MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           28.1.2021 09:47         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu


Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu




  Autor: Jiří Bartuš

  Nejeden motocyklista jistě rád vzpomíná na své motoristické začátky zakončené legalizováním svého umění absolvováním kurzu v autoškole. Překotný vývoj techniky neminul ani toto odvětví motorismu a tak dnes jen málo kde narazíme na autenticky dochované motocykly či automobily s namontovanou úpravou pro provoz v autoškole.

  Jeden takový motocykl byl na prodej nedávno na MotorTechně v Brně. Jde o Jawu 250 doplněnou o zdvojené ovládání.

Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu


Časopis Jawa doma přinesl informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu   Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.

  Informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu přinesl časopis Jawa v dubnu roku 1938.

  Dvojí řízení bylo v modifikované podobě montováno po válce na motocykly Jawa Pérák a postupem času i na ostatní motocykly československé produkce.



  Autoškola v roce 1990

  Pohled na upravenou Jawu mi nedá, abych se nepodělil s mými zážitky v autoškole roku 1990.
  Je to již docela dávno, co jsem absolvoval kurz jehož cílem bylo získat toužebně očekávaný řidičák na motocykly do 50 cm3. Jen díky jisté protekci (sousedka měla známého, který měl známého, který... atd.) jsem jej mohl absolvovat do léta a tedy ještě v patnácti si užít svobodné jízdy po našich silnicích. Dosavadním jízdám po polních a lesních cestách, pod neustálou hrozbou přistižení nějakým aktivním občanem, měl být konec.

  Výuka teorie do dnešních dnů nedoznala mnoha změn. Tedy mimo nedávné epizody s nesmyslně komplikovanými odpověďmi. Zato praktická výuka na přelomu 80. a 90. let vypadala zcela jinak. K jízdám a to i zkušebním sloužil nijak neupravovaný malý motocykl Simson S 51. Prostorem k jízdám bylo dětské hřiště vybavené světelnou křižovatkou a několika přechody. Velmi zajímavé bylo pozorovat ty jedince, kteří se nenaučili jízdě na motocyklu doma a zápasili s motocyklem za pomoci teoretických rad vedoucího kurzu.
  Zejména malý prostor hřiště přinášel jistá specifika k hodnocení závěrečných zkušebních jízd. Ukazatele směru, jimiž byl Simson vybaven, nesměly býti užívány s odůvodněním, že většina padesátek (myšleno malý motocykl Jawa 50) ukazatele směru nemá. Klíčem k úspěchu při zkušební jízdě pod dohledem zkušebního komisaře bylo ohlédnutí se zpět a dání znamení paží před rozjezdem, případně při zastavení. Jelikož při zkušebních jízdách byly na hřišti motocykly dva, bylo vhodnou taktikou kroužit po vnějším okruhu hřiště a tím se vyhnout řešení situace na křižovatkách.

  Do konání závěrečných zkoušek, které jsem absolvoval v létě roku 1990 vnesla největší rozruch první vlna zdražení pohonných hmot 20. července 1990. U všech, dvou, čerpacích stanic ve městě se toho dne vytvořily kilometrové fronty. Každý chtěl ten den stihnout načerpat benzin, typ Speciál, za 8 Kčs, když na druhý den měl stát 12 Kčs. Cena 12 Kčs však platila pouze na omezené množství pro konkrétní vozidlo, kdy odběr byl podmíněn zápisem do velkého technického průkazu vozidla. Jinak byla cena stanovena na 16 Kčs. Nafta nikoho v té době nezajímala, protože osobní automobily s dieselovým motorem byly většinou jen výsadou prominentních jedinců. Obrovské fronty způsobily obrovské zdržení jízd, protože trvalo půl dne, než se sehnal benzin do motocyklů určených zkušebním jízdám. Vysněný řidičský průkaz v podobě kartičky zasunuté do plastového obalu jsem tedy získal až v pozdních odpoledních hodinách. A mohlo se vyrazit na cesty.

  Za zmínku ještě stojí fakt, že v té době nebyla při řízení padesátky třeba přilba. Povinnost ji mít byla tou dobou již schválena, ale v zápětí byla o dva roky odložena z jednoho prostého důvodu. Přilby totiž v počátku 90. let nebyly k dostání v dostatečném množství, které by uspokojilo všechny motoristy. Povinností motoristy řídícím padesátku bylo tedy být nasazené ochranné brýle. A tak jedním z nejčastějších přestupků byla absence nasazených brýlí před očima. No případně ještě chybějící zpětné zrcátko. Pokuta 10 až 20 Kčs byla hrozivá, avšak ne nijak zničující. Mnohdy šel takový přestupek vyřešit domluvou.
  Doba se změnila, že?


Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (2/2):
 TAKY JSEM NA NÍ ZAČÍNAL V ROCE 72 V AUTOŠKOLE V O. PORUBĚ , A S5T...KDOVÍ JESTLI TY STROJE JEŠTĚ JSOU NA SVĚTĚ.......
[KOSNETTER]      (13. 11. 2014)
 Hm, zajímavé inFORMACE. Od roku 90 jezdím taky, frontu s kanďákem na podlážce fechtla (kterého jsem si nejdřív musel "díky" bratříčkům poskládat) jsem si též vystál, ale že by nám místní esenbák, nejčkom důCHODEC Nágl v Jaroměřicích toleroval bezpřilbovou jízdu, to teda určitě né!!!
[Hobo]      (15. 08. 2010)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
Branná 2018
Classic Show 2015
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Slovácký okruh 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Jarní cena Brna 2018
Česká Tourist Trophy 2018
NIPPON RETRO 2015
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš