MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           4.12.2024 20:14         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


  Prvním, a bezesporu zásadním, rozhodnutím každého nového majitele historického vozidla je, zda jej ponechat v nálezovém stavu, restaurovat či renovovat. Toto rozhodnutí je velice náročné, nicméně je třeba si uvědomit, že je to rozhodnutí naprosto zásadní. Jen málo kdo jej chce mít jen na ukázku v nálezovém stavu a tak se většina majitelů bude rozhodovat mezi jeho restaurováním a renovováním. A pokud je to jen možné, restaurování by mělo mít vždy přednost před renovováním. Zejména pokud se motocykl zachoval v původním, třeba omšelém, stavu. Restaurování by mělo být prováděno patřičně citlivě, tak, aby pomohlo motocykl zachovat pokud možno co nejvíce původním stavu. Restaurování lze doporučit i z hlediska uchování hodnoty motocyklu v dlouhodobém horizontu.




Pérák ze stodoly




  Autor: Jiří Bartuš


  Tak dlouho jsme na MotoMagazínu opěvovali stroje v nálezovém stavu, až se veteránisté probudili. Dnes snad už nikdo nepochybuje o tom, že veterán v nálezovém stavu je téměř vždy cennější než veterán po renovaci. Samozřejmě, i renovace, zvláště pokud je dělaná odborně, může hodnotu stroje zvýšit, ale pokud nebudeme vše měřit jen penězi a uvědomíme si i hodnotu morální, tak novodobými zásahy nedotčený stroj bude cennější než stroj jak jakkoli renovovaný.



  Jak asi dopadl motocykl Jawa 250 Pérák nabízený k prodeji v nálezovém stavu na MotorTechně v Brně? Byl tento stav ještě použitelný pro restaurování, nebo již byl takříkajíc za hranou a vyžadoval renovaci?

Fotogalerie
 
  « Zobrazit fotografii v plném rozlišení »  


Náhledy fotografií
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii




  Ne vždy se motocykl nachází v takovém stavu, aby jej šlo bez vynaložení neúměrných nákladů restaurovat. Zde je tedy logickou volbou renovace. Renovátor si musí uvědomit, že většina renovačních zásahů bývá nevratná a motocykl jimi ztrácí autenticitu a samozřejmě i historickou hodnotu. Ta s odstupem času bude tvořit dominantní část ceny motocyklu. Největším problémem renovací je, že bývají vždy až příliš závislé na citu a možnostech renovátora. Cílem snažení každého renovátora by měl být stav, kdy motocykl vypadá jako by právě vyjel z výroby. Toho však z mnoha důvodů nelze nikdy dosáhnout. Většinu z původně použitých výrobních technologií nelze v mnoha případech, díky odstupem mnoha let, zopakovat a tak musí renovátor nejednou sáhnout po kompromisním řešení. Výsledek renovace bude tedy značně závislý na možnostech renovátora. Nejen na jeho finančních a technických možnostech, nýbrž i na citu k řešení kompromisních pracovních postupů.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Brno Revival 2019
Star Rally 2017
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Česká Tourist Trophy 2016
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motocykly ČZ 125/150 c
Grand Prix Bugatti 2019
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
Kniha Jawa Californian
Velorex 1960
Suzuki GSX 1400
Dodatek ke knize VI
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jawa Pérák v domácí reklamě
Suzuki GSF 1200 Bandit
Slovácký okruh 2019
NIPPON RETRO 2015
NIPPON RETRO 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš