Historická vozidla patří mezi nejekologičtější, protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
|
AKTUALITY
Sezóna 2023 je za námi a již nyní je třeba myslet na tu následující. Karty se pomalu začínají rozdávat a pozvánek neustále přibývá. Vypadá to opět na dobrý ročník. Sledujte a využívejte VeteránKalendář. V roce 2023 nabídnul téměř 1400 pozvánek.
Libor Marčík vydává novou knihu Jawa ze souboru Naše motocykly.
V souboru knih Naše motocykly vychází nyní, osm let od posledního dílu, ve dvou svazcích na 888 stranách Jawa, mapující období let 1929 - 54.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupin Japonské klasické motocykly a Veteránisté.
|
|
VeteránInzerce
Náhledy nejnovějších inzerátů
|
Prodej Prodám na motor Slávia 1-2TS120 novou hlavu a
válec průměr 120 mm. Prodej Prodám novou hlavu a válec průměr 120 mm ma
stabilní motor 1-2TS120. Prodej PONTIAC FIREBIRD - Původní nálezový stav k
renovaci. Vozidlo bylo v provozu, pojízdné,
koupeno privat 2017, dovoz do ČR 2018. Objem
motoru 4998cm3, najeto 214 136 km, prasklé čelní
sklo,127kW. Prodej TOYOTA CELICA LIFTBACK XT Původní nálezový
stav k renovaci. Vozidlo opravováno v NL, k datu
prodej pojízdné, dovoz 4/2018, V ČR nejezdilo.
Objem motoru 2000ccm, 65 kW Více foto k
diposzi
|
|
22.12.2016 Blesk Speciál - závodní motocykl Františka Šťastného
V souvislosti blížícího se 90. výročí narození legendy silničního motoristického sportu Františka Šťastného si připomeňme motocykl, se kterým dokázal v roce 1952 prorazit mezi domácí silničářskou elitu.
Tím motocyklem byl upravený Norton z roku 1932, Františkem Šťastným přejmenovaný na Blesk Speciál. Důvod přejmenování byl prozaický. V rámci politických změn bylo v roce 1952 československým jezdcům zakázáno účastnit se závodů na zahraničních strojích, čož pro mnoho jezdců znamenalo faktický konec se závoděním.
Plánujme sezónu roku 2017 www.veterankalendar.cz
Zanedlouho přijdou vánoce a Nový rok a poté se zraky motoristických nadšenců upřou do nové sezóny. Nezapomeňte včas naplánovat termíny akcí pro sezónu roku 2017. Včasné oznámení termínu konání je spolu s počasím, které však ovlivnit nelze, základem úspěchu. Však také základní kameny v podobě veletrhů, velikých burz a motoristických závodů jsou již položeny. Pomozme si navzájem složit celou mozaiku veteránského a motoristického dění pro rok 2017 v kalendáři motoristických akcí www.veterankalendar.cz.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
30.11.2016 Bude zrušena dovozová STK?
Někdy je prostě třeba vyjádřit se k současnému dění...
Dle tiskového prohlášení ministerstva dopravy začne Česká republika uznávat doklady o technické kontrole motorových vozidel vydané v zahraničí. Jaká je šance na zavedení tohoto pravidla do praxe?
Bohužel zkušenosti s realizací podobných nápadů bývají smutné. | více |
V uplynulých dnech oslavil motocykl Jawa Pérák výročí 70. let od světové premiéry na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. Aktuálním článkem navazujeme na představování střípků z historie výroby tohoto našeho legendárního motocyklu.
23.11.2016 Jawa Pérák v domácí premiéře
O mezinárodní premiéře motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži jsme na MotoMagazínu několikrát informovali zejména proto, že od této události uplynula přesně 70. let. Kdy však proběhla výstavní premiéra československá?
