Pérák a Turbo
Autor: Jiří Bartuš
Poválečný nedostatek pohonných hmot a taktéž nedostatečný výkon lehkých dvoudobých motocyklů přiměl mnoho konstruktérů k vymýšlení všemožných vylepšení. Velice populární byly například systémy přisávání vody inspirované systémy používanými u letadel s pístovými motory. Opravdovou raritou je však komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy.
James Fornerod ze Švýcarska nemusí být příznivcům značky Jawa úplně neznámý. V roce 1952 s motocyklem Jawa 350 Pérák účastnil Mezinárodní šestidenní soutěže v Rakousku.
Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.
|
Dvojjazyčný reklamní leták oznamuje:
Senzace...! Turbo - J. F. pro Jawa 250
1. Zvýšení rychlosti
2. Zvýšení zrychlení
3. Zlepšený chlazení karburátoru a motoru
4. Maximální výkon v horách |
Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení přibližně pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.
Z dnešního pohledu vypadá Turbo Jamese Forneroda úsměvně, avšak z pohledu doby se jedná o logickou snahu o zvýšení výkonu motoru, který se ve vysokohorském prostředí Švýcarska přirozeně snižuje. Je více než pravděpodobné, že zařízení nemohlo mít nijak zásadní vliv na výkon motoru, když tak jen v úzkém rozsahu otáček a rychlosti. Naopak je pravděpodobné, že v běžném provozu mohlo působit na chod motoru spíše negativně.
|
|
Experimenty s nasávanou směsí se nevyhnuly ani českým konstruktérům. Na stránkách VeteránFora se diskutovalo o tajemném zařízení umístěném taktéž na motocyklu Jawa Pérák, které mělo zjevně za úkol vstřikovat do karburátoru nějakou látku. Přesná funkce tohoto zařízení doposud nebyla zcela vysvětlena. Více informací naleznete v diskusním fóru. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|