|
Koupí to teprve začíná
Co čeká majitele klasického japonského motocyklu těsně po jeho koupi?
autor: Jiří Bartuš
Chystáte se koupit něco více klasického než nabízí současná přetechnizovaná doba? Dobrý nápad pořídit si klasický japonský motocykl. Návrat do doby, kdy se jezdci museli nejprve důkladně seznámit s jízdními vlastnostmi motocyklu, je v mnohém chvályhodný počin. Až přesednutím na stroj, jehož limity nebyly určovány ekologickými a vlastně kdo ví jakými, restrikcemi, nýbrž technologickými možnostmi doby, pozná jezdec co je to vlastně ten pokrok. A hybnou pákou pokroku byly po dlouhá léta právě japonští výrobci, co si budeme říkat.
|
|
Mezi koupí a odjezdem na dovozovou STK může být dlouhá cesta plná poznání. Neboli. I cesta může být cíl. |
Důvod ke koupi by tedy byl, ale co vlastně majitele motocyklu čeká po jeho koupi. Pomineme-li s trápením s dovozem, STK či vyřizováním dokladů, bude muset řešit spoustu základních technických úkonů. Jen opravdu ve výjimečných případech lze narazit na motocykl, který nebude vyžadovat žádnou vstupní údržbu a tedy investici. Ten, kdo se rozhodne prodat motocykl, většinou již do něj neinvestuje ani čas ani peníze. Navíc mnohdy padne rozhodnutí o prodeji až po určité době váhání, kdy motocykl stojí v garáži bez jakékoli údržby a pohybu.
Paradoxně ani garance základního seřízení (typicky bývá prodejcem uvedeno „vyčištěné a seřízené karburátory“) není tím, co pomůže zjednodušit prvotní údržbu motocyklu. Většinou je tomu spíše naopak. Narychlo provedené vyčištění karburátorů bez jejich demontáže z motocyklu může karburátorům spíše uškodit. Své škody též napáchá aplikovaný bazarnický lesk, kterého se těžce zbavuje, zvláště když zateče do těžko přístupných míst.
Co tedy čeká novopečeného majitele v okamžiku kdy motocykl přistane v jeho garáži? Jak již bylo výše uvedeno, většinou se nelze spoléhat v ničem na předešlé majitele. Spíše je třeba počítat s nejhorší možnou variantou. Nový majitel by měl nejprve zvážit situaci a okolnosti. Pokud je motocykl v přiměřeně dobrém stavu, je vhodné jej před započnutím údržbových prací nastartovat a pořádně projet. Ověřením všech funkcí za jízdy lze předejít mnoha pozdějším nemilým překvapením. Naopak pokud si majitel není stavem motocyklu zcela jist, lépe je projížďce se vyhnout, motocykl netrápit a přejít rovnou k údržbě. Vlastní údržbové kroky budou však odvislé od stavu konkrétního motocyklu.
|
|
Ne vždy se po koupi musí udělat zevrubná generální oprava motocyklu. Jsou však motocykly, u kterých může běžná údržba může svým rozsahem připomínat generální opravu. |
Jaká údržba tedy může čekat nového majitele?
Kontrola a případná výměna a vyvážení pneumatik. Vodítkem pro správné rozhodnutí je jednoznačně datum výroby pneumatik. Pokut DOT ukazuje na ne zcela aktuální datum výroby, nemá smysl s výměnou pneumatik otálet.
Výměna oleje. Logicky prvním krokem musí být výměna olejové náplně motoru, nejlépe i s olejovým filtrem. Bylo by opravdu až podezřelé, kdyby výměnu oleje provedl prodávající těsně před prodejem.
Kontrola a případná výměna vzduchového filtru. Pokud není motocykl patřičně upraven, je více než vhodné pořídit originální vzduchový filtr. Zejména rovnotlaké karburátory si mnohdy s neoriginálními filtry příliš nerozumí.
Změření tlaků ve válcích. Naměřené hodnoty mohou pomoci odhalit aktuální stav motoru. Pokud tlaky ve válcích nejsou v rozmezí udávaném výrobcem, nebo nejsou shodné, je třeba nejprve seřídit ventilové vůle a po té měření opakovat.
