O mezinárodní premiéře motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži jsme na MotoMagazínu několikrát informovali zejména proto, že od této události uplynula přesně 70. let. Kdy však proběhla výstavní premiéra československá?
Jawa Pérák v domácí premiéře
Autor: Jiří Bartuš
O tom, že za války probíhal v Jawě tajný vývoj nových motocyklů a též nového automobilu, se mohla široká veřejnost dozvědět z tisku (podrobnější informace jsou zpracovány v samostatném článku - zde) a samozřejmě také díky ústnímu předávání informací mezi zaměstnanci Jawy a jejich okolím. Šuškanda o nových motocyklech a jejich tajnému vývoji se jistě rychle roznesla po celém Československu. Spatřit nový motocykl Jawa 250 na vlastní oči mohli však jen ti, kteří byly nějakým způsobem spjati s přípravou sériové výroby. V roce 1946 byla Jawa 250 Pérák představena veřejnosti na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. O této události podrobně informoval časopis Auto (o autosalonu v Paříži roku 1946 pojednává samostatný článek - zde). Ze stejného zdroje je i informace, že ještě před pařížským autosalonem byl Pérák vystaven na veletrhu ve švédském Stockholmu.
Krátce po skončení pařížského veletrhu byla Jawa 250 Pérák vystavena v Praze na Barrandovských terasách, kde byla uspořádána výstava všech vozidel, které byly vyráběny v takzvaném výběhovém programu a které dostaly z ministerských míst zelenou k sériové výrobě. V tomto případě šlo o jednodenní výstavu určenou zejména odborné veřejnosti. Snímky z výstavy jsou dnes pro shlédnutí volně přístupné v archivu ČTK.
|
Zprávu o výstavě na Barrandovských terasách přinesl časopis Auto číslo 12 roku 1946. |
Výstavu organizovala Ústřední prodejna automobilů, motocyklů a traktorů čs. národního průmyslu kovodělného a strojírenského, později známá jako Ústřední prodejna motorových vozidel (ÚP 20). Ta do roku 1950 zajišťovala prodej motocyklů na domácím trhu. Vznikla sloučením dvaceti největších prodejců motorových vozidel během znárodňovacího procesu. Od roku 1950 byl prodej motorových vozidel a náhradních dílů přidělen národnímu podniku Mototechna, který vznikl sloučením ÚP 20 a znárodněných drobných prodejců.
Důstojné premiéry před československou veřejností se Pérák dočkal až na jaře roku 1947, kdy byl spolu s ostatními československými motocykly vystaven na jarních Pražských vzorkových veletrzích na pražském Výstavišti. Obnovené Pražských vzorkové veletrhy se po válce konaly poprvé na podzim roku 1946, avšak motocykly, s výjimkou prototypu skútru J. F. Kocha, zde vystaveny nebyly.
|
|
Fotografii expozice československých motocyklů na jarních Pražských vzorkových veletrzích roku 1947 přinesl na úvodní straně nový časopis Svět motorů, který od roku 1947 nahradil vydání A časopisu Auto. |
Expozice československých motocyklů na jarních Pražských vzorkových veletrzích roku 1947 na úvodní straně vydání B časopisu Auto. |
Další možností, jak se seznámit z novými československými motocykly, byla návštěva mezinárodního pražského autosalonu na podzim roku 1947. To však již bylo v době, kdy se Jawa 250 Pérák začala na našich silnicích objevovat ve větším množství a mezi motoristy již byla dostatečně známá. Pro mnohé motocyklisty se tak lákadlem autosalonu stal Pérák v kubatuře 350 cm3, který si zde, pod značkou Ogar 350, prožíval mezinárodní premiéru.
|