Historická vozidla patří mezi nejekologičtější, protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
|
AKTUALITY
Sezóna 2023 je za námi a již nyní je třeba myslet na tu následující. Karty se pomalu začínají rozdávat a pozvánek neustále přibývá. Vypadá to opět na dobrý ročník. Sledujte a využívejte VeteránKalendář. V roce 2023 nabídnul téměř 1400 pozvánek.
Libor Marčík vydává novou knihu Jawa ze souboru Naše motocykly.
V souboru knih Naše motocykly vychází nyní, osm let od posledního dílu, ve dvou svazcích na 888 stranách Jawa, mapující období let 1929 - 54.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupin Japonské klasické motocykly a Veteránisté.
|
|
VeteránInzerce
Náhledy nejnovějších inzerátů
|
Prodej nabízíme rychlou a legitimní nabídku pro každého v
celé ČR s flexibilní úrokovou sazbou 4 %, nabídka
je pro jednotlivce i firmy pro bližší kontaktní
údaje Email: taneckovason@gmail.com Prodej Prodám na motor Slávia 1-2TS120 novou hlavu a
válec průměr 120 mm. Prodej Prodám novou hlavu a válec průměr 120 mm ma
stabilní motor 1-2TS120. Prodej PONTIAC FIREBIRD - Původní nálezový stav k
renovaci. Vozidlo bylo v provozu, pojízdné,
koupeno privat 2017, dovoz do ČR 2018. Objem
motoru 4998cm3, najeto 214 136 km, prasklé čelní
sklo,127kW.
|
|
20.12.2009 Honda CB 500 T
Vlastníte starší motocykl japonského či evropského výrobce a připadá vám, že se již nehodí mezi moderní motocykly plné plastů hliníkových slitin a elektroniky? Napište nám o vašich zážitcích s jeho provozem, údržbou či renovací.
Malou ochutnávkou budiž povídání o motocyklu, jenž již v době své výroby mohl býti nazývám klasickým. Motocyklu Honda CB 500 T (1974-1978). | více |
19.12.2009 Majitelé klasických motocyklů, sdružme se!
Vlastníte starší motocykl japonského či evropského výrobce a připadá vám, že se již nehodí mezi moderní motocykly plné plastů hliníkových slitin a elektroniky? Napište nám o vašich zážitcích s jeho provozem, údržbou či renovací.
Tyto motocykly nemusí být každým chápány jako ryzí veteráni, avšak mnohdy, díky technickému provedení, si zaslouží větší pozornost motoristických nadšenců než je jim u nás dopřána. Díky odtržení od reálného trhu jsme u nás neměli možnost zažít dobu největšího rozmachu motocyklové konstrukce a jsme tedy ochuzeni o možnost prakticky se zabývat motocykly světové úrovně. Ani situace po pádu železné opony nebyla pro motocyklové nadšence příznivá. Reálné finanční možnosti většiny motoristů a nesmyslné administrativní překážky ze strany státu neumožnily masovější přístup k těmto motocyklům. Až v několika posledních letech díky posílení kupní síly a vstupu do Evropské unie se situace začala radikálně měnit. Nákup nových a dovoz starších ojetých motocyklů přestal býti problémem a tak jsme nyní svědky bouřlivého rozmachu zájmu o jízdě na motocyklu se všemi klady i zápory, které to s sebou přináší.
Bohužel takto jsme přeskočili několik generací vývoje motocyklů což má za důsledek, že se u nás vyskytuje klasických motocyklů jen poskromnu. Logickému rozmachu zájmu o tyto motocykly brání opětovně rychle rostoucí ceny a složitost jejich provozování daná nedostupností náhradních dílů spolu s nedostatkem informací. Raketově rostoucí ceny donedávna zcela běžných motocyklů československých výrobců a vstup jejich mnoho let vyráběných technicky nezajímavých modelů mezi veterány jistě v brzké době obrátí zrak motocyklových nadšenců ke světové klasice. Pomozme tedy prošlapat cesty jejich budoucím majitelům a renovátorům.
Pro autory nejlepších příspěvků máme přichystán dárek v podobě knihy Libora Marčíka Naše motocykly - I.díl - Rakousko – Uhersko 1899 – 1918.
Diskuse na dané téma je otevřena na veteranforu, zde.
