MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           30.9.2023 02:26         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |



Pérák a Turbo




  Autor: Jiří Bartuš


  Poválečný nedostatek pohonných hmot a taktéž nedostatečný výkon lehkých dvoudobých motocyklů přiměl mnoho konstruktérů k vymýšlení všemožných vylepšení. Velice populární byly například systémy přisávání vody inspirované systémy používanými u letadel s pístovými motory. Opravdovou raritou je však komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy.



  James Fornerod ze Švýcarska nemusí být příznivcům značky Jawa úplně neznámý. V roce 1952 s motocyklem Jawa 350 Pérák účastnil Mezinárodní šestidenní soutěže v Rakousku.



  Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.


Dvojjazyčný reklamní leták oznamuje:

Senzace...! Turbo - J. F. pro Jawa 250

1. Zvýšení rychlosti
2. Zvýšení zrychlení
3. Zlepšený chlazení karburátoru a motoru
4. Maximální výkon v horách


  Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení přibližně pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.

  Z dnešního pohledu vypadá Turbo Jamese Forneroda úsměvně, avšak z pohledu doby se jedná o logickou snahu o zvýšení výkonu motoru, který se ve vysokohorském prostředí Švýcarska přirozeně snižuje. Je více než pravděpodobné, že zařízení nemohlo mít nijak zásadní vliv na výkon motoru, když tak jen v úzkém rozsahu otáček a rychlosti. Naopak je pravděpodobné, že v běžném provozu mohlo působit na chod motoru spíše negativně.

Experimenty s nasávanou směsí se nevyhnuly ani českým konstruktérům. Na stránkách VeteránFora se diskutovalo o tajemném zařízení umístěném taktéž na motocyklu Jawa Pérák, které mělo zjevně za úkol vstřikovat do karburátoru nějakou látku. Přesná funkce tohoto zařízení doposud nebyla zcela vysvětlena.  Více informací naleznete v diskusním fóru.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Brno Revival 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Barum Czech Rally Zlín 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla
Classic Show 2015
Jarní cena Brna 2018
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2017
Grand Prix Bugatti 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla 2018
NIPPON RETRO 2022
Pérák 2015
Honda CBR 900 RR Fireblade
Branná 2018
Slovácký okruh 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš