MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           23.5.2022 17:12         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 | Honda CBR 900 RR Fireblade | Kawasaki ZX-12R | Japonské klasické motocykly a peníze | Suzuki GSX 1400 | Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR? | Suzuki GSX-R 1100 M | Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR | Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu | Koupí to teprve začíná | Motorkářská doba temna | Je třeba bát se dovozové STK? | Pneumatiky pro klasické motocykly | Velká kniha o motocyklech | Oleje pro klasické motocykly | Yamaha FZ 750 | Suzuki TC200 | Duel naháčů | Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E | Mad Max Style… | Suzuki GS 1000 E | Kouzlo japonských motocyklových přístrojů | Technická lahůdka ze země úsměvů | Představení Hondy CBX 1000 | Yamaha FZR 600 | Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník? | Yamaha XJ 600 |


Kawasali ZX-10 Tomcat



Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR




  Autor: Luboš Petera


 Bylo 20.července 1988, když ve dvou bednách do přístavu v Děčíně připlula červeno bílá silniční raketa té doby. Jednalo se o motocykl Kawasaki ZX-10, zvanou Tomcat. Čtvrttunový motocykl s výkonem 136 koní a maximální rychlostí téměř 270 km/h se krátce na to vydal do provozu mezi v drtivé většině socialistická vozidla o třetinovém výkonu, pokud se jedná o automobily a pětinovém co se týká motorek.

Současný stav motocyklu Kawasali ZX-10, který přežil bez podstatné újmy do dnešních dnů. Udržovat v chodu špičkový moderní japonský motocykl bylo před roken 1989, a ostatně i dlouho po roku 1989, nesmírně náročné a nákladné, ne-li prakticky nemožné.


 Mocykl nebyl stavěný na dosažení co nejkratšího času na okruhu, ale na komfortní a rychlý přesun z místa na místo. Tomu odpovídá vyšší hmotnost stroje a speciálně zkonstruovaná kapotáž umožňující dosažení nejvyšší maximální rychlosti ze všech tehdy vyráběných sériových motocyklů. Naproti tomu na okruhu byly rychlejší motorky typu GSX-R, jenže využití tohoto potenciálu v rámci silnic tehdejšího východního bloku by jistě bylo mizivé. Stejné to jistě bylo i s využitím maximální rychlosti tohoto stroje. Vždyť nejvyšší povolená rychlost pro motocykly byla v té době 80km/h, tak je jisté, že se o těch 280 km/hod, uvedených v TP, nikdo ani nepokusil. Takže nejspíš nezbylo, než si užívat pohledu na vykulené oči malých kluků, kteří zírali na tachometr končící cifrou 300 (podle čehož jsme tenkrát všechny vozidla hodnotili), a na výrazy dospělých, kteří zas stroj přepočítávali na domy a byty za něj poříditelné.

 A hodnota motorky dnes? Byla pořízena ani ne za cenu pekelného stroje p. Konopníka z té samé doby. To by Venca tenkrát koukal, kdyby mohl měnit...

Československý technický průkaz byl motocyklu vystaven 22. září 1988. To dokazuje, že ve své době šlo o zřejmě nejrychlejší sériově vyráběný motocykl registrovaný na uzemí ČSSR. Otočené datumové razítko lze připsat na vrub pochopitelné nervozitě úředníka dopravního inspektorátu. Co se mu asi honilo v hlavě při zápisu nejvyšší povolené rychlosti 280 km za hodinu?




  Fenomenální úspěch GPZ 900 R nenechal konstruktéry Kawasaki nečinné. Paralelně vyrábění nástupci, v roce 1986 Kawasaki GPZ 1000 RX a posléze v roce 1988 Kawasali ZX-10, však mezi zákazníky valné popularity nedosáhly, ačkoli svého předchůdce prakticky ve všech parametrech překonávaly. Oblíbenost GPZ 900 R lze přičíst zejména velice nadčasově pojatému designu a taktéž změně situace na trhu, kdy nástupem Suzuki GSX-R 750 vznikla zcela nová kategorie silničních sportovních motocyklů, čímž klasické supersporty byly odsunuty do pozice cestovních motocyklů. Oblíbená Kawasaki GPZ 900 R byla souběžně se svými nástupci vyráběna pro evropský trh až do roku 1993, přičemž v Japonsku vydržela v nabídce až do roku 2003.
Kawasaki GPZ 900 R na reklamním letáku spolu s Kawasali ZX-10. Kawasali ZX-10 na tovární fotografii.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 Mel sem tu cest sedlat Tomcata 1,5 roku.
[Jirka]      (06. 10. 2021)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení
ČZ 150 C v červeném provedení
Představení Hondy CBX 1000
Technická lahůdka ze země úsměvů
Kouzlo japonských motocyklových přístrojů
10. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Brno Revival 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2021
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
III. Pohár motorových dvoukolek
Suzuki GSF 1200 Bandit
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2018
Pérák 2017
Classic Show 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
Setkání veteránů Holešov 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Česká Tourist Trophy 2016
Setkání veteránů Holešov
Mopedy Stadion
Slovácký okruh 2018
Oldtimer Festival 2016
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš