MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           3.12.2024 16:40         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Kniha Jawa Californian | Dodatky knihy | Dodatek ke knize I | Dodatek ke knize II | Dodatek ke knize III | Dodatek ke knize IV | Dodatek ke knize V | Dodatek ke knize VI | Dodatek ke knize VII | Dodatek ke knize VIII | Dodatek ke knize IX | Dodatek ke knize X | Dodatek ke knize XI | Jawa Californian v transportním obalu | Renovace motocyklů Jawa Californian | Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra | Oilmaster |
Obal knihy Jawa Californian   Jawa Californian – motocykly, nesoucí v názvu bohatou tradici značky Jawa spolu s vidinou amerického snu v podobě daleké slunné Kalifornie, po dlouhá léta nenechávají chladným mnohého z příznivců jedné stopy. Jak probíhal jejich vývoj a jaké okolnosti předcházely jejich vzniku? Jakým vývojem prošel a čím byl ovlivňován prodej motocyklů československých výrobců na severoamerickém kontinentu od roku 1945?
  O tom všem i o technických detailech, dochovaných původních či restaurovaných motocyklech se dozvíte v této knize.




  

Motocykly Jawa 350 typ Californian II
  -
  výrobní série pro Ministerstvo vnitra




  Rok výroby: 1966
  Typové označení: Jawa 350 typ 361/04/05


  
Článek vznikl jako dodatek k prvnímu vydání knihy. Druhé vydání knihy Jawa Californian přináší tomuto tématu aktualizovaný pohled, doplněný o mnoho zcela nových obrazových materiálů.

    autor: Jiří Bartuš


  Na počátku roku 1967 byla ministerstvu vnitra dodána série několika desítek kusů motocyklů Jawa 350 Californian II typového označení 361/04/05. Jednotlivé motocykly byly přiděleny na různá oblastní pracoviště, kde sloužily především potřebám motohlídek Veřejné bezpečnosti. Jaký byl jejich další osud? Drtivá většina byla v rámci odkupu vyřazené techniky prodána počátkem 70. let minulého století do soukromých rukou, povětšinou z řad příslušníků VB.


  Z důvodu nedostatku informací a nemožnosti ověření jich na motocyklech v nálezovém stavu, byla existence výrobní řady motocyklů Jawa 350 typ Californian II pro Ministerstvo vnitra zmíněna v knize jedinou větou. Vydání knihy umožnilo současným majitelům těchto motocyklů správně je identifikovat a získané informace předat autorovi knihy ke zpracování.

  Společným problémem většiny nalezených motocyklů této výrobní řady je značné množství provedených úprav, jenž mnohdy téměř dokonale zamaskovaly původní provedení motocyklu. Nicméně dobrou zprávou je, že mezi nalezenými motocykly je i jeden, který přežil celá léta bez jediné úpravy. Tento motocykl, společně s ostatními, nám umožnil popsat motocykly, jak vypadaly v době předání do aktivní služby. Věřím, že zveřejňované informace pomohou nalezené motocykly renovovat do stavu který bude odpovídat historickým skutečnostem.

  V průběhu letošního roku má MotoMagazín přislíbeno detailní fotografování motocyklu dochovaném v původním stavu. Získané poznatky budou v rámci aktualizací opět zveřejněny na těchto stránkách.


Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu
Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu

Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu Magnetový alternátor MAG35 byl mnohdy později nahrazen běžným stejnosměrným dynamem Jawa
Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu Magnetový alternátor MA 358 byl mnohdy později nahrazen běžným stejnosměrným dynamem Jawa

  Motocykly jawa 350 Californian II série pro Ministerstvo vnitra se od civilních motocyklů Californian II lišily v několika podstatných detailech. Na první pohled bylo možno spatřit rozdíl v přední části motocyklu, kde byl oddělený světlomet Bosch nahrazen kompletní přední maskou včetně světlometu z modelu Jawa 590/361 Sport. Z téhož modelu byly použity i přední a zadní blatník. Z důvodu přizpůsobení se tehdy platným dopravním předpisům, musely být motocykly vybaveny akumulátorem, který sloužil k napájení brzdového světla, obrysového osvětlení a houkačky. Toto provedení elektrické soustavy bylo převzato z modelů motocyklů určených k vývozu do některých afrických zemí. Součástí elektrické soustavy byl tedy i usměrňovač Jawa 356-61-500 (6V - 1,5A), který sloužil k usměrnění napětí pro nabíjení akumulátoru. Zcela specifická byla i spínací skříňka Jawa.

Držák akumulátoru připevněný k pravé straně sloupku rámu Usměrňovač Jawa 356-61-500 (6V - 1,5A) Spínací skříňka Jawa
Držák akumulátoru připevněný k pravé straně sloupku rámu Usměrňovač Jawa 356-61-500 (6V - 1,5A) upevněný ze spodu schránky na nářadí Spínací skříňka Jawa

  Barevné provedení motocyklů nebylo jednotné. Prohlídky motocyklů v nálezovém stavu odhalily několik variant barevných provedení. Prokazatelně šlo o kombinaci červené barvy Jawa s černými blatníky a modré, odstínu pařížská modř, s bílými blatníky.

Provedení krytu řetězu charakterizující první modely motocyklů Jawa california Motocykl v nálezovém stavu Motocykl v nálezovém stavu
Provedení krytu řetězu charakterizující první modely motocyklů Jawa californian Linka na ráfku na rozhraní leštěné a matné části byla charakteristická pro první modely motocyklů Jawa californian Původní barva rámu v odstínu Jawa

  Všechny dosud nalezené dochované motocykly mají v technickém průkaze a na výrobním štítku uveden rok výroby 1967. Na štítcích je raznicí vyražena číslice 7 za předepsaným trojčíslím 196 v kolonce rok výroby. U motocyklů určených na vývoz nebýval rok výroby továrně ražen a na rozdíl od československé praxe nebylo ani praxí takto činit při registraci v jiných zemích prodeje. Výrobní štítky mají údaje uvedené v anglickém jazyce.
  Z jakého důvodu je výrobní štítek v angličtině lze pouze spekulovat. Logickou dedukcí je, že motocykly, či jen jejich části, byly původně určeny k prodeji do zahraničí avšak z nějakého důvodu zůstaly nevyvezeny. Z poznatků plynoucích z ohledání dochovaných motocyklů plyne, že k výrobě motocyklů došlo již v roce 1966.



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (4/6): Strana 1 / 1
 Dobrý den,
minulý týden jsem úplně náhodou zakoupil Jawu 350 v nálezovém stavu s SPZ. Z počátku jsem se mylně domníval, že jde o nějakou individuální úpravu stroje, ale po zadání typového označení do vyhledávače, jsem objevil tento článek, ve kterém uvádíte barevné provedení v modré a červené barvě. Ta má verze je v barvě černé a naprosto originál, což dokládá technický průkaz, zachovalé linkování a i tvrzení bývalého majitele, kterému tento stroj zakoupil jeho otec v roce 1987 od MV, který tehdy pracoval jako civilní zaměstnanec-automechanik na okresním oddělení VB a tudiž měl přístup k těmto dnes již zajímavým strojům.
Pokud bude zájem, pošlu Vám i fotografie motorky.
S pozdravem
Jaroslav Pokorný    [Jarda]
    (22. 09. 2014)
 Uvítám jakékoli informace o vašem motocyklu. Pokud díky vám získáme další nové poznatky, pokusím se je v tomto článku zveřejnit.    [Jiří Bartuš]    (22. 09. 2014)
Přidat odpověď    (1)
 dobrý den prosím mám dotaz prodávám sportku 250 kde mám usměrňovací skříňku spínací skříňka 4 polohy problém je ten ze zapalování jsem dal mezi ostatní zapalovaní je jich asi 7 a nepoznám které zapalovaní k tomu patří můžete mi někdo poslat fotku jak vypadá díky moc za pomoc    [Luban]    (13. 09. 2014)
 K posouzení originality a přiřazení správného zapalování by bylo potřeba váš motocykl vidět. Alespoň na fotografiích. Zkuste se mi ozvat emailem.    [Jiří Bartuš]    (17. 09. 2014)
Přidat odpověď    (1)
 Dobrý den, velice jsem ocenil tento dodatek k vaší knize, kterou vlastním. Jsem jeden ze šťastných majitelů dokladů k tomuto motocyklu. Píšete, že budete fotografovat motocykl dochovalý v původním stavu. Jak to s touto akcí vypadá. Děkuji za info PV    [PV]    (18. 08. 2012)
 Jak vypadá focení. Je nějaká šance?? Děkuji za info.    [PV]    (02. 07. 2013)
 Setkání s majitelem dosud neproběhlo a tak jsem nemohl nafotit fotodokumentaci.    [Jiří Bartuš]    (23. 08. 2012)
Přidat odpověď    (2)
 Zdravím,mám Califa 362 r.v 1969 v.č.motoru 000695,rám původní Jawacká červeň,nádrž origo červená metelíza se zlatými linkami.Ňak mi to nepasuje,používala se ta barva na něco?Dík Kamil    [kamil]    (28. 11. 2012)
 Červená metalíza by seděla spíše na Californian III. První Californiany 362 byly v Jawácké červené, ale včetně nádrže. Viděl bych to spíše jako dobovou složeninu.    [Jiří Bartuš]    (29. 11. 2012)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (2/6):
 dobrý den také vlastním tento motocykl ktery byl pro Min Vnitra
a pravděpodobně ho mám také bez jakychkoli úprav ale potřeboval by jsem udělat novou elektriku a scháním původní schéma zapojení dekuji
[Krošli]      (09. 02. 2014)
 Dobrý den, velice děkuji za tento článek. Píšete v něm, že budete fotografovat motocykl dochovaném v původním stavu. Jak to s touto akcí vypadá.
[PV]      (18. 08. 2012)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Brno Revival 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Česká Tourist Trophy 2016
Kopčany 2019
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
NIPPON RETRO 2015
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Barum Czech Rally Zlín 2019
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Jawa Pérák v domácí reklamě
Dodatek ke knize VI
NIPPON RETRO 2023
Velorex 1960
Motocykly ČZ 125/150 c
Suzuki GSX 1400
300 zatáček Gustava Havla 2015
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš