|
Renovace motocyklu Kawasaki KZ 1300 A1
rok výroby: 1979
Autor: Ing. Jaroslav Polák
Trocha historie na úvod
Motocykl Kawasaki Z1300 byl vyráběn v několika modelech jako Z1300, KZ1300, ZG1300 a ZN1300. Původně byl motocykl plánován jako závodní/sportovní,ale před představením v roce 1978 se změnil na cestovní.
Díky své vysoké hmotnosti a vysoké kupní ceně, stejně jako vysoké spotřebě paliva se tyto modely neprodávaly velmi dobře, zejména v Evropě, a to i přes to, že se motocykl Kawasaki Z1300 stal dobře známý pro jeho hladce běžící šestiválcový motor. Prodeji modelu v Evropě neprospělo ani to, že krátce po uvedení motocyklu na trh byl zákonem omezen výkon motoru max. na 100 koní.
Tento motocykl také přivedl na svět označení motocyklu jako "superbike", vzhledem k jeho výkonu vybavení a velikosti. Šest válců, vodní chlazení, a hnací hřídel byly v době uvedení na trh všechno nejmodernější technologie. To co dělalo tento motocykl zvláštní bylo, že všechny tyto technologie byly standardním vybavením již od prvního modelu. Během 10 let, kdy byla Kawasaki Z 1300 prodávána, prošla mnoha změnami. Karburátory byly nahrazeny elektronickým vstřikováním paliva (modely DFI), hydraulické tlumiče pérování vzadu byly nahrazeny plynovými, změnilo se zapalování, dobíjení, … Dá se říci, že co rok produkce, to nějaké zlepšení nebo změna na motocyklu. Přestože vstřikovací systém byl instalován v první řadě pro snížení spotřeby paliva, a to bez další změny motoru, maximální výkon se zvýšil na 130k při 8000 ot/min a maximálním točivý moment se zvýšil na 11,8 kg-m při 7000 ot/min.
V USA byl model vybaven čelním sklem a kufry (u pozdějších modelů byl přepracován i rám). Tento nový model byl nazýván "Voyager". V Evropě bylo stále možné zakoupit tradiční model. Posledních 200ks bylo vyrobeno v Americe v roce 1989 (všechny motocykly řady Z 1300 se vyráběly v Americe). Byly pojmenovány "Legendární šestka", a byly vybaveny speciálním logem na palivové nádrži. Do nedávné doby byl Kawasaki Z 1300 jediný kapalinou chlazený řadový šestiválec, který byl vyráběn sériově (až do uvedení motocyklu BMW K 1600 GTL). Celkem bylo vyrobeno asi 20000ks motocyklů Z1300, KZ1300, ZG1300 a ZN1300.
Proč jsem koupil právě Kawasaki KZ1300?
Tak jako většina zdejších čtenářů jsem přičichnul ke dvou kolům velmi brzy. Táta měl několik „japonců“, se kterými jsem mu v dílně pomáhal, děda mě nechal občas projet na Pionýru, v 15 jsem si udělal řidičák a začal jezdit na vlastním motocyklu – Simsonu skůtr. V 17, abych se něco naučil, jsme s tátou zakoupili Jawu 350/360, kterou jsme zrenovovali. V té době táta motocykl neměl, Jawa se mu líbila, tak si pro sebe koupil Jawu 350/361 Sport, pak bylo bráchovi 17, … Po celou dobu studia na VŠ jsem občas nějaký motocykl koupil (samozřejmě Jawu, nebo ČZ) a těšil se na jejich renovace.
Po ukončení VŠ jsem tedy s Jawami začal, ale bratr, který již pracoval, si koupil prvního japonce, Kawasaki Z400, později Hondu CB 900 F2 Boll d´Or. Silnější motocykl se zalíbil tátovi a následovala koupě Yamahy XVZ 1300. Já stále na Jawě, což znemožňovalo delší vyjížďky v rychlejším tempu. Tak jsem v létě 2009 začal i já hledat vhodný motocykl.
Prohledáváním české inzerce jsem nakonec našel několik naháčů, které by přicházely v úvahu a také Kawasaki W 650 (klasika je nejhezčí a doba plastová mě moc nezasáhla). Díky rychlejšímu Internetu jsem občas také zabrousil na Youtube a prohlížel si videa s různými motocykly, mimo jiné i s Hondou CBX 1000 a jejím úžasným šestiválcem. Proklikáváním přes odkazy jsem narazil i na video pojmenované jednoduše Kawasaki Z 1300. Jedno kliknutí a byl jsem ztracen. Tato „hrouda“ železa a hliníku byla naprosto úchvatná. A ten zvuk! Ihned následoval pohled na Ebay a Motoscout a hledání, které ale přineslo studenou sprchu – velmi vysoké ceny, i proti CBX 1000, a velmi málo kusů na prodej.
Až jednoho zářijového dne 2009 jsem narazil na Kawasaki KZ 1300 s několika neoriginálními doplňky na Ebay v Holandsku. Následovalo pár rychlých mailů s prodávajícím, telefon s případným dovozcem a velmi rychlá koupě. Pro mluvila hlavně nízká cena: 3200Euro „kup teď“. V euforii z možné koupě jsem ani moc neřešil neoriginální díly, dostupnost náhradních dílů nebo jiné potřebné věci. Hlavně že budu mít 6-ti válec. Tak jsem se tedy stal majitelem tohoto stroje. I s dovozem mě tehdy vyšel asi na 90000Kč.
Po příjezdu domů
Nekonečný týden čekání a KZ1300 přijela do Čech. Dostal jsem motocykl se sundanou nádrží, neoriginálním sedlem, výfuky a jak jsem později zjistil i neoriginálními koleny, jakýmsi zbytkem nosiče, sundanými blinkry, nefungující spojkou, papírovou bednou se „zbytky“ po předchozích majitelích a holandskými doklady pro přihlášení v ČR.
Po nasazení nádrže, v které se cosi více přesýpalo než přelévalo, a po dobytí akumulátoru jsem motorku i poprvé nastartoval. Motor šel nádherně, díky rozbité spojce jsem se ale neprojel. Následovalo zastavení motoru, v té době jsem netušil, že to bude na dlouhé 2 roky.
Renovace
V první řadě bych měl asi říci, že jsem se nesnažil o renovaci do původního stavu, ale o celkovou opravu s drobnými úpravami dle mého vkusu, ale bez podstatných zásahů do konstrukce nebo vzhledu motocyklu.
Ještě před zahájením jakýchkoliv prací jsem opět na Ebay zakoupil dílenskou příručku (tuším že v Anglii), která je pro jakoukoliv práci na tomto motocyklu nezbytným pomocníkem. S pomocí této příručky jsem také přesně určil typ mého motocyklu. Jedná se tedy o Kawasaki KZ 1300, model A1, verze US, vyrobenou 12/79 a prodanou v roce 1980 ve státě Ohio (k motocyklu jsem dostal i původní americký techničák). Odtud putovala v polovině 90. let do Holandska a odtud do Čech. Motocykl asi nějakou dobu stál pod okapem – povrchová rez z jedné strany motocyklu, na přední pneumatice zbytky mechu.
Následovala celková prohlídka a určení neoriginálních nebo poškozených dílů. Jak jsem později zjistil, měl jsem ohromné štěstí, protože na motocyklu nic podstatného nechybělo. Koupě nových dílů orig. Kawasaki je totiž téměř nemožná. Lze zakoupit základní spotřební materiál z druhovýroby, ale např. koupě nových plastů, které třeba na Hondu CBX1000 koupíte bez problémů, je neproveditelná. Jediným zdrojem náhradních dílů tak jsou „rozebírači“ z USA nebo Německa. Výsledek prohlídky byl tedy následující:
- neoriginální výfukové svody (zřejmě dobový doplněk neznámé firmy) a výfuky
- neoriginální sedadlo (opět zřejmě dobový doplněk neznámého výrobce)
- prohnilý rámeček předního světla
- prasklé držáky postraních kastlíků na filtrboxu
- zpuchřelá gumová manžeta zakrývající kloub kardanu
- nefunkční přerušovač blinkrů
- neoriginální zapalovací cívky
- koroze palivové nádrže
- prasklé lanko spojky a nefunkční vypínání spojky
- zarezlé lanko náhonu otáčkoměru
- nefunkční zadní brzda (netěsnící pumpa)
- vůle v hlavě řízení
- nefunkční a odpojený elektromagnetický palivový ventil
Z výčtu by se mohlo zdát, že na motocyklu toho moc dobrého nebylo, ale opak byl pravdou, většinu dílů stačilo pouze očistit a opatřit novou povrchovou úpravou. Celkový postup demontáže je patrný z fotografií. Vyndání motoru z rámu probíhalo ve 2 lidech a s vypjetím všech sil :-). Kromě motoru bylo rozebráno úplně vše. Z motoru jsem sundával pouze víka, zapalování a mechanizmus vypínání spojky.
