20.5.2010 Motocykly Jawa 250 typ 353/07 Super Sport

Díky laskavosti majitele můžeme doplnit článek o motocyklech Jawa 250 typ 553/07 Super Sport o další nalezený kus. Ač se na stavu motocyklu značnou měrou podepsalo nevhodné skladování, není nijak přestavěn předchozími majiteli. Na první pohled je patrné použití odlišné přední masky a mělkého předního blatníku než na běžných sériových motocyklech. Dle dostupných informací šlo o úpravu provedenou továrnou v malé sérii na základě požadavků odběratele.
Jistě ne nezajímavou otázkou je, jak se k takto dochovanému motocykly zachovat. Svou výpovědní hodnotu předá nejlépe ve stavu, v jaké se jej podařilo zachránit. Dokázala by to však ocenit naše motoristické veřejnost?
| více |
14.5.2010 Jarní MotorTechna 2010
Termín jarní MotorTechny v Brně se rok od roku posouvá. Ač je areál brněnského Výstaviště opravdu důstojným místem pro pořádání akce tohoto kalibru, přináší zdejší místo problémy zejména se stanovením vhodného termínu. Letošní termín 24. dubna lze z pohledu lidí motojících se kolem historických vozidel za nejzašší možný. Ač dle mého subjektivního názoru návštěvnost oproti loňskému ročníku neklesla, nelze říci, že by nějak dramaticky vzrostla. Setvalý stav počtu prodávajících v době krize o mnohém vypovídá. Při procházení mezi prodávajícími si nelze nepovšimnout narůstajícího množství zahraničních návštěvníků. I toto by jistě stálo za hlubší rozbor.
| více |
5.5.2010
XIV. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Jako téměř vždy, se v souvislosti se srazem v Boskovicích, zkusím poohlédnout po trendech, které charakterizují přístup k vozítkům dnes a do budoucna. Jak jsem si všiml již v minulých letech, trend nepřijet na sraz po vlastní ose je čím dál tím více patrný.
| více |
28.4.2010 Zpráva autora knihy Ivo Fajmana o křtu knihy v Solnici 24.4.2010

  Na rozdíl od skromného křtu druhé knihy určeného jen několika málo zainteresovaným, uspořádal Ivo Fajman, v ráci uvedení knihy na trh, opravdové setkání za široké účasti pamětníků výroby vozítek Velorex. Sezvaní předplatitelé knihy se tak mohli osobně setkat s lidmi, kteří byli před mnoha lety přítomni výrobě legendárních vozítek a po mnoho let pomáhali Ivo Fajmanovi sbírat střípky potřebné k sestavení mozaiky zvané historie vozítka Velorex. Nelze nevzpomenout na ty, jimž zdravotní stav nedovolil se zůčastnit a taktéž na ty, jež se tohoto okamžiku již nedožili.
| více |
23.4.2010 Tajuplný přívěsný vozík ČZ poodhalil své tajemství.
Díky aktivnímu čtenáři panu Martincovi můžeme vložit další informace do historické skládačky zvané přívěsný vozík ČZ. Pan Martinec totiž nejen že vlastní vozík samotný, ale vlastní k němu i originální typové osvědčení vlečného vozu jehož kopii dal MotoMagazínu k dispozici. Z doložených dokomentů tedy plyne, že vozík byl vyráběn v pobočném závodě strakonické ČZ v Blatné a typové schválení vozíku bylo uděleno 20.3.1950.
| více |
16.4.2010 Kam jsme to dopracovali?
Pročítáním starých časopisů se zvídavý čtenář vybavený současnými znalostmi a patřičným časovým odstupem se dozví mnoho informací, nad kterými kolikrát nestačí kroutit hlavou. Inu každá doba přináší své. Avšak právě pochopení oněch tehdejších radostí a starostí nám umožní hlouběji pochopit souvislosti A tak já, jako vždy plný nadšení, jsem se vrhl na časopis Motocykl ze dne 27.5.1950. Obvykle každý čtenář, dnes, stejně jako kdysi, vynechá úvodník, který s patřičnou ideologickou horlivostí komentoval dění v životě kolem nás. Taktéž jsem chtěl první stranu plnou hutného textu vynechat, kdybych si ovšem nevšiml slůvka Čína. Asi jsem již na Čínu trochu senzitivní, protože jinak si to nedokážu vysvětlit. Nedalo mi to tedy a celý úvodník „Budovatelský veletrh míru" jsem přečetl.
