechanické provedení a příklady použití dvojího řízení lze nejlépe vypozorovat z dobového tisku. Tyto informace přinesl v roce 1953 časopis Svět motorů.
Možnosti připojit dvojí řízení k motocyklům Jawa Pérák využívaly prodejní firmy v reklamních kampaních v USA, kde byla snaha tyto motocykly prodávat. Dochovaná originální tabulka s označením JAWA DUAL - CONTROL TRAINER je nejen vzácnou raritou, ale zejména důkazem, že dvojí řízení bylo v USA k motocyklům Jawa Pérák skutečně nabízeno.
Dvojí řízení vydrželo v českých autoškolách v různých podobách a na různých typech motocyklů až do roku 2017, kdy ze zcela zásadně změnila metodika výuky.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (2/2): | | TAKY JSEM NA NÍ ZAČÍNAL V ROCE 72 V AUTOŠKOLE V O. PORUBĚ , A S5T...KDOVÍ JESTLI
TY STROJE JEŠTĚ JSOU NA SVĚTĚ....... [KOSNETTER] (13. 11. 2014) | | Hm, zajímavé inFORMACE. Od roku 90 jezdím taky, frontu s kanďákem na podlážce
fechtla (kterého jsem si nejdřív musel "díky" bratříčkům poskládat)
jsem si též vystál, ale že by nám místní esenbák, nejčkom důCHODEC Nágl v
Jaroměřicích toleroval bezpřilbovou jízdu, to teda určitě né!!! [Hobo] (15. 08. 2010) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|