Snahou československých obchodních organizací bylo prodat ve světě co nejvíce celých motocyklů, ale narážely na omezení, kdy většina zemí si v poválečné době chránila svůj průmysl dovozními cly a kvótami, které zabraňovaly dovozu našich motocyklů, i když byl o ně veliký zájem. Mnoho malých evropských výrobců motocyklů využívalo pro své motocykly motorů, případně i jiných dílů, od jiných výrobců. Je pochopitelné, že někteří projevili zájem i motory československé konstrukce. A tak, jakkoli motocykl Jawa 250 Pérák tvořil do posledního detailu promyšlený celek, poptávku nalezly i samostatné motory.
Jawa Socovel
Autor: Jiří Bartuš
Malá rodinná belgická firma Socovel, která se za války věnovala vývoji elektrických skútrů, a po válce začala vyrábět lehké motocykly s motory Villiers, projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později motocykly s motorem ČZ 150. Firma též představila zajímavě karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ.
Motocyklům Socovel opatřeným motory ČZ 150 se věmujeme v samostatném článku Zahraniční projekty strakonické ČZ.
ETS. Socovel Bruxelles
Firmu Socovel založili bratři Maurice a Albert de Limeletteové z Bruselu. Název Socovel je zkratkou SOplicit pour l'étude et la COnstruction Vehicules ELectriques (společnost pro výzkum a výrobu elektrických vozidel). Od roku 1938 vyráběly elektrické tříkolky a postranní vozíky a během války i elektrické skútry. Po válce začaly vyrábět lehké motocykly s motory Villiers 98 a 125 cm3. V roce 1951 nabízela firma Socovel sortiment motocyklů od 125 cm3 po 350 cm3. Později zkusila firma nabídnout i skútry s motory 125 do 200 cm3.
|
Motocykly Socovel 250 a 350 využívaly motorů Jawa včetně elektrických komponentů. Z motocyklů Jawa byly použity též spínací skříňky a nádrže, na kterých byl vylisovaný znak Jawa nahrazen přiletovaným štítkem s nápisem Socovel. Detailní popis konstrukce motocyklů Socovel lze vyčíst z článku v časopise Motocykl číslo 41 v roce 1951.
|
|
O motocyklech Socovel opatřených motory Jawa 250 informoval podrobně časopis Motocykl číslo 41 v roce 1951 |
Časopis Motocykl číslo 44 přinesl informaci o motocyklu Socovel 250 vystaveném ve stánku belgického výrobce na bruselském Autosalonu roku 1951 |
Motocykly Socovel jsou dnes velikou vzácností. Jeden z mála dochovaných motocyklů Socovel 250 v původním stavu vlastní Aleš Matějka, který jej vystavoval na stánku své firmy MontyJawa na veletrhu Classic Show 2015 v Brně.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|