Všechny díly rámu jsem po umytí a případných opravách poslal na nalakování do práškové lakovny. Díly brzd byly lakovány také načerno, ale klasickým lakem.
Před lakováním ostatních dílů motocyklu následovala jedna z nejhorších prací na motocyklu – oprava palivové nádrže. Nádrž jsem nechal opískovat. Po pískování vypadaly některé části nádrže jako cedník. Po marných pokusech o koupi jiné nádrže – všechny které jsem našel byly ve stejném nebo horším stavu než ta moje – jsem nádrž zevnitř ošetřil přípravkem na odrezení a vylévání zakoupeným na burze v Chotusicích. Množství, které bylo určeno na 3 běžné nádrže jsem hravě spotřeboval na této jedné. I když stále sleduji inzerci, dodnes jsem nenarazil na nádrž, která by se dala bez vylévání použít. Je to jedno ze slabých míst motocyklu z pohledu renovátora.
Blatníky, kastlíky a nádrž mi nalakovali u bráchy v MONTEXU barvou dle mého výběru. Oproti originálu jsem do barvy motocyklu nalakoval i „hrnec“ předního světlometu, blinkry a kapličku přístrojů. Všechny lakované díly jsem po broušení metalízy opatřil nalepovacími dvojitými zlatými linkami dle originálu (vyřezány v reklamním studiu), které přikryl bezbarvý lak. Barva je dle vzorníku metalíza odstínu třešeň, ale podle dopadajícího světla se mění od skoro růžové, přes červenou až skoro do fialova. Nakonec přišly na řadu kola, která jsou černá, s pololeštěnými loukotěmi a límci dle originálu.
Všechny chromované díly mi v perfektní kvalitě přechromoval p. Hůla z Kolína. Koncovky výfuků jsem koupil později – univerzální díly z motoshopu. Řídítka jsem nerenovoval, původní vysoká jsem nahradil nižšími z V-maxe, která se mi líbila víc.
Po dokončení lakovacích prací jsem začal motocykl postupně skládat. Při tom jsem vyměňoval nebo opravoval co bylo třeba. Nalisoval jsem nová ložiska řízení, vidlice opravu nepotřebovaly. Stejně tak byly v pořádku ložiska kol. Ve třmenech předních brzd jsem vyměnil všechny gumové díly (sada pro opravu brzd z druhovýroby zakoupená u polského prodejce), původní gumové brzdové hadice jsem nahradil oplétanými nerezem. Použil jsem původní brzdové destičky. Brzdy jsou poměrně zajímavé, protože se jedná pouze o jednopístkové třmeny! Na zadním kole proběhla podobná oprava, navíc jsem ale přetěsňoval i brzdovou pumpu.
Aby vše nebylo tak „jednoduché“, rozhodl jsem se použít všechen spojovací materiál a některé drobné díly ve zlatém zinku, což značně zdržovalo skládání, protože všechny šrouby jsem musel buď objednávat, nebo sám zinkovat.
Mezi čekáním na lakování a zinkování jsem čistil motor, na kterém již pracovala koroze hliníku. Vše jsem obrousil a nastříkal žáruvzdorným stříbrným lakem. Víka motoru jsou leštěná. Nefunkční spojku naštěstí stačilo pouze vyčistit. Jinak jsem na motoru nemusel opravovat nic.
