Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex
Poškození Velorexu vandaly
|
Skála u Humpolce 30.7.1999
|
Zdravím všechny příznivce tříkolových vozidel.
V poslední době lze z médií vysledovat nárůst zájmu o dění okolo vozítek Velorex. Jsem
hrdým majitelem jednoho z nich a jsem rád, že se těší zvýšenému zájmu veřejnosti. O to však
více zamrzí událost, která se mi stala 30.7.1999. Toho dne jsem navštívil camp u rybníka
Kachlička o obce Skála mezi Havlíčkovým Brodem a Humpolcem. Velorex jsem zaparkoval v
campu a odešel od něj na celý večer pryč. Když jsem se vrátil zažil jsem šok, který se snad
nedá ani slovy posat. Velorex ležel otočený na střeše.
Recese? Vtip? Ne!Toto mohl provés pouze totální barbar. A samozdřejmě nemohl být sám.
S přáteli jsem Velorex otočil zpět na všechna tři kola a pak jsem už jen mohl zjišťovat
závady. Ten, kdo se trochu vyzná ve Velorexech, jistě uhodne,
jaké následky Velorex nesl. Rozdrcený blatník, zborcené střešní trubky, vše od kyseliny z
baterie. O prázdné nádrži, rozlomeném zrcátku a drobných kosmetických vadách se zmiňuji
pouze pro úplnost.
Nevím proč, ale nastalou situaci jsem řešil telefonátem na policii. Českým policistům
ovšem nejde vysvětlit, že Velorex normálně na střeše nespí. A že má pokroucenou karoserii?
Tu přeci vyrovná každý vlastník autogenu. Prostě. Škoda nepřesahuje 2000Kč a tak se po
pachatelích pátrat nebude. Stejně by se nikdo nepřiznal a samozřejmě by nikdo nikoho neviděl.
To je přece jasné!
A jak dál? Velorex je připraven na opravu a život jde dál. Nechci nikoho strašit, ale ...
Dávejte si na své tříkolé miláčky pozor. Od věci není ani úvaha nad montáží motocyklového
alarmu. Přeji všem mnoho úspěchů a doufám, že tato příhoda je jen náhodný výkřik neklidné
doby na konci 20. století.
V Havlíčkově Brodě dne 15.8.1999
|
|
|
|
|
Pohled zezadu |
Poškozený rám střechy |
Pohled z boku |
Poškozený blatník |
Disková kola Velorexu dle patentu Mojmíra Stránského
|
Po svém odchodu z Velodružstva v Solnici pokračoval autor Velorexu pan Mojmír Stránský dál ve své konstruktérské praxi. Výsledkem jeho mnohaletého snažení je mnoho patentovaných zlepšovacích vynálezů. Jedním z nich jsou i disková kola pro vozítka Velorex.
Disková kola se skládají z disku tvořeného pěti paprsky, ke kterým je šrouby připevněn ráfek. Paprsky jsou zhotoveny z plechových výlisků tak, aby snadno odolávaly bočním tlaků. Ráfek je opatřen pěti úchyty, jimiž se připevňuje k paprskům disku. Výhodou tohoto uspořádání je zejména snadná výměna ráfku bez nutnosti demontáže disku.
|
|
|
|
|
Přední disková kola |
|
Zadní diskové kolo |
|
Velorex 16/175 osazený diskovými koly |
Vystřihovací model Velorexu 16/350
|
Populární vozidla vždy byly vhodnou předlohou pro modeláře a výrobce hraček. V časopise ABC číslo 24 ročník 34 (1990) byl otisknut vystřihovací model Velorexu 16/350 v měřítku 1:24 autora Miloše Čiháka. Model též naleznete v časopise ABC číslo 14 ročník 41 (1997).
Fotografie zhotoveného modelu zaslal Jiří Šmerda.
|
|
|
Sestavený model Jiřího Šmerdy |
|
|
|
|
Návod k sestavení modelu |
Část nevystřižených dílů |
ABC - 24 - 1990 |
Oskar, Velorex Oskar 16, Velorex 16/250, ...
|
Počátek sériové výroby Velorexů spadá do počátku 50. let. Složitá politická situace nepřející svobodnému podnikání, nedostatek vhodných materiálů a snaha konstruktérů o neustálé zdokonalování se podepsaly na tom, že můžeme o Velorexech tvrdit, co kus to originál. Téměř každý kus nese známky inovací a změn. Pokud toto spojíme s neuvěřitelnou vynalézavostí a konstruktérskou odvahou majitelů těchto strojů setkáváme se dnes s Velorexy značně odlišnými od originálů, což mnohým renovátorům značně zamotá hlavu. Lze totiž jen velmi těžko zjistit, zda je ta či ona úprava originální, či se jedná o úpravu dodatečnou, z pohledu renovace nežádoucí.
