Zatímco se v Československu motocyklový průmysl restrukturalizoval (viz. článek Restrukturalizace motocyklového průmyslu ČSSR), volně přeloženo utlumoval, v USA prudce vzrostl zájem o maloobjemové motocykly. Nebyl to nikdo jiný než Soichiro Honda, kdo dokázal doslova ze dne na den změnit myšlení Američanů a kdo dokázal udělat ze svých malých motocyklů Honda záležitost nového životního stylu. Reklamní kampaň, pomocí které si Honda dokázala podmanit lukrativní severoamerický trh, platí dodnes za vzor úspěšného obchodního marketingu.
Nejmilejší lidi potkáš na Hondě
Veškeré historické souvislosti spojené s motocykly Jawa Californian naleznete ve stejnojmenné knize. Doplněný text pochází z kapitoly Nové směry vývoje motocyklového trhu na počátku 60. let 20. století
Autor: Jiří Bartuš
Zvyšující se životní úroveň v zemích na západ od našich hranic přinesla změnu v chápání motocyklu jako masového dopravního prostředku. Tím se postupně stal čím dál tím dostupnější automobil. Počátkem 60. let minulého století tak téměř všichni světoví výrobci motocyklů zaznamenali pokles odbytu. K dlouhodobému poklesu prodeje motocyklů ve světě však nedošlo. Jen se zásadně změnila struktura poptávky.
Ve vyspělých evropských zemích se začaly prosazovat malé motocykly a skútry jež vhodně doplňovaly běžně užívané osobní automobily. Motocykly středních kubatur se prodávaly v nezměněných počtech, avšak zákazníci začali upřednostňovat sportovně stavěné motocykly nad cestovními. Motocykly malých kubatur začaly v masovém měřítku motorizovat asijské země, ve kterých se angažovali japonští výrobci motocyklů v čele s jejich největším výrobcem firmou Honda.
Honda celá 50. léta, ruku v ruce s růstem objemu výroby, mohutně investovala do nových výrobních technologií, které nejprve aplikovala v motocyklových závodních speciálech. V roce 1954 veřejně deklarovaný cíl Soichiro Hondy, vyhrát slavnou Tourist Trophy na ostrově Man, byl naznačen hned první úspěšnou účastí v roce 1959, kdy Honda díky vyrovnaným výkonům vyhrála hodnocení značek. Účastí na Tourist Tropy vstoupila Honda do seriálu mistrovství světa, kde postupně začala sbírat jeden úspěch za druhým.
Podpořena prodejními úspěchy v jihovýchodní Asii obrátila Honda svůj zrak na největší trh na světě, Spojené státy americké. Již od počátku zavrhla využít některé ze zavedených obchodních sítí a rozhodla se vybudovat prodejní síť zcela novou dle vlastní filosofie.
Koncem roku 1958 založila, po složitých jednáních s japonskou vládou, dceřinou firmu American Honda Motor Co., Inc. a její první pobočku v Los Angeles ve státě Kalifornie.
Los Angeles bylo vybráno díky příznivému klimatu, který umožňuval prodej motocyklů po celý rok. Za první dva roky nezanamenala Honda v USA nijak závratný úspěch. Její šetrné čtyřtaktní motocykly Honda 50 Cub, jež pomohly motorizovat asijské země, se zde prodávaly jen v malé síti prodejců, ponejvíce v obchodech se sportovními potřebami.
Prodej motocyklů Honda větších kubatur taktéž díky specifikám amerického trhu zatím žádný větší obchodní úspěch nepřinesl.
Hlavní příčinou chabého zájmu byl negativní postoj k motocyklům, který byl v americké společnosti zakořeněn po dlouhá léta. Motocyklisté byli vnímáni jako divocí desperáti na silných motocyklech pohybující se na okraji společnosti.
|
Nejmilejší lidi potkáš na Hondě. Několik z mnoha reklamních letáků firmy Honda jimiž byly zaplaveny americké lifestylové magazíny v rámci stejnojmenné reklamní kampaně. |
A tento předobraz se Honda rozhodla změnit. Oslovila tedy reklamní agenturu Gray Advertising Agency, která koncem roku 1962 rozjela mohutnou reklamní kampaň pod heslem "Nejmilejší lidi potkáš na Hondě". Barevné a optimisticky laděné reklamní letáky, uveřejňované nově také ve společenských časopisech včetně prestižního časopisu LIFE, propagovaly motocykly Honda 50 Cub, nabízené za cenu 245 USD ve společnosti slušně oblečených a usměvavých mladých lidí.
Reklama přinesla mimořádný ohlas napříč celou americkou společností zejména svým apelem na zcela nový životní styl. Výsledkem byl prudce rostoucí zájem veřejnosti o motocykly, který umožnil Hondě během krátké doby vybudovat rozsáhlou prodejní a servisní síť na celém území spojených států.
V několika následujících letech tak ovládla Honda většinu motocyklového trhu USA. Její úspěšná reklamní kampaň vyvrcholila v dubnu roku 1964 sponzorováním předávání cen filmové akademie Oskarů a zaplacením reklamního času v přestávce finále play-off amerického fotbalu takzvaného Super Bowlu, což byly v té době nejsledovanější televizní pořady v USA.
Oba tyto velice úspěšné reklamní počiny, spolu s promyšlenou obchodní strategií, odstartovaly zájem Američanů o motocykly v takovém měřítku, že se americký trh s motocykly rázem stal největším motocyklovým trhem na světě. A této otevřené příležitosti se chopili zejména japonští motocykloví výrobci s plnou razancí jim vlastní.
Termíny, viz. například "japonská invaze", které byly pro japonskou obchodní expanzi do USA v tisku používány, a na které byla americká veřejnost velice citlivá, nebyly nijak přehnané. Objem dovozu japonských výrobků do USA, zejména motorových vozidel, totiž rok od roku dynamicky rostl. V roce 1966 byl v USA představen motocykl Honda CB450, známý pod přezdívkou Black Bomber (černý bombometčík), kterým Honda vstoupila na kolbiště s tradičními britskými motocyklovými výrobci. Ale to již je zase jiná historie.
|
O "žlutém nebezpečí" pro USA neopomněl informovat ani československý časopis Svět motorů. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Neco na tom bude... https://www.youtube.com/watch?v=J59SFTqb7MQ [cafe racer] (18. 01. 2018) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|