Velorex 16/175, slepý vývojový druh
Již od počátku vývoje a výroby vozítek Oskar byla volba vhodného motoru zásadním problémem. Každý z konstruktérů (bratři František a Mojmír Stránští) prosazoval jinou koncepci.
Starší František šel cestou jednoduchosti a spolehlivosti a tak prosazoval na motor Jawa 250, kdežto jeho mladší bratr Mojmír prosazoval motor Jawa 350 pro jeho kultivovanější chod a větší výkon. Nakonec, zejména pro potíže s chlazením třistapadesátky, byly Velorexy osazovány upravenými motory Jawa 250.
Výroba Velorexu (Oskar) s motory o zdvihovém objemu 250 cm3 dospěla v roce 1963 do svého logického konce. Jednoválcové motory Jawa 250 odvedly ve Velorexech svůj díl práce, avšak jejich přirozené nevýhody (ruční startování s možností nebezpečného zpětného rázu, nevhodně vyřešené chlazení či nedostatečný výkon dynama) nebylo možné donekonečna přehlížet. Bylo nutné použít motor jiný, který tyto nedostatky mít nebude. Jasná volba padla na motor Jawa 350 typ 354-03, který se však musel přepracovat pro osazení dynamostratérem 12V/150W a ventilátorem. Vznikl tak motor Jawa 350 typ 572-01. Problémy s jeho chlazením byly zcela vyřešeny a tak nic nebránilo od června 1963 začít dodávat Velorexy s motory Jawa 572-01 (Velorex typ 16/350).
V přechodné době konce dvěstěpadesátek a nástupu třistapadesátek namontovali Solničtí do Velorexů také motory ČZ 175 typ 505 používané ve tříkolkách Čezeta typ 505 (motor ČZ typ 505 se od motoru ČZ 502, používaného ve skútrech Čezeta, liší odstupňováním převodovky). Výhodou těchto motorů bylo kvalitně vyřešené chlazení axiálním ventilátorem a přítomnost dynamostratéru s dostatečným výkonem 90W/12V. Motory šlo použít bez podstatných úprav. Nepřekonatelným problémem byl nízký výkon motoru, který dával Velorexu velmi špatné dynamické vlastnosti. S motorem ČZ 175 měl Velorex typové označení 16/175. Na některých dobových letácích jsou dokonce nabízeny dva typy Velorexů - 16/175 a 16/350.
|
|
|
|
|
Motorový prostor Velorexu 16/175 (oproti typu s motorem 350 cm3 je akumulátor uložen v motorovém prostoru) |
Výroba typu 16/175 trvala krátce, neboť nový motor Jawa 350 typ 573-01 se ukázal jako dostatečně spolehlivý a stopětasedmdesátku předčil nejen výkonově, ale mnohdy i spotřebou. Celkem bylo od ledna 1963 vyrobeno pouze asi 800 kusů typu 16/175 a tak se v dnešní době můžete setkat s typem 16/175 jen velmi zřídka.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (5/7): |
Strana 1 / 1 |
| | počet zubů na rozetě a hnacím kolečku? [David] (16. 10. 2010) | A co si to najít v katalogu ND? [monty] (16. 10. 2010) | Přidat odpověď (1) | | Mám Velorex 16/175 před dokončením
celkové opravy. Scháním technické
parametry. Hlavně orginální převody na
řetěz, počet zubů na rozetě a malé
řetězové kolo,rozměr řetězu.Díky.
Ján Žila, Nové Veselí 239. [Ján Žila] (27. 07. 2004) | Mohu nabídnout příručku 16/175, kde spousta dat je. [Eiffel] (09. 10. 2005) | Přidat odpověď (1) | | Mám motor ČZ 175 typ 505 a používám ho ve vyrobeném malotraktoru.Bohužel nemohu
zprovoznit dynamostarter.Pošlete mi někdo schéma zapojení.Předem děkuji [Jirka] (01. 03. 2006) | Já Vás pane Jirko zdravím,schema tady nemám,mohu se pozeptat,mám jen nový
dynamostartér a relé.Já se Vás chci prosím zeptat zda nevíte nebo nemáte prosím
nějaké malý alternátorek 14V/12A,MAX 15-20A,NEBO DYNAMO 12V,100W,150W,200W,nebo
nějaký podobný kolektorový motorek 12-24V,100,150,200W.Děkuji.I jakouko-liv
informaci odměním,nutně potřebuji 1-3ks.Tel.607879460.S pozdravem se loučí Ivan. [Ivan] (31. 03. 2007) | Pokud ještě nemáš to schema,napiš meil,někde to schema mám. [Alty] (03. 03. 2006) | Přidat odpověď (2) | | Ja mam Oskara 16 a dovolim si tvrdit, ze
se chladi mnohem lepe nez 350. [Vlasta] (24. 09. 2002) | Přidat odpověď (0) | | měli 175 originalne vzadu dva tlumice
(perovani)? A jdou tam prevody z neceho
jinyho aby to bylo jako origo ? Nádrz
byla 250 (pod plachtou) dekuju Zdenda [Zdenda] (19. 09. 2003) | co je to za blbce ten Tamar Já vlastním
350tku z roku 1966 a do zadu jsem nechal
přivařit druhý tlumič (kvůli jízdním
vlastnostem) a vypadá to jako originál
(Mistrovská práce). Možná to je váš
[Filip] (19. 09. 2003) [Filip] (11. 02. 2004) | Já vlastním 350tku z roku 1966 a do zadu
jsem nechal přivařit druhý velorex
(kvůli jízdním vlastnostem) a vypadá to
jako originál (Mistrovská práce). Možná
to je váš případ. [Tamar] (11. 02. 2004) | Já vlastním 350tku z roku 1966 a do zadu
jsem nechal přivařit druhý tlumič (kvůli
jízdním vlastnostem) a vypadá to jako
originál (Mistrovská práce). Možná to je
váš případ. [Filip] (11. 02. 2004) | Vzhledem k tomu, že 175 se vyráběly
zároveň s prvními 350, tak bych soudil,
že budou mít vzadu jen jeden tlumič. [Jiří Bartuš] (22. 09. 2003) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (2/7): | | Zdar nevíte někdo kolik má počet zubů jawa 354? a kolik má mít na hnacím
kolečku? díky moc. [David] (16. 10. 2010) | | ty 2 tlumice vypadaji jako origo(dle
svaru ,jinak vim ze se s nima zacalo az
koncem roku 1969) , nemas nejaky
materialy o 16/175, koupil jsem to jako
vrak "350" a ted se z toho
vyklubala 175 :-) ,tak to chci nejak dat
do kupy. Jo a kos mel 2 okna ? Dekuji za
jakekoliv infomace Zdeněk
Kešner [Zdenda] (23. 09. 2003) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|