MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           15.6.2024 09:33         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |
  Snahou československých obchodních organizací bylo prodat ve světě co nejvíce celých motocyklů, ale narážely na omezení, kdy většina zemí si v poválečné době chránila svůj průmysl dovozními cly a kvótami, které zabraňovaly dovozu našich motocyklů, i když byl o ně veliký zájem. Mnoho malých evropských výrobců motocyklů využívalo pro své motocykly motorů, případně i jiných dílů, od jiných výrobců. Je pochopitelné, že někteří projevili zájem i motory československé konstrukce. A tak, jakkoli motocykl Jawa 250 Pérák tvořil do posledního detailu promyšlený celek, poptávku nalezly i samostatné motory.


Jawa Socovel




  Autor: Jiří Bartuš


  Malá rodinná belgická firma Socovel, která se za války věnovala vývoji elektrických skútrů, a po válce začala vyrábět lehké motocykly s motory Villiers, projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později motocykly s motorem ČZ 150. Firma též představila zajímavě karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ.

  Motocyklům Socovel opatřeným motory ČZ 150 se věmujeme v samostatném článku Zahraniční projekty strakonické ČZ.


  ETS. Socovel Bruxelles
  Firmu Socovel založili bratři Maurice a Albert de Limeletteové z Bruselu. Název Socovel je zkratkou SOplicit pour l'étude et la COnstruction Vehicules ELectriques (společnost pro výzkum a výrobu elektrických vozidel). Od roku 1938 vyráběly elektrické tříkolky a postranní vozíky a během války i elektrické skútry. Po válce začaly vyrábět lehké motocykly s motory Villiers 98 a 125 cm3. V roce 1951 nabízela firma Socovel sortiment motocyklů od 125 cm3 po 350 cm3. Později zkusila firma nabídnout i skútry s motory 125 do 200 cm3.


  Motocykly Socovel 250 a 350 využívaly motorů Jawa včetně elektrických komponentů. Z motocyklů Jawa byly použity též spínací skříňky a nádrže, na kterých byl vylisovaný znak Jawa nahrazen přiletovaným štítkem s nápisem Socovel. Detailní popis konstrukce motocyklů Socovel lze vyčíst z článku v časopise Motocykl číslo 41 v roce 1951.


O motocyklech Socovel opatřených motory Jawa 250 informoval podrobně časopis Motocykl číslo 41 v roce 1951 Časopis Motocykl číslo 44 přinesl informaci o motocyklu Socovel 250 vystaveném ve stánku belgického výrobce na bruselském Autosalonu roku 1951


  Motocykly Socovel jsou dnes velikou vzácností. Jeden z mála dochovaných motocyklů Socovel 250 v původním stavu vlastní Aleš Matějka, který jej vystavoval na stánku své firmy MontyJawa na veletrhu Classic Show 2015 v Brně.





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Brno Revival 2019
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Jarní cena Brna 2018
NIPPON RETRO 2018
Slovácký okruh 2018
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Česká Tourist Trophy 2016
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Slovácký okruh 2019
Grand Prix Bugatti 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš