Mad Max Style…
Autor: Petr Dolin Doležal
|
Ve filmu Mad Max použil režisér Georgie Miller drsné kapotáže pro motocykly Kawasaki KZ1000. Zde je úprava na policejní speciál Main Force Patrol (MFP), na kterém jezdil ve filmu policista Jim The Goose Rains. |
Motocyklová minulost je pro zkoumání a historické bádání velmi zajímavé téma. Dnes jsou stále populárnější tzv. youngtimery, mezi nimiž je samozřejmě velké procento japonských klasických motocyklů. Jejich oblíbenost a četnost je na československých silnicích diskutabilní, ale to je dané dobou a systémem. Ten je i dnes poměrně hodně zkostnatělý a náš český a slovenský moto-nacionalismus, který je striktně založen na lokálních značkách v čele s firmou Jawa, je bohužel těžce a pomalu překonatelný. A to i navzdory jednoznačně lepším a dynamičtějším jízdním vlastnostem (všech :D) zahraničních strojů. Je to jistý paradox, protože v temnějších dobách vlády jedné strany (i když dnes,…..ehm,…no,..jsme přeci jen server o motocyklech) většina jawařů/zetkařů toužila po japonském či jiném zahraničním čtyřtaktním motocyklu!
A právě osmdesátá a devadesátá léta byla rájem pro tyto stroje. Bohužel jen na západě. Nabízí se srovnání. Mezi tehdejšími běžnými sériovými silničními motocykly, choppery, cruisery a naháči se začala prosazovat kategorie kapotovaných motorek. Ať již je geneze vzniku jakákoliv, například přes superrychlé závodní stroje s aerodynamickými kapotami, nepopiratelnou oblibu těchto druhů kapotáží přinesly mimo jiné i filmy Mad Max (režie G.Miller, 1979) a Mad Max 2: The Road Warrior (režie G.Miller, 1981), v nichž účinkovaly právě takto upravené motocykly Kawasaki KZ1000. Ty byly v počtu 10 kusů získány od tamního zastoupení a po náhodném spatření amatérsky laminovaných kapotáží herce Bertranda Cadarta (v gangu jako Clunk) upraveny na agresivnější vzhled. Mimo štábu na motocyklech jezdili i členové tamějšího motoklubu The Vigilanties. Kopie těchto filmů se samozřejmě ilegálně šířily na kazetách VHS i v ČSSR, spolu s výše zmíněnými časopisy ze zahraničí a obrovským hladem po podobných strojích vedl k úpravě řady motocyklů.
Nedávno byla i na české inzerci dokonce kapotáž z japonského motocyklu upravená pro Jawu. A čím se podobný stroj vlastně vyznačuje? Základem je velký přední světlomet uložený v rozměrné celokapotáži, který je svým tvarem víceméně ideálně uzpůsoben k obtékání vzduchu kolem celé postavy jezdce. V Německu (tehdejším NSR), kde byl trh nesrovnatelně větší a ekonomické možnosti diametrálně odlišné od stavu v ČSSR byly nabízeny celokapotáže, částečné kapotáže, úpravy na caferacery (krovky, zkrácená sedla..) a další výrobky určené pro individuální úpravy vzhledu motorky. Například firma Gläser dodávala své celokapotáže i pro německou policii na jejich motorky BMW. Kapotování motorek bylo cool a vznikaly dokonce série strojů se speciálním designem, například Yamaha XS 1100 Martini a nakonec ikonický stroj Suzuki Katana je také designová variace na dané téma. Suzuki GSX 1100 S Katana je ve své původní podobě výsledek práce německého studia Target Design a vznikla právě počátkem osmdesátých let. A její neotřelý design slavil velký úspěch. Takže asi nelze úplně striktně vinit němce a jejich designérské oko z úplné neschopnosti :D. Nicméně i na takovou ikonu jakou byla Katana se vyráběly dobové prvky pro změnu vzhledu. Velmi často se upravovala například zadní část (např. pakety od f. Gimbel).
Ale i samotní výrobci motorek, například Kawasaki začala stavět sériové motocykly s podobně vypadajícícmi kapotážemi, například Z 1100GP, slavná Top Gunovka. Ironií osudu je, že nejdokonalejší sériový motocykl podobného vzhledu, který vytvořila na platformě ČZ 471/472 Strakonická továrna pod názvem Custom Mk I-III (viz nedávno publikované články) se zde ve vlasti nejspíše nedal koupit a v zahraničí se nijak výrazně neprosadil (v dobovém testu doporučují zakoupit raději motocykl MZ 250 ETS i když byl ..o osm liber dražší…..). A místní scéna? Na veteranforu je vlákno zaměřené na úpravy strojů Jawa Bizon nazvané Jawa Bizon a bastlíři, opravdu doporučuji k nahlédnutí. Šikovnost a zručnost lokálních výrobců forem pro laminátové kapotáže byla velká, nicméně motocykly pro které byly tyto designové prvky určeny, se k nim prostě nehodily. Jawa 634 není žádný sportovní stroj, Bizon (což je praotec právě 634) nebo kývačka již vůbec ne.