Kontrola a případná výměna zapalovacích svíček. Stav elektrod zapalovacích svíček mnohé napoví o předchozím seřízení a stavu motoru. Výměnu svíček lze ale doporučit až po celkovém seřízení motoru. Zejména japonské svíčky NGK jsou citlivé na ulití, po kterém vypovídají funkci.
Napnutí rozvodového řetězu. Napínání rozvodového řetězu nebývá u starých motorů řešeno automatickým napínacím mechanizmem a je nutné jej seřídit.
Seřízení ventilových vůlí, které bývá jednou z méně oblíbených činností. Nejednou je třeba před vlastním úkonem demontovat nepřeberné množství dílů. Seřízení vůlí ventilů je však pro čtyřdobé motory naprosto klíčové. Při opětovné montáži je rozumné vyhnout se použití silikonového tmelu. Výrobce přesně udává, na kterých místech by se měl tmel aplikovat. Vždy je lépe použít nové těsnění na místo nesmyslného tmelení.
Seřízení karburátorů. Nelze však než doporučit podrobit karburátory komplexní očistě zakončené dokonalým seřízením. Dlouhé stání a kvalita současných benzínů dokáže v karburátorech napáchat netušené škody. Současně s očistou je vhodné vyměnit veškeré pryžové součástky, které trpí zejména v případě, kdy se ocitnou na suchu. Synchronizace karburátorů u víceválcových motorů lze chápat již jen jako nezbytné zakončení celého řetězce údržbových prací. Současně s vyčištěním karburátorů je vhodné provézt celkovou očistu všech palivových cest. Koroze i jakákoli nečistota v nádrži dokáží způsobit nejeden těžko odhalitelný problém. V případě často užívaných benzinových kohoutů ovládaných pod tlakem je vhodné důsledně prověřit správnost jejich funkce. Zdrojem mnoha těžko vysvětlených závad bývá neprůchozí odvzdušnění nádrže.
|
|
Synchronizace karburátorů u víceválcových motorů lze chápat již jen jako nezbytné zakončení celého řetězce údržbových prací. |
Seřízení zapalování. To však platí pouze u vyloženě starých japonských motorek je použito kladívkového zapalování, které vyžaduje údržbu.
Kontrola dobíjení a stav akumulátoru. S elektrickými komponenty u japonských motocyklů obvykle závažné problémy nebývají. Občas zkoroduje spoj, občas vypoví službu poddimenzovaný regulátor. Co však nevydrží věčně je akumulátor, jehož pravidelný servis a zejména správné uložení při dlouhodobém odpočinku, jsou naprosto nezbytné.
Mezi neméně důležité, avšak často opomíjené činnosti údržby patří servis tlumičů. Přitom jejich vliv na jízdní vlastnosti je naprosto klíčový. Servis tlumičů se však většinou neobejde bez nutnosti použití speciálních přípravků, takže mnohdy nezbyde než se obrátit na specializovaný servis.
Údržba a seřízení kyvné vidlice, ložisek řízení, přepákování zadního tlumiče, lanovodů a ložisek kol jsou činnosti, které zvládne v domácích podmínkách prakticky každý.
Údržba a seřízení brzd, což je kapitola sama pro sebe. Ač jsou z podstaty nejdůležitější součástí motocyklu, bývá na nich nejvíce šetřeno. Výměnu brzdových destiček za nové a hlavně originální lze považovat za nejsmysluplnější investici ze všech. Originální brzdové destičky nikdy nepískají a nikdy nežerou kotouče. A co víc. Téměř vždy nejlépe brzdí, navíc tak jak mají. Brzdy, které jsou vesměs hydraulické, vyžadují důkladné vyčištění od staré brzdové kapaliny a usazenin, které se za léta provozu usadily v brzdovém systému. Očistou a případnou výměnou by měly projít i veškeré pryžové součásti brzd.
|
|
Výměnu brzdových destiček za nové a hlavně originální lze považovat za nejsmysluplnější investici ze všech. |
Kontrola a seřízení řetězové sady. Bohužel jen málo kdy se může ponechat stará řetězová sada. I když se řetěz může jevit v dobrém stavu, většinou bývá nerovnoměrně vytahán. Oranžový povlak koroze v prostoru řetězového kola bývá neklamným znakem koroze čepů řetězu, což značí jeho neodvratný konec.