Krátce po skončení pařížského veletrhu byla Jawa 250 Pérák vystavena v Praze na Barrandovských terasách, kde byla uspořádána výstava všech vozidel, které byly vyráběny v takzvaném výběhovém programu a které dostaly z ministerských míst zelenou k sériové výrobě. | více |
21.11.2016 MAN MAN
Když se řekne před mladým motorářem Isle of Man, asi jen malá část (ta, jež se zajímá o road racing) ví, o čem je řeč. Pokud to řeknete před pamětníkem dob Franty Šťastného, tak si také jistě rozpomene, protože tehdy se na Manu jezdil jeden z podniku mistrovství světa, a naši jezdci stávali běžně na bedně. Ale když to řeknete před 99,99% populace, pokrčí rameny a řeknou: A kde že to vůbec je?
Kniha o zákulisí TT, o historii a současném životě na ostrově motocyklů, vyšla v druhém, předvánočním vydání. | více |
20.11.2016 Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu
Oldtimer festival ve Slavkově bývá tradičně jedním z největších setkáních veteránů u nás. Ačkoli význam Oldtimer festivalu rok od roku upadá, konkurence totiž nespí, neztrácí slavkovské setkání punc masovosti, což je pro mnoho zájemců o motoristickou historii důležité v tom, že zde mohou spatřit vozidla, která na některých srazech historických vozidel stojí zatím na okraji zájmu.
Tradiční nesourodou směs motocyklů začínají v poslední době oživovat i motocykly japonské provenience. Věřme, že v tomto trendu budou Oldtimer festival následovat i další srazy historických vozidel. | více |
14.11.2016 300 zatáček Gustava Havla 2016
Konec roku bývá spojen s diskusemi nad uplynulou sezónou. Na MotoMagazínu jsem během roku přinesl několik reportáží z akcí, kterých jsem měl tu čest se zúčastnit a tak věřím, že tyto mé reportáže mohou být nápomocny právě k těmto diskusím. A samozřejmě nejen k nim. Pozorní čtenáři si jistě všimli, že jedna jsem dosud nezveřejnil reportáž ze závodů 300. Činím tak až dnes jen proto, že jsem prostě nestihl včas prohrabat všemi pořízenými fotografiemi. Bohužel nemohu MotoMagazínu věnovat tolik času, kolik by si zasluhoval. Noční posedávání u počítače má bohužel své limity.
Děkuji hořickým pořadatelům, jmenovitě Ladislavovi Larry Kočímu, za to, že mi umožňují stát se dvakrát v roce skutečným sportovním reportérem i za situace, kdy Autoklub české republiky prodal práva externí mediální společnosti, která žije v domnění, že reportérem může být jen ten, kdo se dokáže touto činností uživit.
8.11.2016 Nejmilejší lidi potkáš na Hondě
Tomu, kdo nečetl knihu Jawa Californian, může název nového dodatku ke knize připadat nemístný. Pro pochopení zásadních změn na trhu s motocykly na počátku 60. let minulého století, na které byli nuceni reagovat i naši výrobci, je zmínka o severoamerických aktivitách firmy Honda nezbytná.
Zatímco se v Československu motocyklový průmysl restrukturalizoval (viz. článek Restrukturalizace motocyklového průmyslu ČSSR), volně přeloženo utlumoval, v USA prudce vzrostl zájem o maloobjemové motocykly. Nebyl to nikdo jiný než Soichiro Honda, kdo dokázal doslova ze dne na den změnit myšlení Američanů a kdo dokázal udělat ze svých malých motocyklů Honda záležitost nového životního stylu. Reklamní kampaň, pomocí které si Honda dokázala podmanit lukrativní severoamerický trh, platí dodnes za vzor úspěšného obchodního marketingu. | více |
3.11.2016 Easy Rider v ČSSR
V československém "filmovém trezoru" skončila i kopie kultovního amerického filmu Easy Rider (Bezstarostná jízda). V roce 1977 se stal zázrak a Bezstarostnou jízdu se podařilo promítnout několika desítkám šťastlivců v kině Ponrepo...
Najde se mezi čtenáři MotoMagazínu pamětník této historické události?
31.10.2016 Slavnosti pivovaru Švec
Jsou akce velké, malé, menší a nejmenší. Někdy stačí třeba jen několikahodinová vyjížďka. Návštěva zlínských veteránistů na slavnostech minipivovaru Švec sídlícím v Malenovicích byla akcí komorní, ale ve skrze příjemnou. Kdo se nezúčastnil, ten může jen litovat.
I o malých akcích je třeba informovat. Lid veteránský totiž nenavštěvuje jen veliké srazy. Ono totiž jedno takové odpolední setkání s kology někde za humny přinese mnohdy více radosti než celovíkendová pařba na druhém konci republiky. Jen je třeba o takové akcičce vědět. Od toho zde máme www.veterankalendar.cz.
V uplynulých dnech oslavil motocykl Jawa Pérák výročí 70. let od světové premiéry na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. Aktuálním článkem navazujeme na představování střípků z historie výroby tohoto našeho legendárního motocyklu.
26.10.2016 Pérák a přebytečný lem
Na příkladu motocyklu Jawa pérák lze nalézt mnoho změn majících příčinu ve snaze o zjednodušení výroby. Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, navíc velice necitlivě, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu předního světla na některých motocyklech.... | více |
20.10.2016 Podzimní MotorTechna Brno
Podzimní Mototechna je za námi a to je, ostatně jako každý rok, příležitost k bilancování. Ne, že by do konce roku již žádná burza nebyla, těch bude ještě dost a dost, ale přeci jen MotorTechna není jen obyčejná burza. Motortechna dokáže nabídnou přeci jen o něco více.
A dalo se na MotoTechně nalézt něco zajímavého ke koupi? To zkuste sami posoudit z fotografií. Pozorovat se dal jistý nárůst nabídky motocyklů v předrenovačním stavu. A to je jen dobře.
11.10.2016 Nejlevnější auto na světě
Někdy je prostě třeba vyjádřit se k současnému dění...
V nedávné době se v médiích objevila zpráva o tom, že indická automobilka Bajaj Auto začala vyrábět nejlevnější auto na světě, Bajaj Qute. Nemá smysl se zde zabývat parametry tohoto miniautomobilu, protože při ceně přibližně 48000 Kč, za které se bude v přepočtu prodávat, je jasné, že nemůže jít o žádný zázrak. A po pravdě řečeno se ani o žádný zázrak nejedná.
Co však mě nemile překvapilo a o čem zde chci psát, je množství odsuzujících rekcí, kterých se tomuto automobilu ihned dostalo od redaktorů českých motoristických periodik. | více |
10.10.2016
Setkání veteránů Holešov 2016
Holešovské setkání veteránů patří již neodmyslně k začátky prázdnin. Prázdninový termín se ale na návštěvnosti tohoto srazu nijak negativně neprojevuje. Jde o přímou konkurenci Oldtimer festivalu, jak tento sraz mnozí logicky chápou?
Tradiční součástí holešovského stazu je i burza, která je znatelně, rok od roku, více obsazována. Zdá se, že koncept připojené burzy k velkému srazu v našich podmínkách funguje více než dobře. Zajímavé bylo rozšíření burzy do zadní části zámecké zahrady, kterou tvoří ovocný sad.
6.10.2016 Oldtimer Festival 2016
Poslední červnový víkend je tradičně hojně využíván pořadateli k pořádání srazů, protože dává šanci na dobré počasí a mnoho lidí má ještě předdovolenkové volno.
A poslední červnový víkend bývá již tradičně opanován Oldtimer festivalem, jakožto jedním z největších a možná opravdu největším, setkáním historických vozidel u nás. Ačkoli bývá každý rok účast více než hojná, má tato akce již několik let viditelné slabiny. Je otázkou, zda koncept volného "bezmyšlenkového" setkání může vydržet i do budoucna. Zvláště, když se konkurence viditelně začíná činit.
5.10.2016 Motosraz Křtiny 2016
V den, kdy na mnohá místa u nás udeřila předčasně paní zima, není od věci si připomenout pravou letní pohodu. Představte si třeba parný letní den u kiosku s chlazeným pivem v těsné blízkosti koupaliště...
3.10.2016 Jawa Californian a splachovač Fatra
Nevymýšlet vymyšlené a nevyrábět vyráběné. Těmito zásadami se zřejmě řídili konstruktéři při konstruování motocyklu Jawa Californian III. U třetí modifikace motocyklů Jawa Californian došlo k přemístění otevřeného vzduchového filtru FRAM do prostoru pod sedlem, který byl navíc zakryt bočním krytem. K propojení hrdla karburátoru s držákem filtru konstruktéři vtipně využili vtokové hadice splachovače toalet výrobce národního podniku Fatra Napajedla. Hadice svým tvarem, použitým materiálem a rozměry až překvapivě přesně vyhovovala použití v motocyklu. | více |
23.9.2016 59. Podzimní auto-moto-burza v Březolupech
Tradiční burzy v Březolupech mohou sloužit jako předobraz podobných regionálních burz. Burz, které mají dlouholetou tradici a které si stále udržují svůj specifický ráz. Historie březolupské burzy, a ostatně většiny jí podobných, spadá do doby, kdy pro malé regionální motoristické spolky bylo uspořádání burzy nejsnazším zdrojem příjmů. Během 90. let minulého století se většina burz přejmenovala na burzy dílů pro historická vozidla a dnes by jim více slušel spíše název burzy veteše, nářadí a dílů k renovaci historických vozidel. Doba se mění, a na březolupské burze se změny doby také projevují.
A víte kdo to jsou Baterkáři?
21.9.2016 Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Na start 3 ročníku soutěže Ve stopě zlínské šestidenní se postavilo přes 80 jezdců (a jedna jezdkyně) na nepřeberném množství rozličných motocyklů. Od obyčejných Jaw a ČZ po skutečné soutěžní skvosty, z niž některé mají za sebou účast na skutečné šestidenní soutěži. Výsledky soutěže zásadním způsobem poznamenala náhlá nepřízeň počasí, kdy celodenní vytrvalé počasí dokázalo potrápit nejednoho bahnem ostříleného borce. Pochvalu a uznání si tak zaslouží všichni, kteří se této náročné, avšak velice krásné soutěže zúčastnili. Před těmi, kteří dokázali dojet do cíle, nelze než smeknout klobouk.
14.9.2016 Hindúkuš, Heckel a Jawa
Jméno fotografa Viléma Heckela je pevně spjato s průkopnickými československými vysokohorskými horolezeckými expedicemi, kterých se jako aktivní sportovec zúčastňoval. Jeho fotografie z drsného horského prostředí, vydané jako součást mnoha knižních publikací, dokázaly ve své době popularizovat rozvíjející se obor horolezectví jako nic jiného.
Prakticky neznámým faktem je, že Vilém Heckel nafotil v Afgánistánu sérii propagačních barevných fotografií pro PZO Motokov, jejichž ústředním motivem jsou motocykly Jawa 250 a 350 Sport. Afgánský Kábul se stal výchozím bodem pro 1. československou horolezeckou expedici Hindúkuš 1965, které se zúčastnil i Vilém Heckel, protože vedoucí expedice Vladimír Šedivý s sebou do týmu nominoval nejen sportovce - horolezce, ale též přírodovědce a dokumentaristy. | více |
4.9.2016 Česká Tourist Trophy 2016
Již v loni, při prvním zařazení evropského šampionátu přírodních okruhů IRRC do České Tourist Trophy, jsem s nadšením psal, že takto sestavený program je pro diváky velice atraktivní. To, jakou podívanou nabídla Česká Tourist Trophy letos, předčilo veškerá má očekávaní.
1.9.2016 Veteráni Moravským Slováckem
Tradiční letní akce Slováckého Veteran Car Clubu mívá velice dobré obsazení a nejinak tomu bylo i při XVIII. ročníku. Kdo se přišel podívat na start do Uherského Hradiště, nebo na průjezdní zastávku v Uherském Brodě, jistě nelitoval. Ke spatření zde bylo opravdu nepřeberné množství automobilových a motocyklových veteránů, z většiny předválečných. Jak jen to na tom Slovácku dokáží?
29.8.2016 Grand Prix Bugatti 2016
Barum Czech Rally Zlín, jakožto vejvětší současný motoristický podnik v nás, není jen klasickou automobilovou rally. Její nedílnou součástí je již několik let Star Rally Historic Zlín a posledních pět let i Grand Prix Bugatti, která je pořádána v úvodní den Barumky v rámci večerní super speciální rychlostní zkoušky vedoucí centrem Zlína. Pořadatelé pyšně uvádějí, že závodní dráhu, vedoucí centrem města centru města, můžete v Evropě spatřit již jen v Monaku.
27.8.2016 Pérák 2016
Na počátek července má již tradičně rezervovaný termín sraz motocyklů Jawa Pérák. Tak jako v předchozích ročnících, tak i při letošním pátém, nachystal Tonda Válek alias Čáryfuk soutěžní jízdu kopcovitou krajinou východní Moravy. Absolvovat přes 120 kilometrů v kopcovitém terénu vsetínských vrchů, navíc za extrémně horkého počasí, nebyla žádná sranda, zvláště když mnoho jezdců mělo z předchozích dnů absolvovány stovky kilometrů v sedle a stejná porce je čekala i v případě nedělního návratu domů. Ten kdo alespoň část trasy absolvoval musel uznat, že pořadatelský tým si musel dát opravdu hodně práce s plánováním závodní trasy, protože pro trasu byly vybrány cesty a cestičky vedoucí nádhernou přírodou s mnoha malebnými zákoutími.
by řekl, že nejlepší pohled na naší krajinu je ze sedla starého motocyklu. | více |
25.8.2016
Zlín žije Rally Barum Czech Rally
Slavnostní start Barum Czech Rally ve Zlíne na Náměstí míru je vždy veliká show. Takto to ve Zlíně vypadalo před rokem.
 Výběr několika fotografií zachycující atmosféru panující ve Zlíně v pátek odpoledne berte jako pozvánku na letošní 46. ročník. Příznivci veteránů nezapomeňe, že součástí Barumky je též Grand Prix Bugatti a Star Rally Historic.
24.8.2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
20. ročník jarního srazu Velorexů v Boskovicích lze označit za mimořádně vydařený. Jasně. Podstatnou pozitivní roli sehrálo počasí, které po delší době vyšlo na jedničku, ale nelze pominout to, že hlavní zásluhu za vydařený sraz mají pořadatelé, které chystat sraz ani po dvacáté neomrzelo. Dvacáté výročí populárního srazu se přímo vybízí k bilancování.
22.8.2016 III. Pohár motorových dvoukolek
Pořadateli Liborovi Marčíkovi se podařilo představit v našich poměrech nevídanou podívanou. Na hradě Kámen u Pacova se při III. Poháru motorových dvoukolek sešlo na 100 motocyklů a trojkolek jejichž společným znakem byl rok výroby před rokem 1918.
Pro mne a jistě pro všechny návštěvníky působil pohled na motocyklové staříky jako balzám na duši. Po všech těch srazech, kde kvalitu neúprosně pohlcuje kvantita a kde se věkový průměr veteránů neúprosně blíží k minimální hranici 30. let, bylo i českým zájemcům umožněno okusit něco jiného. A bylo opravdu na co koukat.
16.8.2016 Silničáři nespí. Bohužel!
I po letech je tento článek bohužel stále aktuální.
Závody na dymokurském přírodním okruhu jsou již naštěstí každý rok pravidelně ukotveny v roadracingovém kaledáři. Ale pozor. Silničáři, ač se to na první pohled nemusí zdát, nespí. Jedna z jejich současných aktivit zapříčinila zrušení obnovených závodů ve Volárně u Kolína. Technologie zalévání prasklin ve vozovce asfaltem je našimi silničáři hojně užívaná, stejně jako prolínaná pokládka směsi štěrku a asfaltu, i přes to, že je pro motocykly velice nebezpečná. Roadracingový závod bylo možno zrušit, ale běžný provoz ne.
Víte že pořadatelé některých závodů si radši opravují části vozovek ve vlastní režii, než by se spoléhaly na služby profesionálů?
15.6.2016 Navzdory Gestapu!
Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948... | více |
9.6.2016 NIPPON RETRO 2016
Příznivci japonských klasických motocyklů si opět dali dostaveníčko v Račím údolí.
Pátý ročník srazu japonských klasických motocyklů budiž důkazem, že kvalitní setkání lze uspořádat i v jenom z nejzazších koutů České republiky. Celkem se v Račím údolí ukázalo kolem 150 motocyklů všech možných kubatur, ročníků a značek. Závěrečné shrnutí ponechme přímo na organizátorovi akce. | více |
Motoristická sezóna 2016 nebude procházkou růžovým sadem.
Zastaví někdo rozjeté ministerstvo dopravy? Pracovníci ministerstva dopravy začali chrlit jednu zhovadilost na druhou. Nově vydávané změny různých vyhlášek přináší vnáší do života běžných občanů naší země stále nové a nové restrikce a omezení, mnohdy ničím rozumným nepodložené. Například zákaz vjezdu nákladním automobilům platící nově i pro vozy kategorie N1, tedy asi pro půl milionu osobních automobilů, které jsou v technickém průkazu takto označeny. A že těchto zákazů na našich cestách je. Povolení dvojí možnosti přednosti v jízdě na kruhovém objezdu. Zrušení polopřevodu a s tím spojené komplikace při změně majitele motorového vozidla. Nesmyslná nařízení z dílny ministerstva dopravy postihly i vodáky, kdy vodákům připadla povinnost žádat o povolení sjíždět jez a těm na raftech přibyla nově povinnost vozit s sebou hasicí přístroj. Stačí? Pro naštvání zcela jistě. Otázkou zůstává, kolik ještě dalších podobných nesmyslů je uloženo v hlavách kompetentně nekompetentních lidí na ministerstvu. Má vůbec někdo sílu a moc udělat tomu všemu přítrž?
Přibude buzerace na našich silnicích! Aby toho všeho nebylo dost, zvýšil stát v poslední době tlak na motoristy skrze pomahače a chrániče v uniformě a stanice technické kontroly. Opět jsou jako první na ráně majitelé upravených a starých vozidel, a veteránů. Z minulosti moc dobře známe, jak v praxi dokáže fungovat striktní vyžadování nesmyslně přísných předpisů. Má to náš stát vůbec za potřebí?
Aktuálně vyplavala z ministerstva dopravy na povrch nutnost pořízení nových s reflexních vest. A do toho všeho někdo pro policisty sepsal Kladivo na motorkáře. Čím nás asi ještě úředníci tohoto pochybného ministerstva překvapí?
3.5.2016 II. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích 1998
Jarní sraz Velorexů v Boskovicích slaví 20. výročí. Už ani nevím, proč jsem nejel na první ročník, nicméně absolvování druhého ročníku, který nelze nazvat jinak než přelomovým, jsem bral již jako samozřejmost. Podobně na tom bylo zjevně mnoho dalších velorexářů, neboť se jich v Boskovicích sjelo kolem stovky. A to bylo opravdu hodně.
18. let opožděná reportáž...
28.4.2016 XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích se blíží
Jubilejní 20. ročník jarního srazu Velorexů v Boskovicích se nezadržitelně blíží. Na MotoMagazínu můžete shlédnout fotografie ze všech ročníků srazu, mimo prvního. Být úplně všude prostě nejde.
Za dvacet let se toho událo mnoho. Stačí porovnat kvalitu fotografií dvacet let starých a těch současných. Ostatně před dvaceti lety jsme o digitální fotografii ani nesnili. A o tom, že jednou bude fotoaparát součástí každého mobilního telefonu, diskutovali jen fantasté. Od prvních srazů zestárli nejen jednotliví velorexáři, ale také jejich vozítka. Naštěstí lze pozorovat, že mimo starých známých tváří se vždy objeví i nové, což dává pozitivní naději do budoucna. Věřme, že nově přibudou i kvalitně renovovaná vozítka. Na shledanou v Boskovicích.
7.4.2016 Aktualizace článku Zachráněný monopost
Při listováním starými časopisy z poválečné doby lze narazit na další důkaz toho, že nechybělo málo a dnes nejcennější automobil Národního technického muzea mohl být prodán do zahraničí.
Přečtěte si jaké německé závodní monoposty byly u nás během války uschovány a proč tomu tak bylo. A jak to vlastně bylo s vývozem veteránů do zahraničí před rokem 1989?
Monopost Mercedes-Benz W154 nebyl prodán do zahraničí zřejmě jen díky nemožnosti včasného sehnání vhodné protihodnoty, monopostu či monopostů odpovídajících poválečným technickým specifikacím, žádným zahraničním kupcem. Podstatnou roli sehrál též fakt, že monoposty zrekvírované Antonínem Vitvarem byly nejprve vedeny v majetku ministerstva národní obrany a poté byly převedeny na Autoklub Republiky československé čímž se nedostaly do soukromých rukou. Pokud by se totiž dostaly do vlastnictví soukromé osoby, jistě by se pro ně jednou otevřela dokořán cesta na západ, jak tomu bylo v případě většiny hodnotných veteránů. Pan Václav Kafka by jistě bez problému vystavil patřičné dobrozdání o tom, že monopost není pro uchování povědomí o historii naší země nijak důležitý a pracovníci PZO Artia by jistě zabezpečily prodej za dostatečně lukrativní cenu...
30.3.2016 Suzuki RF 900R
Model RF 900R se objevil v nabídce Suzuki v roce 1994 a byl pro mnohé příznivce značky překvapením. Dle oficiálního stanoviska představitelů továrny z Hamamatsu bylo hlavním záměrem vyplnit mezeru v modelové nabídce, která se nacházela mezi 750 a 1100cc modely řady GSX-RW.
Nahlédněme pod kapoty zajímavého motocyklu japonské konstrukční školy z poloviny 90. let minulého století. Může i dnes RF 900R něco nabídnout a stane se jednou vyhledávaným motocyklem sběratelů? | více |
Najde se další autor pro oddíl japonských klasických motocyklů?
20.3.2016 Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946
Prezentace motocyklu Jawa 250 Péráka na mezinárodní scéně byla nezbytná pro naplnění vysokých ambic, které byly do motocyklu vkládány. Zejména Dr. Jaroslav Frei, duchovní otec poválečné výroby motocyklů a automobilů značky Jawa, ze své funkce v Československých závodech kovodělných a průmyslových (ČZKP, n. p.), nevynechal jedinou příležitost, kdy mohl zajistit nové Jawě prezentaci na významných světových autosalonech a výstavách.
První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži (33e Salon de l'Automobile de 1946). Pařížský autosalon roku 1946 byl prvním poválečným mezinárodním autosalonem, což z něj činilo nejvýznamnější motoristickou událost svého druhu od počátku vypuknutí druhé světové války.
... | více |
7.3.2016 Motocykly Jawa Californian pro NSR
Počátky prodeje motocyklů Jawa Californian v západním Německu jsou spjaty se zdejší obchodní firmou Neckermann. Objednávka od této firmy podstatně urychlila a usměrnila vývoj třetí generace motocyklů Jawa Californian. Následný model, Jawa 350 typ 362 Oilmaster a s ní současně stále vyráběná dvestěpadesátka Californian III, našly cestu k západoněmeckým zákazníkům přes více různých prodejců. Vzhledem k silné konkurenci neměly však motocykly Jawa na německém trhu na růžích ustláno. | více |
Na četná přání též zveřejňujeme kompletní dobový test motocyklu Jawa 350 typ 362 Oilmaster provedený německým časopisem Motorrad. Test vyšel v dubnovém čísle roku 1973.
24.2.2016 Aktualizován článek
Czechoslovak Motor Review - časopis známý i neznámý
Získat dnes některá vydání časopisu Czechoslovak Motor Review není úplně snadné, ale ne nemožné. Zjevně největší stabilní nabídku lze nalézt aukčnímu serveru eBay. Obecně platí plavidlo, čím starší výtisk, tím hůře dostupný a tím také dražší. Nejstarší vydání, z 50. let minulého století, jsou dnes již brány spíše jako rarita.