|
|
Jawa Bizon upravená tak, …..že nemám slov. Litá kola, kotoučová brzda a brutální tvar kapotáže dávají tomuto motocyklu zcela jedinečný vzhled. Stroj byl nabízen na české inzerci několik let zpátky. |
Stejně tak i ostatní doplňky, vybavení a tuning jakým byly třeba i motocyklové kombinézy. Myslím, že v krásné knize Kmeny 0 jsem četl o motorkáři, kterému maminka ušila z naspořené koženky krásnou kombinézu, ve které se následně vyboural, a toto provizorium se mu třením o asfalt natavilo na odřená místa…. Střih a vzor si zmíněná maminka brala v časopisech, které se sem dostávaly za západu. Ať již specializované mototiskoviny (Motorrad, Zweirad..), nebo běžnější katalogy obchodních domů a zasilatelských služeb (Quelle, Neckermann,..).
A mimochodem porovnání dobových periodik je také dechberoucí. Zatímco zdejší časopisy jako Motor, Svět motorů a podobně, si většina dokáže představit, západní tiskoviny byly úplně jiného charakteru. Například i počtem stránek, takový Motorrad z dubna 1983 jich má tři stovky stran! Kvalitu papíru a rozsah barevných stran raději nezmiňuji. Právě v oddílu reklam a inzerce je velké množství nabídek kapotáží dělaných specializovanými firmami. Mimoto je tam široký výběr oblečení, které nemuseli maminky z NSR šít po nocích na koleně doma na Veritasce.
Ale vraťme se k motorkám. Níže je publikována série dobových reklam z inzerce v časopise Motorrad. Mezi většími výrobci příslušenství jako Pichler, Habermann nabízející své kapotáže, menšími garážovými výrobci, prodejci a úpravci, jsou i profesionální firmy zabývající se laděním motocyklů na profesionální úrovni jako Gimbel a Egli. Některé kreace jsou ovšem hodně odvážné a zajímavě tvarované, mezi nejzajímavější patří výtvory firmy Habermann. Velké dvojice světlometů, vysoce postavené v masce s extravagantně prohnutým větrným štítkem a podobně jsou i dnes velmi ojedinělé a exotické. Pokud Vás zajímá nákup podobného stroje, tedy kapotovaného na zakázku nebo s kapotáží z druhovýroby, doporučuji se podívat v Německu. Sem tam se mihne takový stroj i v nabídce našich dovozců, přesto jde o dovoz právě od našich západních sousedů. Zatím jsem takový stroj reálně moc v provozu neviděl, snad vyjma sériově kapotovaných strojů. Nicméně pokud servery sleduji, zatím se vždy prodaly, zejména velkoobjemové stroje. Chcete raritu? Poohlédněte se po kapotáži z bývalé NSR!
Článek si v žádném případě nedává za cíl plně uspokojit informace o kapotování motocyklů. Jde o základní informace o tomto fenoménu. Rád bych uvítal diskusi a případně další bližší a odbornější informace.
Chcete raritu? Poohlédněte se po kapotáži z bývalé NSR! |
|
Reklama s motocyklem Yamaha XS 1100 Martini. |
|
|
|
Yamaha XS 1100 1979 v úpravě Martini, bohužel v neoriginálních barvách. |
|
|
Dovozová Kawasaki GPZ 550 ročník 1984 s kapotáží z druhovýroby od producenta f. Pichler, dobovými držáky a kufry Krauser, která je již velmi dlouhou dobu nabízena v inzerci. I přes velice příznivou cenu a nádherný stav byla k 8/2020 stále neprodána. |
|
|
Kapotáž Pichler, kufry Krauser výfuky KONI tvoří tuning tohoto motocyklu Honda. V Německu nabízené stroje mají dobové kapotáže vyráběné firmami na zakázku opatřené štítky (viz foto) a v drtivé většině případů legálně zapsány v TP. |
|
|
Variace kapotáže na motocyklu Honda CX 500 SPORT 1978. Jde o provedení se dvěma velkými světlomety a jejím výrobcem je opět Pichler. |
|
Kawasaki Z 1100 ST rok 1983 pravděpodobně s kapotáží Windjammer Vetter. |
|
|
Další klenot z inzerce, Suzuki GSX 750E z roku 1982 nese prodejní popisku Suzi má vše, co bylo srdeční záležitostí v 80. letech: stupačky Raask, kapotáž ES, tlumiče Marzocchi a originální zrcátka Talbot Berlin. |
Suzuki GS 850 rok 1980 vybavená rozměrnou polokapotáží/štítem a kufry Krauser. |
|
|
Celokapotáž typ SLP/6 ýrobce Gläser, tentokrát v provedení pro motocykly BMW. Opticky velice podobné byly i typy Touring A/A1(dodávané i pro stroje policejních složek) a B. Pro BMW K100 byl určen mohutnější Modell Touring K1. Kapotáž se dodávala i pro motocykly Honda (Modell SLP, provedení Ausführung H500, H750, H1000), pro menší modely jako CX500 bylo provedení nazvané Modell TSL. |
|
|
1980 Honda CB 750K s kapotáží od firmy Habermann. Opravdu fantastická úprava! |
|
|
Fotografie celokapotáže firmy Pichler na Hondě 500. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|