Navzdory Gestapu!
In Spite of the Gestapo! The Motor Cycle, 1.12.1945
Autor: Jiří Bartuš
Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948.
Britský časopis The Motor Cycle vydal v prosincovém čísle roku 1945 článek pod názvem In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu). Článek přibližuje britským čtenářům nový motocykl Jawa 250 na pozadí příběhu jeho vzniku za okupace. Ačkoli časopis neudává autora článku, je zřejmé, že podnět nevznikl nikde jinde než u Dr. Jaroslava Freie, který je v článku jmenován jakožto hlavní postava oblafnutí německé správy.
Motocykl Jawa 250 je v článku uveden jako atraktivní lehká Jawa vytvořená během války nacistům pod nosem. Pro západní trhy spadaly Jawy 250 do kategorie Ligthweight, tedy lehkých motocyklů, osazených povětšinou dvoudobými motory. Popisky k fotografiím, známým i z našeho tisku, vyzdvihují zajímavá novátorská řešení, kterými se nová Jawa 250 odlišovala od konvenčně pojatých konkurenčních motocyklů.
|
Čistá linie a úplná absence ovládacích kabelů a viditelných výčnělků charakterizují novou dvoudobou dvěstěpadesátku Jawu, která má teleskopické odpružení vpředu a vzadu, a nastavitelné konzolové sedlo. |
|
Detail motoru a zadní části. Všimněte si úhledného krytu karburátoru uloženého v bloku motoru, nenápadného umístění pumpičky a důkladného zakrytí zadního řetězu. |
Článek dokazuje zjevnou snahu Dr. Frei o včasnou propagaci motocyklu Jawa Pérák ve světě s předstihem, tedy to v době, kdy ještě nemohla být rozjeta sériová výroba. Dr. Frei byl přesvědčen o velikém obchodním potenciálu motocyklů Jawa Pérák a ihned jak to bylo možné započal s prošlapáváním cesty na obchodní trhy po celém světě. Také ve Velké Británii, motocyklové velmoci, jejíž výrobci představovali tehdejší světovou motocyklovou špičku a společně vyráběli nejvíc motocyklů na světě. Prosadit se však zde bylo velice obtížné a to i proto, že britští výrobci si velice účinně chránili domácí trh před dovozem motocyklů ze zahraničí.
Na reklamách ze shodného čísla časopisu The Motor Cycle lze nejlépe ukázat, v jaké společnosti se povídání o motocyklo Jawa Pérák objevilo.
|