Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák?
Pátrání po legendě
Obracíme se na čtenáře MotoMagazínu s prosbou o pomoc s nalezením prvního písemného a prvního zvukového uvedení slova Pérák ve spojitosti s motocyklem Jawa.
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno
Je nepochybné, že přezdívka Pérák vznikla spontánně, protože oficiální písemné zdroje se o přezdívce Pérák z počátku výroby nikde nezmiňují. Je též pravděpodobné, že svou přezdívku získala nová Jawa 250 již v počátcích výroby, ale nepodařilo se mi nikde o tom nalézt jedinou písemnou zmínku.
Přezdívka Pérák se používá pouze v souvislosti s motocykly Jawa 250 typ 11 a Jawa 350 typ 12 (18).
Je velice pravděpodobné, že přezdívka Pérák má kořeny v protektorátní legendě o hrdinném Pérákovi, který s pružinami na nohách dokázal neohroženě bojovat proti nacistům, kdy pružiny hrdiny Péráka evokují celoodpružený motocykl, případně legenda o Pérákovi sama může vyznít obdobně jako legendami opředený tajný vývoj motocyklu v protektorátním období. Legenda o hrdinovi Pérákovi byla ústně šířena v Praze během nacistické okupace, přičemž není dosud zcela jasné, kdo stál za jejím zrodem. Až po válce, v roce 1946, se legenda o Pérákovi dostala na filmové plátno v animovaném filmu Pérák a SS režiséra Jiřího Trnky a scénáristy Jiřího Brdečky a poté se Pérák několikrát objevil v kreslených komixech.
Slovo "pérák" bylo ve spojitosti s československými motocykly použito v prvním čísle časopisu Motocykl v únoru 1949.
|
Jasné označení "pérák" použil pro označení motocyklu Jawa 250 Dr. Jaroslav Frei v článku přibližujícím vývoj motocyklů a automobilů Jawa za protektorátu, který vyšel v časopise Motocykl číslo 3 v roce 1949 |
Slovo "pérák" zcela jistě použil pro Jawu 250 Adolf Tůma v knize Motocykl a jeho obsluha vydané v roce 1953.
Na počátku 50. let minulého století se označení "pérák" pro Jawy 250 objevuje v tisku poměrně často, ale většinou jen v případě textů převzatých z dopisů čtenářů motoristických časopisů.
V knize Motocykly Jawa 250, 350, 500 autorů Josefa Jozífa a Adolfa Tůmy vydané v roce 1955 není o Péráku ani zmínka. Je zřejmé, že Josef Jozíf, jakožto hlavní konstruktér motocyklu a pozdější šéfkonstruktér, se tomuto termínu vyhýbal. Totéž platí i pro jeho článek v časopise Svět motorů v roce 1955, ve kterém informuje o poválečném vývoji a výrobě motocyklů.
Jiří Dočkal, autor populární knihy Seřizování a opravy motocyklů Jawa jejíž první vydání vyšlo v roce 1967, spojení Jawy 250 s přezdívkou Pérák v knize naopak použil.
Zřejmě světově nejznámější přezdívkou je Brouk. Přezdívku Beetle (Brouk) u lidového automobilu KdF poprvé použily New York Times v roce 1938. V článku, který o automobilu informoval, byla přezdívka myšlena posměšně, ale jelikož byla pro charakterizování automobilu natolik výstižná, ihned se mezi lidmi ujala.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|