Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák
Autor: Jiří Bartuš
Ačkoli byl nový motocykl Jawa 250 Pérák po konstrukční stránce kompletně připraven již za války, první výrobní série byla vyrobena až v roce 1946. Pomalý rozjezd sériové výroby Péráků byl dán mnoha okolnostmi. Od nutnosti přeorientovat bývalou Janečkovu zbrojovku z válečného výrobního programu na ryze motocyklový po zabezpečení materiálu, kterého byl ve všech oblastech v poválečném Československu nedostatek.
Rozsáhlé změny v národním hospodářství byly započaty Dekretem prezidenta republiky Dr. Edvarda Beneše číslo 101/1945 ze dne 24. října 1945, jímž bylo znárodněno i 160 strojírenských a kovodělných podniků s celkem 260 závody. Znárodnění se nevyhnula ani Zbrojovka Ing. F. Janeček a. s., která se nacházela od května 1945 pod národní správou (10. července 1945 – Zbrojovka Ing. F. Janeček národní správa). Vzniklý národní podnik (28. října 1945 – Zbrojovka Ing. F. Janeček, národní podnik) byl spolu s ostatními příbuznými firmami zastřešen nově zřízeným národním podnikem Československé závody kovodělné a strojírenské (ČZKS n. p.). V rámci slučování výrobních podniků státem nařízené centralizace průmyslu byl národní podnik od 7. března 1946, spolu se strašnickým výrobcem motocyklů Ogar (Ogar, národní podnik), začleněn do národního podniku Zbrojovka Brno. Během pokračujících strukturálních změn průmyslu po Únoru 1948 došlo 1. února 1950 k vyčlenění motocyklové výroby v samostatný národní podnik Moto Jawa. 8. května 1953 byl podnik přejmenován na Závody 9. května, národní podnik a tento název mu zůstal až do poloviny 60. let.
Představení motocyklu Jawa 250 Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži a později na všech důležitých světových veletrzích spolu s úspěšnou reklamní kampaní způsobilo doslova celosvětový zájem o novou Jawu a potažmo o československé motocykly obecně. Budování povědomí o československých motocyklech přispěly nemalou měrou i úspěchy československých motocyklů a jezdců v Mezinárodní šestidenní soutěži, jejíž první poválečný ročník se podařilo uspořádat v roce 1947 ve Zlíně. Zájem o nové motocykly byl pochopitelně i v Československu, jenže uspokojení exportu mělo předost. Stát nutně potřeboval získat devizy, za které mohl v zahraničí nakupovat u nás nedostatkové suroviny a výrobky. Z důvodu vysoké domácí poptávky po jakémkoli spotřebním zboží byl zaveden vázaný trh. ten se týkal i motocyklů a automobilů.
Obecný nedostatek veškerého spotřebního zboží a potravin vedl vládu k zavedení přídělového systému, který zaručoval každému obyvateli možnost nákupu zboží nezbytného k životu. Vázaný prodej zboží, jak zněl oficiální název pro přídělový systém, se nevyhnul ani motorovým vozidlům, kterých byl na trhu veliký nedostatek. Nárok na přidělení vozidla měli mimo orgány veřejné správy přednostně lékaři, výrobní podniky a lidé, kteří prokázali využití motorového vozidla pro národní hospodářství. Žádosti o příděl posuzovali příslušné komise na sekretariátech národních výborů. Obdobně bylo postupováno v přídělu benzínu a pneumatik, jakožto komodit, kterých byl v poválečném období kritický nedostatek.
|
Do rukou československých motoristů se tedy mnoho Péráků nedostalo. Široká veřejnost se měla možnost s novými motocykly seznámit spíše na výstavách než v běžném provozu. Informace o nových motocyklech přinášel také tisk, avšak vždy šlo jen o ne příliš komplexní informace. Zlom nastal v roce 1949, kdy byl zaveden volné prodej motorových vozidel.
Od ledna roku 1949 došlo k zavedení volného trhu zboží, přičemž vázaný zůstal i nadále v platnosti dle neměnných pravidel. Vznik volného trhu běžnému motoristovi cestu k vysněnému motocyklu nijak neulehčil, protože ceny na volném trhu byly velice vysoké. Na konci roku 1949 došlo k dalšímu razantnímu zdražení motocyklů díky zvýšení sazby všeobecné daně. Je třeba připomenout, že úspory obyvatelstva z dob před rokem 1945 zůstaly vázány na vkladech bank a nešlo s nimi nijak disponovat. Nedostatek motorových vozidel byl omlouván nutností vybudovat v naší zemi těžký průmysl, jakožto hlavní úkol první pětiletky. Zajímavostí může být informace, kdy pro rok 1949 stát vyčlenil národním podnikům 9000 motocyklů za účelem podpoření takzvané národní soutěže, což znamenalo, že motocykly měly být rozdány nejlépe pracujícím dělníkům.
Ačkoli počáteční optimismus při zavedení volné prodeje motorových vozidel byl však rychle zahnán stanovenými cenami, které dosahovaly několikanásobku ceny na vázaném trhu, tak právě rok 1949 byl pro československé motoristy zlomovým. Dobudování dostatečných výrobních kapacit přineslo na domácí trh více motocyklů a nové motocykly se začaly v provozu objevovat ve větší míře.
V roce 1949 se na trhu objevil také zcela nový časopis Motocykl, který hned v prvních číslech přinesl komplexní testy československých motocyklů. Nejprve v prvním čísle roku 1949 to byl test nové třistapadesátky Jawa, poté v čísle 4 test Jawy 250. Později vyšel test motocyklu CŽ 125 t a sérii testů zakončil Manet 90.
Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů přistoupit tehdejší novináři. Pro srovnání přinášíme i test Jawy 350 uveřejněný ve francouzském časopise Moto Revue z roku 1950.
Test motocyklu Jawa250, časopis Motocykl číslo 4 roku 1949
Test motocyklu Ogar 350, časopis Motocykl číslo 1 roku 1949
Představení motocyklů Jawa 250 a 350 ve francouzském časopise Moto Revue v roce 1950
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Článek o "elektromotoru" ;-.) - je solidní, nic lepšího jsem
si o Adventu nemohl číst. Prosím pane Bartuši, připojte scann zbytku článku - já
tento starý časopis nemám. Díky ;-.) [Hobo] (20. 12. 2015) | Články jsou zveřejněny kompletní. Musíte si je správně rozkliknout. [Jiří Bartuš] (20. 12. 2015) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|