Nemá smysl tlumočit informace z článku získané. Pouze bych se dovolil pozastavit nad odstavcem z něhož si dovolím citovat.
Naše republika, i když je početně teritoriálně malá, řadí se mezi prvních deset nejprůmyslovějších států světa. Jsme na to hrdi, ale zároveň chápeme, že máme tím větší úkol pomáhat všem druhým, aby také oni mohli... Kapitalisté se snaží plenit přírodní bohatství druhých zemí, pracovní síly svého národa a konkurenčně ubíjet hospodářství druhých. My však máme zájem na tom, aby se průmyslovou zemí stala stamilionová lidově demokratická Čína...
V souvislosti s těmito větami mě napadlo. Co se vlastně za šedesát let změnilo? Čína sice zůstala rozvojovou komunistickou zemí, ovšem s nejsilnější ekonomikou světa. My jsme se sice s komunismem již stihli vypořádat, avšak ne s komunisty. A naše ekonomika. Ta může posloužit snad jen jako učebnicový příklad promarněné šance.
Dnes máme něco přes měsíc do voleb. Tak ať to zase nedopadne tragicky...
Jiří Bartuš
V souvislosti s blížícími se volbami si neodpustím položit dvě otázky.
Na kteréže místo ve světové ekonomice s cítí Česká republika dnes? a
Na jaké nás posunou ti, jenž volby vyhrají?
Diskusi a dobové reklamní letáky nalezené v časopise Motocykl č. 23 naleznete na samostatné stránce.
| více |
13.4.2010 Honda CB 500 T
Zveřejněním článku o motocyklu Honda CB500T se spustila lavina dotazů typu - co že je to vlastně za motocykl? Tak jako ostatně všichni výrobci, tak i Honda dokázala pružně reagovat na rozdílnou poptávku v jednotlivých zemích. Je tedy zcela normální, že některé typy motocyklů jsou šité na míru zákazníkům, jejichž vkus a požadavky jsou region od regionu velice odlišné. Honda CB500T byla ušita na míru konzervativním zákazníkům v USA a Velké Británii a je tedy na evropském kontinentu téměř neznámá. Jelikož však je její konstrukce velice zajímavá, rozšířili jsme již existující povídání o detailnější přehled technických fines tento motocykl chrakterizujících.
Novinkou článku je i vložený originlání reklamní prospekt v Japonštině. Příjemné čtení...
| více |
3.4.2010 Jawa 250 typ 590 Sport
Získat málo rozšířenou verzi motocyklu v původním stavu, jenž je ještě navíc málo opotřebovaný a není poškozen úpravami předchozích majitelů se dnes již rovná malému zázraku. Ale i zázraky se občas mohou stát.
Jak se svým motocyklem Jawa 250 typ 590 Sport naložil náš stálý dopisovatel z USA Martin Samson? Věříme, že jeho povídání o nákupu, restaurování a poznatcích z praxe vyprovokuje zde na MotoMagazínu živou diskusi.
| více |
Článek Martina Samsona nasadil laťku opravdu vysoko. Najde se někdo, kdo by jej chtěl následovat? Takto zpracovaný materiál přidá k historickému vozidlu zcela jiný rozměr, než je jen pouhá radost majitele z podstaty věci. Neváhejte a pište. Text v textovém formátu či mailu stačí doplnit několika fotografiemi a mailem zaslat na na
Jiří Bartuš. Na konci roku tři nejzajímavější články odměníme knihou Libora Marčíka
Naše motocykly - I.díl - Rakousko – Uhersko 1899 – 1918.
1.4.2010 Setkání předplatitelů v sobotu 24. dubna 2010 v Solnici

 
Vážení velorexáři,
ani netušíte, jak moc jsem se těšil až budu moct napsat tuto větu. Naše kniha vozítka Velorex je hotová! Tedy, upřímně, ještě ji nedržím v rukou, ale když mi tiskárna slíbí, že bude hotová do 14 dnů, věřím jim. Proto jsem neváhal a jel minulý týden zajišťovat místo a datum setkání předplatitelů knihy. A povedlo se! Kdo si tedy předplatil moji knihu vozítka Velorex, chce se setkat s pamětníky a navštívit místa, kde se rodila naše vozítka, ať si udělá čas
v sobotu 24. dubna 2010 odpoledne.