Jak již tomu bývá, téměř náhodou přistál na redakční stůl časopis Czechoslovak Motor Review, číslo 5 z roku 1955, navíc v zajímavé španělské mutaci. Obsah časopisu vydá na samostatný článek. Je totiž věnován Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěži FIM pořádané v roce 1955 v Gottwaldově. Tradiční barevná obálka přinesla velice zajímavé fotografie Jaromíra Čížka předvádějícího soutěžní Jawu 250 v úpravě pro Šestidenní 1955. Tyto a několik dalších fotografií pomohlo oživit a doplnit článek věnovaný právě časopisu Czechoslovak Motor Review. Věřím, že barevně zobrazené historické fotografie potěší nejednoho příznivce naší slavné motoristické historie.
| více |
21.2.2016 Jak udržovat CZ 150 C na cestě do Austrálie
Motocykly ČZ dokážou posloužit pro dálkové cestování i dnes. Na dálkovou cestu z Česka do Austrálie a možná i na Nový Zéland se na motocyklech ČZ 150 c vydali Marek Vantuch s přítelkyní Ivankou.
Jak udržovat CZ 150 C na cestě do Austrálie? Čtěte v článku Marka Vantucha | více |
18.2.2016 Pérák a problémy přední vidlice
Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice.
V průběhu vývoje motocyklu Jawa 250 Pérák bylo praktickými zkouškami ověřeno nesčetně konstrukčních variant jednotlivých součástí motocyklu. Ačkoli vývoj probíhal v naprostém utajení ve složité době nacistické okupace, podařilo se najet takové množství testovacích jízd, že bylo možné plně ověřit způsobilost všech součástí motocyklu a konstrukční práce ukončit. Jak se však pozdější době ukázalo, ani desetitisíce naježděných kilometrů během testovacích jízd předsériových motocyklů nedokázalo zcela nasimulovat praxi tisíců uživatelů sériových motocyklů, zvláště pokud motocykly využívali k soutěžní jízdě v terénu... | více |
16.2.2016 Kauza Manet pokračuje
Manet jako exportní artikl?
Mezi materiály, které v době od poslední aktualizace článku o těžce se rodícím malém motocyklu Manet přistály na pracovní stůl, byl i důkaz o představení motocyklů Manet 90 v zahraničí, konkrétně v Nizozemsku. Zda a kolik se celkem Manetů do Nizozemska vyvezlo není jasné. Minimálně se jednalo o tři motocykly, které si objednal nizozemský dovozce československých motocyklů, firma Beers za účelem prezentace na nizozemském trhu. | více |
4.2.2016 Aktualizována témata Motocykly ČZ 125 b a Motocykly ČZ 125 t
Články o motocyklech ČZ 125 b a ČZ 125 t byly doplněny o tovární fotografie nabízející pohled do zákulisí výroby v ČZ Stakonice.
27.1.2016 Pérák a rybiny
Tlumiče výfuku motocyklů Jawa Pérák mají tvar, kterému se neřekne jinak, než rybina. Tvar a umístění tlumičů však byl ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo... | více |
16.1.2016 Aktualizováno téma Poválečné motocykly ČZ
S novým rokem byla provedena zásadní rekonstrukce tématu poválečných motocyklů ČZ, který je součástí MotoMagazínu téměř 10 let. Články byly doplněny o některé nové informace a dokumenty. Jelikož se jich uplynulou dobu nahromadilo opravdu veliké množství, budou články i nadále aktualizovány.
Příště se prostřednictvím dobových fotografií podíváme do strakonické ČZ na výrobu motocyklů ČZ 125 t.
12.1.2016 I v letošním roce budeme pokračovat s články na téma Jawa Pérák.
Barvy pro Péráka
K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené?
Byly tedy vyráběny i motocykly Jawa 250 Pérák z jiná barvě než červené? Byly, ale jen několik kusů. Zcela prokazatelně bylo vyrobeno několik motocyklů Jawa 250 Pérák opatřených jinými barvami než byla červená... | více |
10.1.2016 Grand Prix Bugatti 2015
Ještě než aktivně vkročíme do motoristické sezóny roku 2016 je dobré si zavzpomínat na některé podniky sezóny minulé.
V sekci Reportáže nyní nově naleznete fotogalerii z již 5. ročníku Grand Prix Bugatti, která je tradičně pořádána v úvodní den Barum Czech Rally Zlín v rámci Večerní super speciální rychlostní zkoušky vedoucí centrem Zlína.
8.1.2016
Místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa
Poznejte místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa. Za pomoci dobových fotografíi a digitálních map navštivte místa kterými prošla historie. | více |
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|
|
|
|