18.12.2009 Chrániče kolen motocyklů ČZ 125/150
Na současné mrazivé počasí reagujeme na MotoMagazínu hledáním v tepmém archiivu, kde již delší dobu leží příspěvek Michala Čtrnáctého k tématu motocyklů ČZ 125/150.
V době, kdy se motocykly užívaly jako hlavní dopravní prostředek k dennímu ježdění, byly osazovány nejrůznějšími doplňky zlepšujícími komfort cestování. ČZ ke svým motocykům nabízela jako doplňkovou výbanu chrániče kolen, tzv. revmaplechy. Dnes tento doplněk představuje zajímavé zpestření jinak uniformních motocyklů. Fotografie chráničů kolen v pěkném nálezovém stavu zpesřily články o poválečných motocyklech ČZ.
6.12.2009 Renovační deník motocyklu ČZ 125 t
Některé příspěvky čtenářů se nedaří z časových důvodů zveřejnit v brzké době. Rozhodně však žádný ze zaslaných příspěvků v koši nekončí, pouze je nucen čekat na svůj čas. Věřím, že ani tato skutečnost neodradí naše přispěvatele k sepsání svých poznatků a zážitků s renovací historických strojů. Z vlastní zkušenosti vím, že napsat alespoň několik málo smysluplných vět není tak snadné a tak všem, kteří se o to pokusili je třeba složit poklonu. Jiří Bartuš
Povídání o renovaci svého motocyklu ČZ 125 t přinesl Martin Štindl | více |
28.11.2009 Kniha Velorex jde do finále!
Po letech čekání a přiznejme si, mnohdy i pochyb, můžeme nyní s jistotou prohlásit, že
kniha vozítka Velorex bude!
Situace s knihou vozítka Velorex se v tomto roce hodně rozvířila a tak je nejvyšší čas napsat, jak to je a jak to vypadá s jejím vydáním. Dlužím takovéto vysvětlení všem, kteří mi svěřili na delší dobu své peníze, a já jim slíbil jedno: buďto bude kniha vozítka Velorex nebo peníze vrátím (pokud by se mi tento projekt nepovedl). Věnoval jsem sbírání materiálů pro knihu více než 20 let svého života a kniha o tomto vozítku má být nejen dárek pro jeho současné majitele, ale i poděkování pamětníkům, kteří se na jeho výrobě podíleli. Takže to rozhodně vzdát nechci...
Celou překvapivou výpověď autora knihy Ivo Fajmana naleznete na stránce, kde již přes tři roky přinášíme aktuality z tvorby připravované knihy | více |
7.11.2009
Oilmaster, návod k obsluze
Systém odděleného mazání Oilmaster přinesl v době svého vzniku mnoho otázek ze strany uživatelů, zejména z hlediska provozu a údržby. Obdobné otázky si kladou i jeho současní uživatelé a renovátoři. Pomůckou budiž dodatek k návodu k obsluze motocykl Jawa 350 typ 362/00/06 Californian IV. Oilmaster, jehož nascanovanou podobu, díky laskavosti čtenáře Jaroslava Čecha, naleznete v článku jenž problematiku odděleného mazání podrobně rozebírá. | více |
18.10.2009 Motocykly Jawa 250 typ 353/07 Super Sport
Na přelomu 50. a 60. let minulého století na severoamerických trzích dominovaly motocykly s velkoobjemovým čtyřdobým motorem. Proti konkurenci čtyřdobých strojů, zejména britských výrobců, neměly naši motocykloví výrobci v nabídce žádný odpovídající model. Výroba jediného, v tomto ohledu konkurenčního motocyklu, Jawa 500 OHC, byla v roce 1957 ukončena. Možnost nabídnout model motocyklu plně odpovídající aktuálním požadavkům amerického zákazníka se objevila až v době, kdy masový rozmach volnočasových aktivit spojených s jízdou na motocyklu volným terénem, způsobil zejména v USA poptávku po lehčích terénních motocyklech. Na takto vzniklou poptávku reagovali naši motocyklový výrobci malosériovou výrobou osvědčených motokrosových a soutěžních strojů. | více |
15.10.2009
Brno - Soběšice 2009
Opravdový motoristický svátek na konci motoristické sezóny tradičně chystá Veteran Automoto Club Brno. Věhlasný zvuk tradičního závodu do vrchu Brno – Soběšice, podpořený nádherným podzimním počasím, přilákal na start ohromné množství rozličných historických automobilů a motocyklů. | více |
9.10.2009
Podzimní MotorTechna 2009
Kam se bude ubírat trh s historickými vozidly a jejich náhradními díly? Co nám o tom napoví jedna návštěva veliké podzimní burzy?
Již na úvod nutno poznamenat, že termín podzimní MotorTechny kolidoval s termínem další z velikých tradičních burz, burzou na Kladně. Tento nešťastný fakt sice znamenal odliv jisté části prodejců i návštěvníků, ale na druhé straně ukázal, která burza dnes ve velikosti vede. Otázkou ovšem je, zda koupěchtivý návštěvník absencí prodejců z Kladna utrpěl, či nikoli. | více |
9.9.2009
Oldtimer festival 2009 a Výstava veteránů v Holešově
Motoristické sezóna se pomalu ale jistě ubírá do svého finále. Podívejme, jaké to bylo na dvou velikých regionálních setkáních historických vozidel, ve Slavkově a Holešově.
6.8.2009 Nálezový stav Jawa 350 typ 633 UŘ
Motocyklů Jawa řady UŘ bylo v jednotlivých verzích vyrobeno vždy jen několik kusů. Získat alespoň fotografie fotografie jakéhokoli dochovaného kusu je velikou vzácností.
Na MotoMagazínu přinášíme fotografie motocyklu Jawa 350 typ 633 UŘ ve zcela původním nálezovém stavu. Motocykl se dochoval ve zcela autentickém stavu bez rušivých zásahů jeho majitelů.
| více |
4.7.2009 Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy
Invalidní tříkolky Orthopedia jsou i mezi znalci československé historické techniky stále velikou neznámou. Dosud se nikde nepodařilo prokázat existenci archivu firmy, kde bychom mohli vyčíst vyrobené modifikace tohoto zajímavého vozidla.
Renovátorům tedy stále nezbývá nic jiného, než vycházet z informací zjištěných studiem vozítek dochovaných v autentickém nálezovém stavu bez mnoha rušivých zásahů jejich majitelů.
Fotografie jednoho vozítka Orthopedia ve velmi pěkném nálezovém stavu nyní MotoMagazín nabízí svým čtenářům k prozkoumání. Samozřejmě, že všichni společně s majitelem uvítáme jakékoli střípky z historie a konstrukce vozítek Orthopedia.
| více |
9.6.2009 Nálezový stav: Jawa 350 typ 361/04 Californian I
V dnešní aktualizaci MotoMagazínu přinášíme zdokumentovaný nálezový stav dvou motocyklů Jawa 350 typ 361/04 Californian I.
Vzhledem k tomu, že se na našem území nenachází ani jeden dochovaný kus tohoto typu motocylu, věříme, že si na své přijdou všichni milovníci motocyklové historie. | více |
Články o motocyklech Jawa Californian stále netvoří na MotoMagazínu uzavřenou epizodu. V rámci vydání druhé změny jsme se snažili, mimo oprav faktických chyb, doplnit o nově získané poznatky zejména o prvních typech motocyklů řady Californian. Věříme, že téma budeme moci i nadále vyvíjet a doplňovat.
6.6.2009
300 zatáček Gustava Havla
Ten, kdo navštívil letošní ročník 300 zatáček, odnesl si jistě spoustu neopakovatelných zážitků. Kde jinde u nás lze během jednoho víkendu shlédnout historické i současné závodní motocykly všech existujících kubatur v plném tempu? K tomu na vodě i na suchu. Možnost snadno a rychle porovnat jízdní výkony současných špičkových motocyklů s motocykly přes 30 let starými je naprosto unikátní. | více |
30.5.2008
XX. SRAZ ČS. MOTOCYKLŮ
Zrcadlová koza u Turnova
20"… Tímto pořadovým číslem se honosil letošní, jubilejní sraz příznivců motocyklů československé výroby. Od časného rána proudily do areálu vodácké hospody „U Zrcadlové kozy" šňůry kouřících dvoutaktních strojů a bublajících čtyřtaktů větších či menších kubatur. | více |
12.5.2009
XIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Po roce opět přinášíme informace z prvního a dle počtu účastníků i největšího srazu vozítek Velorex. Může tradičně perfektní organizace společně s výborným počasím přinést po dvanácti letech ještě něco nového? V podstatě ne a to je dobře. Na sraz do Boskovic se jezdí zejména za jistotu příjemného strávení víkendu v okruhu starých známých. Mně to však nedá a snažím se vysledovat trendy, které charakterizují současné dění mezi těmito specifickými veterány. | více |
4.5.2009 Jarní MotorTechna 2009
Burzu na brněnském výstavišti opět navštívil veliký počet návštěvníků. Svou roli jistě sehrálo výjimečně pěkné počasí. To mělo jistě vliv i na pomalejší odliv návštěvníků než bývá zvykem.
Pojďme společně zhodnotit dění na burze a krátce zamyslet nad vývojem jedné z našich největších burz. | více |
27.3.2009 Jawa 624, 634 prototyp
Díky přispění několika čtenářů jsme mohli přinést nové informace do článku o prototypových motocyklů Jawa předcházejícímu motocyklu Jawa Bizon. Jistou záhadou je jejich vlastní typové označení. Dle mála dochovaných písemných záznamů lze za nejpřesnější označení považovat typ 624 pro kubaturu 250 cm3 a 634 pro kubaturu 350 cm3. Zajímavé je, že označení 634 dostaly později třistapadesátky zhotovené na konstrukčně zcela odlišném základě. | více |
V současné době máme na MotoMagazínu zprávy o čtyřech dochovaných motocyklech tohoto typu. Najdou se další?
25.3.2009 VÁBL, přívěsný vozík za motocykl
Vozík VÁBL konstruktéra Václava Bláhy nelze vynechat při pátrání v historii motocyklových přívěsných vozíků. Nové zajímavé informace nalezl Radovan Raich v časopise Svět motorů ročníku 1958 a neopomněl se s nimi podělit se čtenáři MotoMagazínu.
Historické prameny vydaly svá tajemství. Nyní již jen zbývá vozík objevit v nějaké ze zapomenutých garáží. | více |
14.3.2009 Motocykly Jawa Californian
Souhrnná aktualizace
Díky pochopení mnoha čtenářů, kteří zaslali mnoho nových informací a obrazového materiálu, mohlo dojít k souhrnné aktualizaci jednotlivých článků. Věřím, že soustavnou aktualizací přispějeme k uchování kvalitních informací o tomto zajímavém projektu naší motocyklové historie.
Velkým úspěchem je doplnění mnoha nových informací o motocyklech Californian III. Tyto motocykly byly vyráběny jen po krátkou dobu a tedy se k nim nikdy neubírala veliká pozornost.
Jawa 350 typ 362/00/09
Jako veliký problém se ukázalo sehnat fotografie Jawy Californian 362/00/09. Malé množství vyrobených kusů určených výhradně Sboru národní bezpečnosti se odrazilo v počtu dochovaných informacích o tomto motocyklu. Svou roli také sehrála skutečnost, že mnoho z motocyklů, zakoupených po skončení služby u SNB, bylo podrobeno dodatečným úpravám ze strany jejich šťastných majitelů. Přes všechny tyto negativní skutečnosti přinášíme fotografie motocyklu Jawa 350 typ 362/00/09 z roku 1973 v původním nálezovém stavu a najetými jen několika tisíci kilometry.
Věříme, že popis nalezeného motocyklu pomůže všem, jenž se poctivě snaží vrátit té své Jawě původní lesk a slávu. | více |
18.2.2009 Přívěsný vozík ČZ
Záhadný dvoukolový vozík ČZ, vyráběný ve Strakonicích na přelomu 40. a 50. let minulého století jako doplněk k motocyklům ČZ, nedává mnoha našim čtenářům spát. Občas se objeví zmínka o dalším nalezeném kusu, avšak ten bývá, jako je již pravidlem, buď nekompletní, nebo příliš upraven majiteli.
Nové světlo k poznání historie výroby tohoto vozíku vnáší až nález Jiřího Paslera z archivu strakonické ČZ. Originální archivní snímky vozíků ČZ tak nyní můžeme zveřejnit i u nás na MotoMagazínu. | více |
11.2.2009 Vozíky za motocykl neznámých značek
Díky aktivitě několika čtenářů rozširujeme sbírku vozíků neznámých značek o další čtyři zajímavé kusy. Bohužel je mezi nimi i jeden pohřešovaný. Byl totiž nedávno ukraden. | více |
MotoMagazín je v podstatě jediný server, který se seriózně vozíky za motocykl zabývá. A o tom, že jde o téma čtenářsky zajímavé, svědčí mnoho příspěvků a podnětů, od našich čtenářů, čekajících v redakci na zpracování.
6.2.2009 Knihy o dobrodružných výpravách na motocyklech
Touha poznávat cizí kraje byla od pradávna lidem vlastní. Současná politická situace ve světě někde cestovatelům cesty otevírá a jinde zase neprostupně zavírá. Ač úrověň současné techniky dává cestovatelům mnohé ještě nedávno netušené možnosti, jsou cestovatelé stále mnohdy odkázáni na vlastní vůli a zdatnost spojenou s trochou štěstí. Není tedy náhoda, že mnohdy při svých výpravách zavrhnou užití současné techniky a paradoxně volí vozidlo historické.
Informativní clánek o knihách jenž by nemely chybet v knihovne žádného veteránisty - cestovatele. | více |
Výzva pro čtenáře. Četli jste knihu, na kterou byste rádi upozornili ostatní? Potěšila ci naopak zklamala vás nějaká kniha? Napište nám o ní.
3.2.2009 Neidentifikovaná vozítka
Kompletace dostupných materiálů a jejich případné zapracování do knihy s sebou přináší i nutnost prověření úprav dochovaných vozítek. Vozítka Velorex byla a bohužel i jsou velice častým objektem tvůrčího vyžití jejich majitelů. Mnohdy lze jen velice těžce poznat, zda jde o úpravu tovární či jen o domácí individualitu. Prosíme čtenáře o jakoukoli stopu vedoucí k identifikaci vozítek uvedených na stránkách zpráv o stavu příprav knihy. | více |
2.2.2009 Aktualizace alba dochovaných Velorexů
Pro majitele, jenž chtějí mít vozítko v albu dochovaných vozítek – obrazové součásti knihy – byla připravena nová aktualizace seznamu vozítek v albu. Prosíme každého o kontrolu stavu jeho záznamů v albu prostřednictvím našeho prohlížeče alba. | více |
28.1.2009 Pára na Podzimní MotorTechně
Zima je v posledních dnech na vrcholu svých sil a tak jistě neuškodí trochu se zahřát. Jako vzpomínku na konec minulé sezóny přinášíme obrazovou reportáž z loňské podzimní Mototechny, kde byly a akci předváděny nákladní automobil Škoda Sentinel a silniční válec Zettelmeyer poháněné parou.
Dým z komínů může podnítit i k malému zamyšlení nad ekologičností provozu ... | více |
16.1.2009
Vážení čtenáři a milovníci historické techniky. Vítejte v novém roce.
Vstup do nového roku vyšel počasí téměř předpisově a tak doufejme, že předpisové bude i počasí v ostatních ročních obdobích. Jak je již u nás zvykem, otvíráme vstup do nové sezóny aktualizací našeho kalendáře akcí.
Nezbývá než si přát, aby i letošní sezóna byla plna zajímavých motoristických podniků a nedošlo na pesimistické předpovědi dopadu ekonomické krize. O takovou naši malou veteránskou krizi se postarali naši páni poslanci schválením nesmyslného zákona o placení ekologických poplatků. Ekologie jako taková se dá dělat mnoha různými způsoby. Zajímavé je, že u nás vždy volíme ten nejhorší možný.
Veterán je v principu vozidlo ekologické, neboť se využívá v minimální možné míře.
Abychom zmírnili tento pesimismus v úvodu nového roku, přinášíme v prvním příspěvku detailní fotografie jednoho vzácně dochovaného exempláře motocyklu Jawa 250 Speciál rok výroby 1937 | více |
Jsou veteráni, které z různých důvodů zůstávají skryty před lačnými pohledy motoristických nadšenců. Občas se však poštěstí je spatřit a byla by jistě škoda se o tento zážitek nepodělit s ostatními. V nově založené edici Pohled do našich stodol a garáží budeme přinášet informace právě o této skupině veteránů.
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|
|
|
|