Omlouvám se, že na toto setkání nezvu všechny velorexáře, ale z prostorových důvodů to není možné. Proto je toto setkání pouze pro ty, kdo si moji knihu předplatitli. Věřím, že kdo se do Solnice nedostane na mém setkání, bude mít možnost na historickém setkání, které pořádá tým. Moje kniha bude samozřejmě k dispozici i na letošním srazu v Boskovicích a na koho by ani tam nezbyla, bude mít možnost si ji koupit téměř v každém knihkupectví za cenu kolem 300 Kč.
| více |
25.3.2010 Barber Vintage Motorsports museum
Zejména příznivci klasických motocyklů se zde musejí připadat jako v sedmém nebi. Barber Vintage Motorsports museum v Birminghamu ve státě Alabama je největším motocyklovým muzeem na severoamerickém kontinentu. Ve sbírce čítající na 1000 sériových a závodních motocyků lze nalézt i mnoho motocyklů zcela ojedinělých. Fotografie některých zajímavých exponátů přinášíme bez bližšího komentáře.
Většina motocyklů by k představení vyžadovala obsáhlé pojednání. Třeba i toho se jednou na MotoMagazínu dočkáme.
| více |
19.3.2010
Scénář a režie Ivo Fajman
Kamera, zvuk, střih Břetislav Petr
Unikátní snímek jenž vznikl o víkendu 22.-23.8.2009 a jeho smyslem bylo zdokumentování míst natáčení filmu Vrchní, prchni po 30 letech. A možná se povedlo i něco jiného… | více |
Snímek na DVD s originálním obalem a potiskem za 100 Kč lze objednat na u Ivo Fajmana, 725 854 301, velorex@email.cz a taktéž prostřednictvím objednávkového formuláře zde na MotoMagazínu. | více |
|
9.3.2010 Vydání knihy vozítka Velorex potvrzeno
Kniha zařazena do katalogu nakladatelstvá Grada
Jak si již mnozí všimli, připravovaná kniha se již objevila v novém katalogu nakladatelství Grada.
Potvrzuji, že kniha bude vydána tímto nakladatelstvím a to v edici Retro. Údaje uveřejněné v katalogu jsou předběžné a do vydání knihy mohou být ještě korigovány.
Jsem rád, že mohu spolupracovat s profesionály v oboru...
| více |
8.3.2010 Reklamní materiály motocyklů Jawa Bizon

Projekt motocyklů tzv. Unifikované řady československých motocyklů, nebyl díky mnoha okolnostem, dotažen do sériové výroby. Zužitkování nově vzniklé výrobní technologie výrobou motocyklů řady Bizon nemělo dlouhého trvání. Je paradoxem, že i v době, kdy již byl osud těchto motocyklů zpečetěn, vznikaly nové reklamní materiály reagující na aktuální úspěchy československých soutěžních motocyklů. Materiály ze svého archivu přispěl stálý přispěvatel
Petr Kropáček.
| více |
7.3.2010
 |
Kniha Mopedy S11 Petra Hošťálka vychází v druhém doplněném vydání
Pouze několik málo titulů, jenž byly vydány v nedávné době, se dočkalo druhého vydání. Veliký zájem o knihu tak potvrzuje jednak vysokou hodnotu informací, kvalitu vyprávění autora a tak také to, že krátká výroba mopedů zaznechala v naší historii nesmazatelné stopy.
