Jawa Californian v transportním obalu
Motocykl Jawa typ 362/00 Oilmater nalezený nevybalený v transportním boxu je cenným artefaktem přibližujícím výrobu motocyklů ze zcela jiného úhlu pohledu než bývá obvyklé.
Autor: Jiří Bartuš
Renovátor motocyklů nalezených v našich končinách musí téměř vždy počítat s tím, že předchozí majitelé na něm provedli mnoho zásahů. Naopak motocykly nalezené na západ od našich hranic většinou takto postižené nejsou. V případě USA, kde je zvykem motocykly upravovat k obrazu svému, by se dala na motocyklech čekat veliká míra nežádoucích zásahů avšak v případě motocyklů Jawa Californian tomu tak není. Jawy byly v USA prodávány za malé peníze a lidé s nimi dle toho i zacházeli. Brali je jako spotřební zboží a tak většinou jen jezdili dokud se neobjevila první zásadnější závada, po které motocykl odstavili. Pokud takový motocykl zůstal odstaven v garáži bývá veliká šance, že se do dnešních dnů dochoval v původním a navíc velmi dobrém stavu.
Častou závadou bývalo zadření motoru. Motocykly Jawa 350 typ 362/00 Oilmater byly od výrobce opatřeny jen malým množstvím oleje, nezbytným pouze pro odzkoušení funkce motocyklu. Často se proto stávalo, že noví majitelé zadřeli motocykl dříve než si uvědomili nutnost včasného doplnění zásoby oleje. Od roku 1971 bylo tedy všem prodejcům nařízeno u prodávaných motocyklů dolít litr oleje. Současně bylo zavedeno provádění kontroly odvzdušňovacího otvoru ve víčku olejové nádrže během servisních prohlídek.
A také často právě jen v USA se může občas naskytnout možnost koupě nikdy neježděného motocyklu, nezřídka ještě nevybaleného z transportního boxu. Díky pochopení prodejce, můžeme na MotoMagazínu představit motocykl Jawa typ 362/00 Oilmater ve stavu, v jakém byl expedován z výrobního podniku v Týnci nad Sázavou. Nikdy nevybalený motocykl je cenným artefaktem přibližujícím výrobu motocyklů ze zcela jiného úhlu pohledu než bývá obvyklé.
|
Vybalený motocykl Jawa typ 362/00 Oilmater s vyskládanými díly, které byly pro transport z motocyklu odmontovány. |
Balení motocyklů do dřevěných transportních boxů probíhalo v expedičním skladu po absolvování funkčního testu na válcích. Doprava zabalených motocyklů probíhala výhradně po železnici, skrze železniční vlečku vedoucí do areálu továrny přes řeku Sázavu od nedalekého nádraží.
Motocykly byly baleny do transportních boxů tak, že část dílů bylo z motocyklu odmontováno a samostatně zabaleno. Opětovnou montáž prováděli prodejci ve své režii dle předem stanoveného postupu.
|
|
K přepravě materiálu i vyrobených motocyklů sloužila železniční vlečka vedoucí do areálu výrobního závodu v Brodcích z nedaleké železniční stanice v týnci nad Sázavou. |
Expediční pracoviště bylo k patrové výrobní budově, směrem k řece, přistaveno v době náběhu výroby modelu Jawa 350 typ 634. |
Jawa typ 362/00 Oilmater v transportním obalu. Nálezový stav.
|