Není toho nějak moc? Japonské motocykly byly prakticky od počátku výkonné a konstrukčně složité. Naštěstí japonská konstrukční škola nabízí, ač na vysoké technologické úrovni, poměrně logicky konstruované celky, které pro údržbu a i případnou renovaci nevyžadují žádné speciální nástroje či technologie. Samozřejmě, jen kladivo a šroubovák stačit nebudou, ale až na výjimky bude stačit dobře vybavená dílna. Dovybavit nářadí o přesný rozměr toho či onoho klíče není v dnešní době nijak nákladnou záležitostí.
|
|
Japonská konstrukční škola nabízí, ač na vysoké technologické úrovni, poměrně logicky konstruované celky, které pro údržbu a i případnou renovaci nevyžadují žádné speciální nástroje či technologie. |
Celkové odstrojení, seřízení, náhrada poškozených a kritických dílů za nové může být právě tou činností, kvůli které se koupě klasického motocyklu realizuje. Poznávání techniky in natura může být smysluplnou náplní života, v době, kdy technika je díky své komplikovanosti již běžným lidem zcela odcizena.
Máte podobné poznatky, nebo vám zde nějaký poznatek chybí? Pojďme diskutovat zde pod článkem.
|
|
|
|
|
Nové, originální náhradní díly. Ačkoli jejich nákup může značně provětrat konto, jejich rozbalování bývá rovno sváteční vánoční atmosféře. |
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Pěkný článek pro začínající milovníky starých strojů. Jen bych přidal zkušenost k sekci Elektrika. Je dobré pro kontrolu a prevenci se podívat v jakém stavu jsou kabely a hlavně konektor vedoucí od alternátoru (3 stejné dráty). Stává se že stářím konektor zoxiduje a pak má sníženou vodivost a začne se přehřívat. Může to skončit i tak že se plast konektoru roztaví a kabely se vyzkratují a tím pádem si spálíte alternátor nebo regulátor. Jakmile zjistíte že to málo dobíjí tak prvotně hledat příčinu v konektoru. Stačí přeměřit kabely před a za konektorem. Preventivně stačí každý konektor vytáhnout z plastového pouzdra, vyčistit dle stavu a mírně kleštičkami přihnout aby byl kontakt silnější po celé ploše. Jsou-li pochybnosti o jejich stavu tak vyměňte za za nové konektory, je to exponovaný kontakt a po těch letech i únava materiálu. Druhá věc jsou Brzdy. U brzdového systému nestačí jen vyměnit jen součástky v brzdové pumpě ale taky je nutné rozebrat brzdové třmeny. Vyndat pístky a vyndat gumové těsnící kroužky. Téměř vždy jsou drážky pro kroužky zaoxidované a je potřeba je tvrdým plastem, např. plexisklem vyškrábat dočista aby byla dosedací plocha kroužku hladká. Před usazením Nového!!! kroužku drážku ještě vymáznout vazelinou a po usazení kroužku vytřít hadrem, je to taková prevence proti další oxidaci. Hadice je dobré vyčistit prostříknutím 100% lihem (Isopropylalkohol) stříkačkou a nechat důkladně vyschnout. Na čepy plovoucích třmenů se mi osvědčila taková hnědá lepkavá vazelina co se táhne jako smůla, označení teď nevím protože ji nemám po ruce. Ta jediná nedovolí aby se prachovky čepů přilepili na čepy a třmeny jsou tak stále snadno pohyblivé. Pokud máte např. Duální brzdový systém tak vyčistit i další komponenty. Pokud máte už i systém ABS, tak i ten se v domácích podmínkách dá dobře rozebrat a vyčistit. Ale je velmi Důležité!!! při rozborce dávat pozor na součástky a ukládat je zvlášť pro přední a zadní brzdu. To znamená pravý a levý válec v ABS zvlášť, protože jsou na pohled stejné, ale liší se! Hlavně fotit a fotit aby jste pak věděly jak to bylo původně, a žádný násilí, rozum je mocnější Děkuji za pozornost. [tusakvlasta] (23. 12. 2019) | Děkujeme za obsáhlý příspěvek. Není nad osobní dlouhodobé zkušenosti. Věřím, že jednou budeme moci jednotlivá témata rozebrat podrobněji v samostatných článcích. [Jiří Bartuš] (08. 01. 2020) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|