Ve druhém rozšířeném vydání úspěšného titlu naleznete spoustu nových, doposud nikde nepublikovaných informací a fotografií, které autor získal po prvním vydání knihy. | více |
|
|
Knihu spolu s dalšími lze nyní snadno a se slevou objednat přímo zde na Motomagazínu. Objednávkový formulář a představení dalších knih autora naleznete ZDE.
|
4.2.2010 Informace o albu dochovaných strojů a chystaném setkání předplatitelů
Konkrétní termín setkání ještě není možno uvést, protože bude odvozen od termínu dokončení tisku knihy, který ještě není oficiálně stanoven. Jisté je, že se bude jednat o sobotu. Nastíněný program setkání může doznat dílčích změn dle aktuální situace.
| více |
10.2.2010 Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352
Jsou vozidla renovované do dokonalého stavu za použití nejmodernějších technologií a poznatků, avšak i přes to všechno jim může chybět podstatná věc, historie jich samých. Každé historické vozidlo, pokud nebylo složeno z dílů a replik, tak za svůj život, spolu se svými majiteli, prožilo mnoho dobrého i zlého. Tyto události jsou nedílnou součástí výbavy vozidla a současný majitel by na ně neměl zapomínat. Jaké události se vztahují k Jawě-ČZ 150 typ 352
Martina Štindla?
| více |
4.2.2010 Aktuální informace pro předplatitele knihy
V souvislosti s blížícím se vydáním knihy je opět načase přinést nějaké podstatné informace. Než se pustím do přehledu toku všech financí kolem knihy, rád bych se s vámi podělil o radost, že se mi podařilo sehnat jeden extra slibovaný bonus!!
| více |
2.2.2010 Renovace přívěsného vozíku PAv 40
Článek
Ladislava Kotrly nás provede renovací vozíku PAv 40 a jeho připojením za netradiční motocykl, skútr Tatran 125.
| více |
22.1.2010 Kawasaki Z1100GP-B2
Na stránkách Motomagazínu se ve většině případů zabýváme motocykly spadajícímy svým věkem mezi veterány. Stáří stroje pro definici veterána je dle aktuálního předpisu FIVA stanoveno na 30 let, avšak dnešní technika jde kupředu tak rychle, že mnohé typy vozidel by si měly zasloužit výjimku. To platí zejména o motocyklech japonských výrobců, kteří v rychlém sledu neustále překonávají sami sebe.
Jedním z japonských motocyklů, který jistě neupadne v zapomění je Kawasaki GPz1100. Záchranu jednoho kousku tohoto výjinečného motocyklu představil čtenářům MotoMagazínu
Ladislav Hojgr.
| více |
19.1.2010 Generální oprava vozíku PAv
Vozíky PAv se mnohdy dochovají ve velice žalostném stavu. O tom, že nad zkorodovanou troskou není třeba lámat hůl, nás ve svém článku přesvědčí Jiří Čihák.
| více |
Téma přívěsných vozíků není na MotoMagazínu opomíjeno, jak by se na první pohled mohlo zdát. Naopak. Již nyní je připraven článek o renovaci dalšího vozíku a hlavně máme sepsán obsáhlý článek věnující se historii všech typů vozíků PAv. K tomu se můžete těšit na nové informace o vozících Motex.
13.1.2010 Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let
Rozhodujete se koupit motocykl pro pohodové víkendové vyjížďky a nechcete se stát součástí masy jezdců sedlajících motocykly československé výroby? A přitom ještě chcete motocykl více leštit než se v něm hrabat? Potom by váš zrak měl spočinout na technicky dokonalé motocykly výrobců z dálného východu. Pokud budeme při nákupu zohledňovat cenu v poměru s užitnou hodnotou spojenou s perspektivou zhodnocení investice, dospějeme k závěru, že v současné době tato pravidla nejlépe splňují právě japonské motocykly ze 70. let minulého století.
| více |
9.1.2010 Motocykly Jawa 250 typ 353/07 Super Sport v nálezovém stavu

Motocyklů Jawa 250 typ 353/07 Super Sport se do dnešních dnů mnoho nedochovalo. Je to dáno zejména tím, že se vyráběly jen v malém počtu během krátkého časového období a také tím, že byly určeny pouze na vývoz do zahraničí. Mimo dvou námi představovaných kusů se zřejmě jen náhodou v nedávné době objevily další tři na prodej. Jedna se prodala v USA na aukční síni eBay, jedna v Polsku na Aukro.pl a jedna u nás na Aukro.cz.
| více |
Kalendář motoristických akcí 2010
Kalendář motoristických akcí pro rok 2010 se utěšitelně plní. Nezapoměňte informovat o vámi chystaném podniku v našem kalendáři, který je vám k dispozici již osmým rokem. Za tuto dobu zaznamenal návštěvu přes půl milionu přístupů a tím se řadí mezi nejúspěšnější svého druhu.