Na nastříkaný motor jsem „navlékl“ částečně sestavený rám a celek postavil na stojan. Od tohoto momentu začala motorka opět dostávat tvar. Po nasazení zadní kyvné vidlice jsem se pokoušel sehnat manžetu kryjící kloub hnacího hřídele při vstupu do kyvné vidlice. Opět se projevila neochota Kawasaki starat se o své youngtimery. Nakonce jsem manžetu vyrobil s použitím části původní manžety a části univerzální manžety pro homokinetické klouby osobních automobilů. Po té jsem po rámu roztáhl a zapojil původní elektriku. Karburátory jsem v této chvíli nijak neopravoval.
Po celkovém sestavení motocyklu následoval pokus o první start. Ten se bohužel moc nevydařil. Nejdříve z karburátorů tekl proudem benzín ven – nezavíraly kolíky plovákových komor. Naštěstí byly pouze „přilepené“ v otevřené poloze. Po dalších neúspěšných pokusech o start jsme zjistili slabou jiskru svíček. Ta byla způsobena instalací neoriginálních zapalovacích cívek do motocyklu. Původní cívky o malé impedanci musely mít k sobě ještě přiřazený odpor. Po výměně těchto cívek za normální původními majiteli ale zůstal odpor stále v obvodu, takže tlumil jiskru. Po jeho odstranění již byla jiskra v pořádku. Tento postup ale bohužel v příručce nenajdete. Nakonec jsem řešení této problematiky nalezl na stránkách US klubu KZ1300, kde je spousta užitečných rad – bohužel dobrá znalost angličtiny je nutná. Následoval první „úspěšný“ start – volnoběh cca 3000ot/min, díra v plynu jako Macocha. Celé moto jsme tedy odvezli na vyčištění a seřízení do servisu Dolamoto, kde provedli opravu (čištění karburátorů ultrazvukem a seřízení tlaků).
Tím byla renovace motocyklu ukončena a následovalo jeho přihlášení na české bílé SPZ. To se nakonec taky povedlo, takže jsem se v září 2011, tedy po 2 letech od zakoupení, konečně svezl na svém „dospělém“ motocyklu.
Výhled do budoucnosti
Po několika podzimních projížďkách jsme odhalili ještě několik závad.
Jednou znovu nedovřely plovákové komory, takže skrze vzduchový filtr opět tekl benzín ven. Po marných pokusech koupit nové jehly plovákových komor dodám na motocykl elektromagnetický palivový ventil, který bude uzavírat přívod paliva po vypnutí zapalování. (Původně byl na tyto motocykly palivový elektromagnetický ventil dodáván výrobcem, ale pro jeho nespolehlivost byl majiteli odpojován a demontován, prakticky již na nových motocyklech).
Protože po delším stání „vysychají“ karburátory, přidám do palivové cesty „cucák“, kterým po delším stání dopravím do karburátorů potřebné množství paliva před startem.
Po pročtení výše zmiňovaných stránek US klubu opatřím spodek nádrže tepelnou izolací, při vysokých venkovních teplotách může údajně vlivem tepla z motoru dojít až k vaření benzínu.
A jak motocykl zhodnotit?
Renovace takového stroje je v podmínkách českého kutila, který chce co nejvíce prací provést doma, opravdu velmi náročnou záležitostí a to jak finančně, tak i časově. Přesné náklady jsem radši nepočítal, ale odhadem mě renovace vyšla asi na 150 tis. Kč. Kdybych na začátku věděl, co všechno to bude obnášet, asi bych se do podobného podniku nikdy nepustil.
Je nutná dobrá znalost běžné i technické angličtiny nebo němčiny, protože v češtině k motocyklu neseženete nic.
Motor KZ1300 je opravdu unikátní. Na volnoběh se zdá být trochu neklidný, ale po přidání plynu má přímo sametový běh, úžasnou zvukovou kulisu a dostatek síly v jakýchkoliv otáčkách. Dá se jezdit na 5. rychlostní stupeň padesátkou a zvolna zrychlovat z vesnice, nebo za to vezmete a pětku řadíte až někde kolem 120 km/h. Pokud budeme podvozek hodnotit dnešními měřítky, tak propadne. Pokud si ale uvědomíme kdy a s jakým záměrem vzniknul, je podvozek na dobré úrovni. Kroucení v zatáčkách je sice znát, ale kdo ví jak se vlní Jawy, toho to nemůže překvapit nebo vyděsit. Podvozek také limituje úzká zadní pneumatika.
Brzdy jsou na dobré úrovni a nemají s krocením hmoty stroje problémy.
Jediným zásadním limitujícím momentem při řízení tohoto stroje je fyzická zdatnost jezdce. Stroj má vyšší těžiště a přes 400kg živé váhy. Sklopení do zatáčky tedy chce mírnou sílu. Manipulace na místě, nebo stavění na hlavní stojan chce velkou sílu.
Kdekoliv tento motocykl postavím, vždy má kolem sebe dostatek obdivovatelů. A nemusí to být jen motorkáři, kteří si prohlížejí jeden z mála šestiválců, ale i běžní kolemjdoucí, které klasický motocykl zaujme mnohem víc než nejmodernější plastový supersport.
Poslední slova?
KZ 1300 navždy a nikdy jinak! (pro anglomilce KZ 1300 forever!)
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Díky, pane autore, za krásný zážitek při čtení Vašeho článku a prohlídce Vaší
práce. Gratuluji k nevšednímu legendárnímu youngtimeru a vytrvalosti se kterou
jste dosáhl v pravdě obdivuhodného cíle. Přeji do buducna vše nejlepší! [Zdenál B.] (12. 05. 2012) | Dobrý den,bylo by možné získat od Vás data na přihlášení/kopii TP/? Děkuji Bílek tel. 777187030 [Vlastimil Bílek] (13. 11. 2022) | Ahoj, opravdu pěkná a zodpovědná práce - gratuluji. Reaguji na tak krásnou
motorku a přikládám kontakt na akci, kde by mělo být vše jen kolem takovýchto
motorek. http://www.motorkari.cz/detail-akce/?aid=6128 [pepanica] (02. 02. 2013) | Krásná práce , krásná motorka. bezva čtení. Vím o čem mluvíš , teď jsem dokončil
renovaci Kawasaki Z1000J [Zdenekgsxr] (05. 06. 2012) | Blahopřeji ke krásnému stroji.Jsem milovníkem značky Kawasaki,po začátcích na
Jawě a dlouhé pauze,jsem jiný stroj neměl a nedám na ně dopustit.Při shánění
náhradních dílů,se Kawa nechová macešsky jenom k youngtimerům,ale řekl bych ke
všem majitelům.Se spotřebním materiálem to jde,ale jak člověk potřebuje
originální díl je to špatné a zdejší zastoupení je tragedie samo o sobě.Ale
nebudeme fňukat,protože ty stroje jsou nádherné a svézt se na nich je to co nás
baví. [Káča] (26. 05. 2012) | Mít doma šestiválec je zatím nenaplněný sen. Ze všech co se ve "zlaté
éře" Japonských motorek vyráběly, je nejhezčí právě Z1300, má krásný
kompaktní motor, hranatý design, prostě paráda. Tak snad někdy, prozatím mi to
musí vynahradit dva tříválce ;-) [Jindra650] (14. 05. 2012) | Jen víc takových bláznů! Blahopřeju a držím palce. [Monty] (13. 05. 2012) | Přidat odpověď (6) | |
Nezodpovězená témata (3/4): | | Ahoj, jaký olej mám dolít do nádobky na přimazávání motoru do Kawasaki Z
1300 r.v. 1980... Díky za info Chozé [Josef Novák] (16. 09. 2018) | | Dobrý den, kolik km měla najeto? [Jan] (23. 08. 2017) | | Klobouk dolů, smekám před takhle obdivuhodnou renovací a přeji spoustu
pohodových km. (Kuzma) [pavsa66] (24. 04. 2015) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|