Tématika dovozu motocyklů ze zahraničí byla již na MotoMagazínu nastíněna v samostatném článku zde. V tomto článku se pokusíme zaměřit na jeden nezbytný krok při dovozu, dovozovou STK.
Je třeba bát se dovozové STK?
Autor: Jiří Bartuš
Jelikož se v našich luzích a hájích, z pochopitelných historických důvodů, mnoho klasických japonských motocyklů nevyskytuje, obrací často zájemci svůj zrak do sousedních zemí. Zde je již výběr větší, avšak dovoz motocyklu ze
zahraničí bývá spojen s řadou specifik, mnohdy těžko pochopitelných. Pozitivní na dovozu motocyklu ze zahraničí je fakt, že kupující dostane k
motocyklu do rukou veškeré doklady a při tom, na rozdíl od pravidel převodu
v rámci naší země, není vázán časovou žádnou lhůtou k zaregistrování v České
republice. Dovezený motocykl tedy není nutné ihned registrovat a tedy ani
platit povinné ručení.
Tohoto často využívají dovozci motocyklů ze zahraničí, kteří se tak nemusí
zabývat problémy s registrací. Pokud nabídnou registraci, tak to lze
považovat za veliký bonus pro kupujícího, protože tím mnohdy ušetří mnoho
starostí a zejména času.
V okamžiku, kdy se však majitel rozhodne motocykl registrovat, musí nejprve
navštívit STK a zde provézt dovozovou technickou prohlídku. Smyslem dovozové
technické prohlídky není jen technická prohlídka jako taková, ale zejména
vystavení protokolu se základními údaji o motocyklu, nutnými pro registraci
do databáze vozidel. A zde bývá se staršími motocykly potíž. České úřady,
bez výjimky, vyžadují souhrn údajů, bez kterých prostě nemohou vozidlo
zaregistrovat. A některé údaje jsou pro českou republiku v rámci celého
světa naprosto unikátní. Příkladem budiž hodnoty zatížení náprav vozidla.
Údaj o nich neobsahuje žádný technický průkaz v žádné ze země Evropské unie
na západ od nás. Koho by taky takový údaj u motocyklu zajímal? Českého
úředníka bohužel ano.
Jaká je praxe v takovém případě? Pracovník STK nahlédne do databáze DEKRA a
požadovaný údaj odtud stáhne. Jak prosté. Jen kdyby to nahlédnutí nestálo
2300 Kč. Ještě horší případ může nastat v případě, že požadovaný údaj nezná
ani všemocná databáze DEKRA. To potom nezbyde než se obrátit na oficiálního
dovozce motocyklu, nebo na státní zkušebnu. Zde se ale s jednotkami tisíc Kč
jen těžko obejdeme.
Lze tedy udělat dovozovou STK u starého motocyklu levně a bez starostí? Po
přečtení předešlých řádků by se mohlo zdát, že je to zhola nemožné, ale opak
je však pravdou. Na STK dělají lidé a ne všichni tito musí být zrovna
arogantní jedinci. Je běžnou praxí, že technik STK použije hodnoty z jiné
databáze, ve které nalezne požadované údaje u dříve registrovaného motocyklu
shodného typu, nebo ji prostě vygooglí. Bohužel tato služba bývá většinou
přístupná jen známým a známým známých. Čest výjimkám.
Poznámka z praxe. Příloha rakouského technického průkazu bývá mnohdy natolik
podrobné, že obsahuje veškeré potřebné údaje nutné pro registraci v České
republice. Jen ji musí prodávající nalézt.
V souvislosti s návštěvou dovozové STK je dobré vzpomenout ještě jednu
nepříjemnost. A to dopravu. Jistě se najdou střelci, kteří sednou na motorku
a na STK dojedou po ose. Jenže pozor. V případě přistižení příslušníky
policie české republiky hrozí za takový počin tvrdý trest. Mimo pokuty i
pevná sazba půl roku bez řidičského oprávnění. Takže většinou nezbývá než
sehnat vozík či dodávku a dostavit se na STK potupným způsobem.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|