Kawasali ZX-10 Tomcat
Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR
Autor: Luboš Petera
Bylo 20.července 1988, když ve dvou bednách do přístavu v Děčíně připlula červeno bílá silniční raketa té doby. Jednalo se o motocykl Kawasaki ZX-10, zvanou Tomcat. Čtvrttunový motocykl s výkonem 136 koní a maximální rychlostí téměř 270 km/h se krátce na to vydal do provozu mezi v drtivé většině socialistická vozidla o třetinovém výkonu, pokud se jedná o automobily a pětinovém co se týká motorek.
|
Současný stav motocyklu Kawasali ZX-10, který přežil bez podstatné újmy do dnešních dnů. Udržovat v chodu špičkový moderní japonský motocykl bylo před roken 1989, a ostatně i dlouho po roku 1989, nesmírně náročné a nákladné, ne-li prakticky nemožné. |
Mocykl nebyl stavěný na dosažení co nejkratšího času na okruhu, ale na komfortní a rychlý přesun z místa na místo. Tomu odpovídá vyšší hmotnost stroje a speciálně zkonstruovaná kapotáž umožňující dosažení nejvyšší maximální rychlosti ze všech tehdy vyráběných sériových motocyklů. Naproti tomu na okruhu byly rychlejší motorky typu GSX-R, jenže využití tohoto potenciálu v rámci silnic tehdejšího východního bloku by jistě bylo mizivé. Stejné to jistě bylo i s využitím maximální rychlosti tohoto stroje. Vždyť nejvyšší povolená rychlost pro motocykly byla v té době 80km/h, tak je jisté, že se o těch 280 km/hod, uvedených v TP, nikdo ani nepokusil. Takže nejspíš nezbylo, než si užívat pohledu na vykulené oči malých kluků, kteří zírali na tachometr končící cifrou 300 (podle čehož jsme tenkrát všechny vozidla hodnotili), a na výrazy dospělých, kteří zas stroj přepočítávali na domy a byty za něj poříditelné.
A hodnota motorky dnes? Byla pořízena ani ne za cenu pekelného stroje p. Konopníka z té samé doby. To by Venca tenkrát koukal, kdyby mohl měnit...
|
Československý technický průkaz byl motocyklu vystaven 22. září 1988. To dokazuje, že ve své době šlo o zřejmě nejrychlejší sériově vyráběný motocykl registrovaný na uzemí ČSSR. Otočené datumové razítko lze připsat na vrub pochopitelné nervozitě úředníka dopravního inspektorátu. Co se mu asi honilo v hlavě při zápisu nejvyšší povolené rychlosti 280 km za hodinu? |
Fenomenální úspěch GPZ 900 R nenechal konstruktéry Kawasaki nečinné. Paralelně vyrábění nástupci, v roce 1986 Kawasaki GPZ 1000 RX a posléze v roce 1988 Kawasali ZX-10, však mezi zákazníky valné popularity nedosáhly, ačkoli svého předchůdce prakticky ve všech parametrech překonávaly. Oblíbenost GPZ 900 R lze přičíst zejména velice nadčasově pojatému designu a taktéž změně situace na trhu, kdy nástupem Suzuki GSX-R 750 vznikla zcela nová kategorie silničních sportovních motocyklů, čímž klasické supersporty byly odsunuty do pozice cestovních motocyklů. Oblíbená Kawasaki GPZ 900 R byla souběžně se svými nástupci vyráběna pro evropský trh až do roku 1993, přičemž v Japonsku vydržela v nabídce až do roku 2003.
|
|
|
Kawasaki GPZ 900 R na reklamním letáku spolu s Kawasali ZX-10. |
Kawasali ZX-10 na tovární fotografii. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Mel sem tu cest sedlat Tomcata 1,5 roku. [Jirka] (06. 10. 2021) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|