Pérák a rybiny
Autor: Jiří Bartuš
Tlumiče výfuku byly odedávna nedílnou součástí designové linie motocyklu. Tvar koncovek tlumičů výfuku vždy trochu podléhal módním vlivům, ale zároveň musel plnit úlohu bezpečného odvodu spalin z motoru. Elegantní rybinové zakončení s ostrým koncem ve spodní části koncovek výfuku motocyklů Jawa Pérák bylo ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo.
Tvar a umístění tlumičů výfuku nebyl u motocyklů Jawa Pérák volen dle estetického hlediska, i když, i to jistě bylo zohledněno. Účelem umístění tlumičů co nejvíce vzadu bylo odvedení spalin obsahujících mnoho nespáleného oleje co nedále za motocykl. Šlo nejen o ochranu motocyklu a jezdce před kontaminací nespáleným olejem, ale zejména o odvedení nespáleného oleje až za zadní pneumatiku, jejíž zaolejování by mohlo mít fatální dopady na ovladatelnost motocyklu.
Tovární motocykly, určené pro terénní závody, byly od roku 1950 osazovány horem vedeným výfukovým potrubím. Stejně tak si své motocykly pro terénní závody upravovali i jezdci sedlající upravené sériové motocykly. Běžní majitelé byly nuceni uchylovat se k improvizacím. Nejčastěji otočili koncovku tlumiče tak, aby ostrý konec rybiny směřoval vzhůru, případně volili radikálnější úpravu spočívající v jeho odříznutí. Nutno podotknout, že stav československých silnic byl natolik špatný, že problém s poškozenými tlumiči výfuku trápil opravdu značné množství motoristů.
|
Tlumiče výfuku s výfukovými koleny nejstaršího provedení |
Tlumiče výfuku byly k rámu motocyklu připevněny pomocí úchytu přivařeného k tělu tlumiče přibližně v jeho těžišti. Problém s odpadávajícími tlumiči byl natolik závažný, že muselo být upevnění úchytů k tělu tlumiče postupně konstrukčně přepracováno. Nejprve byly na přechodnou dobu dodávány tlumiče výfuku s úchytem, který obepínal tlumič dokola a k rámu byl uchycen po obou stranách. V konečné modifikaci byl úchyt přivařen k tělu tlumiče v místě podélného lemu.
V roce 1952 přinesla vylepšení napojení tlumičů a výfukových kolen konstrukční změna, při které byla násuvná trubka byla nahrazena převlečnou maticí.
|
|
Dlouhé rybiny potrhují elegantní linie motocyklu, avšak jsou až příliš na ráně |
|
|
Tovární provedení horem vedeného výfukového potrubí u soutěžní Jawy 250 Pérák |
Pro Šestidenní dostaly tovární Péráci výfukové potrubí vedené horem až v roce 1952 |
|
|
Tlumič výfuku s násuvnou trubkou |
Tlumič výfuku s převlečnou maticí |
|
|
|
Potíže majitelů motocyklů Jawa Pérák s tlumiči výfuků se nejednou dostaly i na stránky časopisu Motocykl |
Na silnicích bez asfaltového povrchu a polních cestách dostaly Péráci opravdu zabrat |
|
Oleje používané v době Péráků se s těmi dnešními nemohly rovnat. Tehdejší oleje se obtížně spalovaly, čímž způsobovaly časté zakarbonování motorů a výfukové soustavy. Konstrukce tlumičů výfuku tedy musela být volena, s ohledem na snadnou dekarbonizaci, rozebíratelná. Z míst spojů však často prolínal nespálený olej. |
|
|
I v dnešní době musí majitel Péráka umět improvizovat |
Kdo maže – ten jede |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|