Využít vtokové hadice splachovače toalet pro vedení sání vzduchu od vzduchového filtru do karburátoru bylo vtipným a účelným řešením v době, kdy bylo v Jawě třeba šetřit čas a prostředky.
Jawa Californian a splachovač Fatra
Veškeré historické souvislosti spojené s motocykly Jawa Californian naleznete ve stejnojmenné knize.
Autor: Jiří Bartuš
Nevymýšlet vymyšlené a nevyrábět vyráběné. Těmito zásadami se zřejmě řídili konstruktéři při konstruování motocyklu Jawa Californian III. U třetí modifikace motocyklů Jawa Californian došlo k přemístění otevřeného vzduchového filtru FRAM do prostoru pod sedlem, který byl navíc zakryt bočním krytem. K propojení hrdla karburátoru s držákem filtru konstruktéři vtipně využili vtokové hadice splachovače toalet výrobce národního podniku Fatra Napajedla. Hadice svým tvarem, použitým materiálem a rozměry až překvapivě přesně vyhovovala použití v motocyklu. Dokonce až tak, že původní tělo držáku filtru mohlo zůstat nezměněno, pouze bylo nově doplněno o úchyt ke schránce na nářadí.
Prokazatelně byla vtoková hadice použita v nádržkovém splachovači NASA 2830, který vyráběl národní podnik Fatra Napajedla na přelomu 60. a 70. let minulého století.
|
|
Sestava hadice a držáku filtru s upevněným vzduchovým filtrem Fram CA-71 PL. |
|
|
|
Pro použití v motocyklu musela být hadice patřičně zkrácena. Ke karburátoru byla upevněna stahovací sponou, na tělo držáku vzduchového filtru byla jen nasunuta. Na fotografii zcela vlevo je zobrazena hadice tak, jak byla dodávána jako náhradní díl ke splachovači Fatra. |
Původní umístění filtru přímo k hrdlu sání karburátoru, u prvních provedení motocyklů Jawa Californian, se v praktickém provozu ukázalo jako nepříliš vhodné. Filtr byl často kontaminován odstřikující vodou, přičemž nepomohlo ani jeho zastřešení, které bylo inovací u motocyklů Jawa Californian II. To, že stříška filtru byla spíše jen nouzovým řešením, prozrazují nepříliš kvalitní sváry jimiž je uchycena k držáku filtru. Tvar stříšky doznal během vývoje úprav, kdy původně jednoduchý kónický tvar byl nahrazen tvarově komplikovaným. Díky tomuto těžko definovatelnému tvaru připravuje dnes tento díl veliké problémy výrobcům replik.
Druhým, neméně závažným důvodem k přemístění filtru, byla snaha o eliminaci hluku sání. Vrapovaná hadice splachovače byla k tomuto účelu více než vhodná.
|
|
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian I na tovární fotografii |
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian II na tovární fotografii |
|
|
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian III s otevřeným vzduchovým filtrem na tovární fotografi |
Detail umístění vzduchového filtru motocyklů Jawa Californian III se sníženou hladinou hluku na tovární fotografi |
Hadice splachovače Fatra byla později v motocyklech Jawa Californian použita i k dalšímu účelu. Poslední série motocyklů Jawa Californian, vybavené uzavřeným vzduchovým filtrem, měly na vstupu sání do tělesa filtru nasazenu zkrácenou hadici splachovače Fatra, u které byla ponechána původní příruba. Důvod zavedení této inovace není znám. Mohlo jít o snahu přemístit sací otvor mimo podsedlový prostor motocyklu, případně o další snahu o snížení hluku sání.
Použití tohoto dílu nebylo nikdy zaneseno v katalogu náhradních dílů, avšak jeho použití bylo zadokumentováno na mnoha motocyklech nalezených v původním stavu. Je též možné, že šlo o dodatečný servisní zásah výrobce provedený prostřednictvím servisních středisek prodejců.
|
|
Přidaná vzduchová hadice k tělesu filtru sání u motocyklu Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster |
Detail připevnění vzduchové hadice ke karburátoru u motocyklu Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster |
Motocykly Jawa 350 typ 362/00 se sníženou hladinou hluku byly vybaveny uzavřeným tělesem vzduchového filtru. Vstup sání tělesa filtru byl tvořen krátkou trubkou, která ústila do prostoru pod sedlem,nedaleko od schránky na nářadí. Mohlo se tak snadno stát, že sací otvor mohl být zastíněn hadříkem, pokud ten byl uložen ve schránce na nářadí. O tom, že nešlo o nijak náhodný jev svědčí i zmínka v oficiální technické zprávě určené všem servisním střediskům.
|
|
Informace o konstrukčních změnách a doporučeních pro prodejce byly distribuovány všem prodejcům a servisním střediskům prostřednictvím servisních zpráv.
| Obě varianty sestav sání motoru motocyklů Jawa 350 typ 362/00 Oilmaster zakreslené v katalogu náhradních dílů z roku 1970.
|
Hadice sání motocyklů Jawa Californian je velice specifický díl. Zatímco jiné atypické díly motocyklů Jawa Californian jsou dnes běžně výrobci replik nabízeny, hadice sání dosud vyráběná není. Vzhledem k tomu, že závěsné splachovače Fatra již zcela z domácností vymizely, snížila se na minimum šance na získání hadice od někoho ze starých zásob. Pokud však u motocyklu nedošlo k její ztrátě je velmi pravděpodobné, že hadice zůstala i po mnoho letech provozu nepoškozena. Byla totiž vyrobena z plastu na bázi polyethylenu a ne z pryže, jak bylo a je pro tento účel běžné.
|
|
Detail sání motocyklu Jawa 350 typ 361/04 Californian I |
Detail sání motocyklu Jawa 250 typ 590/04 Californian II |
|
|
Prototyp motocyklu Jawa 350 Californian IV představený v časopise Czechoslovak Motor Review z května roku 1968 |
Jawa 350 typ 362/00/04 Oilmaster, rok výroby 1972, dochovaná ve vzácně původním stavu |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|