MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.9.2024 01:56         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |



Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák




  Autor: Jiří Bartuš


  Ačkoli byl nový motocykl Jawa 250 Pérák po konstrukční stránce kompletně připraven již za války, první výrobní série byla vyrobena až v roce 1946. Pomalý rozjezd sériové výroby Péráků byl dán mnoha okolnostmi. Od nutnosti přeorientovat bývalou Janečkovu zbrojovku z válečného výrobního programu na ryze motocyklový po zabezpečení materiálu, kterého byl ve všech oblastech v poválečném Československu nedostatek.



  Rozsáhlé změny v národním hospodářství byly započaty Dekretem prezidenta republiky Dr. Edvarda Beneše číslo 101/1945 ze dne 24. října 1945, jímž bylo znárodněno i 160 strojírenských a kovodělných podniků s celkem 260 závody. Znárodnění se nevyhnula ani Zbrojovka Ing. F. Janeček a. s., která se nacházela od května 1945 pod národní správou (10. července 1945 – Zbrojovka Ing. F. Janeček národní správa). Vzniklý národní podnik (28. října 1945 – Zbrojovka Ing. F. Janeček, národní podnik) byl spolu s ostatními příbuznými firmami zastřešen nově zřízeným národním podnikem Československé závody kovodělné a strojírenské (ČZKS n. p.). V rámci slučování výrobních podniků státem nařízené centralizace průmyslu byl národní podnik od 7. března 1946, spolu se strašnickým výrobcem motocyklů Ogar (Ogar, národní podnik), začleněn do národního podniku Zbrojovka Brno. Během pokračujících strukturálních změn průmyslu po Únoru 1948 došlo 1. února 1950 k vyčlenění motocyklové výroby v samostatný národní podnik Moto Jawa. 8. května 1953 byl podnik přejmenován na Závody 9. května, národní podnik a tento název mu zůstal až do poloviny 60. let.

  Představení motocyklu Jawa 250 Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži a později na všech důležitých světových veletrzích spolu s úspěšnou reklamní kampaní způsobilo doslova celosvětový zájem o novou Jawu a potažmo o československé motocykly obecně. Budování povědomí o československých motocyklech přispěly nemalou měrou i úspěchy československých motocyklů a jezdců v Mezinárodní šestidenní soutěži, jejíž první poválečný ročník se podařilo uspořádat v roce 1947 ve Zlíně. Zájem o nové motocykly byl pochopitelně i v Československu, jenže uspokojení exportu mělo předost. Stát nutně potřeboval získat devizy, za které mohl v zahraničí nakupovat u nás nedostatkové suroviny a výrobky. Z důvodu vysoké domácí poptávky po jakémkoli spotřebním zboží byl zaveden vázaný trh. ten se týkal i motocyklů a automobilů.

  Obecný nedostatek veškerého spotřebního zboží a potravin vedl vládu k zavedení přídělového systému, který zaručoval každému obyvateli možnost nákupu zboží nezbytného k životu. Vázaný prodej zboží, jak zněl oficiální název pro přídělový systém, se nevyhnul ani motorovým vozidlům, kterých byl na trhu veliký nedostatek. Nárok na přidělení vozidla měli mimo orgány veřejné správy přednostně lékaři, výrobní podniky a lidé, kteří prokázali využití motorového vozidla pro národní hospodářství. Žádosti o příděl posuzovali příslušné komise na sekretariátech národních výborů. Obdobně bylo postupováno v přídělu benzínu a pneumatik, jakožto komodit, kterých byl v poválečném období kritický nedostatek.

  Do rukou československých motoristů se tedy mnoho Péráků nedostalo. Široká veřejnost se měla možnost s novými motocykly seznámit spíše na výstavách než v běžném provozu. Informace o nových motocyklech přinášel také tisk, avšak vždy šlo jen o ne příliš komplexní informace. Zlom nastal v roce 1949, kdy byl zaveden volné prodej motorových vozidel.

  Od ledna roku 1949 došlo k zavedení volného trhu zboží, přičemž vázaný zůstal i nadále v platnosti dle neměnných pravidel. Vznik volného trhu běžnému motoristovi cestu k vysněnému motocyklu nijak neulehčil, protože ceny na volném trhu byly velice vysoké. Na konci roku 1949 došlo k dalšímu razantnímu zdražení motocyklů díky zvýšení sazby všeobecné daně. Je třeba připomenout, že úspory obyvatelstva z dob před rokem 1945 zůstaly vázány na vkladech bank a nešlo s nimi nijak disponovat. Nedostatek motorových vozidel byl omlouván nutností vybudovat v naší zemi těžký průmysl, jakožto hlavní úkol první pětiletky. Zajímavostí může být informace, kdy pro rok 1949 stát vyčlenil národním podnikům 9000 motocyklů za účelem podpoření takzvané národní soutěže, což znamenalo, že motocykly měly být rozdány nejlépe pracujícím dělníkům.

  Ačkoli počáteční optimismus při zavedení volné prodeje motorových vozidel byl však rychle zahnán stanovenými cenami, které dosahovaly několikanásobku ceny na vázaném trhu, tak právě rok 1949 byl pro československé motoristy zlomovým. Dobudování dostatečných výrobních kapacit přineslo na domácí trh více motocyklů a nové motocykly se začaly v provozu objevovat ve větší míře.

  V roce 1949 se na trhu objevil také zcela nový časopis Motocykl, který hned v prvních číslech přinesl komplexní testy československých motocyklů. Nejprve v prvním čísle roku 1949 to byl test nové třistapadesátky Jawa, poté v čísle 4 test Jawy 250. Později vyšel test motocyklu CŽ 125 t a sérii testů zakončil Manet 90.

  Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů přistoupit tehdejší novináři. Pro srovnání přinášíme i test Jawy 350 uveřejněný ve francouzském časopise Moto Revue z roku 1950.


  Test motocyklu Jawa250, časopis Motocykl číslo 4 roku 1949


  Test motocyklu Ogar 350, časopis Motocykl číslo 1 roku 1949


  Představení motocyklů Jawa 250 a 350 ve francouzském časopise Moto Revue v roce 1950




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Článek o "elektromotoru" ;-.)
- je solidní, nic lepšího jsem si o Adventu nemohl číst. Prosím pane Bartuši, připojte scann zbytku článku - já tento starý časopis nemám. Díky ;-.)    [Hobo]
    (20. 12. 2015)
 Články jsou zveřejněny kompletní. Musíte si je správně rozkliknout.    [Jiří Bartuš]    (20. 12. 2015)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
300 zatáček Gustava Havla 2019
Brno Revival 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
NIPPON RETRO 2018
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Branná 2018
NIPPON RETRO 2024
Grand Prix Bugatti 2019
Motosraz Křtiny 2015
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Cena města Jičína 2018
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2017
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Nepomucký trojúhelník 2018
NIPPON RETRO 2022
Česká Tourist Trophy 2018
Jarní cena Brna 2018
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Slovácký okruh 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš