MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           15.7.2020 06:45         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínu

| Úvod | Informace | Seznam článků |

Historická vozidla patří mezi nejekologičtější,
protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
AKTUALITY
Přidejte na Facebooku do skupiny Veteránisté
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupiny Veteránisté.

Pro příznivce motocyklů značky Norton byl v České republice založen klub.
 NORTON OWNERS CLUB CZECH REPUBLIC je pobočkou mezinárodního klubu se sídlem v Anglii založeným v roce 1959, s více než 5000 členy ve 42 státech po celém světě.
 Klub byl založen zejména pro ty, jejichž srdcovou záležitostí jsou motocykly značky Norton a kteří se rádi potkávají na společných vyjížďkách a srazech, aby si mohli vzájemně vyměňovat zkušenosti z provozu oprav a údržby těchto motocyklů
 První sraz proběhne v sobotu 13.6. v 9.00 hod před Technickým muzeem v Brně. Více informací naleznete v pozvánce VeteránKalendáře zde.

Sezóna roku 2020 se po nechtěné pauze začíná pomalu rozbíhat.
Kontrolujte si nové termíny a podmínky účasti na stánkách VeteránKalendáře. Pořadatelé, nezapomeňte informovat o změnách a novinkách tam, kde jste k návštěvníkům nejblíže.
Jawa Californian - oficiální stránky knihy

Kniha Jawa Californian je opět v prodeji. V reakci na mnohé žádosti o koupi knihy nechalo nakladatelství Grada vytisknout knihu v novém nákladu. Knihu lze objednat přímo v e-shopu nakladatelství, nebo u dobrých prodejců.

Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Diskusní fórum VeteránFórum zůstává stále bez reklam.

Diskuse k článkům   Náhledy nejnovějších příspěvků
  • Poradí niekto firmu, mechanik, ktorý pretesní motor 15-01?   otýc...
  • Dobrý den. můžete mi prosím sdělit, jak dlouho lze skladovat   motorový olej m2t sae 40 api tb,   při zachování jeho vlastnos...
  • Zdravím mám páv 40 ,ale bohužel bez štítku bez typového listu,ani nevím kde byl vyroben.. asi nejsem první ani poslední člověk co neví...
  • Díky,dobrý kontakt...
  • Víc než reklamy na "jakožeeta" výrobky jsem neviděl... o co jde?...
  • Díky. já si pořád myslím, že osobnost františka Šťastného není u nás dostatečně doceněna. přitom ve své době se jednalo o top celebritu...
  • Přesně tak. mísící poměr 1:33 se týkal předředěného oleje. u normálního oleje tento poměr odpovídá poměru 1:40. mísící stojany z benzin...
  • Dekuji za clanek.konecne vim jak to je.a ze v klidu staci do motorky pomer 1:40 i m2t a u zabehu 1:30....
  • Jiří, máš to moc pěkně , poutavě napsané, díky za to.olda...
  • Koupeno (150kč) a přečteno, díky za tip :-)...
  • VeteránInzerce   Náhledy nejnovějších inzerátů
    Zobrazit náhled inzerátuKoupě Koupím starý spalovací stabilní motor, stabilák, lokomobilu. I nefunkčni a zarezlý. Také jejich součásti jako splynovače, magneta, podvozky, mosazné kapací mazničky, dokumenty kupní smlouvy a další.
    Zobrazit náhled inzerátuKoupě Koupím povříslovač na výrobu povřísel.
    Zobrazit náhled inzerátuProdej Prodám nádrž na kývačku. Pěkná, po vyleštění vhodná na chrom (nepotlučená). Uvnitř bez koroze.Osobní odběr v Brně.
    Zobrazit náhled inzerátuProdej Prodám časopisy na snímku všechny komplet za 200 Kč
    Archiv fotografií   Žebříček fotografií tří minulých dní
    11 zobrazení10 zobrazení8 zobrazení
    8 zobrazení8 zobrazení8 zobrazení
    8 zobrazení7 zobrazení6 zobrazení

    2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020     
    XXXVIII. Nepomucký trojúhelník 8.7.2020    XXXVIII. Nepomucký trojúhelník

      Silniční motocyklové závody v Nepomuku patří nerozlučně k parnému létu uprostřed prázdnin. Nejinak tomu bylo v roce 2019 a pevně věřme, že tomu tak bude i v tragicky osekané sezóně roku 2020. Že to v Nepomuku opravdu stojí za to, se můžete přesvědčit v této, fotografiemi našlapané, fotogalerii.  více |

    Sraz patinovek a bastlů 23.6.2020    Sraz patinovek a bastlů

      Sraz patinovek a bastlů v režii Petra Kennyho Buriana vnesl mezi zaběhlé srazy veteránů trochu svěžího punkového větru.

      Veteráni nemusí být jen naleštěné renovované stroje. Taktéž veteránisté nemusejí být vzorně oblečení a vážně se tvářící jedinci. Mohou, ale nemusejí. O lásce ke staré technice totiž vypovídají úplně jiné charakterové rysy. O tom všem se dalo přesvědčit na mlýně v Hradčanech u Prostějova, kde se v průběhu víkendu postupně ukázalo na 100 historických vozidel všeho druhu.   více |

    NIPPON RETRO 2020 22.6.2020    NIPPON RETRO 2020

      Příznivci japonských klasických motocyklů si již po deváté dali dostaveníčko v Račím údolí.

      Prvotní nedůvěra některých o místě konání v rámci republiky a zaměření akce jak vidno, již dávno vzala za své. Důkazem toho je i letošní překvapivá účast 161 motocyklů. Závěrečné shrnutí ponechme přímo na organizátorovi akce.   více |

    5.6.2020    Pro příznivce motocyklů značky Norton byl v České republice založen klub.

    NORTON OWNERS CLUB CZECH REPUBLIC  NORTON OWNERS CLUB CZECH REPUBLIC je pobočkou mezinárodního klubu se sídlem v Anglii založeným v roce 1959, s více než 5000 členy ve 42 státech po celém světě.
     Klub byl založen zejména pro ty, jejichž srdcovou záležitostí jsou motocykly značky Norton a kteří se rádi potkávají na společných vyjížďkách a srazech, aby si mohli vzájemně vyměňovat zkušenosti z provozu oprav a údržby těchto motocyklů

     Touto cestou chceme oslovit podobné nadšence, vlastníky této značky, aby rozšířili naše řady a stali se našimi členy.

    Přihlášku do klubu najdete na webových stránkách klubu nebo vám ji můžeme zaslat na vyžádání e-mailem.

     Kontakt: www.norton-club.cz, fb, e-mail: info@norton-club.cz, mobil: 723 160 757

     První sraz proběhne v sobotu 13.6. v 9.00 hod před Technickým muzeem v Brně. Více informací naleznete v pozvánce VeteránKalendáře zde.

    1.6.2020    Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra  -  dodatek ke knize Jawa Californian

    Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra   Renovace není jen o technických znalostech a řemeslném umu. Renovace je i o odříkání a zejména trpělivosti. O tom, že trpělivost může přinést kýžené ovoce, nás přesvědčil Pavel Balcar, kterému se podařilo zrenovovat torzo motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo do zcela původního autentického stavu.

       Motocykly Jawa 350 typ Californian prvních výrobních sérií jsou na renovaci náročné zejména tím, že na nich bylo použito mnoho zcela atypických dílů, které jsou dnes jen velice obtížně sehnatelné. Jelikož šlo o motocykly odprodané do rukou československých majitelů, jen velice málo z nich se dochovalo bez radikálních úprav. Je až s podivem kolik renovátorů těchto motocyklů podlehlo vábení přestavby na pohlednější verzi pro americký trh, čímž však zcela zničili jejich autenticitu a výpovědní hodnotu. Ani nemá valného významu připomínat snahy o přestavby motocyklů běžné produkce do podoby prvních verzí řady Californian, které téměř ve všech případech vzbudí rozpačité reakce, neboť se svou předlohou sdílejí podobu pouze imaginární. Je smutné, že ani vydání knihy Jawa Californian, kde jsou tyto motocykly dopodrobna popsány, nepomohlo tento nešvar nijak omezit.

    3.5.2020   Co mají společného motocykly Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland?

      Co mají společného motocykly Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland? Při pohledu na konstrukci obou motocyklů dlužno říci, že nic. Jsou odlišné natolik, že najít podobnost by se nepodařilo snad ani u nejobyčejnějšího dílu, jakým je třeba spojovací materiál. Zamyslíme-li se však nad okolnostmi vzniku těchto motocyklů, malá podobnost by se však našla.

      Opět jedno malé zamyšlení nad aktuálními novinkami ze světa motorek...  více |


    5.4.2020    Vozítko Velorex 1960

      Stojaté vody výroby československých automobilů doslova rozbouřilo v roce 1959 představení vozítka Velorex 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Vozítko mělo od roku 1960 nahradit ve výrobním programu Velodružsta Hradec Králové tříkolové vozítko Velorex. Radikální změna výrobního programu však byla nad síly výrobního družstva a to tak bylo nuceno pokračovat i nadále ve výrobě tříkolových vozítek.   více |

    26.3.2020    Lidová vozítka

      Nový tématický oddíl MotoMagazínu

     Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.
     Lidé museli vzít za vděk masově vyráběným motocyklům a nebo alespoň automobilům z předválečných časů. Vždyť v padesátých letech minulého století bylo období, kdy se za celý rok prodalo v celé zemi do osobního vlastnictví jen několik desítek automobilů. Až v polovině 60. let, kdy prakticky celá země jezdila na motocyklech a jen pád vyvolených si mohlo koupit nový automobil Škoda Octavia se začala situace pozvolna měnit. Do hry vstoupila masové výroba automobilu Škoda 1000 MB.

     Po celé toto těžké období našich motoristických dějin vznikaly snahy o sériově vyráběné lidové vozítko. Někdy šlo o individuální počiny jednotlivců, jindy o seriózní projekty výrobních družtev či podniků. Jen opravu málo projektů se dočkalo opakované výroby a prakticky jen jeden výroby sériové. Tím bylo vozítko bratrů Stránských Os-kar, později vyráběné pod značkou Velorex. V článcích tohoto oddílu Motomagazínu se zaměříme na vozítka, která takové štěstí, jako vozítka Velorex, neměla.


        Vozítko Super laminát

      S představováním různých lidových vozítek začneme neradičně tak nějak od konce. Vozítka Velorex zná jak pevně věříme každý kdo jen trochu zabředl do motoristické historie. Zkusme si tedy připomenout projet Mojmíra Stránského, duchovního otce Velorexu, který po nuceném odchodu z Velodružstva nezahálel a mimo mnoho dalších zajímavých aktivit se vrhnul i na vývoj zcela nového vozítka, jehož karoserie byla celá ze skelného laminátu, který se v té době jevil jako velice progresivní materiál.   více |

    24.3.2020    Motocykly Jawa Bizon

      Motocykly Jawa Bizon svou konstrukcí a vzhledem budily ve své době rozporuplné reakce stejně, jako je budí i dnes.

      AKTUALIZOVÁNO

      Díky aktivnímu přístupu čtenářů MotoMagazínu bylo možno aktualizovat článek o nové informace a obrazové materiály.   více |

      Motocykly Jawa UŘ stojící před, na svou dobu velice odvážně pojatou, čerpací stanicí Benzina v Novom Smokovci. Na konci 60. let minulého století šlo o nejkrásnější čerpací stanici na území Československa. Ani se nesnažte pátrat, jak vypadá po rekonstrukci dnes.

    23.3.2020    Putování za historií vozítek Velorex

      Až bude zase jednou důvod k výletům za motoristickou historií, nezapomeňte navštívit místa spjatá s historií výroby vozítek Velorex. MotoMagazín přináší jejich aktualizovaný souhrn.

      AKTUALIZOVÁNO

      Historie vzniku a výroby vozítek Velorex je spjata s místy v kraji pod Orlickými horami. Současná technologie nám umožňuje nejen přesně určit polohu těchto míst dle souřadnic GPS, ale též na interaktivních mapách ukázat, jak to či ono místo vypadá v dnešní době. Neváhejte a projděte se místy kde se psala historie.   více |

      Stále se šířící epidemie koronaviru postupně ruší jednu akci za druhou. Je jasné, že ani s roadracingovou sezónu to letos nijak růžové nebude. Nezbývá než doufat... ... a vzniklý čas věnovat třeba ohlédnutím za sezónami minulými. Na MotoMagazínu zkusíme využít času ke splácení dluhu závodníkům a zveřejníme pokud možno co nejvíce fotografií, na které dosud nebyl čas. A začneme v Branné roku 2018.

    20.3.2020    XXI. Kolštejnský okruh - Branná 2018

    XXI. Kolštejnský okruh - Branná 2018   Když v Branné vyjde počasí, tak je to fantazie. Pro jezdce, pro diváky a pro fotografy.
      Zatímco na zatím posledních závodech v Branné panovalo doslova hrozné počasí, v roce 2018 jsme si užívali překrásného konce léta. Důkazem budiž plných 336 fotografií zachycujících dění na závodní trati i mimo ní během celého závodního víkendu.    více |

    18.3.2020

      Oleje pro čtyřdobé klasické motocykly

      Tentokrát se na MotoMagazínu pouštíme na tenký led. Co člověk, to názor. Co olej, to hromada otevřených otázek.

      Nehledejte však v olejích vědu. Věda to je, ale ne pro koncové uživatele a ne pro klasické motocykly. Už proto, že všechny dnes nabízené oleje s přehledem překračují původně stanovené požadavky výrobců.  | více |

    4.3.2020

      Velká kniha o motocyklech

      V 90. letech dokázala tato kniha přitáhnout k motorkám celou jednu generaci mladých lidí, i když pro většinu byla možnost vlastnit některou z vyobrazených motorek jen nedostižným snem. Dnes, kdy se z většiny těchto motocyklů staly klasické stroje, nabízí kniha potenciál přitáhnout právě k těmto motorkám i současnou mladou generaci, která je oslepena konzumní povahou současné motocyklové techniky, a techniky obecně. Dokonalé obrazové pojetí knihy ukazuje motocykly jako stroje složené z mechanických komponentů, se kterými se dá pracovat a ne jako plastové schránky ve kterých se ukrývá cosi, na co smí sáhnout jen autorizovaný technik. To, že příznivci motorek stárnou a mladé tato stále ještě dostupná forma techniky nezajímá, je na našich silnicích rok od roku zřetelnější.  | více |

    5.2.2020   ČZ 250 Custom Mk. II

      Britská pobočka Motokovu, Skoda (GB) Ltd., stála několikrát u zrodu zajímavých modifikací československých motocyklů. Svou roli jistě sehrála nutnost reagovat na nepříjemný přímý střet s vyspělou motocyklovou kulturou panující od nepaměti na britských ostrovech, nicméně jakákoli realizace by nebyla možná bez nezměrného úsilí zaměstnanců, kteří zde ve své době pracovali.
      Prvním počinem Skoda (GB) Ltd. byla realizace úprav sériových motocyklů ČZ 250 typ 471, díky kterým vznikly za cenu minimálních nákladů motocykly prodávané pod označením ČZ 250 Custom.

      Druhá generace motocyklů ČZ 250 Custom přinesla několik designových změn, které pomohly vizuálně odlehčit zadní partie motocyklu. Jeden z mála vyrobených a též i mála dochovaných motocyklů tohoto provedení prošel renovační kúrou v dílně Petra Doležala. Na popisu provedených renovačních prací se lze seznámit s technickými detaily, které motocykly ČZ 250 Custom odlišují od motocyklů běžné sériové produkce, což byly motocykly ČZ 250 typ 471, ve Velké Británii prodávané pod obchodním označením ČZ 250 De Luxe.  více |


    27.1.2020

      Pneumatiky pro klasické motocykly 70. let

      Kdo chce osadit svůj klasický motocykl ze 70. let pneumatikami s dezénem odpovídajícím roku výroby motocyklu, nemá dnes mnoho na výběr.  | více |

    23.1.2020   ČZ 250 Custom

      Britská pobočka Motokovu, Skoda (GB) Ltd., stála několikrát u zrodu zajímavých modifikací československých motocyklů. Svou roli jistě sehrála nutnost reagovat na nepříjemný přímý střet s vyspělou motocyklovou kulturou panující od nepaměti na britských ostrovech, nicméně jakákoli realizace by nebyla možná bez nezměrného úsilí zaměstnanců, kteří zde ve své době pracovali.
      Prvním počinem Skoda (GB) Ltd. byla realizace úprav sériových motocyklů ČZ 250 typ 471, díky kterým vznikly za cenu minimálních nákladů motocykly prodávané pod označením ČZ 250 Custom. Dnes nám tato snaha může připadat směšná, ale podíváme-li se na věc v dobovém kontextu, nelze než konstatovat, jak málo stačilo k tomu, aby z nudně vypadajícíh motocyklů vznikly svěží, byť trochu těžkopádné, individuality. Co by dal tehdejší motocyklu chtivý občas československa za alespoň takto upravený motocykl?  více |


    18.1.2020    Česká Tourist Trophy - IRRC 2019

    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019   Ačkoli letošní leden přinesl spíše parodii na zimu, jaro, potažmo léto, jsou stále v nedohlednu. Nezbývá než poohlédnout se za letním obdobím roku minulého.

      Kouzlo letních závodů v Hořicích, tedy České Tourist Trophy spojené se závody evropského šampionátu přírodních okruhů IRRC, tkví zejména v divácky atraktivním mixu staré a nové techniky. Posuďte sami ze 168 vybraných fotografií pořízených postupně během závodního víkendu.   více |

    17.1.2020    Místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa

      Víte jak vypadá výrobní budova firmy Jawa v Týnci nad Sázavou - Brodcích dnes?   více |

      AKTUALIZOVÁNO

      V roce 1938 se Františku Janečkovi podařilo koupit areál zkrachované Mautnerovy přádelny hedvábí v místní části Týnce nad Sázavou – Brodce (Zbrojovka Ing. František Janeček – závod Brodce). Do těchto výrobních prostor postupně přesunul montáž osobních vozů a veškerou výrobou ze slévárny, která s ní technologicky nesouvisela. Během válečných let byla výroba v Brodcích podřízena potřebám německého válečného hospodářství. Ještě během války zde skončilo snažení o vybudování vlastní drátovny.
      V jižní části areálu byla v roce 1964 zahájena stavba nové pětipatrové výrobní budovy, dnešní dominanty této části Týnce. Netradiční patrová stavba byla zvolena pro nedostatek místa ve výrobním areálu, který byl vymezen řekou Sázavou a protější strání a v jižní části areálu uzavřený železniční vlečkou. Výroba v nové výrobní budově byla uvedena do provozu v červnu roku 1965.

    11.1.2020  Je třeba bát se dovozové STK?

      Jelikož se v našich luzích a hájích, z pochopitelných historických důvodů, mnoho klasických japonských motocyklů nevyskytuje, obrací často zájemci svůj zrak do sousedních zemí. Zde je již výběr větší, avšak dovoz motocyklu ze zahraničí bývá spojen s řadou specifik, mnohdy těžko pochopitelných. Tématika dovozu motocyklů ze zahraničí byla již na MotoMagazínu nastíněna v samostatném článku zde.

      V tomto článku se pokusíme zaměřit na jeden nezbytný krok při dovozu, dovozovou STK.  | více |

    6.1.2020   Veteránisty čekají změny?!

      Koncem roku 2019 probleskla Facebookem informace o semináři poslanců se zástupci české veteránské scény. Dle informací, které vydali zástupci časopisu MotorJournal, byly na pořadu jednání změny v provozování historických vozidel, konkrétně převodu agendy historických vozidel z klubů na stát.

      Po letech poměrně úspěšně fungujícího systému povolování provozování provozu historických vozidel na našich slavných komunikacích, kdy veškerou agendu zajišťovaly kluby majitelů historických vozidel, má někdo nutkavou potřebu tuto praxi změnit.   více |


    PF 2020

    Vážení návštěvníci MotoMagazínu

      Děkuji za přízeň, kterou MotoMagazínu věnujete a přeji Vám všem mnoho štěstí, pevného zdraví a úspěchů v sezóně roku 2020.  Jiří Bartuš

      O tom, že v roce 2020 bude opět co dělat a kam jezdit se můžete přesvědčit v aktuální nabídce VeteránKalendáře  www.veterankalendar.cz

    MotoMagazín


    28.12.2019    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019

    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019   Kouzlo letních závodů v Hořicích, tedy České Tourist Trophy spojené se závody evropského šampionátu přírodních okruhů IRRC, tkví zejména v divácky atraktivním mixu staré a nové techniky. Pro fotografa, který za víkend nafotí kolem tisíce fotografií je velice obtížné vybrat ty fotografie, které nejlépe přiblíží onu neopakovatelnou atmosféru, která v Hořicích pokaždé panuje.

      Nejbarevnější kategorií závodního pole jsou motocykly tříd Klasik do 500 a 750 cm3. Jejich sobotní tréninkové jízdy a nedělní závod přinášíme v samostatné fotogalerii.    více |

    27.12.2019  Motorkářská doba temna

      Je tomu právě 40 let kdy byl v československém motoristické periodiku Motoristická současnost zveřejněn test Hondy CBX 1000 v podání známého výtvarníka Theodora Pištěka.

      Tak jako byla 50. léta pohromou pro československý automobilismus, v podobné situaci se nacházeli českoslovenští motocyklisté v letech sedmdesátých. Prakticky vzato, tato motorkářská doba temna, platila v našich končinách až do poloviny 90. let.

      Poklidnou motoristickou nudu 70. let rozčeřil článek o motocyklu Kwasaki Z 1300, který vyšel v časopise Motoristická současnost číslo 8 v roce 1979. Těžko říci kdo byl oním redaktorem píšícím pod značkou -iš-, ale charakter článku a použitá terminologie nesou stopy tendenčních textů z per agentů StB. Jak redakce později musela přiznat, článek vyvolal mnoho ostrých reakcí čtenářů.  | více |

    22.12.2019  Koupí to teprve začíná

      Co čeká majitele klasického japonského motocyklu těsně po jeho koupi?

      Chystáte se koupit něco více klasického než nabízí současná přetechnizovaná doba? Dobrý nápad pořídit si klasický japonský motocykl. Návrat do doby, kdy se jezdci museli nejprve důkladně seznámit s jízdními vlastnostmi motocyklu, je v mnohém chvályhodný počin. Až přesednutím na stroj, jehož limity nebyly určovány ekologickými a vlastně kdo ví jakými, restrikcemi, nýbrž technologickými možnostmi doby, pozná jezdec co je to vlastně ten pokrok. A hybnou pákou pokroku byly po dlouhá léta právě japonští výrobci, co si budeme říkat.

      Důvod ke koupi by tedy byl, ale co vlastně majitele motocyklu čeká po jeho koupi. Pomineme-li s trápením s dovozem, STK či vyřizováním dokladů, bude muset řešit spoustu základních technických úkonů. Jen opravdu ve výjimečných případech lze narazit na motocykl, který nebude vyžadovat žádnou vstupní údržbu a tedy investici. Ten, kdo se rozhodne prodat motocykl, většinou již do něj neinvestuje ani čas ani peníze. Navíc mnohdy padne rozhodnutí o prodeji až po určité době váhání, kdy motocykl stojí v garáži bez jakékoli údržby a pohybu.  | více |

    Barum Czech Rally Zlín 2019 18.12.2019    Barum Czech Rally Zlín 2019

      Legendární Barumka dokáže zmobilizovat obrovské davy motoristických nadšenců. Zejména díky nabitému pátečnímu atraktivnímu programu praská centrum Zlína doslova ve švech. Slavnostní start rallye, jízdy veteránů a noční superspeciální erzeta jsou lákadly, kterým prostě správný motoristický fanda nedokáže odolat. Fotogalerie MotoMagazínu je zaměřena zejména na vozidla a jezdce Star Rally Historic, která je již mnoho let nedílnou součástí Barum Czech Rally Zlín.   více |

    Grand Prix Bugatti 2019 17.12.2019    Grand Prix Bugatti 2019

      Ačkoli počasí v době konání Grand Prix Bugatti nebylo zrovna ideální, předvedli jezdci se svými automobily, na uzavřené trati městské rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Zlín, tisícům diváků velice pěknou podívanou. Na mnoha předvedených výkonech jezdců bylo znát, že Grand Prix Bugatti se stala součástí nového šampionátu GRAND PRIX historických vozidel vypsaného Autoklubem České republiky.   více |

    13.12.2019   Jawa z Indie

      Všichni o ní vědí, všude se o ní píše. Že by MotoMagazín zůstal stranou? Původně tomu tak být mělo. Stačí, že jsme tu řešili Jawu z Číny. Ale s přibývajícími informacemi o tom, že by se tyto novodobé Kývačky, potažmo Péráci, mohli v dohledné době objevit i na našem trhu, zkusí MotoMagazín přidat svůj názor tak říkajíc do placu...  více |


    300 zatáček Gustava Havla 2019 27.11.2019    300 zatáček Gustava Havla 2019

      Tradiční podnik 300 zatáček Gustava Havla dokáže každý rok přilákat kvalitní jezdecké pole a tím také mnoho fanoušků road racingu nejen z Česka, ale i z okolních zemí. Květnový termín, kdy až na výjimky bývá krásné jarní počasí, vytáhne k trati i ty, kteří by jinak z pohodlnosti zůstali ve svých domovech.

      Hořické závody zkrátka mají navíc své neopakovatelné kouzlo, kterému kdo podlehne, ten se do Hořic pravidelně vrací.   více |

    25.11.2019  Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu

      Psal se rok 1988. Byla to divná doba. Lidé prahli po zboží ze západu, ale ekonomická a zejména politická situace jim to, až na opravdové výjimky, nedovolovala. Nejinak tomu bylo v případě motocyklů, kdy takový běžný japonský superbike stál jako rodinný dům. Bylo to doba, kdy i pouhé spatření motocyklu západní provenience bylo nezapomenutelným zážitkem. Psal se 8. květen 1988 a na brněnském Automotodromu se proháněli členové rakouského superbike klubu své motocykly z říše snů.

      Další článek k 30. výročí revoluce. Děkujeme Luboši Peterovi    | více |

    Zlínská Historic Rally 2019 22.11.2019      Zlínská Historic Rally 2019

      Start zlínské rallye historic hostilo prodejní centrum firmy Samohýl motors. Na prostranství před prodejním centrem se v sobotu 20. července 2019 sjela zajímavá sestava automobilových i motocyklových historiků. Před vlastním startem rally měli účastníci možnost navštívit prostory soukromého muzea Ladislava Samohýla nacházejícího se v horním patře prodejního centra.

      Závěrečná schůze Zlínského Veteran Car Clubu se blíží. Tak ať mají nač vzpomínat.   více |

    21.11.2019

      Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR

      Kolik to jede? To byl kdysi jednoznačně nejčastější dotaz při spatření motorky nebo auta západní provenience. Odpověď se nacházela na stupnici tachometru vozidla, které mohla dosahovat pro našince těžko pochopitelných hodnot. Nejinak tomu jistě bylo i v případě motocyklu Kawasaki ZX-10 Tomcat, který v jednom exempláři bylo možno v našich končinách spatřit již v době jeho největší slávy, tedy v roce 1988.

      Prostě článek k 30. výročí revoluce přímo ideální. Děkujeme Luboši Peterovi    | více |

    Šolcovy zatáčky 2019 18.11.2019      Šolcovy zatáčky 2019

      Není malých rolí. Říkají herci. Není malých akcí. Říkáme my motoristé.

      Ukázkové babí léto, jaké v tomto ročním období dlouho nebylo, vytáhlo druhý říjnový víkend na naše cesty tisíce nadšenců jedné stopy. Kdo se nechtěl jen tak toulat podzimní krajinou a kdo si nezajel do nedalekých Otrokovic na ukončovací jízdu mohl navštívit tradiční podzimní setkání v Malenovicích u Zlína, Šolcovy zatáčky. Na společnou vyjížďku po Valašku se po druhé hodině odpolední vydala opravdu nesourodá společnost motocyklů. Od předválečných po současné, od padesátek po litry. A jezdci? Staří, mladí, kluci i holky. Prostě opět povedená akce.   více |

    16.11.2019   Slovácký okruh o cenu Bohumila Kováře 2019

    Slovácký okruh o cenu Bohumila Kováře 2019   Nesněžilo. To je asi jediná dobrá zpráva o počasí, které při 17. ročníku slováckého okruhu panovalo. Sobotních 11 stupňů a lehké mrholení ještě zavdávalo optimismu, ale nekompromisní předpověď bohužel vyšla do puntíku. Neustálý jemný déšť, maximálních 5 stupňů a silný vítr. Horší kombinaci si už nelze ani představit. Možná jen ten sníh chyběl...

      Závodilo se však i přes zmiňovanou extrémní nepřízeň počasí. Kdo dokázal nezmrznout a vydržet u trati až do konce, ten se premiérově dočkal i závodu v kategorii superbiků.   více |

    Motosraz Křtiny 2019 6.11.2019   Motosraz Křtiny 2019

      Pohodové setkání lidiček motajících se kolem klasických japonských motocyklů, a i motocyklů jiných a motocyklů jako takových vůbec, se tradičně konalo poslední víkend v červnu, na koupališti v Křtinách.   více |

    Pérák 2019 4.11.2019   Pérák 2019

      Pérák je prostě Pérák. Na tomto srazu, ať se koná na jakémkoli místě, panuje vždy vřelá atmosféra. Prostě je tam sranda. Na dnes již tradičním setkání lze pokaždé spatřit čím dál tím stejně motocyklů Jawa Pérák, které vždy doprovází nepřeberné množství různých motocyklů a tak je vždy co posuzovat a co obdivovat. Čáryfuk vždy vymyslí nějakou zajímavou orientační jízdu, takže ani přes sobotní den se nikdo nemá čas nudit.   více |

    1.11.2019   Pérák a dvojí řízení

      Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák. Chytré a nikterak mechanicky složité provedení umožňovalo současné ovládání plynu, spojky a brzdy motocyklu současně žákem i instruktorem.  více |


    30.10.2019

      Vyřazování do základního neutrálu - patent, který upadl v zapomnění

      AKTUALIZOVÁNO 30.10.2019

      Řadit základní neutrál jedním pohybem řadicí páky byl nápad, kterému byl v Závodech 9. května (Jawě) přiznáván veliký potenciál. Spolu s patentem na sdružení řadicí a startovací páky měl přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu. Zatímco jednopáka se ujala na věčné časy, vyřazování zcela upadlo v zapomnění.   

      Široké veřejnosti byl tento patent představen na výstavě nových konstrukcí a zlepšení výrobků a výrobních method, pořádané Ministerstvem strojírenství v Národním technickém muzeu od 1.12.1953 do 10.1.1954. Ihned po ukončení výstavy putoval motocykl Jawa Pérák opatřený mechanismem vyřazování do základního neutrálu do depozitáře Národního technického muzea. A právě v Národním technickém muzeu jej bude opět možno shlédnout v rámci chystané výstavy Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte. Jelikož je celý mechanismus zcela skryt uvnitř motoru, neliší se motocykl s instalovanou modifikací řadícího mechanismu od běžného sériového motocyklu a tak jeho představení bude v podstatě jen jakousi libůstkou všem zájemcům o historii motocyklů Jawa.

      Pro detailní představení a pochopení elegantního technického řešení je tedy nutno sáhnout po textu Dr. Pivrnce, který přinesl časopis Svět motorů v roce 1953, a který na četná přání zveřejňujeme...více |

      Dne 9. října roku 1929 byla zakladatelem Františkem Janečkem u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě zaregistrována nová značka motocyklů, JAWA.

    9.10.2019    Místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa



      AKTUALIZOVÁNO

      Poznejte místa spjatá s výrobou motocyklů značky Jawa. Za pomoci dobových fotografií a digitálních map navštivte místa kterými prošla historie.   více |

    6.10.2019   

    Renovace Suzuki GSX-R 1100 M

      Klasického zástupce motocyklů Suzuki řady GSX-R 1100, model L z roku 1990, představil na stránkách MotoMagazínu Zdeněk Bařinka již před několika lety. Jak je jeho zvykem, popsal zcela vyčerpávajícím způsobem historii, technické vlastnosti i radosti a starosti které jej potkaly při renovaci konkrétního motocyklu. Již v roce 1991 však motocykly řady GSX-R 1100 prošly dalšími zásadními změnami, které je vhodné opět představit na příkladu konkrétního renovovaného motocyklu. Zkusme tedy s odstupem čtvrt století posoudit, jaký byl poslední zástupce vzduchem a olejem chlazených motocyklů Suzuki řady GSX-R 1100. A jaký je z pohledu dnešního zájemce o čtvrt století starou suberbikovou techniku?   více |

    NIPPON RETRO 2019 23.6.2019    NIPPON RETRO 2019

      Věhlas setkání starých japonských motocyklů Nippon Retro rok od roku stoupá. Jak se to pozná? Pozná se to zejména tím, že ač se setkání pořádá na velice odlehlém místě, nebojí se účastníci přijet na zajímavých, a mnohdy vyloženě vzácných, motocyklech. A těch rok od roku přibývá. Mezi opravdu zajímavé motocykly viděné v Račím údolí je nutno zmínit šestiválcovou Kawasaki KZ1300 v provedení se vstřikováním DFI. Zřejmě poprvé se na setkání objevil motocykl s turbem, v tomto případě Honda CX 500 Turbo. Zajímavou, i když ne tak starou, raritou byla i Suzuki 1200 SS, kterých je v našich končinách doslova jako šafránu.   více |

    17.5.2019    MUSEUM CZECH ROAD RACING

      Po zimní přestávce vstupuje 17. května 2019 expozice muzea do druhého roku provozu, navíc v nové rozšířené podobě.

      Muzeum českého road racingu je mezi českými muzei unikát. Silniční závodní motocykly lze obdivovat v mnoha českým muzeích, avšak pouze v Hořicích se nalézá muzeum, které vzdává hold závodění jako takovému. Nevěnuje se pouze technice, i když motocyklů, navíc v krásných aranžích, je v muzeu plno, ale mnoho exponátů se vztahuje k jezdcům a organizování závodů jako takových.
      Není vůbec náhodou, že takové muzeum vzniklo právě v Hořicích. Toto město je se závoděním na přírodních tratích spajto, ze všech měst v naší zemi, asi nejvíce. Legendární přírodní okruh lákal jezdce a diváky dlouhá léta a není tomu jinak i v současnosti.  | více |

    XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích 6.5.2019    

       XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích

      Jarní sraz Velorexů v Boskovicích prostě nemohu vynechat ze svého programu. Jelikož ten je však poměrně nabitý, musel jsem opět dojet jen z pátku na sobotu. Omrknout co je nového, pokecat s přáteli a ... ověřit, že s Velorexem ještě nějakou tu stovku kilometrů hravě zvládneme.

    22x v Boskovicích s MotoMagazínem

    2019   2018   2017   2020   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2001   2000   1999   1998

    Cena města Jičína 2018 14.4.2019 

      Cena města Jičína 2018

        Při 6. ročníku závodů pravidelnosti historických motocyklů a sajdkár na jičínském přírodním okruhu bylo možno spatřit nepřeberné množství závodních motocyklů od předválečných, přes vytuněné padesátky až po novodobé superbiky.   více |

      Fotografie z loňského ročníku můžete brát i jako pozvánku na ten letošní, který se v Jičíně uskuteční 8. - 9. června 2019 Cena města Jičína 2019.

    Jarní cena Brna 2018 17.3.2019 

      Jarní cena Brna 2018

      Jarní cena Brna na Masarykově okruhu otevřela roadracingovou závodní sezónu roku 2018.   více |

      Letošní sezóna bude na Masarykově okruhu opět zahájena již za necelý měsíc ve dnech 12. - 14. dubna 2019 při Jarní ceně Brna 2019.

    10.3.2019   Norton Dominator 650 SS

      Tomáš Tesař oživil MotoMagazín povídáním o jeho zkušenostech s motocyklem klasické britské konstrukční školy, Nortonem Dominator 650 SS   více |


    Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii?
     Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
     K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.


    VeteránKalendář
    Nové články
    XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
    Sraz patinovek a bastlů
    NIPPON RETRO 2020
    Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
    Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
    Velorex 1960
    Vozítko Super laminát
    Lidová vozítka
    Branná 2018
    Oleje pro klasické motocykly
    Velká kniha o motocyklech
    ČZ 250 Custom Mk. II
    Pneumatiky pro klasické motocykly
    ČZ 250 Custom
    Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
    Je třeba bát se dovozové STK?
    Veteránisty čekají změny?!
    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
    MotoMagazín na facebooku
    www.AutomobiloveDily24.CZ
    https://www.Autodoc.Cz

    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Lidová vozítka
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Motocyklové vozíky PAv
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Žebříček článků
    300 zatáček Gustava Havla 2018
    Česká Tourist Trophy 2017
    300 zatáček Gustava Havla 2019
    Cena města Jičína 2018
    Branná 2018
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    300 zatáček Gustava Havla 2017
    Setkání veteránů Holešov
    Česká Tourist Trophy 2018
    Sraz patinovek a bastlů
    Pérák 2016
    III. Pohár motorových dvoukolek
    Jarní cena Brna 2018
    XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    300 zatáček Gustava Havla
    Classic Show 2015
    Nepomucký trojúhelník 2018
    NIPPON RETRO 2018
    Veteráni Moravským Slováckem 2016
    Motocykly ČZ 125/150 c
    Šolcovy zatáčky 2017
    Zlínská Historic Rally 2019
    Pérák 2017
    Česká Tourist Trophy 2016
    Setkání veteránů Holešov 2017
       Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš