III. Pohár motorových dvoukolek
Autor: Jiří Bartuš
Pořadateli Liborovi Marčíkovi se podařilo představit v našich poměrech nevídanou podívanou. Na hradě Kámen u Pacova se při III. Poháru motorových dvoukolek sešlo na 100 motocyklů a trojkolek jejichž společným znakem byl rok výroby před rokem 1918.
Pro mne a jistě pro všechny návštěvníky působil pohled na motocyklové staříky jako balzám na duši. Po všech těch srazech, kde kvalitu neúprosně pohlcuje kvantita a kde se věkový průměr veteránů neúprosně blíží k minimální hranici 30. let, bylo i českým zájemcům umožněno okusit něco jiného. A bylo opravdu na co koukat.
Okolí hradu bylo doslova obsypáno vystavenými motocykly. Pojízdnými, nepojízdnými, kompletními, nekompletními, torzy připravenými k restaurování, díly čekajícími na znovuzrození. Součástí programu setkání byla jízda na oběd do nedalekého městečka Pacov. Jezdci si mohly vybrat mezi třemi trasami lišícími se délkou. Pro účastníky, jejichž stroj nebyl pojízdný, byl přichystán autobus. Je potěšitelné, že pro mnoho účastníků byla jízda po ose samozřejmostí, i když i úplný laik musel poznat, že taková jízda není nijak jednoduchou záležitostí.
Při pohybu mezi vystavenými exponáty nebylo možno si nevšimnout mnoha důležitých osobností českého veteránského života. Nebudu radši nikoho jmenovat, abych náhodou na někoho nezapomněl. Věřím, že pořízené fotografie hovoří více než výmluvně.
Libor Marčík pořádá setkání na hradě Kámen jednou za 5 let. Čekat na další ročník bude velice obtížné.
Hrad Kámen nebyl pro pořádání srazu vybrán náhodně. V útrobách hradu se od roku 1974 nachází sbírka motocyklových veteránů národního technického muzea.
A ta zde také není úplnou náhodou. Okolí hradu Kámen, přesněji nedaleké městečko Pacov je spjaté s pořádáním prvního mezinárodního motocyklového závodu na území Rakouska - Uherska, III. ročníku Coupe Internationale 1906.
Pacov byl donedávna uváděn jako místo, kde byla založena Mezinárodní motocyklová federace FICM, což však je dnes historiky vyvráceno. To však nic nemění na faktu, že právě Pacov byl přímo u toho u toho, kdy se rodit světový fenomén motocyklového závodního sportu.
|
|
Arnošt Nezmeškal Peruna ze sbírek NTM pěkně provětral. |
Petr Hošťálek při rozvážné jízdě. Však má na svém motocyklu Laurin & Klement z roku 1901 najetý nejeden kilometr.
|
|
|
Pro hochy z MotorJournalu byla návštěva setkání milou pracovní záležitostí. |
Mezi návštěvníky byl fotoreportér Peter Baláž, dříve úspěšný československý motocyklový závodník. |
|
|
Pohled do otvorů skýtal zajímavé "retro" fotografie. |
Okolí hradu kámen bylo doslova poseté ušlechtilým šrotem. |
|
|
Uvézt stroj do spolehlivého chodu není snadnou záležitostí. |
Defilé motocyklistů uzavíral automobil Autocar z roku 1902, který má již za sebou účast na prestižní akci London - Brighton.
|
Fotogalerie
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|