MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           27.7.2024 01:48         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946




  Autor: Jiří Bartuš


  Prezentace motocyklu Jawa 250 Péráka na mezinárodní scéně byla nezbytná pro naplnění vysokých ambic, které byly do motocyklu vkládány. Zejména Dr. Jaroslav Frei, duchovní otec poválečné výroby motocyklů a automobilů značky Jawa, ze své funkce v Československých závodech kovodělných a průmyslových (ČZKP, n. p.), nevynechal jedinou příležitost, kdy mohl zajistit nové Jawě prezentaci na významných světových autosalonech a výstavách.

Z pařížského autosalonu se v tisku neobjevila jediná fotografie vystavované Jawy 250 Pérák.

  První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži (33e Salon de l'Automobile de 1946). Pařížský autosalon roku 1946 byl prvním poválečným mezinárodním autosalonem, což z něj činilo nejvýznamnější motoristickou událost svého druhu od počátku vypuknutí druhé světové války.


  33. ročník pařížského autosalonu byl připravován již v roce 1939, ale kvůli válečnému konfliktu se jej podařilo uskutečnit až po dlouhých sedmi letech. Jelikož byl pařížský autosalon prvním mezinárodním poválečným autosalonem, šlo o velice prestižní událost. Ačkoli se světový průmysl ještě zdaleka nevzpamatoval z válečných útrap, podařilo se na autosalon přilákat mnoho velkých světových výrobců. Prestiž autosalonu utrpěla absencí britských a italských automobilových výrobců. Znatelná byla též neúčast amerických výrobců. Vozy amerických značek vystavovaly jen jejich místní dovozci. Automobilové expozici tedy s převahou dominovaly domácí značky a tak mnozí novináři se sarkasmem hovořili o autosalonu jako o francouzské výstavě s mezinárodní účastí. Zastoupení motocyklových výrobců bylo o poznání kvalitnější, přičemž dle očekávání dominovaly britské značky. Celkem se autosalonu zúčastnilo 680 vystavovatelů.

  Československý expozice představovaly všechny novinky z plánované výrobní řady automobilů a motocyklů. Motocykly zastupovala Jawa 250 Pérák, v té době již plně připravená k sériové výrobě a ČZ125 v prototypovém provedení, čtyřtaktní Jawa 350 OHC a Ogar 350 OHC. Motocykly byly vystavovány ve zdvižené poloze, upevněné za kola na stojanech z chromovaných trubek.
  Osobní automobily zastupovaly Jawa-Minor v provedení limuzína a též jako samostatné šasi a Škoda 1101 v provedení limuzína, kabriolet dvousedadlový a kabriolet čtyřsedadlový. Zajímavé je, že Tatra na autosalónu vystavena nebyla. V expozici nákladních automobilů bylo vystavováno šasi Škoda 706. Mezi mnoha výrobci příslušenství nebyl z Československa zastoupen ani jeden.

  Pařížský autosalon se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků, kterých do pařížského Grand Palais zavítalo od 3. do 13. října přes 800000. Mezi automobily se největší pozornosti návštěvníků těšila francouzská novinka, Renault 4CV. Jawa 250 pérák byla veřejností i odborníky přijata více než úspěšně. Mezi ostatními, více méně konvenčně řešenými motocykly, působila jako motocykl představující zcela novou generaci lehkých motocyklů. Po právu byla tedy Jawě 250 udělena zlatá medaile autosalonu za konstrukci a design.


  Z pařížského autosalonu se paradoxně v tisku neobjevila jediná fotografie vystavované Jawy 250 Pérák. Redaktoři časopisů pokládali vzhled nové Jawy za natolik známý, že nemělo smysl ji dále prezentovat a soustředili se spíše na méně známé modely motocyklů.



Nejobsáhlejší reportáž z pařížského autosalonu roku 1946 byla uveřejněná v časopise Auto číslo 12 roku 1946. Fotografii vystavené Jawy 250 Pérák však nepřinesla.

Uveřejněná skica přední části Péráka měla zřejmě za cíl připomenout designový náskok před konkurenčními motocykly.


Jawa 350 OHC na pařížském autosalonu roku 1946.


Prototyp ČZ 125 b na pařížském autosalonu roku 1946.


Ogar 350 OHC na pařížském autosalonu roku 1946.


  Výstavní premiéra na autosalonu v Paříži odstartovala úspěšné tažení československých motocyklů světovými výstavami a autosalony. Motocykly Jawa Pérák se na autosalon do Paříže se podívaly několikrát po sobě.

  Poznámka autora. Zcela první poválečnou zahraniční výstavou, na které byly vystavovány československé motocykly, byl zřejmě v roce 1946 veletrh ve švédském Stockholmu.


Archivní dokument Archivní dokument
Československé motocykly na pařížském autosalonu v říjnu roku 1947 (Svět motorů číslo 24 ročník 1947) Československé motocykly na pařížském autosalonu na pařížském autosalonu v říjnu roku 1948 (Svět motorů číslo 43 ročník 1948)




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Brno Revival 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2016
Slovácký okruh 2019
Evropský festival Route 66
Grand Prix Bugatti 2019
NIPPON RETRO 2019
Suzuki GSF 1200 Bandit
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2022
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Star Rally 2017
Jarní cena Brna 2018
Grand Prix Bugatti 2016
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Classic Show 2015
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Suzuki GSX 1400
Branná 2018
Honda CBR 900 RR Fireblade
Dodatky knihy
Pérák 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš