Historická vozidla patří mezi nejekologičtější, protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
|
AKTUALITY
Sezóna 2023 je za námi a již nyní je třeba myslet na tu následující. Karty se pomalu začínají rozdávat a pozvánek neustále přibývá. Vypadá to opět na dobrý ročník. Sledujte a využívejte VeteránKalendář. V roce 2023 nabídnul téměř 1400 pozvánek.
Libor Marčík vydává novou knihu Jawa ze souboru Naše motocykly.
V souboru knih Naše motocykly vychází nyní, osm let od posledního dílu, ve dvou svazcích na 888 stranách Jawa, mapující období let 1929 - 54.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupin Japonské klasické motocykly a Veteránisté.
|
|
VeteránInzerce
Náhledy nejnovějších inzerátů
|
Služba Get access to both long and short term loans no
credit check, unemployed, personal and business
loans without delay through online application
with 100% approval. no matter your location just
2% inter Prodej Výfuky originál FLOWMASTER na Corvettu C3
Prodám zadní část výfuku s tlumiči FLOWMASTER-USA
originál, zánovní po výměně podpráhových
výfuků.Vymontováno s Corvetty 1981, Možno
přenechat i přední Prodej Prodám Jawa 350 r.v. 1974 + pav Letov kola 18 , na
mně psané . Prodej Prodám Jawa 250 r.v. 1959 + pav s doklady na mně
psané. Doplňky.
|
|
PF 2023
Vážení motorističtí přátelé.
Konec roku bývá obvykle spojen s bilancováním a pohledem do budoucího období. Ne jinak tomu bývá i u nás na MotoMagazínu.
Přes všechny nečekané, i když více méně tušené, nepříznivé vlivy lze považovat motoristickou sezónu za úspěšnou. Po dlouhých dvou letech neustálého omezování mohla být konečně všechna ta setkání, závody a společenské akce spjaté s motoristickou historií uspořádány v plné síle. Následky finanční krize náš obor postihnou v plné síle zřejmě až v pozdější době. Všem bych však upřímně přál, aby následky finanční krize pocítili co nejméně.
Optimismu bohužel nepřidává ani situace okolo provozování historických vozidel. Aktivisté se zatím kvůli nim k asfaltu nelepí, ani pneumatiky jim nepropichují, ale už prosté schválení povinnosti navštěvovat STK lze číst jako veliký vykřičník. Ve společnosti, která se, byť nedobrovolně, ale přeci jen rozhodla přestat vyrábět vozidla se spalovacím motorem, budou historická vozidla natolik vyčnívat, že se jistě stanou terčem společenské zloby. Nechci být zlým prorokem, ale roztříštěnost společnosti, která se rok od roku prohlubuje, se projeví nejvíce právě v dopravě a dění kolem ní.
Věřím, že nahlédnutí na MotoMagazín, ale též do VeteránFóra a VeteránKalendáře, stále dává a bude i nadále dávat smysl. Ačkoli Motomagazín trápí jistá tvůrčí krize a VeteránFŕum si jede stále svým pomalým rytmem, tak VeteránKalendář neustále nabírá na dynamice. Vždyť v roce 2022 přinesl pozvánky na téměř 900 akcí spojených s motorismem a jeho historií. Věřím, že ne jinak tomu bude i v roce 2023, kdy navíc přibude mnoho nových informací o zajímavých místech v okolí pořádaných akcí. A že jich v naší zemi je.
Jiří Bartuš
18.12.2022 Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Historické automobily se i v letošním roce představily na uzavřené trati městské rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Zlín. A protože jde o podnik velice zajímavý a MotoMagazín v poslední době mnoho reportáží nepřinášel, zveřejňuje nyní fotogalerii obsáhlejší než bývá zvykem. | více |
Podpořte knihu MOTOCYKLY V ČESKOSLOVENSKU NA FOTOGRAFIÍCH
Chcete mít doma knihu se spouztou dobových fotografií motocyklů pořízených v našich končinách? Podpořte na Startovači projekt knihy Petra Doležala MOTOCYKLY V ČESKOSLOVENSKU NA FOTOGRAFIÍCH
https://www.startovac.cz/projekty/motocykly-v-ceskoslovensku-na-fotografiich
Sbírka fotografií v knize je unikátní tím, že ve většině případů zobrazuje motocykly v běžných reálných situacích.
Zcela netradiční kniha o motocyklech v Československu s pěti sty, velkými a doposud většinou nikdy nepublikovanými archivními fotografiemi tu doposud nebyla.
17.10.2022 Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Na start 6. ročníku soutěže Ve stopě zlínské šestidenní se postavilo téměř 200 jezdců. Novinkou byl start po dvojici a ocenění prvních tří míst pro sériové a zvlášť pro soutěžní motocykly | více |
Pořadatelský tým pod vedením Karla Zámečníka dokázal nemožné, kdy uspořádal soutěž, jejíž trasa mohla opět vést na místech kde se v poválečné době proháněly legendy tohoto motocyklového sportu. V současném legislativním prostředí nelze toto hodnotit jinak než jako hrdinský počin. Tuto větu bohužel musíme neustále opakovat.
3.10.2022 NIPPON RETRO 2022
Jakou reportáží začít hodnocení sezóny roku 2022? Tak jako v loňském roce se nejprve podíváme na konec světa, do místa, kde se již po jedenácté v řadě konal sraz japonských motocyklů Nippon Retro.
Počasí na konci května bývá vrtkavé. Ne jinak tomu bylo i při jedenáctém ročníku srazu starých japonských motocyklů Nippon Retro. Ani časté dešťové přeháňky ani ukrutná zima však na účast neměly téměř žádný vliv. Posuďte z fotografií sami. | více |
7.3.2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Mnoho zájemců o koupi starého japonského železa stojí před rozhodnutím zda se nebát zakoupit stroj, který se nedochoval v úplně dobrém stavu. Základní poučka říká, že vždy se vyplatí připlatit si za kvalitu, protože nutné zásahy na renovaci vždy navýší výslednou cenu nad cenu reálnou. Jenže ceny velice zachovalých motocyklů dnes rostou nepřímo úměrně do našincem těžko akceptovaných výšin. Navíc velice málo kdy lze koupit motocykl ve stavu opravdu nevyžadujícím žádné údržby či dílčí renovace. Přeci jen konzumní přístup našich západních sousedů má na stav dochovaných strojů velice negativní vliv. Mnohokrát tedy o koupi rozhodují zcela jiné pohnutky, než ty logické a racionální a z nich nejčastější bývá momentální dostupnost peněz a chuť jít do toho. Že cesta k výsledku bude trnitá a ne zrovna laciná již k takovému rozhodnutí patří, ale jen díky tomuto přístupu se z majitele může postupně stát odborník. Proč asi je zrovna u nás tolik odborníků?
Představovaná Suzuki GS 1000 E je ukázkovým příkladem trnité cesty k výsledku. Na počátku byl v nabídce zajímavý málo jetý motocykl, který však 20 let stál v garáži a bohužel se na něm podepsal majitel, který jej chtěl uvést k životu. Představoval však zajímavý potenciál pro technicky nepříliš náročnou renovaci. A zejména. Byl to litr. Postupné nutné investice, v podstatě dle očekávání, překonaly nákupní cenu, ale s tím se tak nějak předem počítalo. | více |
22.2.2022 Kývačka s motorem DKW
Na burze konané 25.6.2016, u příležitosti dnes již neexistujícího Oldtimer festivalu ve Slavkově, bylo možno spatřit Jawu kývačku v
zajímavé kombinaci s motorem DKW NZ 350-1 (motor s bloky z litiny). Zřejmě šlo pouze o využití motoru ze starého motocyklu DKW jako náhrady za porouchaný motor
Jawa. Kdo byl autorem tohoto spojení se patrně nikdy nedozvíme, ani to není nijak podstatné, avšak zajímavé jistě je. Mimo jiné tím,
že názorně ukazuje, jak blízko k sobě mají poválečné motory Jawa k předválečným motorům DKW. | více |
Občas přijde do MotoMagazínu takový email:
...Zasílám Vám nějaké informace + fotografie mojí Jawy-Čz 350/354 z roku 1955. Na Vašich stránkách zatím tyto stroje nejsou popsány.
Mohl byste prosím vložit do sekce Jawy-Čz můj typ? Chtěl bych se s ostatními majiteli těchto půlbubnových strojů podělit o
informace, jelikož o tomto typu nikde není skoro ani zmínky...
Trvalo nám to sice pár let, ale nezapomněli jsme. Zmiňovaný příspěvek, doplnění dalšími informacemi zveřejňujeme v oddílu Jawa
Pérák, který bude tímto článkem symbolicky uzavřen. Jawa-Čz 350 typ 354 je totiž nástupce Péráka 350 a též i jeho současníkem,
protože přibližně dva roky byly tyto modely vyráběny souběžně.
16.2.2022
Po Péráku přišla Kývačka
Na počátku 50. let bylo učiněno rozhodnutí o vývoji jednotné tzv. národní řady motocyklů pod taktovkou konstrukce Jawy, kdy výrobou v malých kubaturách bude pověřena strakonická ČZ a výroba větších kubatur bude přidělena Jawě.
Jak vypadala kývačka modelového roku 1955? Nejlépe ji představit na motocyklu v nálezovém stavu bez rušivých zásahů
předchozích majitelů. Jeden takový zdokumentoval Marián Zobina. | více |
10.2.2022 Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
V roce 1951 se Autoklubu republiky československé (AKRČs) podařilo uspořádat druhou soutěž lidových vozítek a scooterů. Tato soutěž již proběhla bez větší publicity, avšak, jak je patrné z dobových fotografií, na nezájmem veřejnosti ani soutěžících si ani tentokrát nemohl nikdo stěžovat. Soutěž byla uspořádána 14. května 1951 opět na trase v okolí Prahy. Vlastní soutěž doprovázela od pátku do pondělí výstava všech zúčastněných vozidel na zimním stadionu v Praze Na Štvanici.
Touto soutěží skončila snaha o podporu amatérských staveb lidových vozíků v Československu. Oživení zájmu o lidová vozítka nastalo v polovině 50. let, kdy proběhla vlna zájmu o výrobu lidových vozítek na tovární úrovni. | více |
9.2.2022 První soutěž lidových vozítek a scooterů
V roce 1950 navázal Autoklub republiky československé (AKRČs) na úspěšnou výstavu uspořádáním první soutěž lidových vozítek a scooterů, která se jela 9. července 1950 na trase v okolí Prahy.
Zde se, na rozdíl od statické výstavy, vozítka a skútry představily i s jejich majiteli v soutěžním klání. A právě prověření vozítek na běžných cestách okolo Prahy ukázalo zásadní nedostatky v domácích podmínkách zhotovených konstrukcí vozítek, pro které bylo absolvování celé trasy náročným úkolem. | více |
8.2.2022 Vozítko Velorex 1960
Stojaté vody výroby československých automobilů doslova rozbouřilo v roce 1959 představení vozítka Velorex 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Vozítko mělo od roku 1960 nahradit ve výrobním programu Velodružsta Hradec Králové tříkolové vozítko Velorex. Radikální změna výrobního programu však byla nad síly výrobního družstva a to tak bylo nuceno pokračovat i nadále ve výrobě tříkolových vozítek.
Zatímco automobilu chtivý lid byl vozítkem nadšen, v odborných kruzích bylo jasné, že tudy cesta k rozmachu motorismu v Československu nevede. To, že lidová vozítka jsou jen slepou vývojovou větví automobilismu více než ukazovala situace v západní Evropě, která se, a nejen v motorismu, mílovými kroky od Československa vzdalovala. | více |
1.2.2022 300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Hořičtí nás dlouho napínali s vypsáním srpnových závodů. Není se však čemu divit. Situace byla celé léto pro pořadatele velkých podniků nepřehledná a tím riziko negativních finančních následků obrovské. To, že se druhý srpnový víkend proměnily Hořice ve světové centrum road racingu, nebylo díky náhodě, nýbrž jen a jen díky odvaze a vůli pořadatelů a všech, kteří hořickému závodění bezmezně fandí. Netradiční kombinace odložených závodů 300 zatáček Gustava Havla a šampionátu IRRC znamenala ochuzení startovního pole o historické motocykly. | více |
31.1.2022
Výstava lidových vozítek
Podpořit výrobu lidových vozítek a též udělat přehled tvůrčího úsilí jednotlivých konstruktérů se v roce 1948 pokusil Autoklub republiky československé (AKRČs) uspořádáním soutěžní výstavy lidových vozítek. Výstava zdaleka nepojmula veškerá konstrukční řešení, ale minimálně nastínila, jakým směrem se jednotliví konstruktéři ubírají. Smutným, avšak předvídatelným závěrem výstavy byl fakt, že z ani jedné konstrukce sériové výroby schopný projekt. Ačkoli byl zájem veřejnosti o výstavu enormní, bylo již v té době jasné, a představená vozítka to v podstatě dokázala, že tento směr není ten, který by nějak zásadně mohl pomoci československý lid motorizovat.
Psal se rok 1948 a mezi lidmi rezonovaly zprávy o možnostech hromadné výroby lidových vozítek, která by pomohla vyřešit neutěšenou situaci v dostupnosti individuální dopravy v té době již komunistickém Československu.
Kdo chce opravdu pochopit, jak byla pro motoristy a motorismu chtivé obyvatele poválečného Československa obtížná doba, musí chtě nechtě sáhnout po dobové literatuře a ponořit se do témat, která tou dobou rezonovala. Jak tedy výstavu lidových vozítek hodnotil časopis Svět motorů a jeho čtenáři? Mnoho pozitivního se zde najít nedá. Očekávání a potřeby běžného člověka se prostě s myšlenkou lidových vozítek v zásadních parametrech zcela rozcházely. | více |
30.1.2022 Yamaha XJ 600, r.v. 1985
Oldřich Eder zaslal článek o zimním renovačním projektu japonského motocyklu v ceně Jawy 50 Pionýr. | více |
Kdo poznal strasti renovování českého motocyklu, nekonečné shánění předražených původních dílů či všechno to peklování s nekvalitními tureckými replikami dílů vydávanými za kvalitní české, tak pro toho může být renovování japonské klasického motocyklu příjemným osvěžením.
29.1.2022 Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Výsledná řešení provedení lidových vozítek mnohdy nebyla dána ani tak invencí jejich tvůrců, jako spíše jejich aktuálními možnostmi. Nedostatek vhodných dílů, materiálů, ale též omezené nástrojové a zejména finanční možnosti se vždy na výsledku projevily více než by bylo žádoucí. Nepřeberná plejáda typů vzniklých vozítek dává jasný důkaz o konstrukčním umu našich předků, kteří neúnavně šli za svým hlavním cílem, svobodu pohybu. | více |
Tato vtipná glosa byla zveřejněna v časopise Svět motorů v roce 1948 a ani po více než 70. letech neztácí na aktuálnosti. Dokazuje, že běžní lidé a jejich potřeby zůstávají, na rozdíl od politických a ideových systémů, neměnné.
28.1.2022
Jak na rez v nádrži?
Podívejte se, jak se zbavit rzi v nádrži jednou provždy.
Ne všem reklamním článkům je třeba se bránit. Ten, kdo nabízí osvědčené řešení a mnohaletou praxi, mnohdy ví o dané problematice více než plejáda amatérů. Profesionál totiž musí za svou práci ručit a to zrovna v případě odstraňování rzi z nádrží není vůbec snadné.
| více |
Provádíte repase dílů, renovace, máte zkušenosti a chcete dát o sobě vědět? Zkuste také inzerci na MotoMagazínu.
27.1.2022 Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Nic nedokáže zošklivit motocykl více než prodloužený zadní blatník.
Své o tom mohou vykládat všichni majitelé starších motocyklů dovezených z Německa, kde v 70. a 80. letech platily předpisy, které vyžadovaly instalaci dlouhých zadních blatníků. A tak, na rozdíl od motocyklů dovezených například z USA, přišly německé verze o značnou část elegance. Nevěříte? Tak si prohlédněte odstrašující vzorek motocyklů z našeho archivu. | více |
26.1.2022 Yamaha FZR 600, r.v. 1989
Nákup a zprovoznění staršího japonského motocyklu s sebou přináší různá úskalí. Jaká to mohou být u motocyklu Yamaha FZR 600 z roku 1989 a jak se s nimi vypořádal Pavel Janda čtěte v článku | více |
25.1.2022 ČZ 150 C v lidovém provedení
Ne vždy bylo možno u nás zakoupit motocykly v nejlepším provedení, tedy se všmi patřičnými díly chromovanými. V dřívějších dobách panovaly
ve výrobě a prodeji zcela jiné poměry než jsme zvyklí dnes. V případě, že došlo k výpadku kapacity chromovacího procesu, nebyla
výroba zastavena, ale chromované díly byly prostě lakovány. Z těchto dílů byly sestaveny motocykly určené pro vnitřní,
československý, trh, kde po dlouhá léta panoval systém ber co je.
Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 C v lidovém provedení bylo možno spatřit na Srazu jawistů v Luhačovicích v roce 2017. | více |
24.1.2022 ČZ 150 C v červeném provedení
Červené provedení poválečných motocyklů ČZ, tedy v barvě která je spjata s motocykly Jawa, je v našich končinách velmi ojedinělou variantou. Citlivě zrenovovaný motocykl ČZ 150 C v
červeném provedení bylo možno spatřit na srazu historické techniky v Holešově v roce 2017.
Na domácím trhu nebyly motocykly ČZ v červeném provedení vůbec nabízeny. Jelikož vývoz měl vždy absolutní přednost, byly do domácího
prodeje mnohdy dány motocykly s kosmetickou vadou, případně celé série osazené lakovanými díly místo chromovaných. I přes to vše se
několik ČZ v červeném provedení v prodejnách Mototechna objevilo. | více |
PF 2022
Vážení návštěvníci MotoMagazínu
Děkuji za přízeň, kterou MotoMagazínu věnujete a přeji Vám všem mnoho štěstí, pevného zdraví a úspěchů v sezóně roku 2022.
Rok 2021 byl opět poznamenán neúspěšným bojem s pandemií koronaviru a minimálně první polovina sezóny byla pandemickou situací velice negativně ovlivněna. A tak, i když se na nás opět řítí další pandemická vlna, věřme, že do nekonečna tu s virem bojovat nebudeme muset. A to už proto, že v roce 2022 navíc přibudou problémy s rostoucími cenami energií, velikou inflací, nesmyslným bojem za záchranu klima naší planety a cyklisty, kteří od našich poslanců dostali nesmyslnou ochranu, jenž se v konečném důsledku otočí proti cyklistům samým. Věřme, že nás, přirozeně a tedy i ekologicky se chovajících příznivců historických strojů, všechny nástrahy nové doby minou a budeme tak moci pokračovat v ušlechtilé činnosti bez rušivých zásahů fanatických křiklounů páchajících dobro, nebo jak jen to slušně nazvat.
O tom, že to pořadatelé srazů a všemožných akcí spjatých s historickou technikou nevzdávají, a že tedy bude opět co dělat a kam jezdit, se můžete přesvědčit v aktuální nabídce VeteránKalendáře www.veterankalendar.cz
Jiří Bartuš
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|
|
|
|