Toto platí obecně o všech vyráběných typech, avšak u typů Oskar, Velorex Oskar 16, Velorex 16/250 s motory 250cm3 je tento jev nejmarkantnější. Typy 16/175, 16/350, 435-0 byly vyráběny ve větších sériích a tudíž byla jejich konstrukce ustálenější. Pro tyto typy je také k dostání dokumentace, která pro první typy nebyla zhotovena.
Následující fotografie by měly ukázat některé vývojové zajímavosti prvních Velorexů, tak jak se zachovaly do dnešních dnů.
|
|
|
|
|
|
OSKAR - 19" kola a přední blatníky z motocyklů ČZ, dva výfuky JAWA |
|
|
|
|
Přední pérování bez tlumiče |
Přední kolo 16'', polovoční buben |
Napínák řetězu |
|
|
|
Motor, řešení přeplavování karburátoru |
Motor, chlazení jednoduchou vrtulí, pohon ze strany zapalování |
|
Jen málo který z hrdých majitelů Velorexů odolá nedat svému miláčkovi něco ze sebe. Díky tomu se
můžeme setkat s Velorexy vylepšenými až neuvěřitelnými konstrukčními zásahy svých majitelů.
Je na každém, zda při pohledu na zobrazené výtvory smekne klobouk či obrátí oči v sloup.
|
|
|
|
Tříkolový Velorex s motorem HONDA CB500, litými předními koly a kotoučovými brzdami |
|
|
|
Ostřikovač skla |
Motor JAWA 350, 634 - chlazení el. ventilátorem |
Alternátor poháněný klínovýn řemenem od ventilátoru |
|
|
|
Složitější už to být nemůže aneb. Někdy třeba chladit vodou |
Praktická zahrádka |
Oblíbená bedna na ... |
|
|
|
Když lankové brzdy nestačí |
|
|
|
Velorex opatřený přední nápravou a motorem z Trabanta |
|
|
Sportovní přístrojová deska |
Podtlaková houkačka |
|
|
|
|
Velorex 435-0
Proč modrá místo originální šedé?
Modrá je barvou pokroku a míru a v JZD je modré barvy vždy dostatek.
Slouží totiž k opravám traktorů značky ZETOR a ty jsou, jak známo, modré.
Pozn. Dnešní červená by jistě také stála za to.
|
|
|
|
|
|
|
Rozšíření rozchodu |
Pokud je zima pomůže nezávislé topení |
Nožní startér |
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Zaujala mě 5tipaprsková kola od pana
Stránského. Lze je někde pořídit? Díky,
Honza [Jan Matl] (02. 01. 2003) | Obávám se, že tato kola normálně sehnat
nelze. Narazit na ně by musela být
obrovská náhoda. Sériově se totiž
nemontovala. [Jiří Bartuš] (05. 01. 2003) | Přidat odpověď (1) | | On your website a blue Velorex 435
appeared. The title is Velorex 435-0
Proč modrá místo originální šedé?
Is this car for sale? I would be
interested in buying it if it is for
sale. [Mark Albanese] (06. 12. 2002) | These Velorexes are not for sale. They
wait for restoration in this time. [Jiří Bartuš] (14. 12. 2002) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (2/4): | | Zdar Koupil jsem si 4 kol. velorexe. Viděl jsem, že si tam někdo dal
alternátor, tak se chci zeptat, jak dobíjí to originál dynamo. Nebo jestli tam
mam dát taky ten alternátor. Děkuji nashle [Jawarider] (30. 09. 2009) | | Nemohu nikde sehnat originál.koženku na velorex. Všude nám nabízí hnědou, ale
máme víc oranž. Děkuji za pomoc. Václav Hora 728131454 [Vácav Hora] (19. 05. 2009) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|