Jako jediný svého druhu umožňuje i dodatečné doplňování informací o konktrétní chystané akci.
PF 2010
Vážení čtenáři a návštěvníci Motomagazínu.
Dovolte, abych vám popřál mnoho šťastných kilometrů v sezóně roku 2010 a taktéž mnoho šťastných okamžiků strávených při renovaci či údržbě historických strojů všeho druhu. Dále přeji nám všem, jenž se motáme okolo historických vozidel, abychom byli co nejméně omezováni byrokratickými zásahy jak ze strany státní moci tak i ze strany sdružení, ve kterých jsme mnohdy pouze účelově organizováni. Věřme, že veškeré změny mám předeslané budou jen ku prospěchu našeho snažení. Současná a zejména chystaná nařízení bruselského aparátu, odkazující se zejména na "ekologii", tomuto bohužel nenapovídají. My všichni však víme, že historická vozidle jsou velice ekoligická a to zejména díky svému omezenému pohybu po silnicích. Počínaje rokem 2010 je nově, dle kodexu FIVA, za historické považováno vozidlo starší 30. let. Pevně doufám, že další podobně radikální změna nás v tomto roce již nepotká.
Jiří Bartuš
20.12.2009 Honda CB 500 T
Vlastníte starší motocykl japonského či evropského výrobce a připadá vám, že se již nehodí mezi moderní motocykly plné plastů hliníkových slitin a elektroniky?
Napište nám o vašich zážitcích s jeho provozem, údržbou či renovací.
Malou ochutnávkou budiž povídání o motocyklu, jenž již v době své výroby mohl býti nazývám klasickým. Motocyklu Honda CB 500 T (1974-1978).
| více |
19.12.2009 Majitelé klasických motocyklů, sdružme se!
Vlastníte starší motocykl japonského či evropského výrobce a připadá vám, že se již nehodí mezi moderní motocykly plné plastů hliníkových slitin a elektroniky? Napište nám o vašich zážitcích s jeho provozem, údržbou či renovací.
Tyto motocykly nemusí být každým chápány jako ryzí veteráni, avšak mnohdy, díky technickému provedení, si zaslouží větší pozornost motoristických nadšenců než je jim u nás dopřána. Díky odtržení od reálného trhu jsme u nás neměli možnost zažít dobu největšího rozmachu motocyklové konstrukce a jsme tedy ochuzeni o možnost prakticky se zabývat motocykly světové úrovně. Ani situace po pádu železné opony nebyla pro motocyklové nadšence příznivá. Reálné finanční možnosti většiny motoristů a nesmyslné administrativní překážky ze strany státu neumožnily masovější přístup k těmto motocyklům. Až v několika posledních letech díky posílení kupní síly a vstupu do Evropské unie se situace začala radikálně měnit. Nákup nových a dovoz starších ojetých motocyklů přestal býti problémem a tak jsme nyní svědky bouřlivého rozmachu zájmu o jízdě na motocyklu se všemi klady i zápory, které to s sebou přináší.

Bohužel takto jsme přeskočili několik generací vývoje motocyklů což má za důsledek, že se u nás vyskytuje klasických motocyklů jen poskromnu. Logickému rozmachu zájmu o tyto motocykly brání opětovně rychle rostoucí ceny a složitost jejich provozování daná nedostupností náhradních dílů spolu s nedostatkem informací. Raketově rostoucí ceny donedávna zcela běžných motocyklů československých výrobců a vstup jejich mnoho let vyráběných technicky nezajímavých modelů mezi veterány jistě v brzké době obrátí zrak motocyklových nadšenců ke světové klasice. Pomozme tedy prošlapat cesty jejich budoucím majitelům a renovátorům.
Pro autory nejlepších příspěvků máme přichystán dárek v podobě knihy Libora Marčíka
Naše motocykly - I.díl - Rakousko – Uhersko 1899 – 1918.
Diskuse na dané téma je otevřena na veteranforu,
zde.
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|